نویسنده: علی ولی خانی
// یکشنبه, ۶ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۵۹

معرفی انیمیشن کوتاه Hybrids

در بخش معرفی انیمیشن کوتاه این هفته به سراغ یکی از مدعیان کسب عنوان بهترین انیمیشن کوتاه در مراسم اسکار امسال می‌رویم. با معرفی انیمیشن زیبا و تاثیر گذار Hybrids با زومجی همراه باشید.

با پیشرفت تکنیک‌های طراحی CGI، دست کارگردانان در خلق باورپذیر هر تصویر و صحنه‌ای که به ذهنشان خطور می‌کند بازتر از همیشه شده و سوال محدود کننده از «چه گونه» به «چه مدت زمان» و «چه میزان هزینه» تغییر یافته است. این مسئله باعث شده که بتوانیم در پشت نمایشگرهای خود مثل فضانوردان به فضا برویم، به درون بدن خود سفر کنیم یا شاهد خشم موجودات افسانه‌ای در نبردهای قرون وسطایی باشیم. یکی از این آثار CGI محور، انیمیشن کوتاه Hybrids، پروژه‌ی فارغ التحصیلی چند دانشجوی فرانسوی سال آخر مدرسه‌ی انیمیشن سازی MoPA به نام‌های فلوریان براک، متیو پویول، کیم تایلدس، یوهان تیرئو و رومین تیریان است. این پنج نفر با استفاده از تجربیات خود اثری خلق کرده‌اند که در طول ۶ دقیقه زمان نمایش خود با جزئیات فوق واقعی و طراحی خارق العاده شما را به صندلی میخکوب می‌کند و داستان هشدار دهنده‌ی آن ذهن شما را تا مدت‌ها پس از پایان انیمیشن به خود درگیر خواهد کرد. این انیمیشن برای مدت کوتاهی به صورت رایگان در وب سایت Vimeo رسما منتشر شده و قرار است در نود و یکمین مراسم سالانه‌ی اسکار برای کسب جایزه بهترین انیمیشن کوتاه شرکت کند و به رقابت‌ آثاری همچون Bao، اثر کوتاه استودیو پیکسار که همراه با انیمیشن Incredibles 2 بر روی پرده‌ی سینما رفت برود تا لیست بلند بالای افتخارات خود از جمله جوایز جشنواره‌های COLCOA ،Visual Effects Society و Sitges Film Festival را پربارتر کند.

hybrids

Hybrids با زبانی بسیار مستقیم و متکی به تصویر می‌خواهد از جدال طبیعت بر سر بقا و تاثیرات انکار ناپذیر آلودگی و زباله‌های رها شده در اقیانوس‌ها بگوید

داستان انیمیشن Hybrids در اعماق دریا جریان دارد. در آینده‌ای نه چندان دور، وقتی میراث انسان‌ها برای طبیعت که چیزی جز پسماند‌ها و نابودی نیست، سر تا سر دریاها و اقیانوس‌ها را در بر می‌گیرد، جانوران دریایی به ناچار با محیط زندگی خود انطباق پیدا می‌کنند و قوانین بقا برای همیشه دچار تغییر می‌شود. در اعماق دریا یک ماهی غول پیکر که بخشی از بدنش از یک بشکه‌ نفت تشکیل شده به دنبال غذا می‌گردد. این ماهی نگون بخت در میانه‌ی تلاش خود توسط کوسه‌ای غول پیکر با ظاهر یک ماشین مورد حمله قرار می‌گیرد و داستان همیشگی جدال شکار و شکارچی از اینجا شروع می‌شود.

Hybrids با زبانی بسیار مستقیم و متکی به تصویر می‌خواهد از جدال طبیعت بر سر بقا و تاثیرات انکار ناپذیر آلودگی و زباله‌های رها شده در اقیانوس‌ها بگوید. ایده‌ی اولیه ساخت این انیمیشن وقتی متولد شد که رومین تیریان، یکی از اعضای تیم کارگردانی که یک غواص حرفه‌ای نیز به‌شمار می‌رود، متوجه شد که افزایش آلودگی در اعماق اقیانوس باعث از بین رفتن نیمی از جمعیت موجودات دریایی شده است. او هنگامی که برای یکی از غواصی‌های خود به ساحل رفته بود، یک ماهی کوچک درخشان را در میانه‌ی شن‌ها پیدا کرد که بعد متوجه شد چیزی جز یک درب یک بطری نبوده است و همین باعث جرقه زدن ایده‌ی ساخت این انیمیشن در ذهن تیریان شد.

از آنجایی که این اثر با هدف افزایش آگاهی بینندگان درباره‌ی تهدیدات جدی آلودگی‌های دریایی ساخته شده، معرفی آن را بدون پرداختن به این آسیب زیست محیطی خطیر نمی‌توان انجام داد. مسئله‌ی آلودگی دریایی به جز ماهی‌ها و موجودات زیر دریا، در زندگی انسان‌ها نیز تاثیری جدی می‌گذارد. روش‌های غلط دفع زباله در رودها یا دریاچه‌ها، آلودگی ناشی از کارخانجات صنعتی، نفتکش‌ها و ریختن زباله توسط گردشگران در دریا از جمله دلایل شایع آلودگی‌های دریایی است. این آلودگی‌ها باعث گسترش مواد سمی در زیر دریا و مرگ گسترده‌ی آن‌ها، بروز بیماری‌های خاص در بین انسان‌ها و گرم شدن کره‌ی زمین می‌شود. با وجود اینکه قوانینی زیست محیطی برای جلوگیری از این مسئله دربرخی از کشورهای گسترش یافته وضع شده است، اما برای مهار کردن آلودگی سرکش دریاها و اقیانوس‌ها نه تنها چند کشور صنعتی، بلکه همه‌ی مردم دنیا باید تلاش کنند تا منابع موجود و طبیعت زمین بیش از این به خطر نیوفتد.

hybrids

این انیمیشن با این ذهنیت ساخته شده که زندگی موجودات دریایی را به باور پذیرترین شکل ممکن از زاویه‌ی هراس آور به تصویر بکشد و باعث شود مخاطب در بهت از خود بپرسد «آیا چیزی که می‌بینم روزی به وقوع خواهد پیوست؟»

سازندگان این اثر درباره‌ی Hybrids و پیام آن می‌گویند:

ما بر این عقیده هستیم که نسل ما، اگر آخرین نباشد، جزو آخرین نسل‌هایی است که می‌تواند [در اوضاع طبیعت] تغییراتی ایجاد کند. ما با استناد بر این تفکر به پرداختن ایده‌هایی مختلف حول پایه و اساس اصلی کار که به تصویر کشیدن موجوداتی دو رگه که ترکیبی از موجودات دریایی و پسماندهای انسانی بودند پرداختیم. ما می‌خواستیم این تصویر از آینده برای مخاطبانمان بسیار واقعی به نظر بیاید، چون هر آنچه در این اثر می‌بینید فاصله‌ی چندانی با دنیای واقعی ما ندارد.

همین مسئله عنصری است که باعث می‌شود انیمیشن Hybrids بسیار تاثیر گذار باشد. جزئیات به کار رفته در تار و پود این انیمیشن به طرز شگفت آوری واقع گرایانه است و شما را به خود درگیر می‌کند. این انیمیشن با این ذهنیت ساخته شده که زندگی موجودات دریایی را به باور پذیرترین شکل ممکن از زاویه‌ی هراس آور به تصویر بکشاند و باعث شود مخاطب در بهت از خود بپرسد «آیا چیزی که می‌بینم روزی به وقوع خواهد پیوست؟». طراحی شخصیت و صدای هوشمندانه‌ی انیمیشن، به خوبی می‌توانند تصویر خلق شده از جانوران نیمه اورگانیک-نیمه مصنوعی حاضر در این اثر را به خورد ذهن بینندگان بدهند و تصویر مشوش آن‌ها را برای همیشه در خاطر آن‌ها ثبت کند.

دریافت انیمیشن از آپارات

Hybrids اثری با فکر است؛ تیم سازنده تصویر ذهنی خود از محصول نهایی را بسیار هوشمندانه طراحی و سپس به بهترین شکل ممکن به سوی عملی ساختن آن حرکت کرده است. این اثر نه تنها با سبک طراحی فوق العاده و داستان جذاب و پر هیجان خود شما را شگفت زده می‌کند، بلکه پیام هشدار دهنده‌ی نهفته در پس داستان برای مدت‌ها ذهن شما را به خود درگیر خواهد کرد. با وجود اینکه حالا هر یک از این پنج عضو تیم سازنده در گوشه و کنار جهان به انجام پروژه‌های شخصی خود مشغولند اما نمی‌توانیم صبر کنیم تا آثار جداگانه‌ی جدید آن‌ها را تماشا کنیم.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده