// جمعه, ۱۵ دی ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۰۱

کیت بلانشت به عنوان رئیس هیئت داوران جشنواره کن 2018 انتخاب شد

کیت بلانشت، بازیگر برنده دو جایزه اسکار دنیای سینما، به عنوان رئیس هیئت داوران هفتاد و یکمین دوره جشنواره بین المللی فیلم کن انتخاب شد.

کیت بلانشت، ستاره‌ی استرالیایی دنیای سینما و یکی از بزرگترین بازیگران حال حاضر این عرصه، به عنوان رئیس هیئت داوران هفتاد و یکمین دوره جشنواره بین المللی فیلم کن انتخاب شد. این در شرایطی است که بلانشت یکی از نخستین کسانی بود که بحث فساد در هالیوود را مطرح کرد و بسیاری از تحلیلگران، این انتخاب را به نوعی یک پیام سیاسی می‌دانند.

بلانشت در نخستین واکنش خود به این انتخاب، اینچنین به اظهار نظر پرداخته است:

من در این سال‌ها با عناوین مختلفی در کن حضور یافته‌ام. از بازیگر گرفته تا به عنوان تهیه کننده و در بخش‌های متفاوتی نظیر بازار فیلم کن و همینطور بخش رقابت اصلی. با این حال، هیچگاه صرفا برای لذت بردن از تماشای گنجینه‌ی فیلم‌های این جشنواره‌ی بزرگ به کن نیامده بودم.

Cate Blanchett

کیت بلانشت ۴۸ ساله٬ یکی از چهره‌های فمنیستی سینمای جهان به حساب می‌آید و پیش از این نیز در صحبت‌های خود بارها به مسئله‌ی حقوق زنان اشاره کرده که به عنوان یکی از مهم‌ترین آنها می‌توان به نطق پس از دریافت دومین جایزه‌ی اسکار وی اشاره کرد:

بعضی از ما در صنعت سینما، همچنان به این طرز فکر احمقانه چسپیده‌ایم که فیلم‌های زنانه و آثاری که زنان در آنها نقشی محوری دارند تجربه‌ی خسته کننده‌ای به حساب می‌آیند. ولی اصلا اینطور نیست. مخاطبان دوست دارند که آنها را ببینند و برای آن پول نیز پرداخت می‌کنند. ای مردم! زمانه عوض شده است.

این دوازدهمین مرتبه است که یک هنرمند زن به عنوان رئیس هیئت داوران کن انتخاب می‌شود

این دوازدهمین مرتبه است که یک هنرمند زن به عنوان رئیس هیئت داوران کن انتخاب می‌شود. از آغاز به کار جشنواره در سال ۱۹۴۶ تا به امروز به ترتیب، اولیویا دی هاویلند، سوفیا لورن، میشل مورگان، اینگرید برگمان، ژان مورو (2 مرتبه)، فرانسواز ساگان، ایزابل آجانی، لیو اولمان، ایزابل هوپر و جین کمپیون، زنانی بودند که این عنوان را به خود اختصاص داده‌اند. این در حالی است که جشنواره کن در سال‌های اخیر، به واسطه‌ی شرکت دادن تعداد اندکی از کارگردانان زن در بخش رقابت اصلی خود، با انتقادات زیادی روبرو شده است به طوری که در دوره‌ی گذشته، زنان تنها ۱۶ درصد از فیلمسازان حاضر در بخش رقابت اصلی جشنواره را شامل می‌شدند و در تاریخ جشنواره نیز، جین کمپیون تنها زنی است که موفق به تصاحب جایزه نخل طلا شده است. او این جایزه را در سال ۱۹۹۳ برای ساخت فیلم پیانو (Piano) از آن خود کرده است.

پیر لسکیو، به عنوان رئیس جشنواره کن به همراه تیری فرمو در بیانیه‌ای مشترک، احساس خود را از انتخاب کیت بلانشت به عنوان رئیس هیئت داوران این دوره از جشنواره بیان کرده‌اند:

مفتخریم که حضور چنین هنرمند بی‌نظیری را خوش آمد بگوییم که با تکیه بر استعداد ذاتی و اعتقاد قدرتمند خود، هم در زمینه‌ی سینما و هم زمینه‌ی تئاتر خوش درخشیده است. صحبت‌هایمان با وی، از هم اکنون به ما ثابت کرد که او رئیسی متعهد، زنی پرشور و ناظری مهربان و سخاوتمند خواهد بود.

Cate Blanchett

کیت بلانشت این روزها سر فیلمبرداری فیلم فانتزی «خانه‌ای با یک ساعت داخل دیوارهایش» (The House With a Clock in Its Walls) به کارگردانی الی راث به سر می‌برد. «کجا رفته بودی برنادت» (Where'd You Go, Bernadette) به کارگردانی ریچارد لینکلیتر، «هشت یار اوشن» (Ocean's Eight) به کارگردانی گری راس و «کتاب جنگل» (Jungle Book) به کارگردانی اندی سرکیس، جدیدترین فیلم‌های وی هستند که به ترتیب در ماه‌های اردیبهشت، خرداد و مهر سال آینده به نمایش عمومی درخواهند آمد. بلانشت پیش از این به واسطه‌ی بازی در فیلم هوانورد (The Aviator) به کارگردانی مارتین اسکورسیزی برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن و به واسطه‌ی بازی در فیلم جاسمین غمگین (Blue Jasmine) به کارگردانی وودی آلن نیز، برنده جایزه بهترین بازیگر زن نقش اصلی شده است. از سایر آثار ارزشمند کارنامه‌ی بلانشت می‌توان به قهوه و سیگار (Coffee and Cigarettes)، یادداشت‌هایی بر یک رسوایی (Notes on a Scandal)، زندگی در آب با استیو زیسو (The Life Aquatic with Steve Zissou)، بابل (Babel)، من آنجا نیستم (I'm Not There)، مورد عجیب بنجامین باتن (The Curious Case of Benjamin Button)، شوالیه جام‌ها (Knight of Cups) و سه‌گانه‌های ارباب حلقه‌ها (The Lord of the Rings) و هابیت (The Hobbit) اشاره کرد.

هفتاد و یکمین دوره جشنواره فیلم کن از هشتم ماه می ۲۰۱۸ (۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷) آغاز شده و به مدت ۱۰ روز ادامه خواهد یافت. ریاست هیئت داوران جشنواره سال گذشته بر عهده‌ی پدرو آلمودوار، فیلمساز سرشناس اسپانیایی بود که در آن دوره، روبن اوستلوند به واسطه‌ی ساخت فیلم مربع (The Square)، جایزه نخل طلا را به خانه برد.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده