نویسنده: بخش تبلیغات
// پنجشنبه, ۲۸ دی ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۳۰

۶ دلیل برای آنکه به جای اینتل، AMD Ryzen بخریم!

در این مطلب، ۶ دلیل برای آنکه به جای انتخاب پردازنده اینتل،‌ AMD Ryzen را انتخاب کنید، فهرست شده است.

پردازنده‌های جدید AMD با ویژگی‌های خیره‌کننده‌ای که دارند، به‌ویژه با وجود پیشرفت‌های لاک‌پشتی رقیب، به بسیاری از کامپیوترها راه یافته‌اند. حالا حتی آنهایی هم که دست به خرید پردازنده‌های رقیب زده‌اند، نیم نگاهی به AMD دارند. اما راز موفقیت رایزن و رایزن Threadripper چیست و چه برتری‌هایی دارند؟

 

۱. قیمت‌گذاری بی‌نظیر

رپورتاژ آگهی رایزن

پردازنده‌های Ryzen و رایزن Threadripper نسبت به اینتل ارزان بودند؛ حالا ارزان‌تر هم شده‌اند! هفته گذشته AMD رسماً قیمت پردازنده‌های خود را کاهش داد و حالا انتخاب‌های بی‌منازع نزد کسانی هستند که به‌خوبی می‌دانند چگونه پول خود را خرج کنند. شما می‌توانید با صرف هزینه بسیار کمتر، پردازنده‌هایی با تعداد بیشتری هسته پردازشی تهیه کنید. مطمئناً این چیزی نیست که کاربران حرفه‌ای، تولیدکنندگان محتوا و گیمرها بتوانند آن را نادیده بگیرند. برای نمونه شما می‌توانید با صرف فقط ۲۹۹ دلار، یک پردازنده ۸ هسته‌ای Ryzen 7 1700 با توانایی اجرای ۱۶ رشته هم‌زمان تهیه کنید؛ چیزی که محال است بتوانید با صرف کمتر از ۵۹۹ دلار از برند اینتل تهیه کنید. تقریباً تمامی پردازنده‌های Ryzen و Ryzen Threadriper نسبت به نمونه‌های اینتل بسیار ارزان‌تر هستند و همین ارزش خرید بی‌نظیری به آنها می‌بخشد.

 

۲. کارایی خارق‌العاده

اوایل که Ryzen و پس‌ازآن Threadripper عرضه شدند، به علت بهینه‌سازی‌های انحصاری صورت‌گرفته برای اینتل تا آن زمان، اغلب سیستم‌عامل‌ها و برنامه‌ها کارایی مطلوبی نداشتند، اما حالا ورق برگشته و آنها پادشاهان بی‌منازع «نسبت کارایی به قیمت» هستند.

رپورتاژ آگهی رایزن

نمودار فوق که توسط مجله آنلاین مشهور و معتبر AnandTech تهیه شده، برتری مشهود پردازنده‌های AMD در پردازش‌های با توانایی استفاده از بیش از یک هسته پردازشی را نشان می‌دهد. نه‌تنها در اغلب سناریوها پردازنده‌های Ryzen و Ryzen Threadripper دست بالا را دارند، بلکه بسیار هم مقرون‌به‌صرفه‌تر هستند.

 

۳. حجم بیشتر حافظه کش

جدای از بحث کارایی و مقایسه مستقیم نتیجه بنچمارک ها، تقریباً تمامی پردازنده‌های Ryzen و Ryzen Threadripper نسبت به نمونه‌های رقیب دارای حجم بیشتری حافظه کش هستند، اما این موضوع چه اهمیتی دارد؟

گنجایش بیشتر حافظه کش، در پردازش‌های سنگین و پیچیده یک مزیت بسیار بزرگ برای AMD است که لزوماً نمی‌توان آن را از طریق نمودار کارایی نشان داد. در پردازش‌هایی که با حجم زیادی داده سروکار دارند و اجرای آنها ساعت‌ها و روزها زمان می‌برد، حجم بیشتر حافظه کش در پردازنده‌های AMD به کاهش نیاز برای مراجعات متعدد به حافظه سیستمی و در نتیجه، کاهش تأخیر و افزایش سرعت می‌انجامد.

 

۴. عملکرد خنک‌تر و طراحی توان گرمایی پایین‌تر

اینتل طی چند نسل اخیر در پردازنده‌های خود همواره تلاش کرده با افزایش فرکانس پردازشی به‌جای افزایش تعداد هسته‌های پردازشی، با نمودارهای مقایسه کارایی خریداران را مجذوب کند، اما این کار باعث شده بسیاری چیزها از کنترل خارج شوند. اگر خودتان با این مشکل مواجه نشده نباشید، دست‌کم بارها شنیده‌اید که بسیاری از خریداران پردازنده‌های رده‌بالای اینتل از دمای شدیداً بالا ناراضی هستند. دمای بالا باعث می‌شود خریدار به یک کولر قدرتمند نیز نیاز پیدا کند که تهیه یک نمونه خوب از آن می‌تواند بین ۳۵۰ الی ۷۰۰ هزار تومان خرج روی دست شما بگذارد.

 رپورتاژ آگهی رایزن

اما در آن‌سو پردازنده‌های Ryzen و Ryzen Threadripper دارای عملکرد گرمایی کاملاً مطلوب هستند و به تهیه کولرهای چند صد هزارتومانی نیاز نیست. نه‌تنها می‌توان با همان کولر استوک از اغلب پردازنده‌های Ryzen استفاده کرد، بلکه می‌توان با صرف کمتر از ۲۰۰ هزار تومان به‌آسانی دمای این پردازنده‌ها را کنترل کرد.

علت عملکرد خنک پردازنده‌های جدید AMD و حذف نیاز برای کولرهای گران‌قیمت، بهره‌گیری از فناوری ساخت بسیار بهینه ۱۴ نانومتری و لحیم بودن حرارت پخش‌کن مجتمع (IHS) است. در پردازنده‌های رقیب که حتی قیمت آنها به ۱۷۰۰ دلار می‌رسد، از خمیر نامرغوب در زیر IHS استفاده شده و همین امر ضمن اینکه چند صد هزار تومان خرج اضافی روی دست خریدار می‌گذارد، در نتیجه آن غالباً صدای آزاردهنده فن‌ها نیز مهمان جدید سیستم شما می‌شود!

 

۵. مادربردهای غنی اما ارزان‌تر

آخرین فناوری‌های روز دنیا در ارزان‌ترین مادربردهای AMD یافت می‌شوند و دیگر با تهیه یک مادربرد معمولی، چیز خاصی را از دست نمی‌دهید. A320 ارزان‌ترین چیپ ست AMD است که اغلب مادربردهای مبتنی بر آن نزدیک به ۳۰۰ الی ۳۵۰ هزار تومان قیمت دارند، اما قابلیت‌ها و امکاناتی باورنکردنی چون پشتیبانی از حافظه رم با فرکانس تا ۳۲۰۰ مگاهرتز، یک شکاف PCI-E 3.0 با پهنای گذرگاه x16 کامل، چهار درگاه SATA 6Gb/s، شکاف M.2 برای پشتیبانی از جدیدترین SSD های پرسرعت NVMe و امکان نصب تا ۶۴ گیگابایت حافظه رم را ارائه می‌کنند.

رپورتاژ آگهی رایزن

AMD پا را از این هم فراتر گذاشته و B350 که یک چیپ ست رده معمولی محسوب می‌شود، قابلیت اورکلاکینگ پردازنده را به‌طور کامل ارائه می‌کند و لزوماً نیاز نیست سراغ مادربردهای گران‌تر X370 بروید.

رپورتاژ آگهی رایزن

 

اگر بخواهید قابلیت‌ها و امکانات مادربردهای AMD را در نمونه‌های اینتل به‌دست بیاورید، دست‌کم باید دو برابر بیشتر هزینه کنید!

رپورتاژ آگهی رایزن

 

۶. گارانتی معتبر

پردازنده‌های اینتل سالیان درازی است که در ایران از طریق واردکنندگان متعدد و اغلب بدون گارانتی در دسترس خریدار است و خریدار در صورت نیاز به گارانتی عملاً باید بهای زیادی را علاوه بر هزینه پردازنده پرداخت کند. این در حالی است که AMD در ایران توسط شرکت‌ معتبر و شناخته‌شده ماتریس به طور رسمی وارد شده و کلیه پردازنده‌های عرضه‌شده توسط ماتریس دارای ۳۰ ماه گارانتی است که خیال خریدار را راحت می‌کند.

برای چند سال متوالی اینتل در نبود رقیب توانسته بود با پیشرفت‌های ناچیز خود، درک کاربران از «نسل جدید پردازنده‌ها» و «پیشرفت» را دگرگون کند. آن‌ها با هر نسل جدید منتظر افزایش ناچیز فرکانس‌ها یا بهبود جزئی فرکانس حافظه رم قابل پشتیبانی در کنار معرفی اندک قابلیت‌های جدید بودند، اما حالا پیشرفت واقعی در جبهه AMD اتفاق افتاده است. حالا دیگر می‌توانید کمتر پردازید، بیشتر به‌دست بیاورید!

پایان رپورتاژ آگهی/.

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و زومجی هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده