نویسنده: فریده صالحی
// شنبه, ۲۸ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۰۱

واکنش منتقدان به فیلم Halloween - هالووین

فیلم ترسناک و مورد انتظار هالووین (Halloween) با بازی جیمی لی کورتیس بعد از مدت‌ها به روی پرده سینماها رفت و توانست امتیازات و نقدهای خوبی را از سمت منتقدان دریافت کند.

فیلم Halloween یا «هالووین» یکی از جدیدترین آثار هیجان انگیز و ترسناک کمپانی یونیورسال پیکچرز (Universal Pictures) است که به‌دست دیوید گوردون گرین، کارگردان فیلم Pineapple Express (پاین‌اپل اکسپرس)، فیلم Our Brand Is Crisis (بحران برند ما است) و فیلم Stronger (قوی‌تر) کارگردانی شده است. در فیلم هالووین، بازیگران و هنرمندان بااستعداد و محبوبی چون جیمی لی کرتیس در نقش لوری استرود، جودی گریر در نقش کارن استرود (دختر لوری استرود)، اندی متیچاک در نقش آلیسون استرود (نوه لوری استرود)، ویل پاتون در نقش فرانک هاوکینز، نیک کسل و جیمز جود کورتنی در نقش مایکل مایرز، ویرجینیا گاردنر در نقش ویکی، هالوک بیلگینر در نقش دکتر رنبیر سارتین، جفرسون هال در نقش آرون کری، توبی هاس در نقش ری، مایلز رابینز در نقش دیو، دیلن آرنولد در نقش کامرون الام، درو شاید در نقش اسکار، راب نیتر و ریان ریس در نقش دانا هینز و چند تن دیگر حضور داشته و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم هالووین در تاریخ ۸ سپتامبر سال جاری میلادی (۱۷ شهریور ۱۳۹۷) در چهل و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو، رونمایی شد و تا به امروز امتیاز ۶۸ را از بین ۴۶ نقد فیلم که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به دست آورده است. لازم به ذکر است که فیلم Halloween برای اکران در ایالات متحده در تاریخ ۱۹ اکتبر ۲۰۱۸ (۲۷ مهر ۱۳۹۷) برنامه‌ریزی شده بود. جان کارپنتر که در اصل کارگردان و خالق اصلی این مجموعه به حساب می‌آید، در این پروژه هم حضور داشت و نقش تهیه کننده اجرایی و همچنین مشاور را ایفا کرد. قرار بر این بود که این قسمت از سری فیلم هالووین در چهلمین سالگرد اولین قسمت این مجموعه به روی پرده سینماها برود. فیلم Halloween دنباله مستقیم قسمت اول این مجموعه است که در سال ۱۹۷۸ منتشر شده بود که در آن لوری استرود قرار است ۴۰ سال پس از حوادث فیلم اول، بار دیگر در برابر مایکل مایرز ملقب به شیپ (The Shape) قرار بگیرد و با او مقابله کند.

از آنجا که مدتی است که فیلم Halloween در جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو رونمایی شده و به‌تازگی هم در ایالات متحده به نمایش درآمده، منتقدین مطرح جهانی نقد و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر نقد فیلم هالووین از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی رسمی‌ داستان این فیلم را که توسط کمپانی Universal Pictures منتشر شده بخوانید:

در این قسمت از سری فیلم هالووین قرار است لوری استرود برای آخرین بار، با مایکل مایرز برخورد کند و مقابل او بایستد. این شخصیت ماسک‌پوش که کاراکتر منفی داستان به حساب می‌آید، چهل سال پیش هم به سراغ لوری رفته بود اما او توانست از جریان قتل این فرد آدم‌کش فرار کند. به همین دلیل مایکل مایرز درست از همان چهار دهه پیش، در حال تعقیب لوری استرود است.

Halloween

حال بیایید با هم نگاهی به نقدهای منتشر شده از فیلم Halloween بیندازیم:

ویکتور استیف | پلی لیست

۹۱ از ۱۰۰

فیلم هالووین کاملا به قسمت ابتدایی و اثر اولیه‌ای که در این مجموعه اکران شد، پایبند است و درست به همان روش‌های خاص خودش مخاطب را سرگرم می‌کند. این فیلم هیجان انگیز، جذاب و به طرز بی‌رحمانه‌ای خشن است. دیوید گوردون گرین دقیقا همان چیزی را که طرفداران از این فیلم انتظار داشتند، برآورده کرد.

سورن اندرسون | سیاتل تایمز

۸۸ از ۱۰۰

این فیلمسازان، فیلم هالووین را به گونه‌ای ساختند که به جرئت می‌توان گفت بهترین قسمت در این مجموعه ترسناک است؛ البته بعد از قسمت اول.

لیاه گرین بلات | اینترتینمنت ویکلی

۸۳ از ۱۰۰

مایکل مایرز به اندازه کافی زندگی کرده است؛ پس شاید بهتر باشد که یک نفر در نهایت او را به قتل برساند. فیلم هالووین یک اثر بزرگ، سرگرم‌کننده، ترسناک، فوق‌العاده جذاب و دارای پیچ و تاب محسوب می‌شود که با المان‌ها و داستان خود، همه را به همان اثر اصلی و نمادین که در سال ۱۹۷۸ اکران شد، می‌برد.

ریچارد روپر | شیکاگو سان تایمز

۷۵ از ۱۰۰

دیوید گوردون گرین به عنوان کارگردان این پروژه اصلا قصد نداشت که یک دنباله‌ی جدید و نو خلق کند. نسخه ۲۰۱۸ فیلم هالووین، همان دنباله‌ی بسیار خوبی برای نسخه ۱۹۷۸ فیلم هالووین به حساب می‌آید که همیشه لیاقت ساخته شدن را داشت.

نیک وادالا | فیلادلفیا دیلی نیوز

۷۵ از ۱۰۰

برخلاف دیگر قسمت‌هایی که در این مجموعه ساخته شد و به روی پرده سینماها رفت، این یک مورد بالاخره طوری بود که ارزش این مدت صبر کردن را داشت.

halloween

ای. اولیور ویتنی | اسکرین کراش

۷۰ از ۱۰۰

دیوید گوردون گرین تلاش کرد تا هر چیزی را که ما در رابطه با قسمت اول سری فیلم هالووین دوست داشتیم، در این قسمت هم به کار ببرد. او به طور کامل با حس نوستالژی ما که در رابطه با این اثر کلاسیک و اسلشری بود، بازی کرد. به نظر من، در برخی مواقع، این کار لزوما اصلا یک کار بد به حساب نمی‌آید و برخی اوقات هم حس بسیار خوبی منتقل می‌کند.

کریس ایوانجلیستا | امپایر

۶۰ از ۱۰۰

با اینکه این قسمت از سری فیلم Halloween آن جادوی خاص قسمت اولیه را در خود ندارد، اما می‌توان گفت که تا حد زیادی همان قسمتی به حساب می‌آید که این مجموعه‌ی نسبتا مشکل‌دار به آن نیاز داشت. در این اثر جیمی لی کورتیس عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد و مایکل مایرز هم به طرز لذت‌بخشی دوباره بینندگان را به وحشت می‌اندازد.

سارا کورچک | کانسیکوئنس آو ساوند

۵۸ از ۱۰۰

فیلم Halloween لیاقت این را دارد که برای تلاش‌های خود اعتباری دریافت کند. او در تلاش بود که تعادلی را بین نسخه‌ی جدید و قدیمی برقرار کند. این اثر ما را دوباره به همان شهر هدنفیلد ایالت نیوجرسی برد. این کار، یک حس نوستالژی خالص را در بیننده به وجود می‌آورد. همچنین این احساس به بیننده منتقل می‌شد که انگار چیزهای بیشتر دیگری هم وجود داشت که آن فیلم می‌توانست به آنها دست پیدا کند.

رکس رید | ابزرور

۵۰ از ۱۰۰

افرادی که به سری فیلم هالووین اعتیاد پیدا کردند، تنها خواسته‌شان فقط ساخت قسمتی جدید است؛ درست همانند من. با این حال، متاسفانه می‌توان گفت که این اثر اصلا هیچ نکته‌ی مثبت یا هیچ ایده‌ی خاص جدید و نویی در خود نداشت.

کیث اولیچ | مجله اسلانت

۳۸ از ۱۰۰

با اینکه این قسمت تا حد فوق‌العاده زیادی در تلاش بود که جنبه‌ی شیطانی و شرورانه‌ی مایکل را که در قسمت اول ما شاهد آن بودیم، به تصویر بکشد، اما باز هم در این کار موفق نبود و حرکات‌های پنهانی او دیگر ترس در دل بیننده به وجود نمی‌آورد. می‌توان گفت که دلیل این اتفاق هم این است که به نظر می‌رسد این حرکات، بیشتر از سرِ اجبار و برنامه‌ریزی هستند تا به صورت غریزی.

لازم به ذکر است که فیلم Halloween توانسته رتبه هشتاد و یکم را در لیست مورد بحث‌ترین آثار سینمایی سال ۲۰۱۸ از آن خود کند. همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم Halloween نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را تجربه‌ای نسبتا خوب و جذاب بدانیم. به‌علاوه به نظر می‌رسد که با فیلم خیلی خوبی رو‌به‌رو هستیم که به احتمال زیاد جمع کثیری از طرفداران آثار سینمایی و بینندگان اینگونه کارها از آن راضی و خشنود خواهند بود؛ هرچند که در مقایسه با منتقدان، طرفداران بیشتر از آن راضی بودند و نسبت به قشر منتقد، امتیاز بالاتری را به ثبت رسانده‌اند. بنابراین اگر با مطالعه قسمت مقدمه این پست و نظرات منتقدین، حس می‌کنید که این اثر مطابق با سلیقه شما است، پس ما هم تماشای آن را به شما کاربران خوب زومجی پیشنهاد می‌کنیم.

halloween


منبع metacritic
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده