نویسنده: بخش تبلیغات
// شنبه, ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۳۰

عوامل گسترش بازار قاچاق لپ تاپ

لپ تاپ بعد از گوشی تلفن همراه یکی از اولویت های ستاد مبارزه با قاچاق کالا است. اما به چه دلیل بازار قاچاق این کالا گسترش پیدا کرده است؟

در سال‌های گذشته کارشناسان اعتقاد داشتند که برای کاهش قاچاق کالا باید تعرفه واردات آن را کاهش داد‌، اما این در حالی بوده که سال ۹۶ تعرفه واردات لپ تاپ به ۱۵ درصد افزایش یافته است. با این اتفاق تقاضای بازار به جای خرید از مبادی رسمی کشور به سمت قاچاق که ارزان تر بود کشیده شد. سال ۹۳ دولت مکلف شده بود که از محصولات و کالاهای مشابه ۴ درصد عوارض دریافت کند. هر بار با افزایش عوارض واردات، بازار خرید و فروش لپ تاپ ابتدا وارد شوک بزرگی می‌شود و سپس با افزایش ۱۰ تا ۲۰ درصدی قیمت نسبت به این رویداد واکنش نشان می‌دهد. جالب اینکه آن سال لپ تاپ یک کالای فرهنگی تلقی شده بود و این تعرفه به خاطر کاهش خرید کالاهای فرهنگی به لپ تاپ و تبلت و مانند آن هم وارد شد.

یک وارد کننده برای واردات لپ تاپ غیر از هزینه عوارض باید پول مالیات، استاندارد، بازرسی و هزینه‌های نانوشته دیگری را هم بپردازد؛ برای همین هر سال با افزایش نرخ تعرفه، بازار خرید و فروش لپ تاپ هم واکنش منفی نشان می‌دهد. نوسان ارز به خودی خود در سال‌های گذشته به اندازه کافی بازار را آماده افزایش قیمت کرده است؛ برای همین با مداخله کردن شرایط دیگری برای افزایش قیمت با واکنش شدیدتری همراه خواهد بود. سال ۹۴ به میزان ۵ درصد دیگر باز هم به تعرفه اضافه شد. از آن سال یکی از بهانه‌های مسئولان برای افزایش تعرفه واردات، حمایت از خرید و فروش لپ تاپ ایرانی بود. اما کدام لپ تاپ ایرانی؟ هنوز هم با گذشت سال‌ها تعداد کاربرانی که رنگ این لپ تاپ ایرانی را به چشم دیده باشند بسیار اندک است.

شایعاتی در بازار مبنی بر مونتاژ لپ تاپ «جونیپر» وجود دارد که گفته می‌شود همه این افزایش قیمت‌ها به خاطر این لپ تاپ معمولی ۱۴ اینچی بوده که هنوز هم خرید و فروش نمی‌شود. چند سال قبل رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه گفته بود که این شرکت حتی توانایی ساختن یک پیچ و مهره هم ندارد و لپ‌تاپ های خود را با مارک چین و مالزی می‌فروشد. البته این اظهارات او نیز بی‌پاسخ نماند و رئیس این کارخانه جواب داده بود که تعداد کارکنان این شرکت ۲۰۰ نفر است و به‌زودی به دو هزار نفر می رسد. با این حال هیچ کدام از این حرف‌ها اعتماد صنف واردکنندگان لپ تاپ را جلب نکرده و سال‌هاست گمان می‌کنند لپ‌تاپ ایرانی دروغی بیش نیست. همین موضوع در رفتار مشتری‌ها هم تغییراتی ایجاد کرد. با پیشرفته‌تر شدن نسل تبلت‌ها مشتریان زیادی به سمت خرید یک تبلت حرفه‌ای تغییر جهت دادند. با این کار برای استفاده مشابه می توانستند ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان ذخیره کنند و دستگاهی بخرند که مانند لپ تاپ امکان گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی را داشته باشد.

 

اخبار لپ تاپ‌های قاچاق شده در یک سال گذشته

قاچاق لپ تاپ در یک سال گذشته

تاریخ

تعداد یا مبلغ

۱۱ اردیبهشت

به ارزش سه میلیارد و پانصد میلیون ریال

۱۹ آذر

 کشف ۵ هزار و ۹۰۰ پالت لپ‌تاپ

خرداد ۹۶

۱۷ دستگاه لپ تاپ

۱۴ دی

۲ هزار و ۱۴۴ دستگاه لپ‌تاپ قاچاق

 

پایان رپورتاژ آگهی/.

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و زومجی هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده