نویسنده: علی کمالی
// دوشنبه, ۱۶ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۲۹

احتمالا سونی کنسول پلی استیشن 5 را به قابلیت Backward Compatibility مجهز می‌کند

سونی به‌تازگی یک پتنت جدید را به ثبت رسانده که بر اساس آن، به‌‌نظر می‌رسد این کمپانی می‌خواهد کنسول نسل بعدی خود یعنی پلی استیشن 5 را به قابلیت Backward Compatibility مجهز کند.

هنوز مشخص نیست که کنسول بعدی سونی چه زمانی عرضه می‌شود، اما بازار شایعات پیرامون پلی‌ استیشن 5 حسابی داغ است. اخیرا کمپانی سونی با ثبت یک پتنت (حق اختراع) جدید به این شایعه‌ها دامن زده و باعث به‌وجود آمدن موج تازه‌ای از گمانه‌زنی‌ها درباره کنسول نسل بعدی‌اش شده است. بر این اساس احتمال دارد که بتوانیم بازی‌های عرضه شده برای کنسول‌های قبلی سونی از جمله پلی‌استیشن 4 را روی کنسول پلی‌استیشن 5 هم تجربه کنیم. به این قابلیت Backward Compatibility می‌گویند.

این پتنت با نام Remastering by Emulation از قبل به‌وسیله شرکت سرگرمی‌های تعاملی سونی (صاحب برند پلی‌استیشن) ثبت شده بود، اما همین چند روز پیش به‌روزرسانی شده است. در توضیحات مربوط به این پتنت این‌گونه آمده:

هر چیزی مانند یک بافت (Texture) که به‌وسیله یک نرم‌افزار قدیمی مثل یک بازی ویدیویی قدیمی ساخته شده، دارای هویتی منحصربه‌فرد مرتبط با خودش است. این هویت اختصاصی می‌تواند به صورت ترکیبی پردازش شود و سپس بافت مورد نظر، به همراه شناسه‌اش در یک ساختار داده‌ای ذخیره می‌شود. یک هنرمند، بافت‌ها را بازسازی می‌کند تا برای نمایش روی یک نمایشگر با رزولوشن بالاتر نسبت به نسخه اورجینال آماده شوند. سپس مجددا آنها را به همراه شناسه در ساختار داده‌ای ذخیره می‌کند. بعد نرم‌افزار (بازی) قدیمی روی نمایشگری با رزولوشن بالاتر اجرا می‌شود و بافت‌ها پس از رهگیری و شناسایی، با بافت‌های بازسازی‌شده مشابه جایگزین می‌شوند. به این ترتیب بافت‌های بازسازی شده در بازی نمایش داده خواهند شد.

پلی استیشن

البته همانطور که از یک پتنت انتظار می‌رود، نکته قطعی و مشخصی را نمی‌توان از توضیحات بالا بیرون کشید، اما می‌توانیم بگوییم که سونی به‌صورت نه‌چندان واضح، هم به قابلیت Backward Compatibility اشاره کرده و هم برنامه‌اش برای بازسازی بازی‌های قدیمی‌تر را ارائه کرده است. در حال حاضر کنسول ایکس‌باکس وان از نظر پشتیبانی از بازی‌های ایکس‌باکس 360 عملکرد راضی‌کننده‌ای داشته و ظاهرا سونی هم قصد دارد تا با درس گرفتن از رقیب سنتی‌اش مایکروسافت، برنامه‌ای مشابه را برای کنسول نسل بعدی خود در پیش بگیرد. نتیجه این چشم و هم‌چشمی هر چه که باشد، به نفع ما گیمرها تمام می‌شود.

بر اساس شایعات منتشر شده، سونی قصد دارد تغییرات زیادی را روی کنسول پلی‌استیشن 5 اعمال کند. برای مثال گفته می‌شود که با عرضه این کنسول، ارتقاهای چشمگیری روی شبکه پلی‌استیشن (PSN) اعمال خواهد شد. شما چه فکری می‌کنید؟ آیا این پتنت جدید به قابلیت Backward Compatibility برای کنسول پلی‌استیشن 5 اشاره دارد؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.


منبع gearnuke
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده