// دوشنبه, ۹ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۰۱

خوب بد زشت شماره ۱۰

در شماره جدید خوب، بد، زشت زومجی، فیل اسپنسر با تصمیمی شگفت‌انگیز، ایکس‌باکس را در جایگاه جذابی قرار داد و از طرفی دیگر عدم انسجام شرایط ساخت فیلم جدید بتمن، ما را نسبت به شخصیت محبوب‌مان نگران کرده است. با زومجی همراه باشید.

دی ماه امسال را باید یکی از خلوت‌ترین ماه‌های سال دانست. چرا که این ماه به لطف کریسمسِ خارجی‌ها، چندان شاهد انتشار خبرهای قوی و مهم نبودیم. اما خب این لا به لا، اتفاقات مهمی نیز رخ داد که اصلا نمی‌توان از آن‌ها گذشت و بهانه خوبی دست من دادند تا ستون‌های خوب، بد و زشت این شماره را با آن‌‌ها پر کنم. البته اتفاقات طوفانی دیگری هم به جز لیستی که آن‌ها را مطالعه خواهیم کرد رخ داد. یکی از این طوفان‌ها، مشخص شدن تاریخ رسمی انتشار بازی God of War است که بالاخره بعد از سال‌‌ها در فروردین ماه ۹۷ آن را تجربه خواهیم کرد. یا همچنین این که متوجه شدیم لئوناردو دیکاپریو قرار است بازیگر فیلم جدید تارانتینو باشد، برای بسیاری از سینما دوستان هیجان‌انگیز است. اما خب از این‌ها که بگذریم، این ماه سه اتفاق متفاوت و مهم داشتیم که هر کدام از آن‌ها نقش مهمی در صنعت گیم و سینما می‌گذارند. با ما و شماره جدید خوب بد زشت همراه باشید.

خوب بد زشت

دست و دل بازی عجیب و غریب مایکروسافت

کاری به این موضوع ندارم که مایکروسافت در نسل هشتم چقدر در زمینه بازی‌های فرست پارتی و انحصاری ضعیف و کم فروغ بوده است و نمی‌توان آن را هم انکار کرد. اما در عین حال این را هم نمی‌توان انکار کرد که سرویس‌‌های مایکروسافت، از بخش آنلاین و سرورهای قدرتمند و بی عیب نقص گرفته تا سرویس‌های جذابی که همه آن‌ها به نفع گیمرها است، همگی عالی و ویژه هستند. به راحتی با مقایسه سرورهای پلی استیشن و ایکس باکس می‌توان مشاهده کرد که مایکروسافت در این زمینه چقدر عالی عمل کرده و بر خلاف سونی که سرورهای آن‌ها گاه و بی‌گاه با مشکل مواجه می‌شود، بازیکنان ایکس‌باکس دغدغه‌ای در این زمینه ندارند. همچنین سرویس‌های ویژه‌ای مانند Backward Compatibility و EA Access نیز، ایکس باکس را ارزشمند‌تر می‌کنند. اما در اقدام اخیر مایکروسافت، آن‌ها به سیم آخر زدند و برگی را رو کردند که برای دارندگان ایکس‌باکس به شدت هیجان‌انگیز است. آن‌ها، از این پس، تمامی بازی‌های فرست پارتی خود را، در همان روز انتشار برای سرویس Xbox Game Pass منتشر می‌کنند و این واقعا عجیب است! سرویس ایکس باکس گیم پس، این امکان را به شما می‌دهد تا با پرداخت تنها ۱۰ دلار در ماه، بیش از ۱۰۰ بازی کوچک و بزرگ را بدون پرداخت هزینه‌ای بیشتر، روی کنسول خود دانلود و تجربه کنید و خیلی زود این سرویس، به نتفلیکس دنیای بازی‌ها تبدیل شد. حال اینکه مایکروسافت تمامی بازی‌های فرست پارتی خود را بدون دریافت هزینه‌های ۶۰ دلاری و تنها با ۱۰ دلار در روز انتشار در اختیار گیمرها قرار می‌دهد، دیگر حرفی باقی نگذاشته است. از حالا تمامی بازی‌های این کمپانی، چه آثاری که در آینده نزدیک منتشر می‌شوند و چه آثاری که هنوز در دست ساخت قرار دارند، مانند هیلوها، گیرزها، فورتزاها و تمامی بازی‌های بزرگ و جدید، در این سرویس قرار خواهند گرفت. اینکه مایکروسافت چگونه با این حرکت می‌تواند هزینه ساخت بازی‌های خود را درآورد، یا اینکه چه سود بزرگی با این حرکت نصیبش می‌شود جای سوال است، اما قطعا و بدون شک، این حرکت غول دنیای برنامه‌نویسی و یکی از سه ضلع بزرگ صنعت کنسول‌ها، تماما به سود گیمرها است. به همین دلیل مایکروسافت بدون شک در جایگاه خوب این ماه زومجی قرار دارد.

 خوب بد زشت

سازندگان ارزشمندی که خبری از آن‌ها نیست

یکی از تلخ‌ترین اتفاقات صنعت گیم، زمانی رخ می‌دهد که یک سازنده ارزشمند، یک سازنده خبره و با تجربه، که سال‌ها با بازی‌های آن زندگی کردیم و طعم واقعی یک گیم را چشیدیم، به خاطر مشکلات عجیب و غریبی که در سر راهش قرار می‌گیرد، سال‌ها نتوانیم آثار جدیدی از آن‌ها ببینیم. لیست بلندی از آن‌ها را می‌توان نام برد، اما بگذارید سه تن از بزرگ‌ترین‌ها را نام ببرم؛ کن لوین، جید ریموند و امی هنیگ! کن لوین پس از انتشار بازی تحسین شده Bioshock Infinite، و به دلیل هزینه‌های بالایی که این بازی برای ناشرش متحمل شد، حالا سال‌های سال است که با یک تیم بسیار کوچک، مشغول ساخت یک بازی است و هیچ خبری از او نیست. از طرفی دیگر، امی هنیگ نیز پس از جدایی از ناتی‌داگ و ساخت سری شاهکار Uncharted، به کمپانی الکترونیک آرتز و استودیو ویسرال گیمز پیوست تا اثری ماجراجویی و جذاب از سری Star Wars بسازد. اما خب همه چیز خوب پیش نرفت و همانطور که می‌دانید، استودیو Visceral Games به شکلی ناراحت کننده متلاشی شد. امی هنیگ، این اتفاق را که باعث شد چندین سال بازیی از سوی او منتشر نشود، بسیار آزار دهنده توصیف کرد:

من در طول ۲۸ سال روی ۱۵ بازی مختلف کار کرده‌ام که در این میان تنها بعضی از آن‌ها عرضه شده است. حال که به این موضوع نگاه می‌کنم، با خود می‌گویم که ساخت هر بازی اگر سه الی چهار سال طول بکشد و با توجه به این که ۵۳ سال سن دارم، چند سال دیگر برای من زمان باقی‌مانده است؟ و اینکه دوست ندارید این مدت زمان را هدر بدهید. از سال ۲۰۱۱ تا به امروز بازی‌ای را عرضه نکرده‌ام و این مورد برای من کشنده است. من برای دو سال و نیم روی بازی Uncharted 4 کار کردم و پس از آن برای سه سال و نیم مشغول کار روی بازی جدید Star Wars شدم. زمانی که Ucharted 4 عرضه شد نتیجه کارهایم را دیدم ولی باید منتظر بمانیم و ببینیم چه بر سر بازی Star Wars خواهد آمد.

چنین اتفاقاتی، قطعا روی خوشی برای صنعت بازی‌سازی ندارند و برای بسیاری از ما ناراحت کننده است. امیدواریم افراد بزرگی که چندین سال است از آن‌ها خبری نیست، به زودی و با بازی‌های بزرگ‌شان، خودی نشان دهند.

خوب بد زشت

انتظار برای یک فیلم درست حسابی از بتمن حالا حالا‌ها ادامه دارد

باز هم بتمن، باز هم دی سی و باز هم برادران وارنر. یعنی می‌شود یک روز نام فیلم بتمن را در بخش خوب‌ها ببینیم؟ خب شاید اگر زمان نولان و کریستین بیل، خوب بد زشتی وجود داشت، چنین اتفاقی رخ می‌داد. اما مسئله این است که باید حالا حالاها برای ساخت و اکران یک فیلم بی‌نظیر و شایسته بتمن صبر کنیم. می‌دانیم که مت ریوز قرار است جدیدترین فیلم مستقل بتمن را بسازد و فشار زیادی روی او است، چرا که باید این ابرقهرمان بی‌نهایت پرطرفدار را در سینما احیا کند. اما مسئله این است که به گفته ریوز، این فیلم هنوز فیلمنامه‌ای ندارد و تازه کلیت داستان را در ذهن پرورانده و در حال نگارش آن است. این بار نمی‌خواهم دی سی یا برادران وارنر را در بخش زشت قرار دهم، اما مسأله این است که حداقل از نظر من، بتمن یکی از مهم‌ترین شخصیت‌های ابرقهرمانی دنیاست و نبود یک فیلم خوب از آن، ناراحت کننده است. فیلم‌های مارول می‌آیند و می‌روند و رکورد شکنی می‌کنند و مارول برای طرفدارانش سنگ تمام می‌گذارد، اما از این سو، وضعیت ناگوار است. کاری به دیگر فیلم‌های دی سی ندارم، اما این که برای یکی از بهترین ابرقهرمان‌ها، برای یک فیلم درست و حسابی و بی عیب و نقص از او، باید سال‌های سال منتظر باشیم، کمی زشت به نظر می‌رسد. با یک حساب سرانگشتی می‌توان متوجه شد که قطعا در سال ۲۰۱۸ خبری از فیلم بتمن نخواهد بود و شاید سال ۲۰۱۹ کار ساخت فیلم تمام شود. این موضوع، برای من به عنوان یک طرفدار بتمن، اصلا خوشایند نیست؛ مخصوصا هنوز که بازیگری برای بتمن مشخص نشده و بن افلک هم نتوانسته محکم پای این نقش بایستد.

پر بازدید ترین

زومجی ماه شلوغ و جذابی را در زمینه مطالب اختصاصی برای شما کاربران ترتیب داده بود. از مهم‌ترین مقالات این ماه می‌توان به بهترین‌های سال زومجی اشاره کرد که روی هم رفته، بیش از ۸۰ هزار نفر بازدید را به خود اختصاص داد. از طرفی دیگر، این ماه، ماه پی سی گیمرها بود. نیم نگاه « ۵ بازی که در رزولوشن 4K عالی به نظر می‌رسند»، ۲۵ هزار نفر بازدید کننده داشت. همچنین مطلب «تفاوت بازی با رزولوشن‌های 2K ،1080p و 4K و کارت گرافیک مورد نیاز» بیش از ۱۵ هزار بیننده را به خود جذب کرد. از طرفی دیگر، مطالب اختصاصی جالبی نیز برای PC گیمرها داشتیم که شامل «بهترین ترکیب پردازنده و کارت گرافیک برای بازی های امروزی» و «راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ با بودجه های مختلف» می‌شوندکه روی هم رفته، ۳۰ هزار خواننده داشتند. همچنین سه زومکست جذاب دیگر را نیز برای شما کاربران ترتیب داده بودیم؛ «سیر تحول بازی های تیراندازی اول شخص با حضور بازی سازان مطرح ایرانی»، «فیلمی خوب یا اثری ضعیف؛ دانکرک در کدام دسته قرار می‌گیرد؟» و «سیر تحول بازی های رانندگی با قهرمان اتومبیلرانی ایران» از جمله برنامه‌های جذاب زومجی بودند که در مجموع ۴۰ هزار نفر بازدید کننده به خود اختصاص دادند. مقاله‌هایی نیز در زمینه گیمینگ داشتیم که از جمله آن‌ها می‌توان به «مورد انتظارترین اتفاقات گیمینگ سال 2018» اشاره کرد که ۲۰ هزار خواننده داشت. همچنین مطلب «۱۵ افتتاحیه برتر در بازی های ویدیویی» ۱۶ هزار خواننده را جذب خود کرد. همچنین فراموش نکنید که زومجی برترین موسیقی‌های متن بازی‌های سال 2017 را نیز برای شما ترتیب داده است. طبق معمول، در زمینه سینما نیز زومجی بزرگ‌تر از همیشه ظاهر شد. مطلب برندگان گلدن گلوب، ۳۰ هزار بازدید کننده داشت و نامزدهای مراسم اسکار 2018 نیز ۲۰ هزار نفر را به سوی خود جذب کرد. از نقد فیلم‌های Jigsaw و ‌Blade Runner 2049 بیش از ۵۰ هزار خواننده داشتند.

جوک ماه:

خدای جنگ

تریلر جدید بازی God of War

اعضای زومجی:

15415

این بار به سراغ شخصی رفتیم که همه شما دوستش دارید؛ آرش عیاری، سردبیر بخش ویدیوهای زومجی. اگر اطلاع ندارید، باید بگویم او مسئول تمامی ویدیوهای اختصاصی زومجی است و کارگردانی و برنامه‌ریزی همه آن‌ها، از نیم‌نگاه‌ها و زومکست‌ها گرفته تا هفته‌نامه‌‌ها و فریم‌‌ها، همگی برعهده این شخص است. آرش عیاری از ابتدای تاسیس زومجی تا به حال با ما بوده و زحمت‌های زیادی برای رسیدن زومجی به چنین جایگاهی کشیده؛ البته از کاریزمای او در ویدیوهای زومجی هم نمی‌توان گذشت! اما خب دلیل اینکه او را این ماه برای قرار گرفتن در خوب بد زشت این شماره انتخاب کردم، زومکست هیجان‌انگیزی است که دقیقا در بین دو خوره فیلم یعنی رضا حاج محمدی و محمد حسین جعفریان، دود از سرش بلند شد! تنها کافی است به تصاویر زیر نگاه کنید و به عمق ماجرا پی ببرید!

آرش عیاری

آرش عیاری

آرش عیاری


منبع Zoomg
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده