نویسنده: رضا علمی
// شنبه, ۱۴ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۰۱

بیش از ۱۰۰ کلمه سینمایی جدید به دیکشنری آکسفورد اضافه شد

دیکشنری معتبر آکسفورد بیش از ۱۰۰ کلمهٔ سینمایی جدید به دایرهٔ لغات خود اضافه کرد که شامل کلماتی جالب چون Lynchian (لینچی) و Tarantinoesque (تارانتینویی) می‌شود.

دیکشنری معتبر آکسفورد بیش از ۱۰۰ کلمهٔ جدید را معرفی کرد که این کلمات مربوط به دنیای فیلم و سینما هستند. کلمات جدید به‌صورت رسمی به لیست واژگان دیکشنری آکسفورد اضافه شده‌اند و شامل معرفی نوع خاصی از ژانر (کلماتی چون giallo و mumblecore)، صنعت فیلمسازی منطقه‌ای (به‌عنوان مثال Nollywood) و توصیفات تصویری (به‌عنوان مثال shaky cam) هستند.  

یکی از بهترین کلماتی که به‌صورت رسمی وارد دایرهٰ واژگان دیکشنری آکسفورد شده است، کلمهٔ Lynchian (لینچی) است که اشاره به نام کارگردان بزرگ سینما، دیوید لینچ داشته و صفت است. از این کلمه برای توصیف فیلم‌ها و مجموعه‌های تلویزیونی که خصوصیت و ویژگی فیلم‌های دیوید لینچ را دارند و آثار این کارگردان را به یاد مخاطب می‌آورند، استفاده می‌شود و همچنین به آثاری که به‌نوعی تقلید از فیلم‌های این کارگردان است، اطلاق می‌شود. در توضیح کلمهٔ Lynchian در دیکشنری آکسفورد این چنین نوشته شده است: دیوید لینچ از کنار هم قرار دادن امر سورئال و اِلمان‌های بدشگون و شرور در همراهی با امور دنیوی و اتفاقات روزمره مربوط به محیط و همچنین تصاویر جذاب و درگیر‌کننده برای تأکید روی خصیصه‌های مرموز و تهدید‌کنندهٔ خواب‌مانند، شناخته می‌شود.

از دیگر کارگردانانی که نام‌ آن‌ها در لیست کلمات سینمایی جدید دیکشنری آکسفورد آورده شده است، می‌توان به استنلی کوبریک (Kubrickian)، استیون اسپیلبرگ (Spielbergian)، فرانک کاپرا (Capraesque)، کوئنتین تارانتینو (Tarantinoesque) و رابرت آلتمن (Altmanesque) اشاره کرد. در توضیح کلمهٔ Tarantinoesque در دیکشنری آکسفورد این چنین نوشته شده است: فیلم‌های این کارگردان با گرافیک و استایل خشونت خاص، داستان غیرخطی، ارجاعات ادبی، تِم هجوآمیز و دیالوگ‌های صریح و بی‌پرده، شناخته می‌شود. همچنین در توضیح کلمهٔ Kubrickian  در دیکشنری آکسفورد این چنین نوشته شده است: موشکافی، دقت به جزئیات و وسواسی کمال‌گرایانه، مهارت و چیره‌دستی در وجوه تکنیکی و فنی فیلمسازی، داشتن فضای تصویری خاص در ژانرهای مختلف سینما.

لیست کلمات جدید اضافه‌شده به دیکشنری آکسفورد را در اینجا می‌توانید مشاهده کنید.


منبع Indiewire
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده