نویسنده: فریده صالحی
// پنجشنبه, ۱۲ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۳۲

واکنش منتقدان به فیلم Free Solo

فیلم مستند Free Solo که در رابطه با داستان یک سنگ نورد تنها است، به‌تازگی به روی پرده سینماها رفته و توانسته امتیازات و نظرات خوبی از منتقدان دریافت کند.

فیلم Free Solo، یکی از جدیدترین آثار بخش مستند انجمن نشنال جئوگرافیک (National Geographic Documentary Films) است که به‌دست الیزابت چای وسرهال‌ای، کارگردان آثار مستندی مانند فیلم Meru (مرو)، فیلم A Normal Life (یک زندگی عادی) و فیلم Incorruptible (فاسد ناشدنی) و همچنین جیمی چین، عکاس، کارگردان، صخره نورد و کوهنورد کارگردانی شده است. 

فیلم Free Solo در تاریخ ۳۱ آگوست سال جاری میلادی (۹ شهریور ۱۳۹۷) در جشنواره فیلم تلیوراید که در تلیوراید، کلرادو برگزار می‌شود، رونمایی شد و تا به امروز امتیاز ۸۳ را از بین ۱۶ نقد فیلم که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به دست آورده است. لازم به ذکر است که فیلم Free Solo برای اکران در ایالات متحده در تاریخ ۲۸ سپتامبر ۲۰۱۸ (۶ مهر ۱۳۹۷) برنامه‌ریزی شده بود. این فیلم، داستان و جریانات صخره نوردی به نام الکس هانلد را حکایت می‌کند. او قصد داشت تا به سبک فری سولو، یعنی بدون هیچگونه طناب، بند و وسیله‌ی محافظتی، دیواره‌ی مرتفع ال کاپیتان را بالا برود. این اثر مستند همچنین در تاریخ ۶ سپتامبر سال جاری میلادی (۱۵ شهریور ۱۳۹۷) در چهل و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو به نمایش درآمد و در آنجا توانست در بخش جایزه برگزیده مردم: مستندات، جایزه‌ای را از آن خود کند. در این فیلم، خودِ الکس هالند نقش خودش را در داستان ایفا می‌کند.

از آنجا که مدتی است که فیلم Free Solo در جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو و همچنین جشنواره فیلم تلیوراید رونمایی شده و در سینماهای ایالات متحده هم به روی پرده سینماها رفته، منتقدین مطرح جهانی نقد و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر نقد فیلم Free Solo از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی رسمی‌ داستان این فیلم را بخوانید:

فیلم Free Solo یک اثر حیرت‌انگیز، صمیمی، پایدار و مصمم در رابطه با داستان و جریانات یک صخره نورد فری سولو به نام الکس هالند است. در این فیلم ما شاهد این هستیم که این ورزشکار، در حال آماده‌سازی خود است تا به آرزویی که در تمام زندگی‌اش آن را در سر می‌پروراند، برسد. آرزوی تمام زندگی الکس هالند این بود که از سنگ‌های معروف‌ترین صخره‌ی دنیا که دیواره‌ی مرتفع ال کاپیتان بود و با ارتفاع ۳۰۰۰ فوت (۹۰۰ متر) در پارک ملی یوسیمیتی قرار داشت، بالا برود.... آن هم بدون طناب و محافظ.

Free Solo

حال بیایید با هم نگاهی به نقدهای منتشر شده از فیلم Free Solo بیندازیم:

کنث توران | لس آنجلس تایمز

۱۰۰ از ۱۰۰

یک اثر صمیمی، خودمانی و انعطاف پذیر. فیلم Free Solo یک اثر مستند محسوب می‌شود که به زیبایی به گونه‌ای محاسبات خود را انجام داده تا شما حین دیدن آن، نفس خود را در سینه حبس کنید؛ این کار را هم انجام داده است.

کترین لیدلاو | گلو باند میل (تورنتو)

۱۰۰ از ۱۰۰

چه شما به صخره‌نوردی اهمیت بدهید چه ندهید، با دیدن این اثر، از داستانی پر شور، منظم و بسیار زیبا لذت می‌برید و قدردانی خواهید کرد. یک صعود باورنکردنی برای یک ورزشکار، یک جهش کوانتومی برای بشریت.

آلن شرستال | ال. ای. ویکلی

۹۰ از ۱۰۰

تماشا کردن الکس هالند که در طی بالا رفتن از هر لبه فکر می‌کند و به صخره‌نوردی خود ادامه می‌دهد، می‌تواند باعث ایست قلبی شود.

FREE SOLO

گری ام. کرامر | فیلم ژورنال اینترنشنال

۸۵ از ۱۰۰

یک اثر مستند فوق‌العاده جذاب و الهام بخش، از طرف تیم سازنده‌ی فیلم مرو.

پیتر دبروژ | ورایتی

۷۰ از ۱۰۰

برای آنهایی که عاشق هیجان آثار ماجراجویی‌ای هستند که سطح آندرنالین آنها را تا حد زیادی بالا ببرد، فیلم Free Solo انجمن نشنال جئوگرافیک یک تجربه‌ی سخت و البته عالی به حساب می‌آید.

کریستوفر ماچل | CineVue

۶۰ از ۱۰۰

فیلم Free Solo مسیری را طی می‌کند تا در طی این مسیر توضیح دهد که اصلا چرا باید یک نفر بخواهد چنین کاری را انجام دهد. با این حال، در نهایت، بیشتر از هر چیزی درگیر هیجان بسیار زیاد هالند که در حال انجام این کار است، می‌شود.

لازم به ذکر است که فیلم Free Solo توانسته رتبه چهل و دوم را در لیست بهترین آثار سینمایی سال ۲۰۱۸ از آن خود کند. همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم Free Solo نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را تجربه‌ای خوب و جذاب بدانیم. به‌علاوه به نظر می‌رسد که با فیلم خیلی خوبی رو‌به‌رو هستیم که به احتمال زیاد جمع کثیری از طرفداران آثار سینمایی و بینندگان اینگونه کارها از آن راضی و خشنود خواهند بود؛ بنابراین اگر با مطالعه قسمت مقدمه این پست و نظرات منتقدین، حس می‌کنید که این اثر مطابق با سلیقه شما است، پس ما هم تماشای آن را به شما کاربران خوب زومجی پیشنهاد می‌کنیم.

FREE SOLO


منبع metacritic
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده