نویسنده: رضا علمی
// چهار شنبه, ۲۷ دی ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۵۹

ریچارد ونچر، هنرپیشه قدیمی سینما و تلویزیون درگذشت

ریچارد ونچر، هنرپیشهٔ قدیمی سینما و تلویزیون، در سن ۹۴ سالگی درگذشت. خبر فوت وی با یک ماه تأخیر اعلام شد.

طبق خبری که سایت هالیوود ریپورتر (THR) منتشر کرد، ریچارد ونچر، هنرپیشهٔ قدیمی سینمای هالیوود که در سه فیلم نامزد بهترین فیلم‌های مراسم اسکار نیز نقش‌هایی را ایفا کرده بود، چند هفتهٔ پیش در سن ۹۴ سالگی درگذشت. ونچر در ۱۱ نوامبر سال ۱۹۲۳ در شهر نیویورک به دنیا آمد. وی پیش از آنکه کار خود را به‌عنوان هنرپیشه در سینما و تلویزیون آغاز کند، سرباز نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا بود و در زمان جنگ جهانی دوم، روی عرشهٔ سه ناو هواپیمابر مختلف به انجام وظیفه می‌پرداخت.

آغاز دوران کاری ریچارد ونچر به دههٔ ۵۰ میلادی بازمی‌گردد. وی در ابتدای دوران کاری خود در چند مجموعهٔ تلویزیونی حضور پیدا کرد و یکی از معروف‌ترین این مجموعه‌ها General Hospital (بیمارستان عمومی) بود. اولین فیلم سینمایی که ریچارد ونچر در آن به ایفای نقش پرداخت، فیلم ترسناک و جنایی Dark Intruder (مزاحم شب) محصول ۱۹۶۵ و به کارگردانی هاروی هارت بود. بین فیلم اول و فیلم دوم وی وقفه‌ای هفت-ساله افتاد و در سال ۱۹۷۲ بود که ونچر در فیلمی درام با عنوان عجیب و طولانی The Effect of Gamma Rays on Man-in-the-Moon Marigolds حضور پیدا کرد؛ البته گفتنی است کارگردانی این فیلم بر عهدهٔ پل نیومن افسانه‌ای و دوست‌داشتنی بود و نقشی که ریچارد ونچر در فیلم نیومن بر عهده داشت، نقشی متفاوت با توجه به زن-محور بودن آن فیلم بود. نقش‌آفرینی در همین فیلم سبب بیشتر به چشم آمدن هنر و استعداد ریچارد ونچر در زمینهٔ بازیگری شد و بعد از آن در دههٔ ۷۰ میلادی، این بازیگر قدیمی در فیلم‌های زیادی حضور پیدا کرد.

Venture-II

ریچارد ونچر پس از نقش‌آفرینی در چندین مجموعهٔ تلویزیونی و فیلم سینمایی و همچنین حضور در فیلمی تلویزیونی با عنوان Helter Skelter (هلتر اسکلتر)، به‌عنوان یکی از بازیگران فیلم بسیار معروف All the President’s Men (تمام مردان رئیس جمهور) آلن جی. پاکولا، نقشی فرعی را بر عهده داشت. این فیلم اولین، مهم‌ترین و بزرگ‌ترین فیلمی بود که در رابطه با موضوع رسوایی واترگیت ساخته شده بود. باب وودوارد (با نقش‌آفرینی رابرت ردفورد)، گزارشگر تازه‌کار واشینگتن پست و کارل برنستاین (با نقش‌آفرینی داستین هافمن)، گزارشگر پرانرژی این روزنامه، شخصیت‌های اصلی فیلم پاکولا بودند. از دیگر بازیگران این فیلم می‌توان به جک واردن، مارتین بالسام، هال هالبروک، جین الکساندر، مردیت باکستر و استفن کالینز اشاره داشت. فیلم All the President’s Men اولین فیلم نامزد اسکار از بین سه فیلمی بود که ونچر شانس حضور در آن را داشت. بعد از این فیلم بار دیگر ونچر به تلویزیون بازگشت و در دو مجموعه‌ٔ تلویزیونی با عناوین Barney Miller (بارنی میلر) و The Rockford Files (پرونده‌های راکفورد) به نقش‌آفرینی پرداخت.

ریچارد ونچر یکی از بازیگران فیلم بسیار معروف All the President’s Men آلن جی. پاکولا بود و نقشی فرعی را بر عهده داشت. این فیلم اولین، مهم‌ترین و بزرگ‌ترین فیلمی بود که در رابطه با موضوع رسوایی واترگیت ساخته شده بود

ریچارد ونچر در دههٔ ۸۰ میلادی نیز حضور پررنگی در آثار تلویزیونی داشت؛ وی در مجموعه‌های تلویزیونی Street Hawk (خیابان هاوک)، Second Serve (دست دوم)، Billionaire Boys Club (باشگاه پسران میلیاردر)، Newhart (نیوهارت) و The Thorn Birds (پرندگان خارزار) حضور داشت و به ایفای نقش پرداخت. از فیلم‌های معروفی که ونچر در طول این دهه در آن‌ها به ایفای نقش پرداخت می‌توان به Missing (گمشده) به کارگردانی کوستا گاوراس و Scent of a Woman (بوی خوش زن) به کارگردانی مارتن برست اشاره داشت. هر دو فیلم به ترتیب در سال‌های ۱۹۸۲ و ۱۹۹۲، نامزد دریافت بهترین فیلم مراسم اسکار بودند. ریچارد ونچر در فیلم Missing با جک لِمِن و در فیلم Scent of a Woman با آل پاچینو همبازی بود.

ریچارد ونچر در تاریخ ۱۹ دسامبر ۲۰۱۷ (۲۸ آذرماه ۱۳۹۶) در گذشت و خبر فوت وی با تأخیری یک ماه اعلام شد. وی در زمان مرگ صاحب چهار فرزند و نُه نوه بود.

 


منبع Screenrant
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده