// دوشنبه, ۲۵ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۲۸

صحبت های جدید جیمز کامرون در رابطه با مجموعه Avatar

جیمز کامرون، کارگردان فیلم‌های بزرگی مانند تایتانیک، در تازه‌ترین مصاحبه‌اش راجع به چالش‌هایی که برای خلق دنباله‌های مجموعه‌ سینمایی Avatar مقابل خود می‌بیند سخن گفت.

همان‌گونه که احتمالا خودتان می‌دانید، بودجه‌ی یک میلیارد دلاری چهار دنباله‌ی سینمایی مجموعه‌ی آواتار که نخستین قسمت آن در سال ۲۰۰۹ اکران شد، این روزها تبدیل به یکی از جالب‌ترین موضوعات دنیای سینما شده است. آثاری که مدتی است فیلم‌برداری آن‌ها آغاز شده و این‌طور که پیدا است، پس از سال‌ها وقفه، بالاخره قرار است ادامه‌ی داستان روایت‌شده در پر فروش‌ترین فیلم تاریخ سینما را تقدیم مخاطبان کنند. با این حال، کمال‌گرایی عجیب کامرون در ارائه‌ی فیلمش به کمک برترین تکنولوژی‌های سینمایی، بودجه‌ی مصرفی این فیلم‌ها را به عدد شدیدا بزرگی رسانده و به همین سبب، موفقیت این چهار فیلم از منظر سودآوری، زیر ذره‌بین استودیو قرار گرفته است. تا جایی که خود کامرون در یکی از مصاحبه‌هایش گفت اگر فیلم دوم و سوم مجموعه به موفقیت خاصی دست پیدا نکنند، ساخت دو فیلم انتهایی از دستور کار خارج می‌شود. این کارگردان شناخته‌شده و لایق احترام دنیای هنر هفتم، در تازه‌ترین مصاحبه‌اش این‌گونه، فشارهایی که به واسطه‌ی داشتن چنین بودجه‌ای متحمل شده را شرح می‌دهد:

حقیقت این است که اهمیتی ندارد شما تا چه اندازه طراحی صحنه‌های بزرگ و جلوه‌های ویژه‌ی جذابی داشته باشید. چون اگر داستان کار نکند و مخاطب نتواند به شخصیت‌ها متصل شود، هیچ‌کدام از این‌ها فایده‌ای ندارند. از طرفی، ما نمی‌توانیم اجازه‌ی این را بدهیم که این فیلم‌ها به موفقیت نرسند. چون خواه یا ناخواه باید پذیرفت که با بودجه‌ی عظیم و خاصی سر و کار داریم. با همه‌ی این‌ها، من همیشه به خودم به عنوان یک هنرمند اجازه می‌دهم که کارم را بدون توجه به این‌ها انجام دهم. به عنوان یک فیلم‌ساز، تو باید چیزهای متفاوتی را امتحان کنی. چرا که ناامن‌ترین راه این است که تلاش کنی از راه امن بروی.

صحبت‌های کامرون، نشان‌دهنده‌ی این است که او قصد ندارد زیر فشار بالای بودجه‌ی زیاد این آثار، خلاقیتش را کنار گذاشته یا فیلمی کلیشه‌ای بسازد. چرا که همه می‌دانیم ساخت آثار محافظه‌کارانه، این روزها احتمالا یکی از نادرست‌ترین کارهایی است که یک فیلم‌ساز می‌تواند انجام‌شان دهد. در ادامه، سازنده‌ی دو فیلم برتر تاریخ از منظر فروش در گیشه‌ها بدون احتساب نرخ تورم، چگونگی تاثیر فیلم اول مجموعه بر رویکرد او برای خلق چهار قسمت بعدی را شرح می‌دهد:

من فکر می‌کنم درسی که از قسمت اول Avatar گرفتم و سعی می‌کنم در فیلم‌های بعدی نیز به آن توجه کنم، این است که هر چه تصاویر بهتری داشته باشی، هر چه جهانی متفاوت را به شکل فوق‌العاده‌تری بسازی و هر چه قوانین تصویرسازی‌های تخیلی بر پرده‌ی سینما را بیشتر به چالش بکشی، فیلم صادقانه‌تر، هم‌ذات‌پندارانه‌تر و دل‌نشین‌تری را به دست می‌آوری.

کامرون، صحبت‌هایش در «انجمن منتقدان تلویزیون» (TCA) را به این شکل به پایان می‌رساند:

من بازیگران فوق‌العاده‌ای دارم. همیشه سعی می‌کنم شناخت خوبی نسبت به دنیای بازیگری داشته باشم. من تلاش زیادی کردم که تیم بازیگران خوبی برای فیلم بسازم، بازیگران جدید پیدا کنم و بازیگران جوان و تازه‌ای که قلب‌های بزرگی دارند و فوق‌العاده هستند را بشناسم.

قسمت دوم آواتار، در تاریخ هجدهم دسامبر سال ۲۰۲۰ میلادی اکران خواهد شد. فیلمی که یا پیروزی بزرگی را نصیب فاکس می‌کند یا باعث می‌شود آن‌ها دیگر از صرف چنین بودجه‌های هنگفتی پرهیز کنند. شما چه فکر می‌کنید؟ به نظرتان تازه‌ترین اثر جیمز کامرون، موفق به جلب نظر مخاطبان و منتقدان می‌شود؟


منبع IGN
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده