نویسنده: آریا بهپور
// چهار شنبه, ۱۱ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۰۲

نویسنده The Witcher از CD Projekt Red درخواست ۱۶ میلیون دلار کرده است

آندری ساپکوفسکی بعد از موفقیت‌های عظیم سری بازی‌های The Witcher، از سازندگان آن طلب پول بیشتری کرده است.

سال ۲۰۰۷ بود که اولین نسخه از مجموعه بازی‌های ویچر (The Witcher) منتشر شد و با عملکرد مناسب خود، راه را برای نسخه دوم باز کرد. The Witcher 2: Assassins of Kings چهار سال بعد عرضه شد و نسبت به نسخه اول باز هم موفقیت‌های بیشتری به‌دست آورد. در نهایت هم این The Witcher 3: Wild Hunt بود که با عرضه روی پلی استیشن 4، ایکس باکس وان و کامپیوتر در سال ۲۰۱۵ توانست طوفانی به پا کند و چه از نظر کیفیت و چه فروش، به یکی از بهترین آثار این نسل تبدیل شود. ولی همه چیز در مورد ویچر از کتاب آن آغاز شده بود که آندری ساپکوفسکی در دهه ۹۰ آن را نوشته بود.

اکنون این نویسنده لهستانی از استودیوی سازنده ویچر، سی دی پراجکت رد (CD Projekt Red) درخواست مبلغ بیشتری برای استفاده از داستان‌هایش کرده است. وکلای ساپکوفسکی با ارسال درخواستی به مسئولین استودیو، از آن‌ها مبلغی معادل ۱۶ میلیون دلار طلب کرده‌اند. در حالی که سی دی پراجکت رد اعلام کرده که حقوق مربوط به کتاب‌های ویچر را به صورت رسمی و قانونی خریداری کرده است، ولی وکلای ساپکوفسکی به بخش خاصی از قوانین کپی رایت لهستان اشاره می‌کنند که طبق آن اگر حقوق و مزایای پرداخت شده به مولف اثر کمتر از میزان سودی باشد که خریدار به‌دست آورده است، در شرایط خاصی می‌توان از خریدار اثر درخواست مبلغ بیشتری کرد. در اینجا هم چون سری بازی‌های ویچر با موفقیت‌های عظیمی همراه بوده‌اند و حتی راه را برای ساخت مجموعه تلویزیونی با حضور هنری کویل باز کرده‌اند، ساپکوفسکی حق خود می‌داند که مبلغ بیشتری از این راه کسب کند.

هر چند این ماجرا هنوز به شکل رسمی مطرح نشده و شکایت‌نامه‌ای برای راه افتادن دادگاه در کار نبوده است، ولی در صورت بی‌توجهی سی دی پراجکت رد به این قضیه ممکن است به آنجا هم برسد. البته سران استودیو همیشه از روابط نزدیک خود با نویسندگان آثارشان صحبت می‌کنند و در سایت استودیو هم مطلبی در این زمینه نوشته شده است:

هیئت مدیره سی دی پراجکت رد تمام تلاش خود را می‌کند که این قضیه با راه‌حل‌های دوستانه و مناسبی به سرانجام برسد. البته هر تصمیمی در این مورد باید در کمال احترام و با توجه به توافق‌های قبلی طرفین گرفته شود.

پرداخت مبلغ ۱۶ میلیون دلار به نویسنده ویچر، آن هم بعد از توافق‌هایی که قبلاً بین سی دی پراجکت رد و آندری ساپکوفسکی صورت گرفته بود، رقمی نیست که استودیو به این سادگی به پرداخت آن رضایت دهد و باید صبر کرد و دید که ماجرا به کجا ختم می‌شود.

هر چند حداقل در حال حاضر به نظر می‌رسد ماجراهای گرالت در بازی‌های اصلی ویچر به پایان رسیده است، ولی سری ویچر به زودی به دیدار گیمرها خواهد آمد. از یک طرف بازی کارتی Gwent: The Witcher Card Game را داریم که در هفته‌های آینده ابتدا برای کامپیوتر و بعد از آن برای پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان منتشر می‌شود. از طرف دیگر هم بازی تک‌نفره Thronebreaker: The Witcher Tales که ترکیبی از بازی کارتی با المان‌های نقش‌آفرینی است و ماجراهای میو، ملکه لیریا و ریویا را روایت می‌کند که مجبور است به جنگ با نیلفگاردین‌ها برود.


منبع GameSpot
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده