نویسنده: آریا بهپور
// شنبه, ۱۹ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۲۸

پلی استیشن کلاسیک برای اجرای بازی ها از یک شبیه ساز اپن سورس استفاده می‌کند

سونی برای اجرای بازی‌های این کنسول به سراغ استفاده از PCSX ReArmed رفته است.

کنسول خاطره‌انگیز پلی استیشن تا کمتر از یک ماه دیگر در قالب پلی استیشن کلاسیک عرضه خواهد شد و در روزهای اخیر بعضی از اهالی رسانه آن را از نزدیک تجربه کرده‌اند. یکی از این افراد کریس کوهلر، نویسنده سایت Kotaku است که بعد از بررسی کنسول از نزدیک، اعلام کرده است که این محصول سونی از یک شبیه ساز به نام PCSX ReArmed برای اجرای بازی‌ها استفاده می‌کند.

PCSX ReArmed یک Fork محسوب می‌شود؛ اصطلاحی که در برنامه‌نویسی اپن سورس (متن باز یا منبع باز) به برنامه‌هایی می‌گویند که خود از روی یک برنامه متن باز دیگر انشعاب پیدا کرده‌اند و سازنده‌ آن‌ها به سراغ برنامه منبع باز دیگری رفته و آن را با تغییراتی به نام خود ثبت کرده است. این شبیه‌ساز پلی استیشن هم با استفده از کدهای شبیه‌ساز دیگری به نام PCSX-Reloaded طراحی شده است و اکنون سونی برای اجرای بازی‌های پلی استیشن کلاسیک از آن استفاده می‌کند. PCSX-Reloaded نامی آشنا در دنیای شبیه‌سازها است که اولین نسخه آن در سال ۲۰۰۰ عرضه شد و بعدها حتی در شبیه‌سازی بازی‌ای مثل N2O: Nitrous Oxide برای کامپیوتر در سال ۲۰۱۵ هم به کار رفت.

فرانک کیفالدی، موسس «بنیاد تاریخ بازی‌های ویدیویی» در مورد استفاده از شبیه‌ساز در طراحی یک محصول رسمی و لیسانس شده مثل PlayStation Classic صحبت کرده و به سابقه سونی در مورد شکایت از شبیه‌سازها هم اشاره کرده است. از جمله دعوای حقوقی بین این کمپانی و طراحان !Bleem که به کار شبیه‌سازی بازی‌های پلی استیشن می‌پرداختند. این پرونده در سال ۱۹۹۹ باز شد و سرانجام در سال ۲۰۰۲ در حالی به پایان رسید که سونی در آن شکست خورد، ولی !Bleem هم به پایان راه رسید زیرا با وجود پیروزی حقوقی در آن ماجرا، از نظر مالی با مشکلات زیادی روبرو شد. کمپانی‌های دیگر هم در این زمینه سابقه زیادی دارند و همین چند ماه قبل بود که نینتندو از سایت‌های عرضه‌کننده رام بازی‌ها مثل LoveRetro و LoveROMS شکایت کرد. کیفالدی در مورد استفاده پلی استیشن کلاسیک از یک شبیه‌ساز چنین می‌گوید:

پلی استیشن کلاسیک از شبیه‌ساز منبع باز PCSX استفاده می‌کند. این موضوع ممکن است از دید خیلی‌ها یک ایراد بزرگ و موضوعی ناامیدکننده محسوب شود، ولی حقیقت این است که شبیه‌سازهای آماتوری هم می‌توانند در حد نمونه‌های رسمی عمل کنند، و حتی معمولاً از آن‌ها هم بهتر هستند!

در کنار این قضیه، Kotaku به بررسی رابط کاربری کنسول سونی پرداخته است و آن را به شکل ناامیدکننده‌ای ساده می‌داند. لیست بازی‌های کنسول هم مدتی قبل مشخص شد، لیستی که کمبودهای زیادی دارد و خیلی از بازی‌های کلاسیک پلی استیشن را شامل نمی‌شود؛ بازی‌هایی که همین الآن هم می‌توانید آن‌ها را روی پلی استیشن 3، ویتا و PSP تجربه کنید. در این میان شاید یکی از بهترین بخش‌های پلی استیشن کلاسیک را بتوان طراحی ظاهری آن دانست که در کنار حفظ شکل و شمایل زیبای نسخه اصلی، با ابعادی کوچک‌تر در تاریخ ۱۲ آذر در دسترس علاقمندان قرار می‌گیرد.


منبع DualShockers
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده