پیش نمایش بازی Call of Duty: Black Ops 4

پیش نمایش بازی Call of Duty: Black Ops 4

جمعه, ۱۳ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۰۱

Call of Duty: Black Ops 4 با حذف بخش داستانی و تمرکز روی محتویات چند‌نفره، عصر جدیدی را در این سری آغاز کرده است. همراه پیش نمایش بازی باشید. 

زمان زیادی تا انتشار Call of Duty: Black Ops 4، جدید‌ترین نسخه از سری کالاف دیوتی باقی نمانده است. بدون شک، این مجموعه جزو بهترین و فراموش‌نشدنی‌ترین مجموعه بازی‌های سبک شوتر است که تا به امروز، نسخه‌های مختلفی از آن منتشر شده‌اند. طرفداران با سری کالاف دیوتی سری به دوران جنگ جهانی دوم زده و در نبرد‌های تاریخی این جنگ شرکت داشته‌اند. یا در نسخه‌ای دیگر، همراه با کاپیتان پرایس پا به چرنوبیل مخوف گذاشته‌اند و یکی از بهترین مراحل ساخته‌شده در تاریخ بازی‌های شوتر را تجربه کرده‌اند. با این حال در طرف مقابل، کالاف دیوتی گاهی هم طرفدارانش را با ارائه بخش داستانی ضعیف یا بخش چندنفره بدون نوآوری نا‌امید کرده است و با اینکه دیگر در سال‌های گذشته، این سری از دوران اوجش تا حدودی فاصله گرفته، اما هنوز هم نمی‌توان برای انتشار کالاف دیوتی جدید هیجان‌زده نبود؛ حتی اگر این بازی، تجربه‌ای فاقد بخش داستانی و صرفا با محتویات چندنفره باشد!

این‌ها را گفتم تا به Call of Duty: Black Ops 4 برسیم؛ جدید‌ترین نسخه از مجموعه که ساخت آن، بر عهده استودیو تری آرک است؛ استودیویی که در نسخه اول و دوم سری Black Ops، تجربه‌ی واقعا جذابی از حیث داستانی رقم زد و در نسخه سوم این سری هم با وجود بخش داستانی نه‌چندان خوب، یک قسمت چندنفره هیجان‌انگیز در اختیار طرفداران قرار داد که هنوز هم برخی افراد، آن را بازی می‌کنند. با این حال تری‌آرک و اکتیویژن، پس از معرفی Black Ops 4، به نوعی طرفداران این سری را به دو دسته تقسیم کردند؛ چرا که اعلام شد این نسخه، قرار است برای اولین بار در تاریخ این مجموعه، فاقد بخش داستانی به شیوه همیشگی باشد و به جای آن، تمرکز روی ارائه یک تجربه چندنفره معطوف شود. این تصمیم، جدا از درست یا غلط بودنش، به‌نوعی یک تصمیم انقلابی برای این مجموعه است؛ پس بد نیست تا پیش از اینکه به ویژگی‌های مختلف بازی بپردازیم، نگاهی به چرایی و همچنین تاثیرات حذف بخش داستانی از بازی داشته باشیم. 

بازی Call of Duty: Black Ops 4

در گذشته، بازی‌های ویدیویی به دلیل نبود یا بهتر است بگوییم همه‌گیر نبودن امکانات تجربه آنلاین برای همه بازیکنان، صرفا تمرکز اصلی‌شان را روی ارائه تجربه داستانی می‌گذاشتند و خب پیش‌تر هم اشاره کردیم که سری کالاف دیوتی، چه داستان‌های فوق‌العاده‌ای برای‌مان روایت کرده است. اما اگر از دید سازندگان به این تصمیم نگاه کنیم، تری‌آرک دلیل حذف بخش داستانی از بازی را تحقیقاتی می‌داند که روی نسخه Black Ops 3 صورت گرفته‌اند؛ تحقیقاتی که به موجب آن‌ها، مشخص شده که تنها درصد کمی از افرادی که این بازی را تجربه کرده‌اند، بخش داستانی آن را به پایان رسانده‌اند و اکثر بازیکنان بازی، صرفا وقت‌شان را برای قسمت چندنفره این اثر گذاشته‌اند. خب خود همین دلیل، جای بحث زیادی دارد؛ از این نظر که آیا استقبال کم بازیکنان از بخش داستانی این بازی، به این دلیل بوده که کلا دیگر گیمر‌ها علاقه‌ای به تجربیات داستانی ندارند یا اینکه نه، دلایل دیگری در این قضیه تاثیرگذار هستند. اگر نظر من را بخواهید، بر این عقیده هستم که بخش داستانی بازی‌ها هنوز هم بسیار جذاب است؛ چون کافی است تا نگاهی به برخی از بازی‌های بزرگ این نسل بیندازیم؛ بازی‌هایی مثل God of War ،Horizon Zero Dawn ،The Witcher 3 ،Fallout 4 یا همین Assassin's Creed Odyssey که فارغ از بحث‌هایی چون سبک، همگی به دلیل ارائه یک بخش داستانی جذاب مورد استقبال قرار گرفتند و فاقد محتویات چندنفره بودند. 

حذف بخش داستانی، تصمیمی انقلابی است که می‌تواند تاثیر زیادی روی آینده مجموعه داشته باشد

درست است که شاید وقتی به سراغ سبک شوتر اول‌شخص برویم، این قضیه کمی متفاوت باشد، اما خب اصلا همین سری کالاف دیوتی هم هر زمان که بخش داستانی موفقی داشته، مورد استقبال قرار گرفته است و برای این منظور، نیازی به اینکه به خیلی عقب برگردیم هم نیست و همین نسخه سال گذشته یعنی World War II هم با اینکه از حیث داستانی جزو بهترین‌ها در مجموعه نیست، ولی باز هم تجربه لذت‌بخشی در این زمینه به‌شمار می‌رود. پس دلیل استقبال کم کاربران از بخش تک‌نفره Black Ops 3، نه کم‌رنگ شدن محبوبیت تجربیات تک‌نفره در کل، که کیفیت پایین بخش داستانی بازی بود؛ به طوریکه اگر بخواهیم نسخه‌های مختلف این مجموعه را صرفا بر اساس بخش داستانی رتبه‌بندی کنیم، Black Ops 3 در رتبه‌های پایین قرار خواهد گرفت. اما خب به هر حال حذف قسمت داستانی، تصمیمی است که سازندگان بازی در تری‌آرک گرفته‌اند و باید منتظر ماند و دید که در نهایت، این تصمیم چه تاثیری روی بازی خواهد داشت و آیا قسمت‌های دیگر، می‌توانند نبود آن را جبران کنند یا خیر. 

بازی Call of Duty: Black Ops 4

البته حذف بخش داستانی، لزوما به این معنی نیست که بازی، فاقد هر گونه تجربه تک‌نفره خواهد بود. اگر اخبار مربوط به Black Ops 4 را دنبال کرده باشید، می‌دانید که در این نسخه باز هم شاهد حضور کاراکتر‌هایی در بخش چندنفره هستیم که هرکدام ویژگی‌ها و مهارت‌های خاص خودشان را دارند و سازندگان، برای اینکه بتوانند بازیکنان را بیش‌تر با این افراد آشنا کنند، یک سری داستان‌های کوتاه برای هر کدام در نظر گرفته‌اند که در قالب آن‌ها هم می‌توانید یک نیمچه تجربه داستانی داشته باشید و هم اینکه بیش‌تر با قابلیت‌های هرکدام از این افراد آشنا شوید. اما در کنار این بخش‌ها، بازی سه حالت مختلف دارد: حالت زامبی، چندنفره و تجربه بتل رویال مخصوص این بازی که با نام Blackout شناخته می‌شود و پیش از پرداختن به دو حالت نسبتا آشنای اول، می‌خواهیم نگاهی به آن داشته باشیم. 

با ظهور بازی PUBG و در ادامه هم فورتنایت، به یک‌باره شاهد محبوبیت عجیب تجربیات بتل رویال بودیم؛ به طوریکه استودیو‌های کوچک و بزرگ زیادی سعی کردند به شیوه خودشان یک تجربه بتل رویال ارائه دهند یا حتی صرفا یک کپی محض از بازی‌های پابجی و فورتنایت بسازند. در این بین تری‌آرک هم بی‌کار ننشست و قرار است در Black Ops 4، شاهد یک بخش بتل رویال به نام Blackout باشیم که خب به لطف انتشار نسخه بتای این بخش و تجربه آن، اطلاعات خوبی هم ازش داریم. Blackout را سازندگان، تجربه بتل رویال ولی با سبک و سیاق خاص کالاف دیوتی معرفی کرده‌اند؛ ادعایی که درست یا غلط بودن آن را به صورت دقیق‌تر در زمان انتشار نسخه اصلی بازی بررسی خواهیم کرد، ولی خب بر حسب تجربه نسخه بتا، می‌توان گفت که Blackout تمام اصول بازی های بتل رویال را دارد و خب یک سری ویژگی خاص هم ارائه می‌دهد. روند این بخش بدین شکل است که ابتدا شاهد چند هلی‌کوپتر هستیم که بازیکنان باید از آن‌ها به پایین بپرند و در نقطه دلخواه‌شان روی نقشه فرود بیایند. تعداد بازیکنان در آخرین تغییرات اعمال‌شده در نسخه بتا، ۸۸ نفر بود و باید منتظر ماند و دید که آیا در نسخه نهایی هم شاهد همین تعداد بازیکن خواهیم بود یا تعداد بیش‌تر خواهد شد. 

بازی Call of Duty: Black Ops 4

یکی از ویژگی‌های خاص حالت Blackout بازی، دارا بودن نقاطی شناخته‌شده و آشنا روی نقشه است؛ برای مثال، مناطقی آشنا مثل Nuketown را شاهد هستیم که وقتی در کنار هم قرار می‌گیرند نقشه کلی بازی را تشکیل می‌دهند. علاوه بر این، بازیکنان امکان انتخاب شخصیت را در این بازی دارند که در این زمینه هم شاهد مجموعه بزرگی از شخصیت‌هایی هستیم که در نسخه‌های مختلف سری Black Ops حضور داشتند و البته کاراکتر‌های جدید نسخه چهارم هم در این بخش قابل انتخاب هستند. بخش بتل رویال بازی، هم به صورت تک‌نفره و هم به حالت‌های اسکواد دو یا چهار نفره قابل تجربه است و قوانین آن، تفاوتی با سایر بازی‌های بتل رویال ندارند؛ به طوریکه باید سعی کنید با از بین بردن سایر بازیکنان یا اسکواد‌ها، آخرین بازیکن یا اسکواد باقی‌مانده باشید. البته یک سری حالت‌های رویداد-مانند هم در این بخش در دسترس قرار خواهند گرفت که امکان تجربه بازی با قوانین یا ویژگی‌های خاص را فراهم می‌کنند. 

نیرو‌های متخصص، هرکدام ویژگی‌های خاصی دارند که استفاده درست از آن‌ها می‌تواند نتیجه نبرد را تغییر بدهد

در بخش بتل رویال بازی، همچنین شاهد یک سری المان‌های منحصر‌به‌فرد هم هستیم؛ برای مثال، روی نقشه یک نور آبی رنگ وجود دارد که با رفتن به این قسمت، شانس بسیار خوبی برای لوت کردن آیتم‌های بسیار با‌ارزش خواهید داشت، ولی خب در این منطقه، جدا از سایر بازیکنان، زامبی‌هایی وحشی هم انتظار شما را می‌کشند و باید با آن‌ها هم مبارزه کنید و همچنین در این حالت بازی، وسائل نقلیه مختلفی هم در دسترس‌تان قرار دارند. اما یکی از اصلی‌ترین دلایلی که می‌توان آن را یک برتری برای Blackout در مقایسه با سایر تجربه‌های بتل رویال دانست، سیستم گان‌پلی عالی بازی است. به هر حال Blackout از مکانیزم‌های گیم‌پلی Black Ops 4 بهره می‌برد و این بازی هم به عنوان نسخه‌ای از سری کالاف دیوتی، گان‌پلی بسیار روانی دارد که نمونه آن را نه در فورتنایت و نه در پابجی نمی‌توان پیدا کرد. تنوع سلاح‌ها هم که دیگر نیازی به توضیح ندارد و در محیط، شاهد انواع و اقسام سلاح‌ها هستیم که هرکدام حس و حال منحصر‌به‌فردی دارند. در مجموع، حالت بلک‌اوت بازی، با اینکه در حالت کلی یک تجربه بتل رویال رایج مثل سایر بازی‌ها است، اما به لطف مواردی مثل گان‌پلی روان، تنوع سلاح‌ها یا داشتن چهره‌ها و محیط‌های آشنا، تجربه لذت‌بخشی را رقم می‌زند. 

نگاهی به نسخه بتا Call of Duty: Black Ops 4

اما جدا از بخش بلک‌اوت، نسخه جدید کالاف دیوتی یک قسمت چندنفره کلاسیک هم دارد که در آن، بازیکنان در قالب حالت‌های مختلف، یک بخش چندنفره سریع را تجربه خواهند کرد. حالت چندنفره بازی، شباهت زیادی به بخش چندنفره ‌Black Ops 3 دارد که برخلاف قسمت داستانی‌اش، بسیار هم مورد تحسین قرار گرفت. با این حال تفاوت‌هایی هم در این زمینه اعمال شده است و برای مثال، دیگر شاهد قابلیت‌هایی مثل راه رفتن روی دیوار‌ها نیستیم. سازندگان اعلام کرده‌اند که هدف‌شان از این تغییر، متعادل‌تر و بهتر کردن گیم‌پلی بازی است و این تغییرات باعث می‌شوند تا Black Ops 4 بیش‌تر وام‌دار ماهیت اصلی سری باشد. علاوه بر این، در این نسخه دیگر خبری از احیای خودکار سلامتی نیست و برای این منظور، باید از آیتم‌های احیا سلامتی استفاده کنید. سازندگان دلیل این تغییر را هم واقعی‌تر کردن تجربه بازی اعلام کرده‌اند. 

در مجموع، بخش چندنفره Black Ops 4 یک تجربه سریع و هیجان‌انگیز است و این دقیقا چیزی است که از بخش چندنفره یک نسخه کالاف دیوتی انتظار می‌رود. در این مجموعه، ما هیچ‌وقت شاهد به‌تصویر کشیده شدن نبرد‌های چندنفره بزرگ و شلوغ مثل سری بتلفیلد نبودیم و خب Black Ops 4 هم قرار نیست مجموعه را به این سمت ببرد و به جای آن، سعی در ارائه تجربه‌ای دارد که بیش از هر چیزی، وام‌دار اصول همیشگی مجموعه است و به همین دلیل، در شلوغ‌ترین حالت بازی هم نهایتا شاهد ۱۲ نفر هستیم، ولی خب طراحی نقشه‌های بازی و مکانیزم کلی این بخش، به‌شکلی است که همواره شاهد درگیری‌های نفس‌گیری بین دو تیم یا بازیکنان هستیم و در این درگیری‌ها، سرعت‌عمل و مهارت بازیکن حرف اول را در تعیین فرد یا تیم پیروز می‌زند. البته در کنار این موضوع، در حالت‌های تیمی بازی به‌استناد آنچه که در نسخه بتا دیدیم، بازی وابستگی زیادی به کار تیمی دارد؛ به طوریکه اگر هرکدام از اعضای تیم بخواهند به شکلی که خودشان دوست دارند بازی کنند، قطعا چیزی جز شکست در انتظار شما نخواهد بود و اصلا تری‌آرک نیرو‌های متخصص بازی را هم به شکلی طراحی کرده که بازیکنان بتوانند از قابلیت‌های ویژه آن‌ها در راستای اهداف تیمی استفاده کنند و به‌نوعی مکمل یکدیگر باشند. 

بازی Call of Duty: Black Ops 4

صحبت از نیرو‌های متخصص یا همان Specialist‌ها شد و بد نیست کمی در مورد این جنبه از بازی هم توضیح بدهیم. نیرو‌های متخصص، در Black Ops 3 هم حضور داشتند و به‌نوعی حکم قهرمانانی را دارند که شما می‌توانید با انتخاب آن‌ها، از قابلیت‌های ویژه‌شان بهره ببرید. در Black Ops 4، در مجموع شاهد ۱۰ نیروی متخصص هستیم که ۶ نفر از آن‌ها یعنی Ruin ،Prophet ،Battery ،Seraph ،Nomad و Firebreak در نسخه قبلی هم حضور داشتند و چهار مورد با نام‌های Recon ،Ajax ،Torque و Crash هم چهره‌هایی کاملا جدید هستند. هرکدام از این قهرمان‌ها قابلیت‌های ویژه خود را دارند که استفاده درست از آن‌ها می‌تواند نتیجه نبرد را تغییر بدهد؛ برای مثال Ruin می‌تواند پس از شارژ شدن قابلیت ویژه‌اش، ضربه‌ای محکم به زمین بزند که قدرت آسیب رساندن به همه دشمنان اطراف دارد و حال اگر این قابلیت به‌درستی استفاده شود می‌تواند همزمان عامل آسیب دیدن شدید یا حتی مرگ چند نفر از نیرو‌های تیم رقیب باشد. سایر شخصیت‌ها هم هرکدام چنین ویژگی‌هایی دارند و اگر بتوانید به شکل تیمی درست از قابلیت‌های قهرمان‌ها استفاده کنید، قطعا شانس بالایی برای پیروزی خواهید داشت. 

بازی با داشتن سه بخش زامبی، بتل رویال و چندنفره، از نظر محتویات غنی و کامل به‌نظر می‌رسد

در نهایت، بد نیست تا کمی هم با حالت‌های مختلف بازی در بخش چندنفره و البته قسمت شخصی‌سازی این بخش آشنا شویم. از حیث حالت‌ها، در نسخه بتا شاهد تنوع نسبتا خوبی بودیم که خب این تنوع، در نسخه اصلی بهتر هم خواهد بود؛ برای مثال، یکی از حالت‌های بازی Seek and Destroy نام دارد که در آن، در تجربه‌ای شبیه به بازی Counter Strike، یکی از تیم‌ها بمبی در اختیار دارد که باید آن را در نقطه‌ای خاص قرار بدهد و تیم دیگر هم باید مانع از این کار شود. یا حالت معروف Team Death Match را داریم که هدف در آن، کشتن بازیکنان تیم حریف است و Domination هم که حالتی آشنا با محوریت تصرف نقاط روی نقشه است. با این حال یکی از حالت‌های بازی جدیدی که در این نسخه به سری اضافه شده است، Control نام دارد. در این حالت، دو نقطه روی نقشه قرار دارد و تیم‌ها، در نقش مدافع و مهاجم ظاهر می‌شوند. وظیفه تیم مدافع، حفاظت از این دو نقطه است و تیم مهاجم هم باید نسبت به تصرف آن‌ها اقدام کند. علاوه بر این، اعضای تیم‌ها در مجموع تعداد ریسپاون محدودی دارند و اگر بیش از یک حد خاص کشته شوند، بازنده خواهند بود. این مساله باعث شده است تا شیوه‌های رسیدن به پیروزی در حالت Control، تنوع داشته باشد و شما، بسته به توانایی تیم‌تان می‌توانید نسبت به محافظت یا تصرف نقاط اقدام کنید یا اینکه بی‌خیال این موضوع شوید و راه کشتن اعضای تیم حریف را در پیش بگیرید. این حالت‌های بازی، در نقشه‌های مختلفی در دسترس خواهند بود که در بین آن‌ها، نقشه‌های فراموش‌نشدنی چون Nuketown هم وجود دارد. 

به عنوان آخرین مورد در رابطه با بخش چندنفره، باید به سیستم شخصی‌سازی بازی اشاره کنیم؛ سیستمی که به‌لطف آن، قابلیت شخصی‌سازی مواردی مثل سلاح‌ها را خواهید داشت و می‌توانید ویژگی‌های هر اسلحه را بر حسب نیاز و علایق‌تان دستکاری کنید یا امکانات جدیدی به سلاح مورد‌نظر بیفزایید. در کل امسال تری‌آرک همه تمرکزش را روی ارائه یک بخش چندنفره قوی گذاشته است و طبیعی است که انتظار داشته باشیم این بخش، آنقدر بی‌نقص و عالی باشد که بتواند حداقل تا حدودی نبود قسمت داستانی در بازی را پوشش بدهد. با این حال برای قضاوت در این مورد، باید تا زمان انتشار نسخه نهایی بازی صبر کنیم. 

بازی Call of Duty: Black Ops 4

اما سومین و آخرین بخش از بازی Black Ops 4، قسمت زامبی آن است؛ قسمتی که در نسخه‌های اخیر، همواره پیشرفت خوبی داشته و واقعا به تجربه جذابی تبدیل شده است؛ به طوریکه اگر امکان تجربه این بخش را با بازیکنان واقعی و به شکل همکاری داشته باشید، می‌توانید لذت یک تجربه Co-Op واقعا جذاب را بچشید. اما قسمت زامبی، در Black Ops 4 دست‌خوش تغییرات جالبی شده و در آن، شاهد سه خط داستانی هستیم. اولین این داستان‌ها The Nine نام دارد و در آن، شخصیت‌ها در پی اتفاقی به میدان نبرد گلادیاتور‌ها در روم باستان می‌روند! جایی که در آن باید با سلاح‌هایی مثل شمشیر، با زامبی‌ها مبارزه کنند. انتظار می‌رود این سناریو داستانی بازی به‌لطف ارائه تجربه‌ای با محوریت سلاح‌های سرد، حس و حالی متفاوت از هر آنچه که قبلا در بخش زامبی سری دیده‌ایم داشته باشد. سناریو بعدی با نام Voyage of Despair معرفی شده است و وقایع آن در کشتی تایتانیک جریان خواهند داشت و سناریو سوم هم با نام Blood of the Dead شناخته می‌شود که یک نوع بازسازی از سناریو Aether نسخه‌های قبلی سری Black Ops است و در آن، شاهد حضور شخصیت‌های اصلی بخش زامبی بازی هستیم. البته یک سناریو چهارم با نام Classified هم وجود خواهد داشت که بازسازی نقشه Five بازی Call of Duty: Black Ops است و فقط برای خریداران نسخه‌های ویژه بازی یا سیزن پس آن در دسترس خواهد بود. 

استودیو تری‌آرک اعلام کرده که پس از انتشار بازی، در آینده هم پشتیبانی خوبی از آن خواهد داشت و مواردی مثل نقشه‌ها یا رویداد‌های مختلف را برای آن در نظر خواهد گرفت. جالب اینکه بازی، دارای یک سیزن پس برای دسترسی به مواردی مثل نقشه‌های جدید است که اگر بخواهید به این محتویات دسترسی داشته باشید، باید سیزن پس بازی را خریداری کنید و مثل نسخه‌های پیشین، دیگر امکان خرید نقشه‌ها به‌صورت مجزا وجود نخواهد داشت! این مورد پس از اعلام از جانب سازندگان، انتقاد شدید جامعه طرفداران بازی را در پی داشته است و باید منتظر ماند و دید که آیا اکتیویژن در آینده تغییری در این سیاست خود خواهد داد یا خیر. همچنین بازی Black Ops 4 یک نسخه کالکتور ویژه با نام Mystery Box هم دارد که محتویات عجیب و جالبی را شامل می‌شود و می‌توانید جزییات آن را در زومجی بخوانید. 

بازی Call of Duty: Black Ops 4

در نهایت، بازی Call of Duty: Black Ops 4، در تاریخ ۱۲ اکتبر (۲۰ مهر) روی پلتفرم‌های پلی استیشن 4، ایکس باکس وان و پی سی منتشر می‌شود و باید منتظر ماند و دید که با تغییرات نسبتا وسیعی که این بازی داشته، چه جایگاهی می‌تواند در بین بازی‌های شوتر اول‌شخص داشته باشد. 

منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده