نویسنده: افشین پیروزی
// سه شنبه, ۱۰ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۰۳

کاهش قیمت دلار تا چه حد روی قیمت بازی‌ها تاثیر خواهد داشت؟

طی روز‌های اخیر، شاهد سقوط قیمت دلار بودیم. اما این اتفاق تا چه حد روی قیمت بازی‌ها تاثیر خواهد داشت؟ با زومجی همراه باشید. 

یکی از مسائل مهم چند وقت اخیر کشور، نوسانات شدید قیمت دلار و ارز بوده است؛ به طوریکه دلار در ماه‌های اخیر روند صعودی شدیدی داشته و حتی تا مرز ۲۰ هزار تومان هم پیش رفته است. این مساله جدا از تمام تاثیراتی که روی زندگی اقشار مختلف جامعه داشت، روی قیمت بازی‌ها هم تاثیرگذار بود. به طوریکه برای مثال، اگر شما سال گذشته و در زمان انتشار بازی فیفا 18 از راه کاملا قانونی و به صورت دیجیتالی از فروشگاه پلی‌استیشن یا ایکس‌باکس اقدام به خرید این بازی می‌کردید، با دلار تقریبا ۴ هزار تومانی، می‌توانستید بازی را با مبلغی در حدود نهایتا ۲۵۰ هزار تومان خریداری کنید. با این حال در فاصله یک سال و به سبب افزایش قیمت دلار، فیفا 19 این روز‌ها در بهترین حالت با قیمتی در حدود یک میلیون تومان چه به صورت فیزیکی و چه به صورت دیجیتالی قابل خرید است که خب همین مساله باعث می‌شود تا تهیه بازی‌ها برای بسیاری از گیمر‌ها که معمولا از رده سنی جوان و نوجوان هستند، به کار بسیار سختی تبدیل شود و این مساله را در چند وقت اخیر در کامنت‌های منتشر‌شده در زومجی هم مشاهده کرده‌ایم. 

اما خب در چند روز اخیر شاهد رخ دادن اتفاقات مثبتی در بازار ارز و دلار هستیم؛ به طوریکه قیمت دلار روند نزولی شدیدی پیدا کرده و حتی منابع مختلف بازه قیمت آن در لحظه نگارش این مطلب را چیزی در حدود ۸ تا ۱۱ هزار تومان عنوان می‌کنند. این اتفاق بدون شک تاثیر زیادی روی جنبه‌های مختلف زندگی مردم خواهد داشت و البته که می‌تواند روی قیمت بازی‌ها هم تاثیر داشته باشد. اما آیا همه‌چیز به همین سادگی است؟ شاید بله و شاید هم خیر که در ادامه نگاهی به جنبه‌های مختلف این قضیه خواهیم داشت. 

بازی ویدیویی

قطعا کاهش قیمت دلار، روی قیمت بازی‌ها هم تاثیر خواهد داشت اما این اتفاق، نیازمند به ثبات رسیدن بازار ارز است

اجازه بدهید حداقل فعلا بحث خرید نسخه دیجیتالی بازی‌ها را کنار بگذاریم و نگاهی به نحوه خرید و فروش نسخه‌های فیزیکی بازی‌ها داشته باشیم. برای مثال چند وقت پیش و قبل از عرضه رسمی بازی فیفا 19، نسخه فیزیکی این بازی که چند روز زودتر در دسترس قرار گرفته بود، با قیمتی در حدود یک و نیم میلیون تومان فروخته می‌شد. این مساله دلایل مختلفی دارد اما مهم‌ترین آن‌ها، این است که همیشه پیش از عرضه رسمی یک بازی نسخه‌هایی از آن از طریق خرده فروشی‌ها وارد بازار می‌شوند و البته خود فروشنده‌ها هم این بازی را با قیمتی فراتر از قیمت ۶۰ دلاری واقعی خریداری می‌کنند و در نتیجه شاهد قیمت تمام‌شده بالا برای این نسخه‌ها هستیم و معمولا پس از انتشار رسمی بازی این قیمت هم به سطح معقولی می‌رسد؛ به طوریکه در حال حاضر قیمت فیفا 19 چیزی در حدود ۱ میلیون تومان است که با تقسیم به ۶۰ متوجه می‌شویم که قیمت بازی با دلار تقریبا ۱۷ هزار تومانی در نظر گرفته شده است که خب با توجه به قیمت ارز در روز‌های گذشته رقم معقول و حتی پایینی است!

این قضیه در گذشته هم وجود داشته و خیلی ربطی به شرایط فعلی قیمت دلار ندارد؛ به طوریکه در زمان انتشار بازی Resident Evil 7 هم شاهد اتفاق مشابهی بودیم و این اثر چند روز مانده به انتشار رسمی با قیمتی تقریبا دو برابری موجود شد. اما در حالی که طی چند روز اخیر قیمت دلار سقوط نسبتا زیادی داشته ولی اگر این روز‌ها قصد خرید بازی را داشته باشید، متوجه خواهید شد که قیمت نسخه‌های فیزیکی با دلار تقریبا ۱۷ هزار تومانی محاسبه شده است و خرید گیفت کارت‌های مختلف هم دقیقا چنین شرایطی دارد و مثلا گیفت کارت ۶۰ دلاری پلی‌استیشن در بازه‌ای بین ۹۰۰ هزار تومان تا ۱ میلیون تومان قابل خرید است که خب با یک حساب کتاب ساده متوجه می‌شویم که تغییرات قیمت ارز، هنوز آن تاثیر مورد‌انتظار را روی قیمت بازی‌ها نداشته است. 

Red Dead Redemption 2

بدون شک عامل اصلی در بروز چنین اتفاقی نبود ثبات در بازار ارز است. با کاهش شدید قیمت دلار این روز‌ها شاهد تلاش افراد برای فروختن دلار‌هایی هستیم که با قیمت بالاتری خریداری شده‌اند و همین مساله باعث شده است تا قیمت‌های مختلفی برای دلار ثبت شود و در نتیجه فروشندگان بازی‌ها یا گیفت کارت‌ها هم هنوز به نرخ ثابتی برای قیمت‌گذاری محصولات‌شان نرسیده‌اند. در صحبت‌هایی که با برخی از فروشندگان قابل اعتماد محصولات دیجیتالی مرتبط با بازی داشتیم، پیش‌بینی اکثر این افراد این است که بازار مربوط به چنین محصولاتی در انتظار به ثبات رسیدن قیمت دلار است و طبیعتا پس از به آرامش رسیدن نسبی بازار که انتظار می‌رود مثلا در یک هفته آینده شاهد آن باشیم، شاهد قیمت‌های جدیدی برای بازی‌ها یا گیفت کارت‌های مختلف باشیم. 

برای مثال، در صورتی که قیمت دلار در رقمی حدود ۱۰ هزار تومان ثابت شود، یک گیفت کارت ۶۰ دلاری قیمتی در حدود ۶۰۰ هزار تومان خواهد داشت و دیگر می‌توانیم امید داشته باشیم که شاهد قیمت‌های بالای یک میلیون تومان نباشیم. حتی در صورت به ثبات رسیدن قیمت ارز نسخه فیزیکی بازی‌ها ممکن است با قیمت پایین‌تری از قیمت ۶۰ دلاری محاسبه‌شده هم در دسترس قرار بگیرند و این در حالی که کم کم در حال نزدیک شدن به انتشار بازی‌های بزرگی مثل Red Dead Redemption 2 هستیم، می‌تواند خبر خوبی برای گیمر‌ها باشد. البته باید به این نکته هم اشاره کنیم که طبیعتا نسخه فیزیکی بازی‌های بزرگ در زمان انتشار قیمت بالاتری نسبت به قیمت واقعی محصول دارد که خود این مساله می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که بررسی آن از مبحث این مقاله خارج است. 

در مجموع انتظار و پیش‌بینی ما پس از صحبت‌های صورت گرفته با چند شخص فعال در زمینه خرید و فروش محصولات دیجیتالی مرتبط با بازی‌ها، این است که پس از رسیدن قیمت ارز به یک ثبات نسبی، شاهد قیمت‌گذاری جدیدی برای مواردی مثل گیفت کارت‌ها خواهیم بود که نتیجه آن‌ ارزان‌تر شدن بازی‌ها و بالا رفتن قدرت خرید گیمر‌ها خواهد بود. اما اینکه این فرآیند چقدر زمان‌بر خواهد بود، موضوعی است که باید منتظر ماند و دید. 


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده