نویسنده: علی ولی خانی
// یکشنبه, ۱۵ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۵۹

معرفی انیمیشن کوتاه Tend

انیمیشن کوتاه Tend، داستانی مفهومی را درمورد بخشی تاریک از ذهن انسان روایت می‌کند. با معرفی این اثر خوش ساخت و تاثیرگذار با ما همراه باشید.

در بخش معرفی انیمیشن کوتاه این هفته، به سراغ اثری جدید و متفاوت از استودیوی انگلیسی Animade می‌رویم. این انیمیشن که به سفارش شرکت WeTransfer تولید شده، Tend (مراقبت) نام دارد و ساخته‌ی دو انیمیشن ساز خوش آتیه با نام‌های تام جود و اد برت است. Tend داستانی استعاره گونه از عشق، غریضه، عادات و علایق غیر عقلانی را در قالب انیمیشنی زیبا با سبک طراحی منحصر به فرد روایت می‌کند.

tend

در جنگلی که به وضوح مشخص است از طبیعت بخش‌های مرکزی کشور آمریکا الهام گرفته شده، پدر و فرزندی زندگی می‌کنند که برای گذران زندگی هر روز با هم برای شکار، ماهیگیری و تامین هیزم‌های مورد نیاز خود برای روشن کردن آتش، به اعماق جنگل می‌روند. این روند هر روز تکرار می‌شود و با فرا رسیدن شب، پدر و فرزند با روشن کردن آتشی با استفاده از هیزم‌ها و بخشی از ریش پدر، ساعات نهایی روز را با هم می‌گذرانند و سپس در کلبه‌ی چوبی خوب به خواب می‌روند. اوضاع برای این دو خوب پیش می‌رود تا اینکه فرزند متوجه تغییرات عجیبی در رفتار پدر می‌شود.

انیمیشن Tend برای روایت داستان خود بر بُعد بصری کار اتکای زیادی دارد

Tend داستانی از هر نظر فوق العاده روایت می‌کند؛ داستان این انیمیشن هم جذاب است و هم به واسطه‌ی پیام قوی و تاثیرگذار خود، ارزش چندین بار تماشا را دارد. برخی آثار کوتاه، به خصوص انیمیشن‌ها، به دلیل اینکه اغلب جزو اولین تولیدات استودیوهای سازنده‌ی خود به شمار می‌روند و از همین رو هزینه یا تبلیغات زیادی برای آن‌ها در نظر گرفته نمی‌شود، معمولا از استانداردی پایین‌تر از آثار بلند برخوردار هستند و تاثیر این مسئله را نه تنها در کیفیت خود انیمیشن، که در داستان هم می‌توان مشاهده کرد. این مسئله باعث می‌شود که بشود ایراداتی جدی در بخش داستان پردازی انیمیشن‌های کوتاه از جمله استفاده‌ی مکرر از کلیشه‌ها و ایده‌های تکراری، عدم پردازش صحیح ایده‌ی داستانی به طوری که مفهوم و روند برای مخاطب قابل درک باشد و قابل لمس و باورپذیر نبودن شخصیت‌ها پیش بیاید. خوشبختانه Tend در داستان پردازی به هیچ یک از این مشکلات برنخورده و به خوبی می‌تواند در همه‌ی ابعاد آنچه را می‌خواهد ارائه دهد.

tend

در این داستان ما با دو شخصیت فرزند و پدر سر و کار داریم؛ پدر با روشن کردن آتش با استفاده از درخت‌هایی که روزانه قطع می‌کند، فرزندش را گرم نگه می‌دارد و برای سیر کردن او به شکار می‌پردازد و در دست دیگر، فرزند همیشه پدر را در کارهای روزمره همراهی می‌کند. آتش در داستان این انیمیشن اهمیت زیادی دارد و به سادگی می‌توان دید که بدون وجود آتش این پدر و فرزند نمی‌توانند خود را از سرما مصون بدارند و یا خوراکی برای خوردن آماده کنند؛ پس فعلا در نظر داشته باشید که آتش به خودی خود بد نیست. با گذر زمان اما متوجه می‌شویم که پدر کم کم به جای اینکه به یاد آورد در مرحله‌ی اول چرا این آتش را برافروخته، فقط به بزرگتر کردن و روشن نگه داشتن آتش می‌پردازد. این مسئله تا جایی پیش می‌رود که پدر دیگر آتش را در اولویتی بالاتر از فرزند خود که دلیل اصلی وجود این آتش است، قرار می‌دهد. به وضوح می‌توان متوجه شد که داستان با این استعاره قصد دارد چه مسئله‌ای را مطرح کند؛ در دنیای امروزه، خیلی از والدین برای ساخت زندگی بهتر برای خود و فرزندان خود، آنچنان مشغول و درگیر کار، درآمدزایی و مسائل روزمره می‌شوند که فرزندان خود را فراموش می‌کنند و کمتر می‌توانند به تربیت یا وقت گذراندن با آن‌ها بپردازند و در بعضی موارد این مسائل ممکن است حتی باعث از هم پاشیده شدن بنیان خانواده نیز بشود. این موضوع را علاوه بر خانواده، در سایر ابعاد اجتماعی و فردی اشخاص نیز می‌توان مشاهده کرد؛ تمرکز روی کارهای انحرافی یا اهداف کوتاه مدت و فراموش کردن مسائلی که اهمیت بیشتری دارند، مثل سلامت شخصی، وضعیت روحی، اهداف اصلی و غیره، می‌تواند زندگی یک فرد را تحت شعاع قرار بدهد و صدماتی جبران ناپذیر به جا بگذارد. انیمیشن Tend با مثالی زیبا قصد دارد به بینندگان گوشزد کند که انسان نباید هیچوقت فراموش کند هدف اصلی او در آغاز انجام هر کاری و ورود به مراحل جدید زندگی چیست و از مسائل مهم و اساسی زندگی خود غافل نشود.

Tend به موضوعی حائز اهمیت می‌پردازد که به یکی از معضلات زندگی شخصی و اجتماعی افراد در دنیای امروز مبدل شده است

انیمیشن Tend برای روایت داستان خود بر بعد بصری کار اتکای زیادی دارد و به همین دلیل انتخاب سبک طراحی مناسب و اجرای بی نقص آن در این اثر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده است که خوشبختانه اعضای تیم استودیو Animade با به کار گیری سبک هنری همیشگی خود، البته این بار به صورت دو بعدی، به خوبی توانسته‌اند انیمیشنی درخورد داستان خوب و با فکر استفاده شده در اثر بسازند. از طیف رنگی گسترده‌ی انیمیشن، تا طراحی محیط و شخصیت‌ها با استفاده از اشکال هندسی، همه چیز باعث می‌شود که در حین دیدن این انیمیشن، حس تماشای اثری جدید و منحصر به فرد را داشته باشیم و بیشتر بخواهیم با چشم در دنیای خاص این انیمیشن به گشت و گذار بپردازیم. در این بین، استفاده از حرکات جدید و عجیبی مثل استفاده از ریش برای روشن کردن آتش و شکار به‌وسیله پرش، به ساخت دنیایی نو که مخاطب را به کنکاش در خود فرا می‌خواند کمک کرده است. با وجود اینکه می‌توان به سادگی حدس زد که بودجه‌ی استفاده شده برای ساخت انیمیشن Tend آنقدر‌ها هم بالا نبوده، اما استفاده‌ی بسیار خوب از سبک طراحی هنری و هماهنگی فوق العاده در ابعاد مختلف این انیمیشن، به راحتی باعث می‌شود بخواهیم آن را در رده‌ی آثار کوتاه سه بعدی پر زرق و برق استودیو‌های بزرگ قرار دهیم.

دریافت انیمیشن از آپارات

انیمیشن کوتاه Tend در عین روایت داستانی جالب و درگیر کننده، به موضوعی حائز اهمیت می‌پردازد که به یکی از معضلات زندگی شخصی و اجتماعی افراد در دنیای امروز مبدل شده است. این انیمیشن زیبا را تماشا و نظرات خود را با ما درمیان بگذارید.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده