نویسنده: رضا علمی
// جمعه, ۱۵ دی ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۵۸

سریال The X-Files بدون جیلیان اندرسون ادامه نخواهد یافت

شبکهٔ تلویزیونی فاکس اعلام کرد در صورت خداحافظی جیلیان اندرسون از مجموعهٔ تلویزیونی The X-Files، پروندهٔ این مجموعه بسته خواهد شد.

شبکهٔ تلویزیونی فاکس با تأیید این موضوع که در صورت خداحافظی جیلیان اندرسون پس از پایان این فصل مجموعهٔ The X-Files (پرونده های ایکس)، ساخت این مجموعه دیگر ادامه نخواهد یافت، خبر تلخی را به طرفداران قدیمی این مجموعه داد. از زمانی که جیلیان اندرسون خبر خداحافظی خود را پس از اتمام فصل یازدهم مجموعهٔ The X-Files اعلام کرد، بسیاری از سایت‌ها و خبرگزاری‌ها پیش‌بینی کردند که باید منتظر بسته شدن پروندهٔ این مجموعهٔ پرطرفدار باشیم.

خالق مجموعهٔ The X-Files، کریس کارتر بود و ستارگان این مجموعهٔ علمی-تخیلی و رازآلود دیوید دوکاونی (ایفاگر نقش شخصیت فاکس مالدر) و جیلیان اندرسون (ایفاگر نقش شخصیت دانا اسکالی) هستند. داستان مجموعهٔ The X-Files در مورد دو مأمور FBI است که پرونده‌های ماوراالطبیعه و اتفاقات فرازمینی را بررسی می‌کنند. مجموعهٔ The X-Files در ابتدا بین سال‌های ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۲ به مدت ۹ سال و در ۲۰۲ قسمت به روی آنتن رفت. در سال ۲۰۱۶ این مجموعه به‌صورت محدود و در ۶ قسمت به روی آنتن شبکهٔ فاکس رفت. فصل یازدهم این مجموعه در ماه آوریل سال ۲۰۱۷ معرفی شد. با وجود اینکه طرفداران بسیار از شنیدن ازسرگیری مجموعهٔ The X-Files خوشحال بودند، اما زمان زیادی طول نکشید که شیرینی خبر اعلام پخش دوبارهٔ این مجموعه با اعلام خبر خداحافظی جیلیان اندرسون در نمایشگاه کامیک کان نیویورک به کام طرفداران قدیمی تلخ شد و وی در سخنانی چنین گفته بود که پس از اتمام فصل کنونی، با این مجموعه خداحافظی خواهد کرد.  

X-files

در خلال برگزاری مراسم انجمن منتقدان آثار تلویزیونی در فصل زمستان، دانا والدن، رئیس و مدیرعامل بخش تلویزیونی کمپانی فاکس در سخنانی تأیید کرد که اگر جیلیان اندرسون تصمیمی برای بازگشت به مجموعهٔ The X-Files نداشته باشد، ساخت فصل‌های بعدی این مجموعه از دستور کار خارج خواهد شد. با این حال این‌طور به نظر می‌رسد که فاکس هنوز هم به بازگشت جیلیان اندرسون امیدوار است؛ از همین روی یکی از همکاران دانا والدن به نام گری نیومن در این رابطه چنین گفت که جیلیان اندرسون ممکن است در آینده تغییر عقیده داده و باز هم همکاری خود را با آنها ادامه دهد. سخنان گری نیومن را در این رابطه با هم می‌خوانیم:

فکر می‌کنم این سؤال را باید از کریس، دیوید یا جیلیان بپرسید، گاهی اوقات پس از اتمام هر فصل چنین صحبت‌هایی مطرح می‌شود و بعضی روزها پاسخِ آری و برخی روزها پاسخِ خیر به شما می‌دهند. آن‌ها دو فصل دیگر را هم ساختند و به روی آنتن بردند. با قطعیت نمی‌گویم که در آینده فصل‌های دیگری ساخته نخواهد شد. با این حال در حال حاضر برنامه‌ای برای انجام این کار نداریم، اما باید بگویم یک بار در این مورد صحبت‌هایی داشته‌ایم.  

چندی پیش کریس کارتر با احترام به تصمیم جیلیان اندرسون گفت که مجموعهٔ The X-Files همواره در مورد دو شخصیت اصلی داستان، یعنی مالدر و اسکالی بوده است. وی گفت که تصور این مجموعه بدون حضور جیلیان اندرسون برای او بسیار سخت است و اصلاً به چنین موضوعی فکر هم نکرده است.

ُThe X-Files

اینکه شبکهٔ فاکس نیز چندان علاقه‌ای به ادامه دادن این مجموعه بدون جیلیان اندرسون ندارد، قابل درک است. دو شخصیت فاکس مالدر و دانا اسکالی قلب مجموعهٔ The X-Files هستند و رابطهٔ احساسی بین این دو چنان عمیق و ملموس به تصویر کشیده شده است که نمی‌توان بازیگر دیگری غیر از دیوید دوکاونی و جیلیان اندرسون را برای بازی در این مجموعه تصور کرد.

البته یک بار فاکس تصمیم گرفت این موضوع را امتحان کند و آن هم به فصل نهم مجموعهٔ The X-Files بازمی‌گردد؛ در تمام طول فصل نهم شخصیت مالدر غایب بود و تنها در قسمت پایانی حضور پیدا کرد. استفاده از شخصیت‌های جدید نتوانست موفقیتی را که فصل‌های پیشین بدان دست یافته بودند تکرار کند و همین موضوع سبب شد این مجموعهٔ محبوب نزدیک به ۱۵ سال به کما فرو برود. تجربهٔ این اتفاق سبب دست به عصا راه رفتن فاکس شده است و این شبکه در این مورد بی‌گدار به آب نمی‌زند؛ مگر اینکه فاکس بخواهد پیشنهادی اغواکننده به جیلیان اندرسون بدهد تا فصل دوازدهم این مجموعه را هم طرفداران بتوانند تماشا کنند.

اینکه شبکهٔ فاکس نیز علاقه چندانی به ادامه دادن این مجموعه بدون جیلیان اندرسون ندارد، قابل درک است. دو شخصیت فاکس مالدر و دانا اسکالی قلب مجموعهٔ The X-Files هستند و رابطهٔ احساسی بین این دو چنان عمیق و ملموس به تصویر کشیده شده است که نمی‌توان بازیگر دیگری غیر از دیوید دوکاونی و جیلیان اندرسون را برای بازی در این مجموعه تصور کرد

مجموعهٔ The X-Files پس از چیزی نزدیک به ۱۵ سال، به صورت محدود در اوایل سال ۲۰۱۶ به روی آنتن رفت. اگرچه نقدهای متفاوتی در مورد آن نوشته شد، ولی در مجموع این مجموعه نمرات خوبی را از منتقدین گرفت. نخستین نمایش فصل جدید این مجموعه را بیش از ۲۰ میلیون نفر در ایالات متحده مشاهده کردند. همچنین دو فیلم اسپین‌آف با عناوین The X-Files: Fight the Future (پرونده‌های ایکس: نبرد آینده) در سال ۱۹۹۸ و The X-Files: I Want to Believe in (پرونده‌های ایکس: می‌خواهم باور کنم) در سال ۲۰۰۸، از روی این مجموعه ساخته شده است.      

با وجود اینکه شبکهٔ تلویزیونی فاکس پیش‌تر اعلام کرده بود که فصل یازدهم سریال The X-Files در اواسط سال ۲۰۱۸ میلادی به روی آنتن خواهد رفت، اما چندی پیش مشخص شد که طرفداران لازم نیست تا آن زمان صبر کنند و از ماه ژانویه (دی) پخش این مجموعهٔ تلویزیونی آغاز خواهد شد. طبق گزارش سایت ورایتی، شبکهٔ تلویزیونی فاکس قسمت آغازین سریال The X-Files را در تاریخ ۳ ژانویه (۱۳ دی‌ماه) و از ساعت ۸ شب به وقت محلی به روی آنتن خواهد برد. همچنین فاکس چندی پیش پوستری جدید نیز از سریال محبوب The X-Files را منتشر کرده بود.

در نمایشگاه کامیک کان نیویورک بود که اولین تریلر فصل جدید سریال The X-Files به نمایش درآمد و در آن تریلر مشاهده کردیم که مالدر و اسکالی به دنبال ویلیام، پسر از مدت‌ها پیش گمشده خود بودند. با این حال بعید است که داستان اصلی این فصل تماماً به این موضوع بپردازد و احتمالاً همچون فصل‌های پیشین، داستان‌های جداگانه‌ای را نیز شاهد خواهیم بود.

فصل یازدهم سریال The X-Files در ۱۰ قسمت فیلمبرداری و تولید شده است. جیلیان اندرسون در نقش دانا اسکالی، دیوید دوکاونی در نقش فاکس مالدر، میچ پیلگی در نقش والتر اسکینر، رابی امل در نقش ایجنت میلر، لورن آمبروز در نقش ایجنت انیشتین، باربارا هرشی در نقش اریکا پرایس و هالی جوئل آزمنت در یک نقش مرموز و نامشخص، از جمله بازیگرانی هستند که در فصل یازدهم سریال The X-Files حضور دارند و به ایفای نقش پرداخته‌اند. مانند ۱۰ فصل گذشته، کریس کارتر وظیفه ساخت فصل یازدهم سریال The X-Files را نیز بر عهده داشته است.

 


منبع Screenrant
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده