// یکشنبه, ۱۵ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۵۹

25 طرح روی جلد جذاب و زیبای کمیک ها

یکی از اصلی‌ترین جذابیت‌های کمیک‌ها، کاور تماشایی آن‌ها است که در نگاه اول بسیاری از طرفداران را وجد می‌آورند. با معرفی ۲۵ طرح روی جلد نمادین در تاریخ همراه باشید.

می‌گویند که کتاب‌ها را از روی جلدشان قضاوت نکنید. اما این امر برای کتاب‌های کمیک چندان صادق نیست، زیرا جلد این دست از کتاب‌ها با طراحی‌های زیبا و جالب‌توجه خود داستانی جدا‌گانه دارند یا به بهترین شکل ممکن می‌توانند مخاطبین را با کلیت داستانی آشنا کنند. در طول تاریخ برخی از کمیک بوک‌ها چنان طرح روی جلد بی‌نظیر و منحصر‌به‌فردی داشته‌اند که بین عموم مردم شناخته شده‌اند و حتی کسانی که علاقه‌ای به کتاب‌های کمیک ندارند نیز آن‌ها را می‌شناسند. در این مطلب به سراغ این طیف از کاور‌های کمیک بوک‌ها رفته‌ایم و به معرفی آن‌ها پرداخته‌ایم. موارد موجود در این لیست لزوماً به معنای برترین‌های دوران نیستند، اما تمامی آن‌ها جایگاه ویژه‌ای در تاریخ کتاب‌های کمیک دارند. با معرفی کاورهای کمیک بوکی که جاودانه شده‌اند، همراه باشید.

۲۵ کاور جاودانه در تاریخ کمیک

Avengers Vol 1 #223

سال انتشار: ۱۹۸۲

طراح کاور: اد هانیگان

در این کمیک شخصیت‌های هاکای (Hawkeye) و انت-من (Ant-Man) یک گروه تشکیل می‌دهند و در جهت مقابله با اعمال خرابکارانه تسک‌مستر  (Taskmaster) قدم بر‌می‌دارند. ویژگی که باعث می‌شود کاور کمیک Of Robin Hoods and Roustabouts متفاوت از دیگران باشد، استفاده عالی از زوایا و پرسپکتیو است.

۲۵ کاور جاودانه در تاریخ کمیک

Green Lantern Vol 2 #85

سال انتشار: ۱۹۷۱

طراح کاور: نیل آدامز

خوانندگان کمیک بوک‌های مربوط به دوران نقره‌ای (Silver Age) با کاور‌هایی که دقیقاً وقایع داستانی کمیک را نمایش نمی‌دهند، چندان غریبه نیستند. اما کاور شماره ۸۵ مجموعه Green Lantern Vol 2 از این قاعده مستثنی است. نیل آدامز در طراحی این کاور به زیبایی هرچه‌تمام‌تر توانسته است خصوصیات داستانی تاریک که در آن شخصیت همراه گرین ارو (Green Arrow) یعنی اسپیدی (Speedy) به هروئین اعتیاد دارد. کاور مذکور نه‌تنها داستان کمیک Snowbirds Don't Fly را معرفی می‌کند، بلکه نشان‌گر تغییر رویکرد کمپانی دی سی (DC) نسبت به روایت داستان‌های بزرگ سالانه در کمیک‌های ابرقهرمانی است.

۲۵ کاور جاودانه در تاریخ کمیک

Silver Surfer Vol 1 #4

سال انتشار: ۱۹۶۹

طراح کاور: جان باسیما

زمانی که قصد داریم کاور‌های کمیک بوک‌هایی با محوریت نبرد دو ابرقهرمان را لیست کنیم، اشاره نکردن به کاور کمیک شماره چهارم مجموعه Silver Surfer Vol 1 که شخصیت‌های ثور (Thor) و موج‌سوار نقره‌ای (Silver Surfer) روی آن نقش بسته‌اند، امری سخت و دشوار است. در این کمیک باری دیگر لوکی در صدد نابودی ثور بر‌می‌آید و برای تحقق این خواسته موج‌سوار نقره‌ای را فریب می‌دهد. تقابل بین دو قدرت برتر و غیر‌قابل توقف از دنیای مارول (Marvel) در قالب کمیک The Good, The Bad and the Uncanny بدون شک نبردی هیجان‌انگیز و عالی را پدید می‌آورد که علاقه‌مندان به این جهان از آن لذت خواهند برد.

۲۵ کاور جاودانه در تاریخ کمیک

Spawn Vol 1 #1

سال انتشار: ۱۹۹۲

طراح کاور: تاد مک‌فارلین

شماره اول مجموعه Spawn Vol 1 یکی از مشهور‌ترین کمیک بوک‌های تاریخ است که فروش ۱.۷ میلیون نسخه از آن در زمان انتشار نشان از محبوبیت بالایش دارد. کاور کمیک Questions, Part One شاید طراحی منحصر‌به‌فردی نداشته باشد اما روی آن عنوان مجموعه با زیبایی هرچه‌تمام‌تر نقش بسته است که تا سال‌ها در خاطر خوانندگان حک شده است. در این کمیک با شخصیت اسپاون (Spawn)، با نام اصلی ال سیمونز (Al Simmons) همراه می‌شویم. شخصیتی که پس از مرگ دوباره به دنیا بازگشته است، اما شرایط بازگشتش با آن‌چه که تصور می‌کرد، تفاوت بسیاری دارد.

۲۵ کاور جاودانه در تاریخ کمیک

Watchmen Vol 1 #1

سال انتشار: ۱۹۸۶

طراح کاور: دیو گیبونز

در تاریخ کمیک بوک‌ها لوگو‌ها و نماد‌هایی حضور دارند که با نگاه اول شناخته می‌شوند و نام شخصیتی را که مالکیت آن را در اختیار دارد، به زبان می‌آورید. یکی از این نماد‌ها متعلق به شخصیت کمدین (Comedian) از سری کمیک‌های واچمن (Watchmen) است. امکان ندارد به کتاب‌های کمیک علاقه داشته باشید و صورت خندان نماد کمدین را نشناسید. طرح روی جلد کمیک At Midnight, All the Agents نه تنها مزین به یکی از شناخته‌شده‌ترین نماد‌های کمیک بوک‌ها است، بلکه خون به نمایش در آمده نشان از کشته شدن شخصیت کمدین دارد.

۲۵ کاور جاودانه در تاریخ کمیک

Nick Fury, Agent of S.H.I.E.L.D. Vol 1 #4

سال انتشار: ۱۹۶۸

طراح کاور: جیم استرانکو

جیم استرانکو به‌واسطه طراحی مجموعه Nick Fury Agent of S.H.I.E.L.D در تاریخ دنیای کمیک ماندگار شده است و بسیاری از علاقه‌مندان با هنر و توانایی‌هایش آشنا هستند. کاور کمیک And Now It Begins که ریشه‌های گروه شیلد (Shield) و رئیس جدید آن یعنی نیک فیوری (Nick Fury) را روایت می‌کند، دارای یک طراحی عالی از جاسوس مشهور کمپانی مارول و تعدادی از تصاویر سیاه‌وسفید در پس‌زمینه است. این طرح همچنان به‌عنوان یکی از برترین‌های جیم استرانکو محسوب می‌شود.

۲۵ کاور جاودانه در تاریخ کمیک

Avengers Vol 1 #57

سال انتشار: ۱۹۶۸

طراح کاور: جان باسیما

شخصیت ویژن (Vision) همواره به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌های تمام دوران گروه اونجرز (Avengers) محسوب می‌شود، اما زمانی که این شخصیت برای اولین بار پا به دنیای مارول گذاشت، تهدیدی برای برترین قهرمانان زمین بود. کاور کمیک Behold... The Vision به خوبی این مورد را به نمایش می‌گذارد؛ جایی که ویژن باعث هراس هم‌تیمی‌های آینده‌اش شده است.

۲۵ کاور جاودانه در تاریخ کمیک

Teenage Mutant Ninja Turtles volume 1 #1

سال انتشار: ۱۹۸۴

طراح کاور: کوین ایستمن و پیتر لیرد

مجموعه لاکپشت‌های نینجا (TMNT) یکی از مشهورترین و موفق‌ترین مجموعه‌های دهه ۸۰ میلادی است. این سری که در ابتدا به عنوان یک مجموعه کمیک مستقل آغاز به کار کرده است، هم‌اکنون یکی از بزرگ‌ترین فرنچایز‌های فرهنگ عامه است. یکی از دلایل محبوبیت Teenage Mutant Ninja Turtles طراحی متفاوت و عالی کاور‌ شماره‌های مختلف آن است که این امر در اولین شماره آن یعنی کمیک The Turtles' Origin is Told مشهود است. طرحی که از آثار فرانک میلر اقتباس شده است و چهار شخصیت‌ منحصر‌به‌فرد لئوناردو، دانتلو، مایکل آنجلو و رافائل را به تصویر می‌کشد.

۲۵ کاور جاودانه در تاریخ کمیک

Captain America Vol 1 #332

سال انتشار: ۱۹۸۷

طراح کاور: مایک زک

کاپیتان آمریکا (Captain America) همواره به عنوان یکی از برترین و مشهورترین شخصیت های مارول شناخته می‌شود و در سال‌های اخیر به‌واسطه دنیای سینمایی مارول محبوبیتی دو چندان پیدا کرده است. کمیک The Choice در زمره بهترین کاور‌های کمیک بوک‌های تاریخ قرار دارد، زیرا در‌ماندگی و از بین رفتن ریشه‌های میهن‌پرستی استیو راجرز (Steve Rogers) را به بهترین شکل نمایش می‌دهد.

۲۵ کاور جاودانه در تاریخ کمیک

Amazing Fantasy Vol 1 #15

سال انتشار: ۱۹۶۲

طراح کاور: جک کربی

شخصیت مرد عنکبوتی (Spider-Man) جز معدود شخصیت‌های دنیای مارول است که جک کربی افسانه‌ای در خلق آن نقشی نداشته است. با این حال او تاثیر خود را روی این شخصیت داشته است و وظیفه طراحی کاور اولین کمیک اسپایدرمن را بر‌عهده داشته است. طرح روی جلد کمیک Spider-Man در تاریخ کمیک ماندگار شده است و در دهه‌های آینده به الگویی برای طراحی کاور‌های کمیک بوک‌ها تبدیل شده است و بسیاری از هنرمندان برای طراحی آثار خود چه با محوریت مرد عنکبوتی و چه دیگر شخصیت‌ها از آن الهام گرفته‌اند.

۲۵ کاور جاودانه در تاریخ کمیک

Detective Comics Vol 1 #38

سال انتشار: ۱۹۴۰

طراح کاور: باب کین

در شماره ۳۸ از مجموعه کمیک Detective Comics Vol 1 برای اولین‌بار با شخصیت دیک گریسون (Dick Grayson) با نام مستعار رابین (Robin) آشنا می‌شویم. کاور این کمیک به معنای واقعی ورود شخصیت همراه جدید بتمن (Batman) و تغییر رویکرد وی نسبت به فاصله گرفتن از فضای تیره و تاریک مرسوم را به نمایش می‌گذارد.

۲۵ کاور جاودانه در تاریخ کمیک

Spider-Man Vol 1 #1

سال انتشار: ۱۹۹۰

طراح کاور: تاد مک‌فارلین

پیش از آنکه تاد مک‌فارلین شخصیت اسپاون را خلق کند، او توانسته بود به‌واسطه کار روی کمیک بوک‌های شخصیت اسپایدرمن شهرتی برای خود دست و پا کند. در کاور کمیک Torment: Part 1 نه تنها می‌توانید هنر و رویکرد خاص تاد مک‌فارلین را مشاهده کنید، بلکه قادر به مشاهده شخصیت اسپایدی در تار‌هایش باشید که به زیبایی هر‌چه‌تمام‌تر طراحی شده است.

۲۵ کاور جاودانه در تاریخ کمیک

X-Men Vol 1 #141

سال انتشار: ۱۹۸۱

طراح کاور: جان بیرن

خط داستانی Days of Future Past را باید شاهکار جان بیرن در مجموعه کمیک‌های افراد ایکس (X-Man) دانست. به تصویر کشیدن ولورین (Wolverine) مسن و کیتی پراید (Kitty Pryde) در کنار تصاویر شخصیت‌های مختلفی از جمله سایکلاپس (Cyclops)، کلوسوس (Colossus)، استورم (Storm) و نایت کراولر (Nightcrawler) که بر‌چسب‌های کشته شده و دستگیر شده روی آن‌ها درج شده است، روی کاور کمیک Days of Future Past باعث شده است که پیچیدگی‌ها و راز‌آلودگی این کمیک دو‌چندان شود.

۲۵ کاور جاودانه در تاریخ کمیک

The Flash Vol 1 #123

سال انتشار: ۱۹۶۱

طراح کاور: کارمین اینفانتینو

کراس‌اور‌ها این روزا جذابیت چندانی ندارند و کمتر مخاطبی را به وجد می‌آورند، اما در دهه ۱۹۶۰ حضور دو نسخه مختلف از شخصیت فلش (Flash) در یک کمیک ایده‌ای هیجان‌انگیز بود. کارمین اینفانتینو به خوبی توانسته است هیجان ناشی از متحد شدن بری آلن (Barry Allen) و جی گریک (Jay Garrick) در کمیک بوک The Flash of Two Worlds را با طراحی کاوری عالی و مثال‌زدنی به نمایش بگذارد. طرح روی جلد این کمیک در تاریخ شخصیت فلش نهادینه شده است و حتی در پوسترهای فصل دوم سریال تلویزیونی آن نیز از این طرح استفاده شده است.

۲۵ کاور جاودانه در تاریخ کمیک

Iron Man Vol 1 #128

سال انتشار: ۱۹۷۹

طراح کاور: باب لیتون

اگر بخواهیم مجموعه‌ای از تصاویر و کاور‌های مربوط به ابر‌قهرمانان به آخر خط رسیده تهیه کنیم، مطمئنا طرح روی جلد کمیک Demon in a Bottle در بالا‌ترین رتبه و صدر لیست قرار می‌گیرد. باب لیتون طراح کاور شماره ۱۲۸ از مجموعه Iron Man Vol به طور تمام و کمال توانسته است ثابت کند که بزرگترین دشمن شخصیت تونی استارک (Tony Stark) که با نام مستعار مرد آهنی (Iron Man) شناخته می‌شود، کسی جز خودش نیست.

۲۵ کاور جاودانه در تاریخ کمیک

Incredible Hulk Vol 1 #340

سال انتشار: ۱۹۸۸

طراح کاور: تاد مک‌فارلین

دشمنی و اختلاف بین شخصیت‌های ولورین و هالک (Hulk) سابقه طولانی در تاریخ کمیک بوک‌های مارول دارد و به زمان معرفی شخصیت ولورین باز‌می‌گردد. هیچ طرح دیگری نمی‌توانست به زیبایی کاور کمیک Vicious Circle، خصومت بین دو شخصیت ذکر شده را به تصویر بکشد، جایی که چهره خشمگین هالک روی تیغه‌های ولورین قابل مشاهده است.

۲۵ کاور جاودانه در تاریخ کمیک

Superman Vol 2 #75

سال انتشار: ۱۹۹۳

طراح کاور: دن جورگنز

کاور کمیک Doomsday به خودی خود داستانی کامل را روایت می‌کند. در این کمیک کمپانی دی سی (DC) دست به عملی غیرقابل تصور می‌زند و شخصیت سوپرمن (Superman) در نبرد با شخصیت دومزدی (Doomsday) کشته می‌شود. علاقه‌مندان به کمیک بوک‌ها با یک نگاه به طرح روی جلد کمیک مذکور می‌توانند متوجه شوند که با چه داستانی رو‌به‌رو خواهند شد. به‌واسطه پوشش وسیع کمیک Doomsday و خط داستانی مرگ سوپرمن در اخبار و برنامه‌های مختلف از جمله Tonight Show with Jay Leno، حتی کسانی که جزء خوانندگان کتاب‌های کمیک نیستند نیز با تصویر شنل پاره پاره سوپرمن در وزش باد آشنا هستند.

۲۵ کاور جاودانه در تاریخ کمیک

X-Men Vol 2 #1

سال انتشار: ۱۹۹۱

طراح کاور: جیم لی

کاور‌های گیت‌فولد و دیگر موارد از این دست در اوایل دهه ۱۹۹۰ میلادی از شهرت و محبوبیت بسیاری بر‌خوردار بودند، اما هیچ‌یک از آن‌ها در حد و اندازه‌های کمیک Rubicon عمل نکردند. در طرح جیم لی شاهد طرحی با جزئیات و عالی از گروه افراد ایکس هستیم که برای مقابله با مگنیتو (Magneto) متحد شده‌اند. این طرح به چهار کاور تقسیم شده است و در نسخه‌های مختلف منتشر شده است. اما طرفداران پر‌و‌پا‌قرص می‌توانند با پرداخت هزینه بیشتر نسخه دیلاکس آن را با هر چهار کاور خریداری کنند. از دستاورد‌های کمیک مذکور می‌توان به در اختیار داشتن لقب پر‌فروش‌ترین کمیک بوک تمام دوران با فروش ۸.۱ میلیون نسخه اشاره کرد.

۲۵ کاور جاودانه در تاریخ کمیک

Batman: The Killing Joke

سال انتشار: ۱۹۸۸

طراح کاور: برایان بولند

امکان ندارد که ذره‌ای به دنیای کمیک بوک‌ها علاقه داشته باشید و کمیک Batman: The Killing Joke را نشناسید. این کمیک بوک به دلیل داستان عالی و فوق‌العاده خود جایگاه غیرقابل تصرف در تاریخ دارد و مخاطبین بسیاری از خواندن آن لذت برده‌اند. کاور این کمیک جوکری را به تصویر می‌کشد که با وجود بر لب داشتن لبخند همیشگی‌اش، دوربین عکاسی در دست دارد. این طرح روی جلد به یکی از مهم‌ترین اتفاقات کمیک بوک مذکور اشاره دارد که حکم زمینه‌چینی برای اتفاقات اصلی آن دارد.

۲۵ کاور جاودانه در تاریخ کمیک

Batman: The Dark Knight Returns Vol 1 #1

سال انتشار: ۱۹۸۶

طراح کاور: فرانک میلر

برخی از برترین کاور‌های کمیک بوک‌های بتمن رویکردی مینیمالیستی نسبت به این شخصیت دارند. این شیوه طراحی در قبال کاور کمیک The Dark Knight Returns نیز صادق است و فرانک میلر برای این اثر، تصویر سیلوئت بتمن را در پس‌زمینه‌ای آبی رنگ مزین به رعد و برق قرار داده است.

۲۵ کاور جاودانه در تاریخ کمیک

Detective Comics Vol 1 #27

سال انتشار: ۱۹۳۹

طراح کاور: باب کین

زمانی که قصد داریم مهم‌ترین کاور‌های شخصیت بتمن را از نظر اهمیت و تاثیر در شناخته شدن این شخصیت معرفی کنیم، بدون شک کاور کمیک The Case of the Chemical Syndicate اولین اثری است که به آن اشاره خواهیم کرد. کدام علاقه‌مند به کمیک بوک‌ها است که با خواندن جمله «ماجراجویی‌های فوق‌العاده و منحصر‌به‌فرد بتمن» سریعا اقدام به خرید این کمیک نکند؟

۲۵ کاور جاودانه در تاریخ کمیک

Wolverine Vol 1 #1

سال انتشار: ۱۹۸۲

طراح کاور: فرانک میلر

فرانک میلر با طراحی کاور کمیک I'm Wolverine وجهه اصلی و خصوصیات شخصیت ولورین را به تصویر کشیده است. در این طرح به خوبی می‌توانید شجاعت و غرور اصلی‌ترین عضو افراد ایکس را ببینید که در عین آماده کردن تیغه‌هایش، دشمن را به حمله دعوت می‌کند. در واقع همین ویژگی‌ها هستند که باعث شده‌اند ولورین به یکی از اصلی‌ترین شخصیت‌های تاریخ مارول تبدیل شود.

۲۵ کاور جاودانه در تاریخ کمیک

Action Comics Vol 1 #1

سال انتشار: ‍۱۹۳۸

طراح کاور: جو شاستر

در تاریخ کمیک‌های مربوط به شخصیت سوپر‌من، طرح روی جلد هیچ کدام از آن‌ها قادر به رقابت با کاور کمیک Superman, Champion of the Oppressed نیستند. این کمیک که سوپرمن در آن معرفی شد، شخصیتی باابهام و دو‌پهلو از مرد پولادین به تصویر می‌کشد. قدرت این شخصیت واضح و مشخص است، اما معلوم نیست که در این کمیک او قهرمان است یا شخصیت شرور. این طرح به خوبی می‌تواند مخاطبین را به کنجکاوی و خرید کمیک بوک تشویق کند.

۲۵ کاور جاودانه در تاریخ کمیک

Daredevil Vol 2 #3

سال انتشار: ۱۹۹۹

طراح کاور: جو کسادا

شخصیت دردویل (Daredevil) یکی از منحصر‌به‌فرد‌ترین شخصیت‌های مارول است که توانایی‌ها و خصوصیات او باعث شده است جایگاه ویژه‌ای در بین علاقه‌مندان به کمیک بوک‌ها داشته باشد. کاور Guardian Devil – Dystopia توانسته در عین به تصویر کشیدن محیطی ترسناک با جزئیات بالا، ذات مرموز و تاریک شخصیت دردویل را به نمایش بگذارد.

۲۵ کاور جاودانه در تاریخ کمیک

Amazing Spider-Man Vol 1 #50

تاریخ انتشار: ۱۹۶۷

طراح کاور: جان رومیتا سینیور

کاور Spider-Man No More برترین و بی‌مانند‌ترین طرح روی جلد در تاریخ کمیک بوک‌ها است که با استفاده طرحی ساده و بدون پیچیدگی توانسته کلیت داستانی کمیک را به نمایش بگذارد. با نگاه به کاور کمیک مذکور می‌توانید رنج و عذاب پیتر پارکر (Peter Parker) را مشاهده می‌کنید. در این طرح پیتر پارکر در حال فاصله گرفتن از اسپایدرمن است و علاقه‌مندان نگران این موضوع بودند که آیا این امر به معنای پایان مرد عنکبوتی است یا پیتر پارکر به صورت موقت لباس ابرقهرمانی خود را کنار گذاشته است. داستان کمیک مذکور برترین در تاریخ مرد عنکبوتی است و تمامی داستان‌هایی که ماجراجویی‌های پیتر پارکر و هویت ابرقهرمانی او را روایت می‌کنند، در رده پایین‌تر از آن قرار می‌گیرند.


منبع IGN
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده