نویسنده: فریده صالحی
// سه شنبه, ۱۰ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۵۷

واکنش منتقدان به فیلم Fahrenheit 11/9 - فارنهایت 11/9

فیلم مستند فارنهایت 11/9 (Fahrenheit 11/9) که حول محور دونالد ترامپ می‌گذرد، چندی پیش به روی پرده سینماها رفت و نظرات مثبت بسیار زیادی از منتقدان دریافت کرد.

فیلم Fahrenheit 11/9 یا «فارنهایت 11/9»، یکی از جدیدترین آثار مستند کمپانی گدر فیلمز (Gathr Films) است که به‌دست مایکل مور، کارگردان آثار مستندی مانند فیلم Michael Moore in TrumpLand (مایکل مور در ترامپ لند) و فیلم Where to Invade Next (بعد به کجا حمله کنیم)، کارگردانی شده است. 

فیلم فارنهایت 11/9 در تاریخ ۶ سپتامبر سال جاری میلادی (۱۵ شهریور ۱۳۹۷) در چهل و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو، رونمایی شد و تا به امروز امتیاز ۶۹ را از بین ۴۱ نقد فیلم که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به دست آورده است. لازم به ذکر است که فیلم Fahrenheit 11/9 برای اکران در ایالات متحده در تاریخ ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۸ (۳۰ شهریور ۱۳۹۷) برنامه‌ریزی شده بود. عنوان این فیلم مستند به اتفاقات روز ۹ نوامبر (۱۹ آبان)، روزی که پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری اعلام شد، اشاره دارد. این عنوان همچنین به طور همزمان، به اثر دیگری که مایکل مور با نام Fahrenheit 9/11 در سال ۲۰۰۴ ساخت و اکران کرد، اشاره می‌کند. این اثر سیاسی و مستند، داستان اتفاقات روز ۱۱ سپتامبر و همچنین حمله‌ی تروریستی‌ای را که در ایالات متحده اتفاق افتاد، حکایت می‌کند. حال جالب است بدانید که هر دوی این آثار مستند مایکل مور به نوعی، کنایه و اشاره‌ای به داستان علمی تخیلی ری بردبری با نام Fahrenheit 451 دارند.

از آنجا که مدتی است که فیلم Fahrenheit 11/9 در جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو و همچنین سینماهای ایالات متحده رونمایی شده و به روی پرده سینماها رفته، منتقدین مطرح جهانی نقد و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر نقد فیلم فارنهایت 11/9 از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی رسمی‌ داستان این فیلم را که توسط کمپانی Gathr Films منتشر شده بخوانید:

فیلم مستند Fahrenheit 11/9، جدیدترین اثر مایکل مور، یک نگاه تحریک آمیز و همچنین کمدی را نسبت به زمانی که ما در حال حاضر در آن زندگی می‌کنیم، نشان می‌دهد. این فیلم، دو مورد از مهم‌ترین سوالاتی را که در دوران ریاست جمهور دونالد ترامپ به وجود آمده، بررسی می‌کند: ما چگونه به اینجا رسیدیم؟ چگونه می‌توانیم از اینجا خارج شویم؟ این اثر مستند، یکی از همان فیلم‌هایی است که باید پیش از آنکه دیر شود، آن را دید.

Fahrenheit 11/9

حال بیایید با هم نگاهی به نقدهای منتشر شده از فیلم Fahrenheit 11/9 بیندازیم:

سوفیا ای. مک‌کلین | سالن

۱۰۰ از ۱۰۰

این فیلم، واقعا شاهکار قدرتمند مایکل مور محسوب می‌شود؛ یک اثر انتقادی قدرتمند، تکان دهنده و قانع کننده. تعدادی از فیلم‌های مستند مایکل مور تا به امروز تاریخ‌ساز شده‌اند. این بار، او از بینندگان و مخاطبان خود می‌خواهد که این کار را برایش انجام دهند.

اسیفن ویتنی | فیلم ژورنال اینترنشنال

۹۰ از ۱۰۰

شما اگر حتی با نظرات و عقاید مایکل مور موافق هم نباشید، اما باز خیلی سخت و دشوار است که فیلمسازی بسیار خوب و قوی او را تحسین نکنید.

دیوید ادلستاین | مجله نیویورک (ولچر)

۹۰ از ۱۰۰

این اثر، نرم‌ترین و هموارترین فیلم مایکل مور نیست، اما قطعا کامل‌ترین و همچنین اصیل‌ترین اثر او به حساب می‌آید. این فیلم همچنین ضروری‌ترین اثر او است و واقعا حرفی برای گفتن دارد. شاید بتوان گفت که این فیلم، یکی از ضروری‌ترین فیلم‌هایی به حساب می‌آید که تا به امروز ساخته شده است.

مارجوری باومگارتن | آستین کرونیکل

۸۹ از ۱۰۰

از لحاظ فنی، چیزی را که روی صفحه نمایش سینما به نمایش درمی‌آید، نمی‌توان به عنوان بهترین پروژه فیلمسازی این برنده‌ی اسکار دانست، اما از طرف دیگر هم نمی‌توان این موضوع را انکار کرد که پیام آن به‌شدت ضروری و تاثیرگذار بوده است.

سایمون هوپت | گلو باند میل (تورنتو)

۷۵ از ۱۰۰

نمی‌توان گفت که تمامی بخش‌ها و عناصر فیلم به یکدیگر چسبیده‌اند، اما خشم و انرژی‌ای که در این اثر وجود دارد کاری را که باید انجام می‌شد، انجام داد و شاید تنها چیزی که اهمیت دارد، همین موضوع باشد.

FAHRENHEIT 11/9

اریک کوهن | ایندی وایر

۷۵ از ۱۰۰

این فیلم، ممکن است بهترین اثر مایکل مور به حساب نیاید اما می‌توان گفت که فیلم Fahrenheit 11/9 مملو از ذهنیت‌ها و عقیده‌هایی انتقادی است که با روح زمانه‌ی حال حاضر، کاملا هماهنگی دارد. این فیلم، یک اثر شلوغ و آشفته، برای برهه زمانی شلوغ و آشفته است.

اوون گلیبرمن | ورایتی

۷۰ از ۱۰۰

این فیلم، به نوبه و شیوه‌ی خود، چیزی شوم و قدرتمند را فرامی‌خواند. فیلم فارنهایت 11/9 یک قطعه‌ی ادبی نیست، بلکه یک اخطار و هشدار است. این فیلم به طور عاقلانه و هوشمندانه‌ای می‌گوید: همین حالا اقدام کنید یا شاید دیگر هرگز فرصتی پیدا نکنید که کاری انجام دهید.

آنتونی لین | نیویورکر

۵۰ از ۱۰۰

این فیلم نه تنها نمی‌تواند عقاید مردم و بینندگان را تغییر دهد، بلکه همچنین نمی‌تواند دل‌های ناراحتی را که در این شرایط بسیار غم‌زده هستند، آرام کند و تسکین ببخشد. من از این اتفاق می‌ترسم که یک فرصت بسیار خوب از دست رفته است.

جان اندرسون | وال استریت ژورنال

۳۰ از ۱۰۰

تقریبا کل فیلم از منابع دیگر برداشته شده است و بعد به صورتی ویرایش و تدوین شده که باعث شود دشمنان او تا حد امکان احمق و ابله به نظر برسند. (آیا آنها می‌دانند که دشمن او هستند؟) داستان این اثر بسیار خسته کننده و کهنه است.

لازم به ذکر است که فیلم Fahrenheit 11/9 توانسته رتبه پنجاه و چهارم را در لیست مورد بحث‌ترین آثار سینمایی سال ۲۰۱۸ از آن خود کند. همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم Fahrenheit 11/9 نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را تجربه‌ای خوب و نسبتا جذاب بدانیم. به‌علاوه به نظر می‌رسد که با مستندی رو‌به‌رو هستیم که به احتمال زیاد جمع کثیری از طرفداران آثار سینمایی و بینندگان اینگونه کارها از آن راضی و خشنود خواهند بود؛ هرچند که نسبت به نظراتی که منتقدان ارائه کردند، بینندگان کمتری از این اثر راضی بودند و امتیاز نسبتا کمتری را به این اثر دادند. بنابراین اگر با مطالعه قسمت مقدمه این پست و نظرات منتقدین، حس می‌کنید که این اثر مطابق با سلیقه شما است، پس ما هم تماشای آن را به شما کاربران خوب زومجی پیشنهاد می‌کنیم.

FAHRENHEIT 11/9


منبع metacritic
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده