نویسنده: رضا علمی
// دوشنبه, ۱۸ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۲۸

ریدلی اسکات می‌خواهد سومین فیلم Blade Runner را بسازد

ریدلی اسکات ایده‌ای برای ساخت دنباله‌ای دیگر بر فیلم Blade Runner در سر دارد و به احتمال فراوان پروژهٔ بعدی این کارگردان ساخت فیلمی جدید از این مجموعه است.

حدود ۳۵ سال طول کشید تا شاهد دنبالهٔ فیلم Blade Runner (بلید رانر) ریدلی اسکات باشیم، اما وی در سخنان جدید خود تأیید کرد که برنامه‌هایی برای ساخت فیلم سوم این مجموعه دارد و به نظر پروژهٔ بعدی این کارگردان مطرح سینمای هالیوود بار دیگر دنیای بلید رانر را به تصویر خواهد کشید.

فیلم ابتدایی Blade Runner را ریدلی اسکات در سال ۱۹۸۲ کارگردانی کرد، اما وی تصمیم گرفت کارگردانی دنبالهٔ این فیلم با عنوان Blade Runner 2049 (بلید رانر ۲۰۴۹) را به دنیس ویلنوو بسپارد. در فیلم جدید هریسون فورد بار دیگر نقش شخصیت ریک دِکارد را بر عهده داشت، اما رفیق دیرینهٔ وی حاضر به قبول کارگردانی این فیلم نشد و تنها یکی از تهیه‌کنندگان اجرایی پروژه بود. فیلم Blade Runner 2049 با استقبال فراوانی از سوی منتقدان همراه شد، اما این فیلم در گیشه انتظارت را برآورده نساخت. ریدلی اسکات خود یکی از منتقدان جدی این فیلم بود و معتقد بود کند بودن ریتم فیلم و زمان بیش از حد طولانی آن (۱۶۴ دقیقه) سبب شکست فیلم در گیشه شده است؛ نکته‌ای که پیش از آن، خود ویلنو نیز به آن اشاره کرده بود. اسکات در شرایطی این انتقاد را بر فیلم ویلنو وارد کرد که خود در ساخت فیلم‌هایی با زمان بسیار طولانی همچون Kingdom of Heaven (قلمرو بهشت)، Exodus: Gods and Kings (خروج: خدایان و پادشاهان)، Gladiador (گلادیاتور)، 1492: Conquest of Paradise: (فتح بهشت) و American Gangster (گانگستر آمریکایی) ید طولایی دارد. جالب اینجا است که مدت زمان نسخه‌ٔ اولیه‌ بلید رانر ریدلی اسکات نیز ۴ ساعت بود، ولی برای نمایش در سینماها به حدود ۲ ساعت کاهش یافت.

حال باید ببینیم مردی که برای اولین بار پای این مجموعه را به پردهٔ نقره‌ای باز کرد، می‌تواند بار دیگر تصورات ذهنی فیلیپ کیندرد دیک، خالق رمان علمی-تخیلی Do Androids Dream of Electric Sheep (آیا آدم‌مصنوعی‌ها خواب گوسفند برقی می‌بینند) را که شخصیت‌ها و داستان فیلم Blade Runner برگرفته از آن بود با کیفیتی عالی به تصویر بکشد یا خیر.

Scott

ریدلی اسکات در مصاحبه با سایت Digital Spy بدین نکته تأکید داشت که در مجموعهٔ بلید رانر داستان‌های زیادی از انسان‌ها و رپلیکانت‌ها وجود دارد. ریدلی اسکات در این رابطه چنین گفت:

به ساخت فیلم جدید امیدوارم؛ فکر می‌کنم داستان دیگری نیز وجود دارد. یک داستان دیگر آماده دارم تا آن را شکل دهم و بسازم؛ بنابراین قطعاً یک داستان دیگر وجود دارد.

صحبت‌های کوتاه و جالب ریدلی اسکات مستقیماً به ساخت فیلم جدید این مجموعه توسط وی اشاره دارد. عملکرد ضعیف فیلم دنیس ویلنوو در گیشه که البته دلایل مختلفی داشت (مانند آشنا نبودن تماشاچیان با دنیای بلید رانر، فاصلهٔ طولانی بین فیلم ابتدایی و دنبالهٔ آن و همان‌طور که ریدلی اسکات گفت شاید مدت زمان طولانی آن برای تماشا در سینما)، سازندگان را به فکر ساخت فیلم سوم انداخته است. از طرفی به نظر می‌رسد دنیای جدیدی که قرار بود در مجموعهٔ Alien (بیگانه) شاهد باشیم، به لطف لغو شدن ساخت دنبالهٔ فیلم Alien Covenant (بیگانه: کاوننت) دیگر جایی در برنامه‌های ریدلی اسکات ندارد و از همین رو با توجه به فراغت احتمالی اسکات از دنیای Alien، ساخت فیلم سوم مجموعهٔ Blade Runner توسط وی قطعی به نظر می‌رسد.

فوق‌العاده بودن فیلم دنیس ویلنوو کار را برای ریدلی اسکات سخت خواهد کرد و طرفداران به هیچ عنوان فیلمی با کیفیت پایین‌تر از آنچه دنیس ویلنوو به تصویر کشیده بود را قبول نخواهند کرد و باید گفت سطح انتظارات از فیلم احتمالی بعدی بسیار بالا است

جای شکی نیست که ریدلی اسکات استعدادی بی‌نظیر در ساخت آثار علمی-تخیلی و به تصویر کشیدن دنیاهایی این‌چنینی دارد و شاید سایهٔ سنگین حضور چنین شخصی در پشت صحنهٔ فیلم Blade Runner 2049 باعث شد که دنیس ویلنوو از ریدلی اسکات بخواهد آن محل را به این دلیل که حضور وی سبب معذب شدن و از دست دادن اعتماد به نفس وی می‌شود، ترک کند. حال جدای از این مسائل سؤال اصلی اینجا است که اصلاً نیازی به ساخت فیلم سومی از این مجموعه وجود دارد؟ پایان فیلم ابتدایی شاید تا حدودی باز بود و هر کسی تا حدودی تفسیر خود را از آن داشت، ولی لازم به ذکر است یکی از نکات مشترک بسیاری از نقدهای منتقدان این بود که به‌صورت فنی اصلاً نیازی به ساخت فیلم دوم نبود. فیلم دنیس ویلنوو نیز تقریباً پایانی همچون فیلم ابتدایی داشت، ولی اینکه این موضوع زمینه‌ساز ساخت فیلمی جدید شود موضوع دیگری است و باید منتظر تصمیم نهایی اسکات و سازندگان باشیم.

ریدلی اسکات از داشتن ایده برای ساخت فیلم سوم سخن می‌گوید و البته حق با او است و نه‌تنها یک ایده که چندین ایده برای ساخت فیلم بعدی وجود دارد. همان‌طور که پیش‌تر گفتیم فیلم ابتدایی و فیلم جدید بر اساس رمان علمی-تخیلی Do Androids Dream of Electric Sheep فیلیپ کیندرد دیک ساخته شده‌اند و این رمان در سال ۱۹۶۸ منتشر شده است. اما جالب است بدانید که کوین وین جیتر، نویسندهٔ آمریکایی آثار علمی-تخیلی و ترسناک که رمان‌های وی معروف به داشتن فضایی تاریک، پارانویایی و سرد هستند، سه رمان با محوریت دنیای بلید رانر نوشته است؛ عناوین این سه رمان Blade Runner 2: The Edge of Human (بلید رانر ۲: لبهٔ انسانیت)، Blade Runner 3: Replicant Night (بلید رانر ۳: شب رپلیکانت) و Blade Runner 4: Eye and Talon (بلید رانر ۴: چشم و پنجه) است و به ترتیب در سال‌های ۱۹۹۵، ۱۹۹۶ و ۲۰۰۰ منتشر شدند. مسلم اینکه فیلم Blade Runner 2049 از خط داستانی این سه رمان استفاده نکرده بود و اگر ریدلی اسکات تصمیم به استفاده از خط سیر داستانی رمان‌های کوین وین جیتر داشته باشد، دست وی برای ساخت فیلم‌های بعدی بسیار باز خواهد بود.   

فیلم سومی از مجموعهٔ بلید رانر ساخته شود یا نه، در هر صورت بهترین انتخاب و کسی که می‌تواند این اتفاق را رقم بزند کسی جز ریدلی اسکات نخواهد بود. البته در مجموع فوق‌العاده بودن فیلم دنیس ویلنوو کار را برای این کارگردان سخت خواهد کرد و طرفداران به هیچ عنوان فیلمی با کیفیت پایین‌تر از آنچه دنیس ویلنوو به تصویر کشیده بود را قبول نخواهند کرد و باید گفت سطح انتظارات از فیلم احتمالی بعدی بسیار بالا است.

گفتنی است چندی پیش دنیس ویلنوو در سخنانی اعلام کرده بود که طرفداران منتظر نسخهٔ ۴ ساعته این فیلم نباشند. نسخه خانگی فیلم که شامل نسخه بلوری، 4K Ultra HD، سه‌بعدی و DVD می‌شود، در تاریخ ۳ ژانویه ۲۰۱۸ (۱۳ دی‌ماه) منتشر شد.

فیلم Blade Runner 2049 با بودجه ساخت نزدیک ۱۸۵ میلیون دلاری خود، تاکنون حدود ۲۶۰ میلیون دلار در گیشه فروش داشته است. از بازیگرانی که در این فیلم حضور داشتند و به ایفای نقش پرداختند می‌توان به هریسون فورد، رایان گاسلینگ، رابین رایت، دیوید باتیستا، لنی جیمز، جرد لتو و آنا د آرماس اشاره داشت.

 


منبع Screenrant
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده