Nex Machina یک بازی اکشن سریع و هیجان‌انگیز است که به جرات می‌توان آن را یکی از بهترین بازی‌های مستقل سال ۲۰۱۷ دانست.

بازی‌های شوتر آرکید، مخصوصا از نوع تویین استیک شوتر در گذشته محبوبیت خیلی زیادی داشتند. با این حال به مرور زمان و با رشد تکنولوژی، استودیو‌ها هم ترجیح دادند تا به سراغ بازی‌های شوتر سه‌بعدی و پرزرق و برق‌تر بروند و آثاری روانه بازار کنند که بیش‌تر باب میل گیمر‌های امروزی است. اما در این بین هنوز هم استودیو‌هایی هستند که سراغ ساخت بازی‌های شوتر آرکید می‌روند. برای مثال بازی Rive یکی از آثاری بود که المان‌هایی از این سبک هم در آن دیده می‌شد و از قضا مورد استقبال عالی نیز قرار گرفت. امروز هم در زومجی سراغ بازی مستقل دیگری با نام Nex Machina رفته‌ایم که یک شوتر آرکید تمام عیار، ساخته استودیو هاوس‌مارک است که در ساخت آن، یوجین جارویس، خالق بازی‌های کلاسیک موفقی چون Robotron: 2084 هم نقش داشته است. Nex Machina را به جرات می‌توان یکی از بازی‌های مستقل عالی سال ۲۰۱۷ دانست که شاید آنطور که باید و شاید دیده نشد اما اگر تا به امروز آن را تجربه نکرده‌اید، قطعا خودتان را از بازی کردن یکی از بهترین آثار مستقل ۲۰۱۷ محروم کرده‌اید.

Nex Machina یک بازی شوتر آرکید از نوع تویین استیک شوتر است که در اکثر مواقع، با زاویه دوربین بالا به پایین روایت می‌شود. دلیل استفاده از واژه اکثر مواقع این است که گاهی برای چند ثانیه کوتاه دوربین به شکل سوم شخص هم تبدیل می‌شود. هدف استودیو هاوس‌مارک از ساخت Nex Machina، ارائه یک تجربه شوتر و اکشن سریع و نفس‌گیر بوده که بتواند در تک تک لحظه‌هایش، مخاطب را هیجان‌زده کند. به همین دلیل هم سازندگان بی‌خیال روایت داستانی خاص و عمیق برای بازی شده‌اند که از قضا تصمیم درستی هم به شمار می‌رود و مخاطب را یک راست وارد میدان نبرد با انواع و اقسام موجودات کرده‌اند. تنها داستانی که بازی دارد، این است که شما یک سرباز هستید که باید با موجودات مختلفی مبارزه کرده و در این بین برای نجات انسان‌هایی هم که در محیط بازی گیر افتاده‌اند، تلاش کنید.

بررسی بازی Nex Machina

آنچه که Nex Machina را به بازی موفق و سرگرم‌کننده‌ای تبدیل می‌کند، هیجان خاص و ناب آن در تک تک دقایقش است. سازندگان تلاش زیادی کرده‌اند تا یک بازی سریع و نفس‌گیر خلق کنند و در این راه هم کاملا موفق بوده‌اند. به همین دلیل هم در حین تجربه بازی Nex Machina، حتی ثانیه‌ای برای فکر کردن یا توقف و نفس کشیدن نخواهید داشت و باید مدام در حال حرکت باشید تا سیل عظیم دشمنان و تیر‌هایی که شلیک می‌کنند به شما برخورد نکند و از طرف دیگر، باید از ابتدا تا انتهای مراحل بازی، دست‌تان روی کلید شلیک باشد و با نشانه‌گیری درست، دشمنان را از بین ببرید. در واقع، سازندگان هر عنصری را که می‌توانست خللی در روند سریع بازی به وجود بیاورد، از آن حذف کرده‌اند و در طول بازی، مدام درگیر جاخالی دادن، شلیک کردن و هدف گرفتن خواهید بود و اتفاقات آنقدر سریع پیش روی‌تان رخ می‌دهند که پس از اتمام هر مرحله، باید کمی پلک بزنید و به کار دیگری مشغول شوید تا حداقل چشمان و انگشتان‌تان استراحت کنند!

بازی Nex Machina حالت‌های بازی مختلفی دارد. ساده‌ترین حالت بازی قسمت آرکید است که در آن، شاهد ۶ جهان مختلف هستیم و هر جهان خود به چندین بخش تقسیم شده است. در طول مراحل، با کشتن دشمنان یک منطقه با یک صحنه سینمایی نهایتا چند ثانیه‌ای به منطقه بعدی می‌روید و این قضیه تا جایی ادامه پیدا می‌کند که به آخرین منطقه آن جهان برسید. در آخرین منطقه هم یک باس فایت انتظارتان را می‌کشد که در آن، حسابی باید از توانایی‌هایتان استفاده کنید تا بتوانید وی را شکست دهید. در واقع در کنار سرعت بالا که ویژگی مثبت اصلی گیم‌پلی Nex Machina به شمار می‌رود، درجه سختی بالای بازی هم عامل دیگری است که باعث شده همواره در طول بازی توانایی‌هایتان به چالش کشیده شوند. به طوریکه حتی اگر بازی را روی ساده‌ترین درجه سختی هم تجربه کنید، کوچک‌ترین اشتباه کافی است تا با یکی از دشمنان یا گلوله شلیک‌شده توسط آن‌ها برخورد کنید و کشته شوید. بازی چند باری اجازه احیای مجدد را به شما می‌دهد که البته در هر بار احیا، باید کار را از ابتدای آن منطقه شروع کنید. برای مثال فرض کنید در منطقه سوم از جهان دوم بازی هستید و تقریبا اکثر دشمنان را کشته و انسان‌ها را هم نجات داده‌اید. حال اگر در حین مبارزه با آخرین دشمن این منطقه به دلیل اشتباهی کشته شوید، باید کارتان را از ابتدای همین منطقه مجددا آغاز کنید و دوباره با تمامی دشمنان آن از نو مبارزه کرده و برای نجات انسان‌هایش تلاش کنید. این مساله گاهی می‌تواند شدیدا اعصاب‌خرد‌کن باشد؛ البته اعصاب‌خرد‌کن از نوع خوب آن که باعث می‌شود در دفعات بعدی، بیش‌تر حواس‌تان را جمع کرده و به هیچ وجه Nex Machina را دست کم نگیرید.

 

درجه سختی بالای بازی، باعث شده تا Nex Machina یک بازی مهارت‌محور باشد و همچنین باعث شده تا این اثر، ارزش تکرار بالایی پیدا کند. چرا که راستش را بخواهید، یکی از مشکلات بازی Nex Machina را می‌توان کوتاه بودن آن دانست. به طوریکه نهایتا در عرض دو ساعت می‌توان ۶ جهان بازی را به پایان رساند و بازی را تمام کرد. اما درجه سختی بالای بازی و همچنین ثبت رکورد‌های شما در Nex Machina، عاملی هستند که شما را به تجربه چندین و چند باره آن تشویق می‌کنند و دقیق مثل خیلی از بازی‌های کلاسیک، در Nex Machina هم دوست خواهید داشت که مراحل را برای ثبت امتیاز‌های بالاتر مجددا تجربه کنید یا اینکه با بازی کردن آن‌ها روی درجه‌های سختی بالاتر، بیش‌تر خودتان را به چالش بکشید و هیجان بیش‌تری را به دست بیاورید. راستی تا یادم نرفته به این هم اشاره کنم که در طول مراحل بازی، قابلیت Dash که با زدن کلید اسپیس فعال می‌شود، اهمیت بسیار بالایی دارد و چیزی شبیه به جاخالی دادن‌های سری Dark Souls است که با استفاده از آن، می‌توانید  سریع به نقطه دیگری از محیط حرکت کرده و از برخورد با دشمنان یا گلوله‌های آن‌ها، جاخالی دهید. به‌علاوه تعداد زیادی پاورآپ هم در طول بازی وجود دارند که برداشتن آن‌ها می‌تواند مثلا باعث بهبود قابلیت Dash شده و کاری کند که چند بار پشت سر هم آن را استفاده کنید یا مثلا اسلحه‌ای مثل راکت لانچر به شما بدهد که با کلیک راست ماوس قابل شلیک است و قدرت بیش‌تری نسبت به سلاح معمولی دارد.

بررسی بازی Nex Machina

اما Nex Machina در کنار بخش آرکید، یک بخش به اسم Arena هم دارد که در آن همان مراحل بخش آرکید را باید پشت سر بگذارید اما این بار، یک سری ماموریت ویژه هم برای‌تان تعیین شده است. حالت بعدی بازی هم امکان تجربه Nex Machina به شکل دونفره Co-Op است که به شکل عجیبی، فقط به صورت محلی و آفلاین در دسترس است و می‌توانید با دو کنترلر، بازی را در این حالت با دوست‌تان تجربه کنید. این بخش از بازی هیجان فوق‌العاده بیش‌تری نسبت به حالت تک‌نفره دارد و مخصوصا اگر بازی را در کنار فردی تجربه کنید که با هم هماهنگ هستید، اولا می‌توانید راحت‌تر با موقعیت‌های سختی که بازی پیش روی‌تان قرار می‌دهد کنار بیایید و در وهله بعدی، لذت به مراتب بیش‌تری هم از کلیت بازی ببرید. راستش را بخواهید آخرین باری که تا این حد از یک بازی دونفره لذت برده بودم، به بازی Broforce مربوط می‌شود. تنها ایرادی که می‌توان به این بخش وارد دانست، این است که نمی‌توان آن را به صورت آنلاین هم تجربه کرد و فقط به حالت آفلاین محدود شده که خب کمی تو ذوق می‌زند و تا زمانی که دوستی برای بازی کردن روی یک دستگاه نداشته باشید، قادر به تجربه آن نخواهید بود.

به تفضیل به اینکه Nex Machina گیم‌پلی هیجان‌انگیز، سریع و تقریبا بی‌نقصی دارد اشاره کردیم. اما عنصری که باعث شده سطح بازی تا این حد بالا باشد، فقط گیم‌پلی نیست و جلوه‌های بصری و مخصوصا صوتی Nex Machina هم مکملی عالی برای گیم‌پلی آن بودند که در یک هارمونی با یکدیگر، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی را پدید آورده‌اند. در ابتدا اشاره کردم که باید پس از مرحله چند دقیقه مشغول کار دیگری شوید و به چشمان‌تان استراحت دهید و دلیل این مساله در کنار سرعت بالای بازی، تعداد زیاد رنگ‌ها و افکت‌هایی است که در طول هر مرحله از بازی جلوی چشمان شما ظاهر می‌شوند. طراحی‌ها در بازی Nex Machina عالی است و از آن مهم‌تر، شاهد افکت‌های بسیار زیبایی برای انفجار‌ها و شلیک‌ها هستیم که چشمان‌تان را نوازش می‌کنند.

بررسی بازی Nex Machina

به این‌ها، موسیقی‌های بی‌نظیر بازی را هم اضافه کنید؛ موسیقی‌هایی در سبک الکترونیک و با ریتم سریع و تند که کاملا مناسب حس و حال بازی هستند و واقعیت این است که اگر موسیقی بازی تا این حد کیفیت خوبی نداشت، قطعا بازی هم موفق نمی‌شد تا این حد هیجان‌انگیز باشد. برای اثبات این موضوع کافی است برای دقایقی Nex Machina را با صدای خاموش تجربه کنید تا به تاثیر پررنگ موسیقی در آن پی ببرید. یک مورد جالب دیگر در رابطه با موسیقی‌های بازی هم اینکه هنگام رسیدن به قسمت باس فایت، موسیقی به سبک بازی‌های کلاسیک عوض می‌شود و در واقع با موسیقی می‌توان متوجه شد که این بار باید با یک باس سرسخت رو‌برو شویم.

در مجموع، اگر از جمله افرادی هستید که به بازی‌های شوتر علاقه دارند و دنبال بازی‌ای می‌گردید که بتواند تجربه‌ای سریع و شدیدا هیجان‌انگیز به‌تان ارائه کند، به هیچ وجه Nex Machina را از دست ندهید.

این بازی روی پلتفرم پی‌سی بررسی شده است.


منبع زومجی

Nex Machina

Nex Machina هر آنچه را که از یک بازی شوتر آرکید انتظار دارید در خود دارد. از گیم‌پلی سریع و چالش‌برانگیز گرفته تا گرافیک زیبا و چشم‌نواز و موسیقی‌هایی که نقش مهمی در القای حس هیجان به مخاطب ایفا می‌کنند. پس اگر دلتان بازی با این خصوصیات می‌خواهد، لحظه‌ای در تجربه Nex Machina شک نکنید.
افشین پیروزی

9

نقاط قوت

  • - گیم پلی سریع و بی‌نهایت هیجان‌انگیز
  • - درجه سختی متناسب که همواره گیمر را به چالش می‌کشد
  • - ارزش تکرار بالا
  • - موسیقی‌های الکترونیک عالی و کاملا مناسب حال و هوای بازی
  • - گرافیک بسیار زیبا و افکت‌های چشم‌نواز

نقاط ضعف

  • - کوتاه بودن گیم پلی بازی
  • - محدود بودن حالت Co-Op به تجربه آفلاین
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده