نویسنده: رضا علمی
// دوشنبه, ۲۱ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۳۵

داگلاس رین، صداپیشه شخصیت هال ۹۰۰۰ درگذشت

داگلاس رین، هنرپیشه و صداپیشهٔ خوش‌نام سینما، در سن ۹۰ سالگی درگذشت.

داگلاس رین، صداپیشهٔ شخصیت معروف HAL 9000 (هال 9000)، ربات قاتلِ شاهکار سینمایی «۲۰۰۱: یک ادیسهٔ فضایی» استنلی کوبریک، در سن ۹۰ سالگی درگذشت.

جشنواره استراتفورد که داگلاس رین یکی از بنیانگذارانش در سال ۱۹۵۲ محسوب می‌شد و در این جشنواره همواره جزوی از بازیگران نمایش‌نامه‌های شکسپیر بود، به‌صورت رسمی اعلام کرد که این صداپیشهٔ کانادایی در سن ۹۰ سالگی و با مرگ طبیعی درگذشته است. جشنواره استراتفورد همچنین اعلام کرد که داگلاس رین سابقهٔ همکاری ۴۵ ساله با این جشنواره را دارد. بیانیهٔ رسمی جشنواره استراتفورد به شرح زیر است:

تئاتر کانادا یکی از بزرگ‌ترین استعدادهایش و یکی از اشخاصی را که سهم به‌سزایی در پیشرفت و گسترش این حوزه داشت از دست داد.

همچنین آنتونی سیمولینو، کارگردان و هنرپیشه کانادایی در بیانیه‌ای کوتاه که در گزارش روز یکشنبه شبکه CTV کانادا پخش شد، راجع به داگلاس رین فقید چنین گفت:

داگلاس رین از آن دسته هنرمندانی بود که نظیر آن‌ها کم پیدا می‌شود. بازیگری در خون وی جاری و مورد ستایش دیگر بازیگران بود.  

HAL 9000

داگلاس رین،‌ در سال ۱۹۲۸ در شهر وینیپگ از استان مانیتوبا کشور کانادا دیده به جهان گشود. وی در مؤسسه Old Vic شهر لندن، آموزش تئاتر دید و پس از آن در تئاترها و جشنواره‎های کانادا حضوری فعال داشت. وی در سال ۱۹۷۲ توانست جایزهٔ تونی را برای نقش‌آفرینی در تئاتر Vivat! Vivat! Regina رابرت بولت از آن خود کند.

بدون شک عمده شهرت داگلاس رین به صداپیشگی شخصیت هال ۹۰۰۰، ربات قاتل در فیلم 2001: A Space Odyssey اثر استنلی کوبریک برمی‌گردد. پیش از انتخاب داگلاس رین برای صداپیشگی شخصیت معروف هال ۹۰۰۰، بازیگران دیگری چون مارتین بالسام و نایجل داونپورت برای صداپیشگی این شخصیت درنظر گرفته شده بودند که مارتین بالسام به علت لهجهٔ غلیظ آمریکایی و نایجل داونپورت به علت لهجهٔ غلیظ انگلیسی از کار کنار گذاشته شدند. بنابر همین دلایل استنلی کوبریک در انتها تصمیم گرفت که مشکل صداپیشگی شخصیت هال ۹۰۰۰ را در مراحل پس از تولید حل کند.

ادگار رایت، کارگردان Baby Driver (بیبی درایور)، در واکنش به خبر درگذشت داگلاس رین با گذاشتن قسمتی از فیلم 2001: A Space Odysse در صفحه توییترش چنین نوشت:

تنها با صدایش یکی از بهترین اجراهای سینما را ارائه داد.

فیلم 2001: A Space Odyssey قصه‌ٔ دو فضانورد با نام‌های دیوید بومن و فرانک پول را روایت می‌کند که در همراهی با کامپیوتر هوشمند سفینه‌شان یا همان هال ۹۰۰۰، در حال سفر به سیاره‌ٔ مشتری هستند و این داستان‌گویی، برخلاف انتظارتان نه از فضا، که از صدها سال قبل روی زمین و زمانی که هنوز میمون‌ها به جای انسان‌ها روی این کره‌ٔ خاکی زندگی می‌کردند، آغاز می‌شود. فیلم 2001: A Space Odyssey برنده جایزهٔ بهترین جلوه‌های ویژه تصویری اسکار شد و در بخش‌‌های بهترین طراحی صحنه، بهترین کارگردانی و بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی، نامزد دریافت جایزهٔ اسکار شد. در این فیلم بازیگرانی چون کِر دوله، گری لاکوود، ویلیام سیلوستر و داگلاس رین فقید در نقش شخصیت هال ۹۰۰۰ حضور داشتند و به ایفای نقش پرداختند.


منبع Variety
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده