نویسنده: فریده صالحی
// چهار شنبه, ۲۳ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۰۱

واکنش منتقدان به فیلم The Girl in the Spider's Web - دختری در تار عنکبوت

فیلم دختری در تار عنکبوت (The Girl in the Spider's Web) که دنباله فیلم The Girl with the Dragon Tattoo است، به‌تازگی اکران شده اما نتوانست امتیازات خوبی دریافت کند.

فیلم The Girl in the Spider’s Web یا در زبان فارسی دختری در تار عنکبوت یکی از جدیدترین آثار درام، جنایی و هیجان‌انگیز کمپانی کلمبیا پیکچرز (Columbia Pictures) است که به‌دست فده آلوارز، کارگردان فیلم Evil Dead (مرده شریر)، فیلم Don’t Breathe (نفس نکش) و سریال From Dusk till Dawn (از غروب تا سحر) ساخته شده است. در فیلم دختری در تار عنکبوت، بازیگران و هنرمندان بااستعداد و محبوبی همچون کلر فوی در نقش لیسبت سالاندر، بیو گادزدان در نقش جوانی‌های لیسبت سالاندر، سوریر گودناسون در نقش میکائیل بلومکویست، کیت استنفیلد در نقش ادوین نیدهام (یکی از ماموران آژانس امنیت ملی)، سیلفیا هوکس در نقش کامیلا سالاندر (خواهر لیسبت)، شارلوت وان فالکنهاین در نقش جوانی‌های کامیلا سالاندر، استیون مرچنت در نقش فرانس بالدر، ویکی کریپس در نقش اریکا برگر، کلیس بنگ در نقش جان هولتسر، کریستوفر کانوری در نقش آگوست بالدر، کمرون بریتون در نقش پلیگ و میکل پرشبرانت در نقش الکساندر زالاچنکو و چند تن دیگر حضور داشته و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم دختری در تار عنکبوت در تاریخ ۲۴ اکتبر سال جاری (۲ آبان) در جشنواره بین‌المللی فیلم رم رونمایی شد و تا به امروز امتیاز ۴۴ را از بین ۳۷ نقد فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به دست آورده است. این اثر برای اکران در سینماهای سرتاسر ایالات متحده، در تاریخ ۹ نوامبر ۲۰۱۸ (۱۸ آبان ۱۳۹۷) برنامه‌ریزی شده بود. این فیلم، دومین و جدیدترین اقتباس سینمایی انگلیسی از مجموعه رمان‌های هزاره (Millennium) ساخته کمپانی Sony Pictures به حساب می‌آید. این قسمت از مجموعه توسط استیگ لارسون نوشته شده است. The Girl in the Spider's Web چهارمین رمان مجموعه هزاره است که استیگ نتوانست کار نوشتن آن را تا انتها انجام دهد و به پایان برساند. سرانجام دیوید لاگرکرانتس، دیگر نویسنده سوئدی، کار نوشتن این رمان را به اتمام رساند و این رمان در سال ۲۰۱۵ منتشر شد. فیلمنامه فیلم The Girl in the Spider's Web به قلم استیون نایت و جی باسو نوشته شده است. همچنین لازم به ذکر است که فده آلوارز، کارگردان این پروژه هم در نویسندگی این فیلمنامه، کمک بسیار زیادی به نویسندگان اصلی پروژه کرده است.

از آنجا که چند وقتی است که از رونمایی فیلم The Girl in the Spider’s Web در جشنواره بین‌المللی فیلم رم و همچنین اکران عمومی آن در سینماهای ایالات متحده می‌گذرد، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه نقد فیلم و سریال، نقد و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر نقد فیلم The Girl in the Spider’s Web از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی داستان این فیلم را که منتشر شده هم بخوانید:

لیسبت سالاندر که یک هکر کامپیوتری محسوب می‌شود و از طرف دیگر هم سوریر گودناسون که یک روزنامه‌نگار است، خود را درگیر جریانات مهم می‌کنند. طولی نمی‌کشد که آنها خود را در وسط جمعی از جاسوسان، مجرمان سایبری و مقامات دولتی فاسد پیدا می‌کنند که در تار عنکبوتی آنها گیر افتاده‌اند.

THE GIRL IN THE SPIDER

حال بیایید با هم نگاهی به نقدهای منتشر شده از فیلم The Girl in the Spider’s Web بیندازیم:

اولیور جونز | آبزرور

۸۸ از ۱۰۰

نمی‌توان گفت که این فیلم، قسمت ارزشمندی در مجموعه‌ای که دیوید فینچر قسمت اول تحسین شده‌ی آن یعنی فیلم The Girl with the Dragon Tattoo (دختری با خالکوبی اژدها) را ساخته، است. آنها می‌گویند که این اثر یک «بازسازی ملایم» است اما هیچگونه ملایمتی در آن وجود ندارد. از طرف دیگر فیلم دختری در تار عنکبوت را می‌توان یک فیلم بتمن با کیفیت بالا دانست. همچنین اگر بخواهیم نکته‌ی مثبتی در رابطه با این اثر بگوییم، می‌توان گفت که از چند قسمت آخر سری فیلم Bourne عملکرد بهتری دارد.

جیم وجوودا | آی جی ان

۷۰ از ۱۰۰

به طور کلی می‌توان گفت فیلم The Girl in the Spider’s Web اساسا شخصیت لیسبت سالاندر را تغییر داده و او را دست کاری و تبدیل به یک ابرقهرمان کرده است.

الکس گاد فری | امپایر

۶۰ از ۱۰۰

یک اثر بازسازی شده‌ی نسبتا تاثیرگذار! این فیلم هر کاری را که شما از آن انتظار دارید، انجام می‌دهد اما به طور کلی، یک فضاحت و سرافکندگی واقعی است.

ریچارد روپر | شیکاگو سان تایمز

۵۰ از ۱۰۰

زمانی که شما فیلم دختری در تار عنکبوت را تماشا می‌کنید، تا حد زیادی این حس به شما القا می‌شود که این فیلم، یک اثر ابرقهرمانی است و لیسبت هم در واقع همان نقش بت گرل را ایفا می‌کند.

آلیسون شومیکر | کانسیکوئنس آو ساوند

۴۲ از ۱۰۰

از آنجایی که کلر فوی در این فیلم ایفای نقش کرده است، نمی‌توان به طور کلی فیلم The Girl in the Spider’s Web را یک اتلاف وقت فوق‌العاده زیاد دانست؛ بلکه تا حد متوسطی وقت بیننده را تلف می‌کند و برخی از بینندگان را خسته.

THE GIRL IN THE SPIDER

پیتر سوبشینسکی | RogerEbert.com

۳۸ از ۱۰۰

بدترین چیزی که در رابطه با فیلم دختری در تار عنکبوت وجود دارد (چیزی که به احتمال زیاد، اکثریت طرفداران این مجموعه را عصبانی خواهد کرد)، این است که این اثر با از بین بردن جنبه‌های خاص شخصیت اصلی داستان، تا حد زیادی به او خیانت کرده است؛ جنبه‌هایی که او را فوق‌العاده جذاب و شگفت‌انگیز می‌کرد.

مانولا دارگیس | نیویورک تایمز

۳۰ از ۱۰۰

فده آلوارز به‌شدت تلاش کرده تا با استفاده از تعقیب و گریزها، فرارهای خطرناک، نجات یافتن‌های دراماتیک، لباس‌های خاص و نمایش بیشتر شخصیت‌های زن، به اثر خود شور و نشاط ببخشد. اما در کل همه چیز آزاردهنده است و حتی برخی اوقات هم خنده‌دار می‌شود.

میک لاسل | سان فرانسیسکو کرونیکل

۲۵ از ۱۰۰

رونی مارا و نومی راپاس که در گذشته نقش شخصیت اصلی این داستان را ایفا کرده بودند، تا حد زیادی عجیب و غریب به نظر می‌رسیدند. این عجیب بودن آنها، به خاطر پنهان کردن یک سری چیزها بود؛ در صورتی که کلر فوی هیچ چیزی را پنهان نمی‌کند.

جو مورگنسترن | وال استریت ژورنال

۰ از ۱۰۰

ستاره‌های این اثر، از همان ابتدا در جایگاه‌های اشتباهی چیده شده‌اند. خانم فوی در این فیلم آشفته هیچ جذابیتی ندارد؛ در صورتی که اگر کارگردان متفاوتی وجود داشت که در یک صحنه‌ی فیلمبرداری متفاوت، فیلمنامه‌ی متفاوتی را می‌ساخت، او می‌توانست همه ما را شگفت‌زده کند.

همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم The Girl in the Spider’s Web نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را تجربه‌ای نه‌چندان جالب و جذاب بدانیم. به‌علاوه به نظر می‌رسد که با فیلم نسبتا ضعیفی رو‌به‌رو هستیم که به احتمال زیاد جمع کثیری از طرفداران آثار سینمایی و بینندگان اینگونه کارها، از آن ناراضی خواهند بود. به هر حال اگر با مطالعه قسمت مقدمه این پست، حس می‌کنید که این اثر مطابق با سلیقه شما است، پس ما هم تماشای آن را به شما کاربران خوب زومجی پیشنهاد می‌کنیم.

 

THE GIRL IN THE SPIDER


منبع metacritic
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده