نویسنده: آریا بهپور
// سه شنبه, ۱۰ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۳۱

خالق شخصیت قاضی درد درگذشت

کارلوس ازکوئرا، خالق شخصیت کمیک قاضی درد در ۷۰ سالگی بر اثر سرطان از دنیا رفت.

کارلوس ازکوئرا، طراح کمیک افسانه‌ای و یکی از خالقان قاضی دِرِد (Judge Dredd) در سن ۷۰ سالگی درگذشت. این هنرمند اسپانیایی ۱۰ سال با سرطان ریه دست و پنجه نرم کرد و سرانجام بر اثر همین بیماری از دنیا رفت.

ازکوئرا در دهه ۷۰ میلادی شخصیت قاضی درد را به همراه نویسنده این کمیک یعنی جان وگنر برای انتشارات بریتانیایی 2000AD آماده کرد و طراحی آن را بر عهده داشت. ولی به دلیل اختلافاتی که بین این دو نفر و سران 2000AD در مورد حق مالکیت کمیک اتفاق افتاد، آن‌ها از این انتشارات جدا شدند و مایک مک‌من به عنوان طراح قاضی درد جای ازکوئرا را گرفت و بر اساس طراحی‌های قبلی او، این مأمور قانون شهر Mega-City One را تصویرسازی کرد. ولی بعدها ازکوئرا یک بار دیگر به 2000AD ملحق شد و طراحی شخصیت خلق شده توسط خود را به‌دست گرفت.

ازکوئرا و وگنر علاوه بر همکاری در خلق قاضی درد، در کمیک‌های دیگری مثل Strontium Dog در سال ۱۹۷۸ برای مجله Starlord هم با یکدیگر کار کردند. همچنین ازکوئرا طراحی‌های کمیک The Stainless Steel Rat اثر هری هریسون را هم برای 2000AD انجام داد و در کنار گرت انیس روی کمیک Just a Pilgrim هم کار کرد.

جامعه طراحان و نویسندگان کمیک بعد از شنیدن این خبر، از اندوه و ناراحتی خود به خاطر از دست دادن یکی از بزرگان این صنعت گفتند. راب ویلیامز، نویسنده کمیک اهل ولز که برای 2000AD کار می‌کند، در این مورد توییت کرد:

مثل اینکه خبر درگذشت ازکوئرا درست بوده است. واقعاً از شنیدن این خبر ناراحت شدم. روحش شاد...

بهترین بخش کمیک‌های قاضی درد این صحنه بود:

Judge Dredd Comic

مارک میلر، نویسنده کمیک معروف که روی آثاری مثل Civil War و مجموعه‌هایی از X-Men کار کرده هم در این مورد گفته است:

از شنیدن خبر درگذشت خالق افسانه‌ای قاضی درد، کارلوس ازکوئرا به شدت ناراحت شدم. او بدون شک بهترین طراح این شخصیت بود. افتخار این را داشتم که در ۲۴ سالگی در تهیه یکی از کمیک‌های فرعی قاضی درد به نام Purgatory با او همکاری کنم. سبک بصری خاص او باعث بالا رفتن ارزش هر کمیکی می‌شد که روی آن کار می‌کرد.

اندی دیگل، یکی دیگر از نویسندگان مطرح صنعت کمیک هم ناراحتی خود را به این شکل ابراز کرده است:

با شنیدن این خبر حس پوچی و توخالی بودن به من دست داد. کارهای او در کمیک‌های قاضی درد و Strontium Dog برای من از هر هنرمند دیگری باارزش‌تر بودند و صفحه‌هایی که طراحی می‌کرد، طوری بودند که بوی دود سیگار را از آن‌ها حس می‌کردم. او مردی دوست‌داشتنی بود.

ال اوینگ هم به عنوان یک نویسنده بریتانیایی با سابقه کار در 2000AD و مارول نوشته است:

هنر کارلوس ازکوئرا تأثیر زیادی روی زندگی من و بیشتر اهالی صنعت کمیک در بریتانیا گذاشت. او سلطان بی چون و چرای کارش بود.

در نهایت هم کایرون گیلن، نویسنده‌ای که روی آثاری مثل Iron Man کار کرده در این مورد توییتی زده است:

اگر می‌خواهید بدانید چه چیزی کارلوس ازکوئرا را به هنرمندی قابل توجه تبدیل کرده بود، تنها کافی است صفحات کمیک The Apocalypse War را ورق بزنید.

قاضی درد در کنار کمیک‌های خود، در سایر رسانه‌ها هم حضور پررنگی داشته است؛ از تعدادی بازی ویدیویی گرفته تا فیلم‌های سینمایی که یکی از آن‌ها در سال ۱۹۹۵ با نام Judge Dredd و با بازی سیلوستر استالونه اکران شد و دیگری با نام Dredd و بازی کارل اربن در سال ۲۰۱۲ به نمایش درآمد. همچنین یک سال قبل خبرهایی در مورد ساخت سریالی تلویزیونی به نام Judge Dredd: Mega-City One منتشر شد.


منبع Comicbook
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده