بازی موبایل مزرعه شمالی تلاش کرده است تجربه جدیدی را در مدیریت مزرعه برای بازیکنان ایجاد کند و در این زمینه تا حدودی موفق بوده است. با زومجی همراه باشید.

بازی‌های موبایل بسیار زیادی ساخته شده‌اند که یک شغل یا یک رشته ورزشی را شبیه‌سازی کرده‌اند. در این بین، بازی‌هایی که کارهای مزرعه‌داری را شبیه‌سازی کرده‌اند از محبوبیت بسیار بالایی در بین بازیکنان برخوردار هستند؛ بازی‌هایی که یک زمین زراعی سرسبز را در اختیار بازیکن می‌گذارند و او شروع به ساخت زمین زراعتی خود می‌کند و بسته به سلیقه شخصی‌اش، آن را تزیین می‌کند. این سبک از بازی باعث می‌شود سطح خلاقیت بازیکن بالا برود و شاهد انجام کارهای زیبا و جذاب توسط بازیکنان در این بازی‌ها باشیم. با این اوصاف، استودیو Zorvan بازی موبایل مزرعه شمالی را توسعه داده است که یک شبیه‌ساز مزرعه‌داری است و این اثر سعی کرده است یک تجربه خوب را برای بازیکن ایجاد کند. با زومجی همراه باشید تا نگاهی مفصل به این بازی اندروید داشته باشیم.

محیط بازی در یک مزرعه روستایی واقع در شمال کشور ایران است که موسیقی آن حال و هوایی محلی دارد

در بازی موبایل مزرعه شمالی، بازیکن وارد یک زمین زراعتی می‌شود و در واقع وظیفه انجام کارهای یک مادربزرگ را که توانایی رسیدگی به زمین خود را ندارد، بر عهده می‌گیرد. پس از آموزش نحوه کار در کاشت محصول، ساخت کارگاه و تولید محصول و آشنایی با بخش‌های مختلف داخل بازی، بازیکن اداره مزرعه را در دست خواهد گرفت. مکانیزم گیم‌پلی بازی ساده است و با آموزش‌های اولیه بازی، بازیکن به خوبی با شرایط بازی آشنا خواهد شد. گیم‌پلی مزرعه شمالی کاملا شبیه به بقیه بازی‌های استاندارد مزرعه‌داری است و اگر تجربه آثاری چون Hay Day و Top Farm را داشته باشید، به راحتی با گیم‌پلی و نحوه اداره مزرعه آشنا خواهید شد. کارگاه‌ها، حیوانات و محصولات مزرعه دارای تنوع بالایی هستند و شاهد محصولات گوناگونی هستیم و می‌توان محصولات زیادی را برای مزرعه تولید کرد. هدف بازیکن در مزرعه ابتدا کمک به مادربزرگ و انجام سفارش‌های مشتریان و بعد از آن فروش محصولات برای دیگر بازیکنان حاضر در بازی است. سازندگان در بخش سفارش‌های مزرعه دست به کار خلاقانه‌ای زده‌اند؛ به طوریکه بعضی از سفارش‌ها حالتی معمایی به خود می‌گیرد که بازیکن باید با حل کردن معمای مطرح شده، سفارش مورد نظر را حدس بزند. به عنوان مثال مادربزرگ یک بیت شعر را در بخش سفارش خود قرار می‌دهد و بازیکن باید محصول مورد نظر را در آن بیت پیدا کند. معماهای مادربزرگ حال و هوایی شبیه به زندگی واقعی دارد؛ به طوریکه ما را یاد خانه‌های گرم و صمیمی و بازی‌های دوران کودکی در خانه مادربزرگ خودمان می‌اندازد.

بازی مزرعه شمالی

سیستم پولی بازی مزرعه شمالی دارای اشکالات عمده‌ای است و ما شاهد گرانی کارگاه‌ها و درآمد کم در فروش محصولات هستیم. در ابتدای بازی، مبلغ ۲۵۰ سکه در اختیار بازیکن قرار می‌گیرد و باید برای ساخت کارگاه فرآوری و زمین زراعی به ترتیب ۱۰۰ و ۷۵ سکه هزینه کند. در ادامه در ازای سفارش‌های جدیدی که برای تولید محصولات به بازیکن داده می‌شود، آنقدر مبلغ کمی به او پرداخت می‌شود که برای ساخت بقیه کارگاه‌ها (که با افزایش سطح بازیکن باز می‌شود) به مشکل برخورد می‌کند. در آثار مشابه، در ابتدای بازی مبلغ قابل توجهی را برای کاربران در نظر می‌گیرند تا آن‌ها بتوانند نیازهای اولیه مزرعه و ساختمان‌های ابتدایی مزرعه را فراهم کنند و بسازند و در ادامه بازیکن با انجام امورات مختلف مزرعه، کسب درآمد کند. اما در این بازی، این مسئله دچار اشکالاتی است و قیمت‌گذاری‌های نامتناسبی در آن وجود دارد. در این موقع بازیکن دو راه بیشتر ندارد؛ اول آنکه آنقدر چند محصول را به صورت مکرر تولید کند و بفروشد تا به صورت قطره‌ای هزینه ساخت کارگاه مورد نظر را تأمین کند و در دومین راه بازیکن از طریق فروشگاه، با پول واقعی الماس خریداری کند و برای ساخت کارگا‌ه‌ها از الماس استفاده کند. راه اول در طولانی مدت روندی فرسایشی پیدا می‌کند و بازیکن انگیزه خود را برای ادامه دادن بازی از دست می‌دهد. این روند تا سطح هشتم ادامه خواهد داشت، اما با باز شدن بخش لنگرگاه، سفارش‌های جدیدی برای کاربر ایجاد خواهد شد و این روند فرسایشی تا حدودی بهبود پیدا می‌کند. با این اوصاف، بعضی مواقع مخصوصا برای انجام سفارش‌های لنگرگاه، بازیکن نیاز به محصولاتی پیدا می‌کند که در کارگاه‌هایی هستند که به دلیل نداشتن سکه کافی، نتوانسته‌ است آن‌ها را بسازد. به نظر من سازندگان باید یک بازنگری کلی در سیستم پولی و قیمت‌گذاری‌ها در ساخت کارگاه‌ها داشته باشند و آن را از نو طراحی کنند.

مزرعه شمالی

محصولات تولیدی برای انجام سفارش‌ها متنوع هستند

در بخش انجمن که در بازی به نام اتحادیه وجود دارد، بازیکن وارد گروه‌های مختلف می‌شود و با دیگر کاربران تعامل خواهد داشت. انجام سفارش‌های بازیکنان دیگر و درخواست محصول از دیگران، اصلی‌ترین هدف این بخش است که به خوبی عمل می‌کند، اما متأسفانه قسمت چت و گفتگوی اتحادیه مشکل دارد و نمی‌توان با دیگر بازیکنان صحبت کرد. در کنار تنوع خوب محصولات، معدن و برکه آب برای ماهیگیری نیز به تنوع در تولید محصولات کمک کرده است که این مورد دست بازیکن را برای انجام سفارش‌ها باز گذاشته است. لازم به ذکر است که برای تزیین و شخصی‌سازی مزرعه آیتم‌های کمی در نظر گرفته شده که از تنوع کافی برخوردار نیست. البته در آن سو آواتارهایی برای بازیکن طراحی شده است که دارای تنوع خوب و چهر‌ه‌های گوناگونی است که بازیکن می‌تواند از بین آن‌ها آواتار مورد نظر خود را انتخاب کند. سازندگان یک کار تحسین‌برانگیز در بازی مزرعه شمالی انجام داده‌اند و آن وجود بخشی به نام «بچه‌های آسمان» است؛ در این بخش، صندوقی وجود دارد که بازیکن با پرداخت الماس به میزان دلخواه خود، در یک کار خیر سهیم خواهد شد و هزینه جمع‌آوری الماس‌ها به مؤسسه خیریه بچه‌های آسمان واریز خواهد شد که این مؤسسه هزینه جمع‌آوری شده را برای آسایشگاه معلولان جسمی و ذهنی و بیماران سالمند هزینه خواهد کرد. من به دلیل انجام چنین کار زیبایی از استودیو Zorvan تشکر ویژه‌ می‌کنم.

بازی مزرعه شمالی

بازی مزرعه شمالی گرافیکی انیمیشنی و سه‌بعدی دارد که محیط مزرعه و ساختمان‌ها طراحی‌های خوبی دارند. برخلاف بیشتر بازی‌ها که مزرعه‌های اروپایی را شبیه‌سازی کرده‌اند، این بازی محیط و فضای روستاهای شمال کشور را شبیه‌سازی کرده است و ما شاهد کارگاه‌ها و محصولات محلی و بومی ایرانی هستیم. کارگاه‌ها و ساختمان‌ها براساس بناهای روستایی شمال کشور که زیبایی خاصی دارند، برای این بازی طراحی و پیاده‌سازی شده است. به عنوان مثال در نانوایی شاهد نان‌های سنگک و لواش هستیم که از محبوب‌ترین نان‌های ایرانی محسوب می‌شوند. این کار باعث شده است تا بازیکن با فرهنگ اصیل ایرانی بیشتر آشنا شود، اما بعضی از قسمت‌های بازی دارای بافت‌های ضعیفی است و بعضی از طراحی‌ها، از کیفیت خوبی برخوردار نیستند. به عنوان مثال، زمانی که روی نماد لنگرگاه زوم می‌کنیم، بافت‌های آن با افت روبه‌رو می‌شود و حالتی شطرنجی پیدا می‌کند. همچنین، زمانی که به ارتقای سطح می‌رسیم، مرغ‌های بالای تصویر از کیفیت خوبی برخوردار نیستند و رزولوشن پایینی دارند که کمی توی ذوق می‌زند. با این اوصاف، ساختمان‌ها و شخصیت‌های حاضر در محیط بازی به خوبی طراحی شده‌اند و حس حضور در یک مزرعه روستایی واقع در شمال کشور را به بازیکن منتقل می‌کنند. همچنین، انیمیشن‌های طراحی شده در بازی نیز خوب هستند و این بخش نمره قبولی را دریافت می‌کند. در بعضی مواقع در بازی شاهد باگ‌هایی چون دیر لود شدن ساختمان‌ها و خارج شدن کادرهای اسم محصولات از صفحه نمایش هستیم که می‌توان با یک بروزرسانی ساده آن‌ها را رفع کرد. موسیقی بازی موبایل مزرعه شمالی از موسیقی‌های محلی شمال کشور ایران الهام گرفته شده است و حس و حال حضور در یک مزرعه محلی را به خوبی به بازیکن القا می‌کند و موسیقی متن به دل بازیکن می‌نشیند. لازم به ذکر است که بخش‌های مختلف بازی به خوبی صداگذاری شده است و صداهای حیوانات حالتی طبیعی دارد.

بازی مزرعه شمالی

قیمت‌های ساخت کارگاه و کسب درآمد از سفارش‌ها تناسب ندارد و روند بازی را فرسایشی می‌کند

در این میان، یکی از مهم‌ترین اشکالات بازی مزرعه شمالی، بخش نوشتاری و دستور زبان بازی است. سازندگان مختلف برای اینکه محیطی صمیمی و دوستانه را در بازی خود ایجاد کنند، متن‌ها و آموزش‌های نوشته شده را به صورت محاوره‌ای و صمیمی می‌نویسند. در این مورد مشکلی وجود ندارد؛ اما در بازی مزرعه شمالی شاهد اشکالات دستوری در این نوع از سبک نوشتاری هستیم؛ به طوریکه در طول خواندن دستورات و راهنماهای داخل بازی، تصور بر این است که گفتگوی دو نفر را در یک پیامرسان می‌خوانیم و بعضی اوقات اشکالات املایی نیز به این مورد اضافه می‌شود. به عنوان مثال، در ابتدای بازی مادربزرگ با جمله‌ای درخواستی را مطرح می‌کند و برای رسیدگی به کارهای مزرعه ایشان، یک‌سری نکات را به بازیکن آموزش می‌دهد، اما در بخشی از آموزش نوشته شده است «می‌خوام راه و چاهو بهت نشون بدم» که هم از لحاظ دستوری و هم از لحاظ املایی مشکلات نوشتاری را به خوبی نشان می‌دهد. در کنار این مورد، کادرهایی که این متون در آن‌ها نوشته شده است، ابعاد متناسبی ندارند؛ در بعضی از بخش‌ها کادر بزرگی وجود دارد و متن نوشته شده بسیار ریز و با فاصله کلماتی زیاد نوشته شده است و در بخشی دیگر کادری کوچک وجود دارد و متن نوشته شده بسیار بزرگ به نگارش در آمده است. نکته‌ دیگری که در بازی وجود دارد، انتخاب اسم مزرعه است که فقط می‌توانیم به زبان انگلیسی اسم مزرعه را نام‌گذاری کنیم که وجود نداشتن زبان فارسی در این قسمت بسیار عجیب است.

استودیو Zorvan تلاش کرده است تجربه جدیدی را در مدیریت مزرعه بومی و ایرانی در اختیار بازیکنان بگذارد و توانسته است تا حدودی به این مهم دست پیدا کند. اشکالاتی که در این مطلب گفته شده است، آنقدر بزرگ نیستند که از تجربه کردن این بازی دست بکشیم و می‌توان با انجام یک‌سری بهبودها در روند بازی، آن‌ها را با یک بروزرسانی برطرف کرد. استودیو زروان نشان داده است که از استعداد و خلاقیت خوبی در خلق بازی‌های ویدیویی برخوردار است و امیدواریم آثار بعدی آن‌ها بازی‌هایی جذاب با اشکالات فنی کمتر باشند تا بازیکن بتواند با انجام بازی‌های آن‌ها لذت ببرد.

دانلود بازی مزرعه شمالی (آنلاین)

دانلود کافه بازار Cafe Bazzar


منبع زومجی

مزرعه شمالی

بازی مزرعه شمالی یک بازی شبیه‌سازی مزرعه آنلاین است که می‌تواند بازیکنان را سرگرم کند. حضور در یک مزرعه محلی واقع در شمال ایران با موسیقی دلنشین بازیکن را وارد محیطی جدید می‌کند. وجود اشکالات فنی و متناسب نبودن قیمت‌ها در بازی باعث شده است که بازی در مواقعی روندی تکراری به خود بگیرد. اگر از طرفداران بازی‌های مزرعه‌داری هستید می‌توانید از تجربه این بازی لذت ببرید. امیدواریم سازندگان بازی با بهبود مشکلات، روند بازی را بیش از پیش بهتر کنند و شاهد رفع اشکالات آن باشیم.
سجاد پاک آیین

6.5

نقاط قوت

  • + حضور در یک مزرعه محلی متناسب با فرهنگ ایرانی
  • + محیط و ساختمان‌های زیبای مزرعه
  • + محصولات متنوع
  • + انیمیشن‌های طراحی شده شخصیت‌ها
  • + موسیقی زیبا و دلنشین
  • + صداگذاری قابل قبول
  • + بخش خیریه بچه‌های آسمان

نقاط ضعف

  • - عدم تناسب در قیمت‌گذاری محصولات و کارگاه‌ها
  • - باگ و ایرادات فنی در بازی
  • - اشکالات نوشتاری و دستوری
  • - آیتم‌های کم برای شخصی‌سازی مزرعه
  • - کیفیت پایین بعضی طراحی‌ها در بازی
  • - قسمت چت بخش اتحادیه
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده