// سه شنبه, ۲۴ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۵۴

دیدگاه الیزابت اولسن درباره نظریه کابوس تونی استارک

الیزابت اولسن، بازیگر نقش اسکارلت ویچ معتقد است کابوس تونی استارک در فیلم Avengers: Age of Ultron (انتقامجویان: عصر اولتران) هیچ ارتباطی با دیگر فیلم‌های انتقامجویان ندارد. با زومجی همراه باشید.

ادامه این خبر بخش‌هایی از فیلم‌های Avengers: Age of Ultron و Avengers: Infinity War را فاش می‌کند

.

.

اگر به یاد داشته باشید در فیلم Avengers: Age of Ultron (انتقامجویان: عصر اولتران) شاهد سکانسی بودیم که کارکتر اسکارلت ویچ (Scarlet Witch) با بازی الیزابت اولسن (Elizabeth Olsen) رویا و کابوسی دردناک را در ذهن تونی استارک (Tony Stark) با بازی رابرت داونی جونیور (Robert Downey Jr) القا می‌کند. در این رویا تونی استارک شاهد کشته شدن دوستان خود و نابودی تیم انتقامجویان (Avengers) در مقابل چشمانش به بدترین شکل ممکن است. او در ادامه به دلیل وحشت ناشی از تبدیل کابوسش به یک واقعیت، تصمیم می‌گیرد با کمک بروس بنر (Bruce Banner) با بازی مارک رافلو، اولتران (Ultron) را برای حفاظت از زمین و ساکنانش به‌وجود بیاورد؛ اما شرایط بر وفق مرادش پیش نمی‌رود.

با گذشت زمان و ورود شخصیت تانوس (Thanos) با بازی جاش برولین (Josh Brolin) به عنوان ابر شرور فیلم Avengers: Infinity War (انتقامجویان: جنگ بی نهایت) و فیلم بدون عنوان Avengers 4 بسیاری از طرفداران و تئوری پردازان دنیای سینمایی مارول این نتیجه را گرفتند که کابوس آیرون من (Iron Man) در این فیلم به نوعی یک پیشگویی بر اتفاقاتی است که با شروع تهدید اصلی تانوس در آینده رخ خواهند داد. با وجود اینکه این موضوع تبدیل به یکی از معروف‌ترین نظریه‌های دنیای انتقامجویان تبدیل شد، اما سازندگان هیچ‌گاه به طور قطعی به این سوال پاسخ ندادند که آیا واقعا هدف از این کابوس هشداری برای تهدید بزرگ تایتان دیوانه در آینده بوده است یا خیر.

avengers age of ultron

حال با اکران فیلم  انتقامجویان: جنگ بی‌نهایت و نزدیک شدن به تاریخ انتشار نسخه چهارم و بی‌عنوان این مجموعه، الیزابت اولسن، بازیگر نقش اسکارلت ویچ یا همان واندا ماکسیموف (Wanda Maximoff) طی مصاحبه اخیرش عقیده‌اش را در رابطه با این رویا با طرفداران در میان گذاشته است. او بر این باور است که کابوس تونی استارک به جای هشدار تهدید بزرگ تانوس در آینده، درباره رستاخیزی که اولتران قرار بود در زمین به پا کند است. این بازیگر در رابطه با این موضوع می‌گوید:

من نمی‌دانم. نمی‌دانم شاید این اتفاق زمانی می‌توانست رخ دهد که اولتران به راهش ادامه می‌داد. 

او در ادامه به توضیح این مسئله می‌پردازد که چرا هرگز به این موضوع به عنوان یک پیشگویی نگاه نکرده است.

من مطمئن نیستم. فکر می‌کنم این موضوع به تفسیری که از این سکانس برداشت می‌شود بستگی دارد. به یاد نمی‌آورم در آن زمان کسی به ما گفته باشد که همه چیز قرار است به Infinity War (جنگ بی‌نهایت) ختم شود. آن زمان اصلا بحثی در رابطه با جنگ بی‌نهایت وجود نداشت. اما من همواره به این مسئله طوری نگاه می‌کردم که اگر قرار باشد چنین چیزی رخ دهد زمانی خواهد بود که اولتران پیروز شده باشد. ولی فکر می‌کنم زاویه و نوعی که شما‌ به این موضوع نگاه می‌کنید خیلی جالب‌تر و هیجان‌انگیزتر است.

اما آنطور که پیدا است تام هیدلستون، بازیگر شخصیت لوکی (Loki) در این موضوع با اولسن مخالف است. او می‌گوید:

خب، شاید تونی دید بلندی داشته است.

ultron/اولترن

در کابوس تونی شاهد آن هستیم که ارتش نسل چیتاری با تمام توان و قوا به همراه موجودات عظیم الجثه‌اش از طریق دروازه‌هایی که به وسیله‌ی تسراکت (Tesseract) یا همان سنگ فضا باز شده است به سمت زمین یورش می‌برند. همچنین در این صحنه شاهد دوستان تونی از جمله Captain America (کاپیتان آمریکا) با بازی کریس ایوانز، Thor (ثور) با بازی کریس همسورث، Black widow (بیوه سیاه) با بازی اسکارلت جوهانسون، Hulk (هالک) با بازی مارک رافلو و Hawkeye (چشم شاهین) با بازی جرمی رنر هستیم که به حالت نیمه جان یا مرده بر زمین افتاده‌اند. نکته و موضوع زمانی جالب‌تر می‌شود که با در نظر گرفتن تئوری تهدید تانوس برای به قتل رساندن انتقامجویان و پایانبندی فیلم جنگ بی‌نهایت، تمامی کارکتر‌هایی که در این سکانس حضور دارند جزو دسته‌ای از انتقامجویان هستند که همگی از بشکن مرگبار تانوس با دستکش بی‌نهایت (Infinity Stone-powered snap) جان سالم به‌در برده‌اند. 

هایمدال با چشمان سفید و کور شده‌اش به ثور می‌گوید که او باعث شده است ازگارد و مردمانش نابود شوند

در این فیلم بار دیگر واندا ماکسیموف (اسکارلت ویچ) را می‌بینیم که از طریق جفت شدن با ذهن چندی از انتقامجویان به کمک قدرت‌های ابر انسانی‌اش، بدترین کابوس‌ها را به جلوی چشمانشان می‌آورد. شاید بتوان گفت عجیب‌ترین و مرموزترین کابوس در بین انتقامجویان متعلق به ثور بوده است. او در این کابوس هایمدال (Heimdall) با بازی ادریس البا (Idris Elba) را می‌بیند که با چشمان سفید و کور شده‌اش (بینایی فوق انسانی‌اش را از دست داده است) به ثور می‌گوید که او باعث شده است ازگارد و مردمان ازگارد نابود شوند؛ اتفاقاتی که دقیقا مطابق با روند داستانی فیلم‌های دنیای سینمایی مارول رخ می‌دهد. ثور در فیلم Thor: Ragnarok به ناچار برای شکست دادن خواهرش هِلا (Hela)، الهه مرگ با بازی کیت بلانشت (Cate Blachett) سرزمین مادری‌اش را با قرار دادن تاج Surtur درون شعله‌های ابدی (Eternal Flam) به نابودی کشید. همچنین در ابتدای فیلم جنگ بی‌نهایت شاهد نابودی سفینه‌ی حامل بازماندگان مردم ازگارد به رهبری ثور به دست تانوس بودیم. او در کابوس خود نشانه‌هایی از شش سنگ ابدیت (Infinity Stones) را می‌بیند که همین موضوع باعث به دنیا آمدن شخصیت ویژن (Vision) به دست او می‌شود. او زمانی که با دیگر انتقامجویان در رابطه با رویایی که دیده است صحبت می‌کند آن را اینگونه توصیف می‌کند:

من یک رویا دیدم؛ رویای یک منجلاب که تمام امید و زندگی را در خودش می‌کشید و در مرکزش این (سنگ ذهن) قرار داشت.

اینکه بخواهیم رویای القایی اسکارلت ویچ از دنیایی منجلاب-مانند را که امید و زندگی را در خود می‌کشد دنیایی بدانیم که اولتران قرار بود با تبدیل قسمتی از سکوویا به یک شهاب سنگ به وجود بیاورد پس می‌توان حرف اولسن را در رابطه با اینکه چنین اقدامات و برنامه‌ریزی‌های دقیقی برای هشدار هجوم تانوس خصوصا در وقایع جنگ بی‌نهایت نبوده است باور کرد. اما اگر منظور از ثور دنیایی باشد که در حال حاضر هم به دست تانوس به وجود آمده است چه؟ آیا باید راه را برای ورود انواع تئوری‌های گوناگون دیگری که روز به روز میان طرفداران در حال گسترش‌اند، به ذهنمان باز کنیم؟ 

thanos/تانوس

اگر بخواهیم به صورت فقط یک نظریه به تمامی این موضوع نگاه کنیم احتمالا خواهیم توانست رشته‌هایی را پیدا کنیم که سازندگان از گذشته به کمک آن‌ها تهدید تانوس و هدف او را به ما نشان می‌دادند. اما تا زمانی که سازندگان دنیای سینمایی مارول به این موضوع اقرار نکنند هیچگاه نمی‌توانیم به طور قطع باور کنیم که تمامی این موضوعات برنامه‌ای جامع و بسیار پر جزئیات بوده است. همانگونه که اولسن گفت همه‌ی این مسائل وابسته به تفسیر و برداشتی است که تماشاگر و بیننده با دیدن تمامی این موضوعات در ذهنش می‌پروراند. با این حال از گذشته تا به حال تئوری پردازی و بررسی نظریه‌های گوناگون جزئی جدایی ناپذیر و لذت‌بخش از دنیا سازی‌های عظیم با داستان‌های یکپارچه در مدیوم‌های گوناگون بوده است؛ دنیاهایی که با غرق کردن مخاطبانشان در روایت‌های داستانی، لذت‌های بی حد و حصری را برای طرفدارانشان به ارمغان می‌آورند. 

فیلم انتقام جویان 4 برای اکران روی پرده‌های سینما در تاریخ ۳ می ۲۰۱۹ (۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۸) برنامه‌ریزی شده است. پس از آن شاهد اکران فیلم Spider-Man: Far From Home در تاریخ ۵ جولای ۲۰۱۹ (۱۴ تیر ۱۳۹۸) خواهیم بود.

نظر شما کاربران زومجی در این رابطه چیست؟ آیا به تئوری‌های دنیای سینمایی مارول اعتقاد پیدا کرده‌اید یا هنوز هم جایی برای حضور آن‌ها در ذهنتان ندارید؟ دیدگاهایتان را با ما در میان بگذارید.


منبع comicbook
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده