// سه شنبه, ۱ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۳۲

پردازنده رده میانی 9600K با اورکلاک توانست تمامی رقبای خود را پشت سر بگذارد

گزارش‌های منتشر شده در فضای مجازی نشان می‌دهد که پردازنده‌ی 9600K توانایی اورکلاک تا ۵.۲ گیگاهرتز را دارد و می‌تواند تمامی رقبای خود را پشت سر بگذارد.

شایعاتی در فضای مجاری منتشر شده که بنا به آنها پردازنده Core i9-9900K نسبت به سایر پردازنده‌های تولید شده توسط اینتل، با یک جهش بزرگ در بهبود عملکرد، قدرت پردازش چشم‌گیر و بسیار مناسب‌تری را ارائه می‌کند، اما به دلیل نامشخص بودن منبع این آزمایش‌ها، هنوز نتایج آن‌ها به صورت رسمی به تایید نشده‌اند. لازم به ذکر است که کمپانی اینتل در تبلیغات مرتبط با این محصول ادعا می‌کند که Core i9-9900K قوی‌ترین پردازنده گیمینگ جهان است.

یکی از موضوعات قابل بحث در رابطه با نسل جدید تولیدات کمپانی Intel، افزایش قابل ملاحظه‌ی عملکرد نسل نهم پردازنده‌های این کمپانی است. اخیرا در یک ویدئوی منتشر  شده در رسانه‌های اجتماعی، نشان داده شد که پردازنده‌ی رده‌ی میانی Core i5-9600K به همراه مادربرد MSI Z390 MEG Godlike و داشتن ۱۶ گیگابایت حافظه‌ی رم از نوع DDR4 و یک خنک‌کننده‌ی بادی از نوع Silver Arrow Extreme از برند Thermalright توانسته ارقام بسیار چشم‌گیر و قابل توجهی را به ثبت برساند.

اینتل

لازم به ذکر است که ارزیابی‌ها و تست‌های انجام شده در بازی‌های پی‌سی نبوده و این آزمایش‌ها تنها در نرم‌افزار شاخص قدرت پردازشی Cinebench صورت گرفته است.

این آزمایش‌ها نشان داد که پردازنده‌ی مذکور توانسته از سرعت کلاک پایه‌ی ۳.۷ گیگاهرتزی خود، تا عدد قابل توجه ۵.۲ گیگاهرتز اورکلاک شود. این اورکلاک به این علت قابل توجه است که نه تنها پردازنده‌ی مذکور توانسته اعداد شگفت‌آوری را به ثبت برساند، بلکه این فرآیند تنها با استفاده از یک خنک‌کننده‌ی بادی معمولی و بدون استفاده از هرگونه مایع خنک‌کننده‌ی نیتروژنی انجام شده است.

در آزمایش‌های انجام شده روی پردازنده‌ی Core i5-9600K، در تست Cinebench R15 با استفاده از فرکانس پایه، امتیاز ۱۰۳۴ CB به ثبت رسید و در حالت اورکلاک نیز این رقم به ۱۲۰۷ CB جهش یافت. این عملکرد فوق‌العاده در حالت اورکلاک را می‌توان تقریبا در سطح پردازنده‌ی Core i5-8600K در نظر گرفت؛ زیرا پردازنده‌ی Core i5-8600K در آزمایش فوق توانسته با سرعت کلاک پایه، امتیاز  ۱۰۵۱ CB  را برای خود به ثبت برساند. لازم به ذکر است که پردازنده‌ی Core i5-8400 نیز با سرعت کلاک پایه در تست‌های مشابه توانسته امتیاز ۹۷۶ CB را ثبت کند. بنابراین به راحتی می‌توان نتیجه گرفت که پردازنده‌ی جدید Core i5-9600K بدون اورکلاک جایگاهی بین دو مدل i5-8600K و i5-8400 را از آن خود کرده است و با اورکلاک تا کلاک ۵.۲ گیگاهرتز نیز می‌تواند هر دوی این محصولات را پشت سر بگذارد.

پردازنده Core i5-9600K در حال حاضر در خرده‌فروشی‌های خارجی قیمتی معادل ۲۸۰ دلار دارد؛ این در حالی است که پردازنده‌های Core i5-8600K و Core i5-8400 به ترتیب با قیمت ۲۶۰ و ۲۰۵ دلار عرضه می‌شوند.

در انتهای مطلب نیز جدول مشخصات پردازنده‌های نسل هشتم و نهم کمپانی اینتل نشان داده شده است.

chart


منبع techpowerup.com
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده