نویسنده: فریده صالحی
// سه شنبه, ۳ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۵۹

واکنش منتقدان به فیلم 12 Strong

فیلم 12 نیرومند (12 Strong) که یک اثر درام و جنگی است، با نمره‌ای که کسب کرده نشان می‌دهد که اثر آنچنان محبوبی نبوده و عملکرد موفقی نداشته است.

فیلم 12 Strong: The Declassified True Story Of The Horse Soldiers یا در زبان فارسی 12 نیرومند: داستان واقعی محرمانه از سربازان سواره نظام، یکی از جدیدترین آثار اکشن، درام، تاریخی و جنگی کمپانی برادران وارنر (Warner Bros.) است که به‌دست نیکولای فوگلسیگ، کارگردان صاحب جایزه، کارگردانی شده است. در فیلم 12 نیرومند: داستان واقعی محرمانه از سربازان سواره نظام، بازیگران و هنرمندان بااستعداد و محبوبی همچون کریس همسورث در نقش کاپیتان میچ نلسون، مایکل شنون در نقش افسر ارشد کل اسپنسر، مایکل پنیا در نقش گروهبان اول سم دیلر، نوید نگهبان در نقش عبدالرشید دوستم و چند تن دیگر حضور داشته و به ایفای نقش پرداخته‌اند. 

فیلم 12 نیرومند در تاریخ ۱۶ ژانویه سال جاری (۲۶ دی ۱۳۹۶) در سالن جاز مرکز لینکلن (Jazz at Lincoln Center) که در مرکز هنرهای نمایشی لینکلن رونمایی شد و تا به امروز امتیاز ۵۵ را از بین ۴۰ نقد فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به دست آورده است. لازم به ذکر است که فیلم 12 Strong برای اکران در ایالات متحده در تاریخ ۱۹ ژانویه ۲۰۱۸ (۲۹ دی ۱۳۹۶) برنامه‌ریزی شده بود. تد تالی، برنده جایزه اسکار و نویسنده فیلمنامه فیلم The Silence of the Lambs (سکوت بره‌ها) و پیتر کریگ، نویسنده فیلمنامه قسمت اول فیلم The Hunger Games: Mockingjay (عطش مبارزه: زاغ مقلد) و همچنین قسمت دوم آن، نویسندگی فیلمنامه این اثر را بر عهده داشته‌اند.

از آنجا که چند روزی است که از رونمایی فیلم 12 Strong: The Declassified True Story Of The Horse Soldiers برای منتقدان مطرح سینمایی و همچنین اکران رسمی آن می‌گذرد، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه نقد فیلم و سریال، نقد و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر نقد فیلم 12 Strong از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی رسمی‌ داستان این فیلم را که توسط کمپانی برادران وارنر منتشر شده هم بخوانید:

فیلم 12 نیرومند داستان روزهای ترسناک بعد از جریانات رخ داده در ۱۱ سپتامبر را حکایت می‌کند؛ داستان زمانی که یک تیم نیروی ویژه ایالات متحده به رهبری و هدایت کاپیتان خود به نام کاپیتان میچ نلسون (با بازی کریس همسورث) به‌عنوان اولین نیروهای آمریکایی انتخاب و به افغانستان فرستاده می‌شوند تا یک ماموریت فوق‌العاده مهم و خطرناک را با موفقیت به اتمام برسانند. حال آنها در آنجا و در کوه‌های ناهمواری که در آن منطقه قرار دارند، باید ژنرال ارتش اتحاد شمال افغانستان دوستم (با بازی نوید نگهبان) را راضی و متقاعد کنند که با نیروهای خود به ارتش آمریکایی‌ها بپیوندند تا بتوانند با کمک هم دشمن مشترک خود را که «ارتش طالبان و متحدان القاعده‌ای آنها» هستند شکست دهند. با وجود پیوند خوردن یا هم‌گروه شدن ناخوشایندشان، این متحدان جدید با اتفاق غیر منتظره‌ای روبه‌رو شدند: روبه‌رو شدن با دشمنانی زیاد و بی‌رحم که حتی اسیر نمی‌گیرند و هر کسی را که باشد می‌کشند.

12 Strong

حال بیایید با هم نگاهی به نقدهای منتشر شده از فیلم بیندازیم:

سورن اندرسون | سیاتل تایمز

۷۵ از ۱۰۰

فیلمنامه فیلم 12 Strong یک داستان بسیار زیبا و چشم‌گیر درباره یک قهرمان بزرگ است. علاوه بر قهرمان، این داستان تصادم فرهنگ‌های مختلف را هم به تصویر می‌کشید.

تاد مک‌کارتی | هالیوود ریپورتر

۷۰ از ۱۰۰

تقریبا می‌توان گفت که این فیلم تا حد خیلی زیادی فقط نمایش اختصاصی کریس همسورث بود. او تمام سنگینی کارهای داستان را روی دوش خود قرار داده است. او کاریزماتیک، شجاع، دارای اعتماد به نفس، شوخ و یک مرد خیلی خوب اهل کنتاکی است که دوست دارد هر چه زودتر ماموریت خود را به اتمام رسانده تا بتواند به آغوش همسر و دخترش بازگردد.

پیتر تراورس | رولینگ استون

۶۳ از ۱۰۰

چیزی که فیلم 12 Strong قصد به تصویر کشیدن آن را داشت، ادای احترام به سربازان شجاع و جسوری است که زندگی خود را در معرض ریسک بزرگی قرار دادند اما سهم آنها در طی سال‌های زیاد پایمال شد و آنطور که باید و شاید، به آنها اهمیت داده نشده است. تاثیر این موضوع را اصلا نمی‌توان انکار کرد.

سایمون تامپسون | آی جی ان

۶۰ از ۱۰۰

زمانی که پخش فیلم آغاز می‌شود، به نظر خیلی جذاب و درگیر کننده می‌رسد و به اندازه کافی سرگرم کننده است که شما گذر زمان را حس نکنید اما در پایان، نمی‌توانید این فکر را از ذهن خود خارج کنید که قهرمانان واقعی داستان، لایق یک اثر اساسی‌تر و بهتر هستند.

12 Strong

استفانی زاکراک | تایم

۶۰ از ۱۰۰

با دیدن این اثر، تصور این موضوع خیلی سخت است که فیلم 12 نیرومند براساس اثر پرفروش داگ استنتن یعنی کتاب سواره نظام بوده و داستان آن مربوط به اتفاقاتی است که یک تیم نیروی ویژه ایالات متحده مدت خیلی کوتاهی بعد از ماجرای ۱۱ سپتامبر به افغانستان رفته و قرار است ارتش طالبان و متحدان القاعده‌ای آنها را شکست دهند. اثری درباره این داستان بسیار زیبا، باید کیفیت خیلی بالاتری می‌داشت.

اوون گلیبرمن | ورایتی

۵۰ از ۱۰۰

فیلم 12 Strong به نوبه خود، به اندازه کافی یک اثر قابل تماشا کردن بود. اما از طرف دیگر هم می‌توان گفت که اثری کاملا بی‌پرده، بی‌روح و با کیفیتی پایین بود که در تمام طول ۱۳۰ دقیقه این وضعیت ادامه داشت.

ویل اشتون | پلی لیست

۴۲ از ۱۰۰

قهرمانانی که در زندگی واقعی حضور داشتند و با شجاعت تمام زندگی و جان خود را در معرض ریسک قرار دادند، لایق اثر بسیار بهتری نسبت به فیلم 12 Strong هستند که کیفیتی نسبتا متوسط داشته و خیلی راحت فراموش می‌شود. لیاقت این قهرمانان است که داستان واقعی آنها بازگو شود. بینندگان هم به طبع لایق اثر خیلی بهتری هستند.

کیت واتسون | مجله اسلانت

۲۵ از ۱۰۰

نیکولای فوگلسیگ در این فیلم خود اصلا اجازه نمی‌دهد که افکار پیچیده درباره جنگ، استعماری و همچنین مرگ و میر، اطراف شخصیت‌های اصلی‌اش بپلکند. 

لازم به ذکر است که فیلم 12 Strong توانسته رتبه سی و یکم را در لیست بهترین و رتبه سوم در لیست مورد بحث‌ترین آثار سینمایی سال ۲۰۱۸ را از آن خود کند. همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم 12 Strong نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را تجربه‌ای متوسط و نسبتا خوب بدانیم. به علاوه به نظر می‌رسد که با فیلم سرگرم‌کننده‌ای رو‌به‌رو هستیم که به احتمال زیاد بخش زیادی از طرفداران فیلم‌های سینمایی و بینندگان این اثر از آن ناراضی خواهند بود؛ اگرچه برخلاف نظر منتقدان، تقریبا بخش خیلی زیادی از بینندگان، تماشای آن را دوست داشته و نمره بیشتری نسبت به منتقدین به آن داده‌اند. بنابراین اگر با مطالعه قسمت مقدمه این پست و نظرات منتقدین، حس می‌کنید که این اثر مطابق با سلیقه شما است، پس ما هم تماشای آن را به شما کاربران خوب زومجی پیشنهاد می‌کنیم.

12 Strong Meta Score


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده