// چهار شنبه, ۲۳ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۲۹

معرفی بازی Old School RuneScape: تجربه‌ای نوستالژیک در سبک MMORPG

Old School RuneScape یکی از نوستالژیک‌ترین و موفق‌ترین بازی‌های MMORPG است که حدود ۱۷ سال پس از نسخه‌ی اصلی آن، برای پلتفرم موبایل عرضه شده است. با معرفی این بازی نوستالژیک در زومجی همراه باشید.

با گذشت‌ زمان و پیشرفت سخت افزار گوشی‌های هوشمند و فراگیر شدن ارتباطات اینترنت‌های همراه و پرسرعت، بازی‌های آنلاین نقش آفرینی و استراتژیک به سرعت راه خود را به این پلتفرم باز کردند و به یکی پرطرفدارترین سبک‌های بازی تبدیل شدند. اما سال‌ها قبل، در سال ۲۰۰۱ استودیوی انگلیسی Jagex با عرضه‌ی یک بازی متفاوت و خاص که قابلیت اجرا در مرورگر‌های آن زمان را هم داشت، به یکی از پرچم‌داران سبک MMORPG بدل شد که در آن زمان سبکی نو و ناشناخته بود. Old School RuneScape یک بازی آنلاین و نقش‌ آفرینی برای سیستم‌عامل‌های iOS و اندروید است که به طور رایگان برای این دو پلتفرم عرضه شده است. این بازی در اپ‌استور توانسته از بیش از ۱۵ هزار رای میانگین امتیاز عالی ۴.۸ ستاره از ۵ ستاره را کسب کند که نشانگر کیفیت بالای بازی و رضایت بازیکنان است. البته برای عضویت‌ یک، سه و دوازده ماهه این بازی اندروید و آیفون باید از خرید‌های درون برنامه‌ای آن استفاده کرد که به ترتیب ۱۰.۹۹ دلار، ۲۹.۹۹ دلار و ۹۹.۹۹ دلار قیمت دارند.

Old School RuneScape

در هسته‌ی اصلی گیم پلی Old School RuneScape شباهت‌هایی انکار نشدنی‌ به بازی‌های معروف و آشنای هم‌سبک آن دیده می‌شود. اما این موضوع به معنای کپی بودن و تکراری بودن OSRS نیست؛ زیرا بازی RuneScape خود یکی از بازی‌های پرچم‌دار و تاثیرگذار این سبک بوده است. در ابتدای بازی، بازیکنان پس از ساخت شخصیت خاص خود با جزئیات ریز و دقیق وارد مرحله آموزشی (Tutorial) بازی می‌شوند که به طور کامل تمامی مکانیزم‌های بازی را سر فرصت به بازیکنان توضیح می‌دهد. در این بخش بازیکنان با نحوه حرکت در دنیای وسیع و پرمحتوای بازی،‌ نحوه‌ی شکار و ساخت و ساز و Crafting آن آشنا می‌شوند و تمامی ابزارهای لازم برای بقا در دنیای بازی در اختیار بازیکنان قرار می‌گیرد.

بازی  Old School RuneScape یکی از بازی‌های پرچم دار و تاثیر گذار سبک MMORPG است

پس از اتمام مرحله آموزشی بازی، بازیکنان وارد دنیای اصلی بازی می‌شوند که در آن آزادی کامل برای انجام کارهای دلخواه خود دارند. این مسئله در عین جالب و جذاب بودن، می‌تواند بازی را از آن هیجان بندازد و بازیکنان را سردرگم و کلافه کند. اما خوشبختانه بازی Old School RuneScape یکی از پر محتواترین بازی‌های سبک خودش است. گشت و گذار در محیط‌های متنوع، تعامل با کاراکتر‌های قابل بازی و غیرقابل بازی و ماموریت‌های (Quests) جذاب بازی می‌تواند بازیکنان را روز‌ها و ما‌ه‌ها به خود مشغول کند. البته با کمی اغراق می‌توان گفت بازیکنانی هستند که چند سال در این اثر حضور دارند و در صدر لیست امتیازات قرار گرفته‌اند.

Old School RuneScape

بازی Old School RuneScape با وجود داشتن رقبایی مانند Lineage 2 و Civilization VI که از گرافیک‌های درجه یک و انیمیشن‌های به روز استفاده می‌کنند، به گرافیک قدیمی و نوستاژیک خود وفادار مانده و در نسخه‌ی موبایل با همان شکل‌ و شمایل قدیمی ظاهر شده است. این موضوع شاید برای بازیکنانی که تازه با این بازی آشنا می‌شوند، کمی دلسرد کننده باشد اما برای بازیکنانی که با این بازی در سایر پلتفرم‌ها خاطره‌ دارند بسیار جذاب و خاطره انگیز است. البته لازم به ذکر است که با وجود قدیمی بودن گرافیک بازی، انیمیشن‌ها و طراحی بافت‌ها به خوبی انجام شده و کیفیت خوبی دارند و بازی به طور کلی آن حال و هوای قدیمی خود را در زمینه طراحی‌ها و فونت‌ها حفظ کرده است.

سیستم کنترل بازی هم با وجود اینکه در ابتدا بر اساس گیم‌پلی بازی، با موس و کیبورد طراحی شده بود، به خوبی برای گوشی‌های هوشمند لمسی بازسازی شده و برای انجام ماموریت‌های بازی و گشت و گذار در محیط بازی هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت. کنترل‌های بازی به انواع لمس کوتاه و لمس طولانی مدت صفحه نمایش خلاصه می‌شوند که به خوبی پاسخگوی نیاز بازیکنان در انجام بازی است و اشکالی در روند بازی از این لحاظ وجود ندارد.

Old School RuneScape

به طور کلی بازی Old School RuneScape یکی از اولین و تاثیرگذارترین بازی‌های سبک خود محسوب می‌شود و تجربه‌ی آن برای علاقه‌مندان به سبک MMORPG قطعا بسیار نوستالژیک و لذت‌بخش خواهد بود. این بازی که برای سیستم‌عامل iOS حدود ۱۱۲ مگابایت حجم دارد برای اجرا نیازمند اتصال پایدار اینترنت است.

دانلود بازی اندروید و آیفون Old School RuneScape


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده