نویسنده: افشین پیروزی
// دوشنبه, ۷ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۳۴

وان پلاس 6T‌ معرفی شد؛ نمایشگر 6.41 اینچی AMOLED و دوربین دوگانه

کمپانی وان پلاس امروز پرچمدار جدید خودش را با نام OnePlus 6T معرفی کرد. 

طی ماه‌های اخیر به روش‌های مختلف، از تصاویر فاش‌شده تا گمانه‌زنی‌ و تیزرهای رسمی، به‌صورت مداوم خبرهای مربوط به وان پلاس 6T را به‌عنوان جانشینی برای وان پلاس 6 مقابل چشمان خود دیده‌ایم؛ اما چینی‌ها لحظاتی پیش، طی رویدادی که در نیویورک برگزار شد، با رونمایی از پرچم‌دار دوم خود در سال ۲۰۱۸، به‌ انتشار بی‌وقفه‌ی شایعات پیرامون این گوشی هوشمند پایان دادند. با زومیت همراه باشید تا با قابلیت‌ها و مشخصات OnePlus 6T آشنا شویم.

همان‌طور که از نام وان‌پلاس 6T برمی‌آید، محصول جدید چینی‌ها در حقیقت یک نسخه‌ی ارتقاءیافته از پرچم‌داری محسوب می‌شود که چند ماه پیش روانه‌ی بازار شد؛ بنابراین از حیث ظاهر نمی‌توان تفاوت چندانی را بین دو محصول مشاهده کرد؛ بدنه‌ای مرکب از پنل‌های شیشه‌ای انحنادار که توسط فریمی فلزی به یکدیگر پیوند خورده‌اند، دوربین دوگانه با چینش عمودی و نمایشگری با حاشیه‌های بسیار باریک، از جمله‌ی وجوه مشترک دو پرچم‌دار اخیر وان‌پلاس هستند.

وان پلاس 6 تی

در نگاه نخست به نمای جلوی OnePlus 6T می‌توان متوجه تغییراتی در فُرم نمایشگر آن شد. بریدگی صفحه‌نمایش وان‌پلاس 6T بسیار باریک‌تر از گذشته شده و اکنون شکل یک قطره را به‌ خود گرفته است و همین موضوع نسبت نمایشگر به بدنه را افزایش می‌دهد. متأسفانه پرچم‌دار خوش‌قیمت چینی‌ها بعد از چند سال مقاومت، اکنون از جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون بهره نمی‌برد؛ اما برای آسان‌تر کردن فرآیند گذار از جک هدفون، شرکت سازنده تبدیلی را نیز در جعبه‌ی گوشی ارائه خواهد داد.

پرچم‌دار جدید وان‌پلاس از نمایشگر ۶.۴۱ اینچی (در برابر ۶.۲۸ اینچ نسل قبل) AMOLED با رزولوشن ۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل، نسبت تصویر ۱۹.۵:۹ و تراکم حدودی ۴۰۲ پیکسل‌براینچ بهره می‌برد که ۸۵.۷ درصد (در برابر ۸۳.۸ درصد نسل قبل) از وسعت نمای جلوی گوشی را در اختیار دارد و پوششی از نوع گوریلا گلس ۶ برای نخستین بار در دنیای گوشی‌های اندرویدی از آن محافظت می‌کند. چینی‌ها ادعا می‌کنند که حداکثر روشنایی نمایشگر به ۶۰۰ نیت می‌رسد و پنل ۱۰۰.۶۳ درصد از فضای رنگی را پوشش می‌دهد.

وان پلاس 6 تی

وان‌پلاس 6T‌ نسبت به برادر خود ۰.۶ میلی‌متر کم‌عرض‌تر و ۰.۴ میلی‌متر ضخیم‌تر است؛ اما دلیل افزایش ضخامت گوشی به حذف حسگر اثر انگشت از پنل پشتی و اضافه‌شدن حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر بازمی‌گردد. بدین ترتیب پرچم‌دار جدید OnePlus به چند محصول انگشت‌شماری می‌پیوندد که از چنین حسگر اثر انگشتی بهره می‌برند. وان‌پلاس در جریان رونمایی ادعا کرد که کل فرآیند گشودن قفل دستگاه با حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر حدود ۰.۳۴ ثانیه به‌طول می‌انجامد.

دوربین وان‌پلاس 6T‌ به‌لحاظ سخت‌افزاری تفاوتی با برادر بزرگ‌تر خود ندارد؛ دوربین اصلی از ترکیب دو سنسور ۱۶ و ۲۰ مگاپیکسلی IMX 519 و IMX 376K سونی با لرزش‌گیر اپتیکال و الکترونیکی (OIS+EIS) بهره می‌برد که هر دو در پسِ لنزهایی با دیافراگم f/1.7 قرار دارند؛ اما چینی‌ها با اقرار به ضعف وان‌پلاس ۶ در زمینه‌ی ثبت تصاویر در تاریکی، قابلیتی نرم‌افزاری موسوم به Nightscape را معرفی کردند که قرار است با بهره‌گیری از اطلاعات فریم‌های مختلف، جزئیات تصاویر را ارتقاء دهد و از نویز آن‌ها و شدت پدیده‌ی موشن‌بلر بکاهد. Nightscape ظرف مدت ۲ ثانیه عکس را در تاریکی ثبت می‌کند که این قابلیت علاوه‌‌بر پرچم‌دار جدید، ظرف یک هفته به نرم‌‌افزار دوربین وان‌پلاس ۶ نیز اضافه خواهد شد.

وان پلاس 6 تی

وان‌پلاس در جریان رونمایی از محصول بالارده‌ی جدید خود، قابلیت نرم‌افزاری دیگری را نیز با نام Studio Laighting برای ثبت تصاویر پرتره‌ی بهتر معرفی کرد که با اعمال تغییر در نوع نورپردازی چهره، جلوه‌های استودیویی شبیه به آیفون XS و آیفون X تولید می‌کند. وان‌پلاس ۶ تی توانایی ثبت ویدیوهای 4K با نرخ ۶۰ فریم‌برثانیه را نیز دارد و می‌تواند ویدیوهای صحنه‌ی آهسته را در دو حالت HD و Full HD با نرخ‌های ۲۴۰ و ۴۸۰ فریم‌برثانیه ضبط کند. وظیفه‌ی ثبت عکس‌های سلفی در گوشی جدید چینی‌ها بر عهده‌ی دوربین ۲۰ مگاپیکسلی با لنز f/1.7 قرار دارد.

توان پردازشی وان‌پلاس 6 تی تفاوتی با برادر آن دارد و این گوشی هوشمند برای هر نوعی پردازشی به پردازنده‌ی هشت هسته‌ای و ۱۰ نانومتری اسنپدراگون ۸۴۵ با واحد پردازش گرافیکی آدرنو ۶۳۰ متکی است؛ اما براساس ذهنیتی که از تجربه‌ی کاربری محصولات وان‌پلاس به‌لطف بهینه‌سازی‌های نرم‌افزاریشان داریم، می‌توان از عملکرد سریع و روان وان‌پلاس 6T نیز اطمینان داشت. این گوشی هوشمند برای داشتن عملکرد چندوظیفگی کم‌نقص با یکی از دو حافظه‌ی رم ۶ یا ۸ گیگابایتی در کنار حافظه‌ی ذخیره‌سازی ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایتی عرضه خواهد شد.

وان پلاس 6 تی

پرچم‌دار جدید وان‌پلاس قابلیتی موسوم به Smart Boost‌ و Gaming mode در بطن خود دارد که به‌لطف استفاده از حافظه‌ی رم به‌عنوان حافظه‌ی ذخیره‌سازی، مدت‌زمان لازم برای بارگذاری بازی‌های سنگین را تا ۲۰ درصد کاهش می‌دهد. چینی‌ها ادعا می‌کنند که OnePlus 6T در اجرای مداوم بازی‌هایی همچون NBA2K پایداری عملکرد بسیار بهتری نسبت به گلکسی نوت ۹ دارد. Gamin mode‌ در وان‌پلاس 6T روشنایی نمایشگر را قفل می‌کند، کنترل بیش‌تری روی اعلان‌ها در اختیار کاربر قرار می‌دهد و مصرف دیتا توسط سایر اپلیکیشن‌ها را محدود می‌‌سازد.

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، دیگر خبری از جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون در پرچم‌دار جدید وان‌پلاس نیست؛ اما خوشبختانه مهندسان چینی با استفاده‌ی بهینه از فضای خالی به‌وجود‌آمده، ظرفیت باتری OnePlus 6T را از ۳۳۰۰ به ۳۷۰۰ میلی‌آمپرساعت ارتقاء داده‌اند. ما در بررسی وان‌پلاس ۶ از شارژدهی آن رضایت داشتیم؛ از این رو پیش‌بینی می‌کنیم که افزایش ۱۲ درصدی ظرفیت باتری، بر عمر آن نیز بیفزاید. سیستم شارژ سریع پرچم‌دار جدید نیز ۲۰ واتی (۵ ولت و ۴ آمپر) خواهد بود که به ادعای شرکت سازنده با ۳۰ دقیقه شارژ می‌تواند انرژی مورد نیاز برای همراهی یک‌روزه‌ی گوشی با کاربر را فراهم کند.

وان پلاس 6 تی

وان‌پلاس 6T‌ به‌صورت پیش‌فرض با سیستم‌عامل OxygenOS مبتنی بر اندروید ۹.۰ پای روانه‌ی بازار خواهد شد و از تمام ژست‌های حرکتی نسخه‌ی جدید اندروید پشتیبانی می‌کند. این گوشی هوشمند در دو رنگ مشکی مات (Midnight Black) و براق (Mirror Black) با قیمت پایه‌ی ۵۵۰ دلاری برای نسخه‌ی ۶ / ۱۲۸ گیگابایت از روز یک نوامبر (۱۰ آبان) در ایالات متحده‌ی آمریکا و ۶ نوامبر (۱۵ آبان) در اروپا عرضه خواهد شد و برای نخستین‌بار کاربران آمریکایی قادر به خرید آن تحت اپراتور T-Mobile نیز خواهند بود.


منبع زومیت
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده