نویسنده: رضا علمی
// شنبه, ۳۰ دی ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۳۲

فیلم Dune شبیه به فیلم‌های جنگ ستارگان خواهد بود

طبق صحبت‌های جدید دنیس ویلنوو، کارگردان احتمالی فیلم ریبوت Dune، این فیلم شباهت‌هایی به فیلم‌های مجموعهٔ جنگ ستارگان خواهد داشت؛ البته نسخهٔ بزرگسالانه جنگ ستارگان!

فیلم مورد انتظار بعدی دنیس ویلنوو، یعنی فیلم ریبوت Dune (تل ماسه)، حال و هوایی شبیه به مجموعهٔ جنگ ستارگان خواهد داشت، ولی جدی‌تر است و گویا تماشای آن برای همهٔ سنین مناسب نخواهد بود. نخستین اقتباس سینمایی از رمان حماسی و علمی تخیلی فرانک هربرت در سال ۱۹۸۴ و توسط دیوید لینچ ساخته شد. با وجود اینکه دیوید لینچ یکی از برترین فیلمسازان تاریخ سینما محسوب می‌شود و همواره آثاری که وی کارگردانی آن‌ها را بر عهده داشته است متمایز و شاخص هستند، اما فیلم Dune را نمی‌توان در زمرهٔ برترین آثار سینمایی این کارگردان بزرگ قرار داد و بسیاری معتقدند این فیلم شاید ضعیف‌ترین فیلم دوران کاری دیوید لینچ باشد. برخلاف پیش‌بینی‌هایی که پیش از اکران فیلم می‌شد، نسخهٔ لینچ نه در گیشه عملکرد مناسبی داشت و نه منتقدان روی خوشی به آن نشان دادند. دیوید لینچ مجبور بود رمان حماسی و علمی تخیلی فرانک هربرت را در فیلمی ۲ ساعته بگنجاند و در نتیجه، با وجود اینکه فیلم Dune در زمان خود یکی از بهترین جلوه‌های تصویری را داشت، اما داستان و نحوه روایت فیلم آن چیزی نبود که طرفداران رمان انتظار داشتند. دیوید لینچ در اندک مصاحبه‌هایی که پس از ساخت این فیلم داشت بدین نکته اشاره کرده بود که سازندگان فیلم را از دست وی خارج کرده بودند و در واقع وی مالکیت چندانی بر این اثر نداشت. در طول مراحل تدوین تهیه‌کنندگان خودسرانه عمل کرده و بدون اجازه و رضایت دیوید لینچ تغییراتی در نسخهٔ نهایی اعمال کردند و در واقع پس از ساخت این فیلم بود که دیوید لینچ دیگر تمایلی به همکاری با استودیوهای بزرگ هالیوودی نداشت و دست از ساخت فیلم‌های با بودجه بالا شست. اما خب این اتفاقات سبب نشد که فیلم لینچ به یک فیلم کالت کلاسیک تبدیل نشود و طرفداران پروپاقرص خود را نداشته باشد.  

چندی پیش نیز دنیس ویلنوو در مصاحبه‌ای که با سایت یاهو داشت، فاش ساخت نسخه‌ای که وی قرار است بسازد هیچ‌گونه ارتباطی به فیلم ابتدایی Dune نخواهد داشت. دنیس ویلنوو در ادامه همان صحبت‌ها در مورد احتمال ارتباط فیلم جدیدش با فیلم ابتدایی و الهام‌گیری‌اش از رمان فرانک هربرت گفت که فیلم جدید وی هیچ‌گونه ارتباطی با نسخه دیوید لینچ نخواهد داشت و می‌خواهد به کتاب و تصاویری که از آن در هنگام مطالعه‌اش در ذهن داشته است برگردد. دنیس ویلنوو به‌زودی کار خود را آغاز خواهد کرد و این فیلم وارد مراحل پیش تولید خواهد شد؛ البته اگر کار نگارش فیلمنامه هرچه زودتر تمام شود. نگارش فیلمنامهٔ فیلم ریبوت Dune بر عهدهٔ اریک راث خواهد بود. در کارنامهٔ اریک راث نویسندگی فیلمنامهٔ آثاری همچون Forrest Gump (فارست گامپ)، Ali (علی) و The Curious Case of Benjamin Button (مورد عجیب بنجامین باتن) به چشم می‌خورد و وی یکی از نویسندگان قدیمی و خوشنام سینمای هالیوود است.

Dune-II

اطلاعات زیادی از جزئیات داستانی فیلم جدید دنیس ویلنوو در دست نیست و تنها می‌دانیم کمپانی لجندری اینترتینمنت (Legendary Entertainment) تهیه‌کنندگی این پروژه را بر عهده دارد. دنیس ویلنوو در مصاحبهٔ اخیر خود با سایت Fandom راجع به فیلم ریبوت Dune، این فیلم را نسخهٔ بزرگسالانه جنگ ستارگان خواند. وی در این رابطه چنین گفت:

اکثر ایده‌های جنگ ستارگان از Dune گرفته شده است و بنابراین ساخت فیلم جدید، چالشی بزرگ خواهد بود. نگاه بلندپروازانهٔ من در رابطه با این فیلم این است که جنگ ستارگانی بسازم که هیچ‌وقت ندیده‌ایم؛ البته جنگ ستارگانی مخصوص برای افراد بزرگسال. ببینیم کار چطور پیش خواهد رفت.

شاید ایدهٔ دنیس ویلنوو چندان به مذاق طرفداران خوش نیاید؛ هم طرفداران رمان و فیلم Dune هم طرفداران مجموعهٔ جنگ ستارگان، اما خب واقعیت این است که شباهت‌های بسیاری بین این دو حماسهٔ علمی تخیلی وجود دارد. جدای از بخش علمی تخیلی که رخدادهای هر دو حماسه در فضا اتفاق می‌افتد، اکثریت کسانی که رمان را خوانده و فیلم لینچ را دیده‌اند، معتقدند این داستان شباهت‌های زیادی نیز به مجموعهٔ The Lord of the Rings (ارباب حلقه‌ها) دارد. البته جدی‌تر و در واقع بزرگسالانه خواندن فیلم جدید، بی‌شک برای جلب آن دسته از سینمادوستان که رمان را نخوانده و فیلم دیوید لینچ را ندیده‌اند، ایدهٔ زیرکانه‌ای است.

شاید ایدهٔ دنیس ویلنوو چندان به مذاق طرفداران خوش نیاید؛ هم طرفداران رمان و فیلم Dune هم طرفداران مجموعهٔ جنگ ستارگان، اما خب واقعیت این است که شباهت‌های بسیاری بین این دو حماسهٔ علمی تخیلی وجود دارد

دنیس ویلنوو پیش‌تر اعلام کرده بود که وی آغازگر مجموعهٔ احتمالی چند قسمتی Dune خواهد بود و شاید یک یا دو فیلم این مجموعه را کارگردانی کند. متأسفانه هنوز کار نگارش فیلمنامهٔ فیلم ریبوت Dune به اتمام نرسیده است و از همین رو با اطمینان هم نمی‌توان از کارگردانی این فیلم توسط دنیس ویلنوو سخن گفت و شاید در این میان اتفاقات زیادی رخ دهد. با توجه به جزئیات داستانی و شخصیت‌های مختلف، ساخت فیلمی از روی رمان Dune فرانک هربرت کار بسیار دشواری خواهد بود، ولی اگر یک نفر بتواند از پس این کار بربیاید، مطمئناً آن شخص کسی جز دنیس ویلنوو نخواهد بود که با زیروبم رمان به‌خوبی آشناست.

آخرین فیلمی که از دنیس ویلنوو به روی پرده رفت، فیلم Blade Runner 2049 (بلید رانر ۲۰۴۹) بود. این فیلم با بودجه ساخت نزدیک ۱۸۵ میلیون دلاری خود، تاکنون حدود ۲۶۰ میلیون دلار در گیشه فروش داشته است. از بازیگرانی که در این فیلم حضور داشتند و به ایفای نقش پرداختند می‌توان به هریسون فورد، رایان گاسلینگ، رابین رایت، دیوید باتیستا، لنی جیمز، جرد لتو و آنا د آرماس اشاره داشت.

 


منبع Screenrant
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده