کمپانی کپکام پس از گذشت سال‌ها با گرد هم آوردن آثار بیت ام آپ خود قصد دارد بازیکنان را به دوران شیرین دستگاه‌های آرکید ببرد. با نقد و بررسی بازی Capcom Beat 'Em Up Bundle همراه زومجی باشید.

کمپانی کپکام یکی از پیشکسوتان سبک‌های مختلف از پلتفرمر و مبارزه‌ای گرفته تا بیت ام آپ و حالت بقا است. اخیرا این کمپانی تصمیم گرفت که به مناسبت جشن ۳۰ سالگی خود آثار قدیمی و محبوبش را در قالب چندین مجموعه به دست بازیکنان برساند تا هم طرفداران قدیمی از آنها لذت ببرند و هم بازیکنان نسل حال بتوانند با ریشه سبک‌های مختلف آشنا بشوند و از آنها لذت ببرند. از میان مجموعه‌هایی که به دست بازیکنان رسید می‌توان به باندل ۳۰ سالگی استریت فایتر و سری مگامن ایکس اشاره کرد که به ترتیب از صاحب سبک‌های بازی‌های مبارزه‌ای و پلتفرمر هستند.

جدیدترین مجموعه این کمپانی یعنی Capcom Beat 'Em Up Bundle شهریور ماه گذشته برای ایکس باکس وان، پلی استیشن 4، پی سی و نینتندو سوییچ معرفی شد و این بار شاهد گرد هم آمدن بازی‌های معروف بیت ام آپ (Beat Em’ Up) این کمپانی هستیم. مجموعه بیت ام آپ کمپانی کپکام شامل Final Fight، Captain Commando، Battle Circuit، Knights of the Round، Warriors of Fate، Armored Warriors و The King of Dragons می‌شود. آثار بیت ام آپ کمپانی کپکام همچون فاینال فایت و کاپیتان کماندو از آثار مشهور این سبک هستند.

سبک بیت ام آپ در واقع به ژانری گفته می‌شود که بسیاری از گیمر‌های قدیمی آن را با بازی‌هایی همچون شورش در شهر (Street of Rage) و Double Dragon می‌شناسند. در این راستا این سبک شما را در مقابل گروهی از دشمنان قرار می‌دهد که با روند مبارزه‌ای باید آنها را پشت سر بگذارید و در انتها به باس‌ فایت‌ها برسید. یکی از دلایل محبوبیت این سبک در دوران قدیم مربوط به روند همکاری چندنفره یا همان کوآپ می‌شود که شما با دوستانتان و همکاری تیمی می‌توانستید دشمنان را شکست دهید و این موضوع می‌توانست حس لذت‌بخشی را در بازیکنان ایجاد کند.

باندل کپکام

 این سبک دارای مکانیزم‌های ثابتی همچون ضربه زدن و پرش کردن می‌شود که در آثار مختلف قابلیت‌هایی همچون ضربات ویژه یا همان Special Moves به شما کمک می‌کند که خود را از فشار حریفان نجات دهید. حال مجموعه‌ای که کپکام برای بازیکنان در نظر گرفته است شامل بازی‌هایی می‌شود که در کنار ریشه اصلی بیت ام آپ گیم پلی متفاوتی را در اختیار بازیکنان قرار می‌دهند. از المان‌های نقش آفرینی گرفته تا اسب سواری و تنوع حرکت کاراکتر‌ها، از ویژگی‌هایی هستند که بازی‌های این باندل را از هم متمایز می‌کنند.

Final Fight نه تنها یکی از بازی‌های مشهور کمپانی کپکام است بلکه از آن به عنوان یکی از بهترین بیت ام آپ‌ها نیز یاد می‌شود. اما با این اوصاف این بازی در مقایسه با آثار دیگر این باندل عملکرد ضعیفی دارد. تنوع حرکات بسیار کم در کنار عملکرد ضعیف هیت‌باکس و هرت‌باکس می‌تواند این بازی را در میان ۶ بازی این باندل ضعیف جلوه بدهد. در حالی که تمامی بازی‌های این باندل را می‌توان به طور سه یا چهار نفره تجربه کرد اما فاینال فایت تنها به تجربه دو بازیکن به طور همزمان محدود شده است. در حالی که شاید تجربه این بازی برای کاربران جدید و جوان ناخوش‌آیند باشد اما باز با این حال می‌تواند طرفداران قدیمی را ساعت‌ها سرگرم کند.

Final Fight نه تنها یکی از بازی‌های مشهور کمپانی کپکام است بلکه از آن به عنوان یکی از بهترین بیت ام آپ‌ها نیز یاد می‌شود. اما با این اوصاف این بازی در مقایسه با آثار دیگر این باندل عملکرد ضعیفی دارد

The King of Dragons را می‌توان یکی از قوی‌ترین بازی‌های این مجموعه دانست چرا که در کنار ریشه اصلی بیت ام آپ، شاهد المان‌های نقش آفرینی نیز در آن هستیم. با بالا رفتن سطح کاراکتر، نه تنها قدرت وی افزایش می‌یابد بلکه شاهد تغییر آیتم‌هایش نیز هستیم. حتی در آن زمان سازندگان برای طراحی گوناگون آیتم‌ها و ظاهر کاراکتر شما وقت گذاشته‌اند و جزئيات فراوانی در آن جای داده‌اند. مراحل کوتاه و سریع با حضور دشمنان متنوع شما را همچنان به تجربه بازی وادار می‌کند. انیمیشن‌ها و پیکسل آرت چشم‌نواز این بازی ارزش تکرار آن را نیز بالا می‌برد.

گفتنی است که اولین بار است که شاهد بازی Armored Warriors روی کنسول‌ها و پی سی هستیم چرا که پیش‌تر این بازی تنها روی دستگاه‌های آرکید قابل بازی بود. در دست گرفتن کنترل ربات‌هایی با قابلیت‌های مختلف حتی پس از گذشت چندین سال نیز هیجان خود را دارد و شما را همچنان می‌تواند غافل گیر کند. صحنه‌های اسلوموشن در هنگام منفجر شدن ربات‌ها در کنار قابلیت‌های جدید در این سبک شما را حیرت زده می‌کند.

 

یکی از مواردی که در این باندل نظر شما را به خودش جلب می‌کند، حذف شدن سیستم «Continue» از بازی‌های فاینال فایت، کاپیتان کماندو، کینگ آف دراگونز و Knights of the Round است. حذف شدن سیستم Continue به این دلیل انجام شده است که کاربران پس از باختن از تجربه بازی منع نشوند و همچنان بتوانند آن را ادامه دهند. این سیستم برای کاربران جدید و تازه‌کار تعبیه شده است تا پس از چندین بار باختن از ادامه دادن بازی صرف نظر نکنند. اما از نکات منفی این سیستم می‌توان به این اشاره کرد که دیگر بازی برای کاربران چالش برانگیز نخواهد بود و شاید برخی از بازیکنان را با روند تکراری روبر کند. البته در آن سو این موضوع از طریق تنظیمات برای بازی‌های Warriors of Fate، Armored Warriors و Battle Circuit قابل تغییر است.

حذف شدن سیستم Continue به این دلیل انجام شده است که کاربران پس از باختن از تجربه بازی منع نشوند و همچنان بتوانند آن را ادامه دهند

کپکام همانند مجموعه‌های پیشین ویژگی‌هایی ضمیمه این باندل‌ها کرده است که بازیکنان پس از تجربه آن صرفا احساس نکنند که در حال بازی کردن چندین رام هستند. یکی از مزایای اصلی این حالت بخش چند نفره آنلاین است که کاربران از طریق آن می‌توانند با دوستان خود یک روند ۲ الی ۴ نفره داشته باشند. البته همانطور که می‌دانید تجربه بازی‌های بیت ام آپ همانند دوران دستگاه‌های آرکید به طور تیمی لذت بخش است. از این رو پیشنهاد می‌شود که برای تجربه بهتر از این باندل از طریق حالت لوکال یا حضوری اقدام شود.

دارا بودن نسخه‌های غربی و ژاپنی برای بسیاری از بازی‌های این باندل نه تنها زبان را تغییر می‌دهد بلکه محتویات گوناگونی را در اختیار بازیکنان قرار می‌دهد. بازی‌ها در دوران آرکید‌ها با توجه منطقه شرق و غرب از محتویات گوناگونی برخوردار بودند که هر یک می‌تواند تجربه متفاوت و لذت‌بخشی را به همراه داشته باشد. برخی از موسیقی متن‌ها نیز با توجه به نسخه غربی و شرقی تنظیم شده‌اند که در جریان بازی به گوش می‌خورند.

باندل کپکام

موسیقی متن یکی از ویژگی‌های اصلی بازی‌های رترو (آثار پیکسلی و قدیمی) است. کمپانی کپکام با تعبیه کردن بخش مجزایی در دو باندل پیشین خود یعنی استریت فایتر و مگامن به کاربران اجازه می‌داد که موسیقی متن دلخواه خود را در قسمتی مجزا گوش کنند و لذت ببرند. اما کپکام در توسعه محتویات اضافی برای مجموعه بیت ام آپ کم لطفی کرده است و شاهد بخش موسیقی نیستیم.

در دوران بازی‌های آرکید بازیکنان برای آشنایی با روش‌های مبارزه و قابلیت کاراکترهای خود ساعت‌ها دست به انجام حرکات مختلف می‌زدند تا بلکه بتوانند حرکت جدیدی را در بازی پیدا کنند. در این راستا کمپانی کپکام در صفحه توقف یا همان Pause Menu گزینه‌ای برای بازیکنان فراهم کرده است که در آن نحوه اجرای تمامی حرکات نوشته شده است.

اما کپکام در توسعه محتویات اضافی برایمجموعه بیت ام آپ کم لطفی کرده است و شاهد بخش موسیقی نیستیم

از دیگر قابلیت‌ها که البته بیشتر برای بازیکنان قدیمی بیت ام آپ در نظر گرفته شده است، می‌توان به رد کردن کات سین‌ها اشاره کرد. گفت و گوهایی را که در کات‌ سین‌ها چندین سال برای بازیکنان نمایش داده شده است و حتی کاربران آنها را حفظ کرده‌اند، حال می‌توان با نگه داشتن یکی از کلید‌ها رد کرد و سریعا به تجربه بازی ادامه داد.

باندل کپکام

قسمت گالری یکی از مهمترین محتویات باندل‌های کپکام است که در محصولات پیشین آن نیز دیده‌ایم. طراحی‌های هنری هر کدام از بازی‌ها به همراه نمونه‌های اولیه ساخت آرکید‌ها و حتی طراحی کاراکتر‌ها در بخش Gallery با موسیقی ملایمی در اختیار طرفداران گذاشته شده است. البته در آن سو طراحی‌های جدیدی نیز کپکام برای این باندل انجام داده است.

با توجه به اینکه کمپانی کپکام در توسعه محتوای اضافی برای مجموعه Beat em Up کم‌کاری کرده است اما باز با این حال بازی‌های بیت ام آپ آن می‌تواند شما و دوستان‌تان را برای مدت زمان زیادی با قیمت منصفانه ۲۰ دلار سرگرم کند. از نینجاهای کماندو گرفته تا ربات‌های مبارز در مجموعه بازی‌های بیت ام آپ کپکام جای گرفته است که هم برای طرفداران قدیمی جذاب است و هم می‌تواند کاربران نسل حال را سرگرم کند.

این بازی روی پلتفرم پی‌سی بررسی شده است. 


منبع زومجی

بررسی بازی Capcom Beat 'Em Up Bundle

اگر قصد دارید مدتی از بازی‌های نسل جاری دور شوید، مجموعه بازی‌های بیت ام آپ کمپانی کپکام می‌تواند شما را به دوران شیرین دستگاه‌های آرکید ببرد. Capcom Beat 'Em Up Bundle با قیمت منصفانه ۲۰ دلار در حالی که شامل بخش آنلاین نیز می‌شود به شما و دوستانتان اجازه می‌دهد که ۷ بازی از بهترین آثار بیت ام آپ کپکام را تجربه کنید. ویژگی‌های جدید همچون حذف و تنظیم سیستم Continue به کاربران جدید اجازه می‌دهد که با ریشه این سبک آشنا شوند و در آن سو طرفداران قدیم نیز بتوانند روی پلتفرم‌های مدرن، سبک مورد علاقه خود را باری دیگر تجربه کنند.
آراییس نظریان

8

نقاط قوت

  • - دارا بودن هفت بازی از بهترین آثار بیت ام آپ آرکید
  • - حالت چند نفره آنلاین
  • - قیمت منصفانه محصول
  • - وجود نسخه‌های شرقی و غربی بازی‌ها

نقاط ضعف

  • - دارا نبودن بخش موسیقی مجزا
  • - شامل نشدن حالت‌های چالشی
  • - حذف قابلیت تنظیم سیستم Continue در برخی از بازی‌ها
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده