// شنبه, ۵ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۳۱

نسل نهم پردازنده‌های اینتل از ۱۲۸ گیگابایت حافظه پشتیبانی می‌کند

نسل نهم پردازنده‌های شرکت اینتل توانایی پشتیبانی از ۱۲۸ گیگابایت حافظه را دارد.

شاید بتوان گفت که پردازنده‌های شش هسته‌ای نسل Coffee Lake از کمپانی اینتل، اساسا یک پردازنده از خانواده Kaby Lake هستند که به دو هسته‌ی پردازشی اضافه مجهز شده‌اند و هیچ تغییر فیزیکی در قسمت‌های مختلف خود اعم از iGPU و سطح Die پردازنده، پیدا نکرده‌اند.

با رونمایی از سیلیکون جدید کمپانی Intel که به تعداد ۸ هسته فیزیکی مجهز شده است‌ و به نوعی نسخه رفرش و بازسازی شده‌‌ی خانواده Coffee Lake به شمار می‌رود، این کمپانی علاوه بر افزایش تعداد هسته‌های پردازشی، تمرکز خود را روی بهبودهایی در بخش حافظه جهت یکپارچگی بهتر با پردازنده معطوف کرده است.

حالا محصولات کمپانی اینتل به نقطه‌ای رسیده‌اند که کنترلر حافظه‌ی یکپارچه‌ی آن‌ها می‌توانند حافظه‌های ۱۲۸ بیتی دو کاناله و تا حداکثر ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت را آدرس دهی کنند. این در حالی است که پلتفرم‌های رده‌ی میانی کمپانی اینتل تاکنون مثل پردازنده‌های Ryzen AM4 شرکت AMD تنها می‌توانستند تا مقدار ۶۴ گیگابایت حافظه را پشتیبانی کنند.

dimm

پشتیبانی از ۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ی رم به تکنولوژی جدید حافظه‌های DIMM دو ظرفیتی یا به اصطلاح Double Capacity یا DC نیاز داشت که برای اولین بار توسط کمپانی ASUS معرفی شده است. کمپانی سامسونگ نیز اکنون اولین ماژول ۳۲ گیگابایتی dual-rank UDIMM خود را طبق استانداردهای JEDEC جهت استفاده در این پلتفرم، معرفی کرده است. طبق گزارش‌های منتشر شده در فضای مجازی، قیمت تمام شده یک ماژول ۳۲ گیگابایت UDIMM تا سال ۲۰۱۹ از یک کیت ۳۲ گیگابایتی متشکل از دو ماژول ۱۶ گیگابایتی ارزانتر خواهد بود.

افزایش مقدار ظرفیت حافظه‌های رم، نشان‌دهنده‌ی جدیت کمپانی اینتل در زمینه تولید حافظه‌های پایدار بر اساس فناوری 3D Xpoint Optane به عنوان یک جایگزین مناسب برای حافظه‌های اصلی DRAM با ظرفیت‌های بالاتر و همچنین کاهش تاخیر در انتقال داده‌ها در مقایسه با DRAM‌ها است.


منبع techpowerup.com
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده