// چهار شنبه, ۱۳ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۰۱

فروش فیلم های سینمایی در چین در سال 2017 به افزایشی 2 میلیارد دلاری رسید

فروش فیلم‌های سینمایی در چین به عنوان دومین بازار بزرگ سینمایی جهان، با افزایشی ۱۵ درصدی همراه بوده است که فروش فوق‌العاده‌ فیلم Wolf Warrior 2 یکی از دلایل این افزایش چشمگیر است.

میزان فروش فیلم‌های سینمایی در چین، متشکل از فیلم‌های داخلی و فیلم‌های محصول سایر کشورها خصوصا آمریکا در سال ۲۰۱۷ با افزایش ۱۵ درصد همراه بوده است که این مسئله، جایگاه این کشور را به عنوان دومین بازار بزرگ سینمایی جهان باثبات‌تر از گذشته می‌کند. با توجه به اطلاعاتی که در نخستین روز سال نوی میلادی توسط مرکز مدیریت امور مطبوعات، انتشارات، رادیو، سینما و تلویزیون چین (SARFT) منتشر شده، مجموع فروش فیلم‌هایی سینمایی در این کشور از ۴۵/۷ میلیارد یوان معادل ۶/۵۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶ به ۵۵/۹ میلیارد یوان معادل ۸/۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۷ رسیده است که این آمار از افزایشی ۲ میلیارد دلاری خبر می‌دهد. به این نکته نیز توجه کنید که در این آمار٬ ۱ دلار آمریکا در یکم ژانویه‌ سال ۲۰۱۷، ۶/۹۴ یوان و در یکم ژانویه سال ۲۰۱۸، ۶/۵ یوان در نظر گرفته شده است. این مرکز همچنین اعلام کرده که فروش فیلم های چینی در خارج از این کشور، با ۱۱ درصد افزایش به رقم ۴/۲۵ میلیارد یوان معادل ۶۵۳ میلیون دلار رسیده است.

Kung Fu Yoga

Kung Fu Yoga

طبق گزارشات شرکت تجزیه و تحلیل آماری کام اسکور (ComScore)، فروش جهانی محصولات سینمایی در سال ۲۰۱۷، با ۱/۱ میلیارد دلار افزایش به رقم ۳۹/۹ میلیارد دلار رسیده است که این آمار علاوه بر رشد ۳ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۶، سال ۲۰۱۷ را به عنوان پرفروش‌ترین سال سینمایی جهان معرفی می‌کند. این در حالی است که در صورت حذف بازار سینمایی چین از این آمار، میزان فروش جهانی آثار سینمایی با رشد منفی همراه خواهد شد.

فیلم چینی Wolf Warrior 2 با فروش جهانی ۸۷۰ میلیون دلار، نقش ویژه‌ای را در افزایش میزان فروش کلی فیلم‌های سال ۲۰۱۷ ایفا کرده است

از ۸/۶ میلیارد دلار فروش فیلم‌های سینمایی در کشور چین، ۵۳/۸ درصد از آن حاصل فروش فیلم‌هایی به زبان چینی یا آثاری است که چین در تولید آنها مشارکت داشته که این رقم در سال ۲۰۱۶، ۵۸ درصد و در سال ۲۰۱۵، ۶۱ درصد بوده است. از بین فیلم‌های محصول چین، فیلم گرگ جنگجو ۲ (Wolf Warrior 2) با کارگردانی و نقش آفرینی وو جینگ، با فروش جهانی ۸۷۰ میلیون دلار، نقش ویژه‌ای را در افزایش میزان فروش کلی فیلم‌های سال ۲۰۱۷ ایفا کرده است. این فیلم ضمن شکستن رکورد پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای چین، پس از فیلم مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه (Spider-Man: Homecoming) و بالاتر از فیلم نگهبانان کهکشان ۲ (Guardians of the Galaxy Vol. 2) در رتبه‌ی ششم پرفروش‌ترین فیلم‌های سال جهان قرار گرفت.

Wolf Warrior 2

Wolf Warrior 2

فروش فیلم‌های چینی در کشور چین از ۲۶/۷ میلیارد یوان معادل ۳/۸۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۷ به ۳۰/۱ میلیارد یوان معادل ۴/۶۳ میلیارد دلار افزایش یافته است و این در حالی است که فروش فیلم‌های غیر چینی در این کشور افزایش بیشتری داشته است. با آغاز سال جدید میلادی، دولت چین طی یک برنامه ریزی ویژه‌ی اقتصادی، به دنبال تشویق سینماداران چینی برای افزایش نمایش محصولات وطنی است. افزایش ارزش واحد پول یوان در برابر دلار آمریکا در یک سال اخیر، یکی دیگر از عواملی است که در بهبود وضعیت اقتصادی هالیوود، سهم شایانی داشته است.

در سال ۲۰۱۷ در چین به عنوان پرجمعیت‌ترین کشور جهان، به ازای هر یک نفر در سال، بیش از یک بلیط سینما فروخته شده است

یکی دیگر از نشانه‌های بهبود عملکرد بازار سینمایی چین، رشد فروش بلیط‌های سینما در این کشور است به طوری که تعداد فروش بلیط سینما در این کشور از ۱/۳۷ میلیارد در سال ۲۰۱۶، در سال ۲۰۱۷ با افزایشی ۱۸ درصدی به ۱/۶۲ میلیارد رسیده است. این آمار به این معناست که در چین به عنوان پرجمعیت‌ترین کشور جهان، به ازای هر یک نفر در سال، بیش از یک بلیط سینما فروخته شده است که این موضوع، در تاریخ این کشور بی‌سابقه است.

با وجود رشد فروش آثار سینمایی در چین٬ قیمت بلیط سینما در شهرهای کوچکتر و کمتر ثروتمند این کشور، با تخفیف ویژه‌ای همراه است که این مسئله باعث کاهش درآمد سینماداران در این مناطق شده است. اطلاعات SARFT نشان می‌دهد که تعداد سالن‌های سینما در چین از ۴۱۱۷۹ سالن در پایان سال ۲۰۱۶، با افزایشی ۲۳ درصدی به ۵۰۷۷۶ سالن در پایان سال ۲۰۱۷ رسیده است.

Journey to the West

Journey to the West: The Demons Strike Back

در فهرست پرفروش‌ترین فیلم‌های سینمایی در سینماهای چین در سال ۲۰۱۷، فیلم سرنوشت خشمگین (The Fate Of The Furious) با فروش ۳۹۲ میلیون دلار و فیلم هرگز نگو بمیر (Never Say Die) با فروش ۳۳۳ میلیون دلار پس از فیلم  Wolf Warrior 2 در جایگاه‌های دوم و سوم قرار دارند. فیلم‌های کونگ‌فو یوگا (Kung Fu Yoga) با بازی جکی چان و سفر به غرب: حمله متقابل شیاطین (Journey to the West: The Demons Strike Back) نیز به ترتیب با فروش‌ 254 میلیون دلار و 239 میلیون دلار در جایگاه‌های بعدی این فهرست قرار دارند.


منبع Variety
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده