نویسنده: آرش عیاری
// دوشنبه, ۱۸ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۵۸

کمپانی AMD پردازنده‌های سری موبایل و دسکتاپ خود را معرفی کرد

AMD با دستی پر از پردازنده‌های نسل جدید رایزن، به CES 2018 آمد. 

سرعت AMD در توسعه‌ی کسب‌و‌کار خود طی چند سال گذشته ستودنی است. ظاهرا همین دیروز بود که این غول نیمه‌هادی دنیای کامپیوتر پردازنده‌های رایزن خود را معرفی و به بازار عرضه کرد. اما AMD برنامه‌ای برای استراحت ندارد و در کنفرانس خود در CES 2018 خبر از عرضه‌ی نسل جدید پردازنده‌های رایزن داد. 

نسل دوم رایزن، از معماری جدید Zen بهره نخواهند برد. با این‌ حال این پردازنده‌ها بر پایه‌ی لیتوگرافی ۱۲ نانومتری و نمونه‌ی بهبودیافته‌ی معماری نسل اول Zen‌ تولید خواهند شد. البته AMD اعلام کرد که فناوری پرسیژن بوست ۲ (Precision Boost) در رایزن ۲ به‌کار گرفته خواهد شد که مدیریت بهتری برای تقسیم وظایف در کنار مصرف کمتری انرژی را به همراه خواهد داشت. اما خبر خوب برای کاربران این است که نسل دوم رایزن که با چیپ X470 عرضه خواهد شد، از سوکت فعلی AM4 استفاده می‌کند. این موضوع بدین معنی است که کاربران فعلی رایزن قادر به به‌روزرسانی پردازنده‌‌ی بدون نیاز به تعویض مادربورد خود خواهند بود. رایزن ۲ برای عرضه‌ در آوریل ۲۰۱۸ (فروردین ۹۷) برنامه‌ریزی شده است.

در کنار معرفی نسل جدید پردازنده‌های دسکتاپ، AMD با رونمایی از پردازنده‌های جدید رایزن مجهز به واحد گرافیکی، خانواده‌ی محصولات دسکتاپ خود را افزایش داد. پیش‌تر جای خالی APUهای AMD برای کاربران دسکتاپ که نیازی به پردازنده‌ی گرافیکی مجزا نداشتند، بسیار حس می‌شد. دو پردازنده‌ی جدید رایزن 5 2400G و رایزن 3 2200G برای محصولات میان‌رده با قیمت اقتصادی توسعه یافته‌اند.

پردازندهRyzen 5 2400GRyzen 3 2200G
سرعت پایه/ سرعت بوست۳.۹/۳.۶ گیگاهرتز۳.۷/۳.۵ گیگاهرتز
هسته/ ترد پردازشی۸/۴۴/۴
واحد پردازش گرافیکی۱۱۸
قیمت۱۷۰ دلار۱۰۰ دلار

در حالی که ۸ و ۱۱ واحد پردازشی در مقابل ۵۶ و ۶۴ واحد موجود در وگا ۵۶ و وگا ۶۴ بسیار اندک به‌نظر برسند، اما قیمت بسیار مقرون به‌صرفه این دسته از پردازنده‌ها، توان آن‌ها را به خوبی توجیه می‌کند. البته این موضوع به معنای ناتوانی آن‌ها نیست. به گفته‌ی مدیران AMD، رایزن 2400G عملکرد مشابهی با پردازنده‌ی گرافیکی GT 1030 انویدیا خواهد داشت. AMD واحد‌های گرافیکی یکپارچه‌ی خود را قدرتمند‌ترین نمونه‌ی موجود در جهان معرفی کرده است. البته با ضعف مشهود اینتل در این زمینه، پیش‌بینی می‌شد که این بخش از پردازنده‌های AMD با هر عملکردی در نوع خود بهترین باشند. 

اما در کنار معرفی محصولات جدید سری دسکتاپ، AMD پردازنده‌های خانواده‌ی موبایل خود را نیز گسترش داد. این خانواده اکنون پردازنده‌های ارزان‌تر Ryzen 3 هستند. مشخصات پردازنده‌های موبایل جدید AMD در مقایسه با نمونه‌های قدرتمند‌تر رایزن ۵ و ۷ که پیش‌تر معرفی و عرضه شده‌ بودند به شرح زیر است.

پردازندهRyzen 3 220URyzen 3 2300URyzen 5 2400GRyzen 7 2700U
سرعت پایه/ سرعت بوست۳.۶/۲.۰ گیگاهرتز۳.۶/۲.۰ گیگاهرتز۳.۶/۲.۰ گیگاهرتز۳.۸/۲.۲ گیگاهرتز
هسته/ ترد پردازشی۴/۲۴/۴۸/۴۸/۴
واحد پردازش گرافیکی۳۶۸۱۰

همانطور که از مشخصات این پردازنده‌ها می‌توان حدس زد، محصولات جدید سری موبایل رایزن ۳ برای لپ‌تاپ‌های اقتصادی با قیمت حدودی ۵۰۰ دلار توسعه یافته‌‌اند.

Ryzen Pro

AMD در پایان کنفرانس خود نیز از عرضه‌ی پردازنده‌های رایزن پرو موبایل در نیمه‌ی دوم سال ۲۰۱۸ خبر داد. این پردازنده‌ها قابلیت‌های پیشرفته و تجاری مانند پشتیبانی از ویندوز ۱۰ انترپرایز و رمزگذاری ۱۲۸ بیت AES را به همراه دارند. البته قابلیت‌های تجاری تنها نکته‌ی قابل ارایه در رابطه با پردازنده‌های جدید AMD‌ نیست. بر اساس گزارش این شرکت، سری رایزن موبایل پرو توانایی پردازشی بیشتری نسبت به نسل هشت اینتل خواهند داشت. Ryzen 7 Pro 2700U در آزمایش PCMark 10 تا ۲۲ درصد سریع‌تر از اینتل Core 17-8850U خواهد بود. این در حالی است که در بنچمارک‌های گرافیکی، پردازنده‌ی AMD‌ فاصله‌ی خود را از رقیب اصلی خود بسیار بیشتر می‌کند. طبق ادعای AMD، این پردازنده تا ۱۲۵ درصد در 3d Mark 11 عملکرد سریع‌تری نسبت به همتای اینتلی خود خواهد داشت. بدین ترتیب می‌توان با عرضه‌ی سری رایزن پرو موبایل از آغاز جنگ AMD و اینتل در دنیای لپ‌تاپ‌ها خبر داد.


منبع زومیت
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده