نویسنده: افشین پیروزی
// چهار شنبه, ۲۰ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۱۵

ریزر از پروژه لیندا در نمایشگاه CES 2018 رونمایی کرد

پروژه لیندا که اخیرا در CES 2018 توسط ریزر معرفی شده، تلفیقی از لپ تاپ و گوشی هوشمند است که البته فعلا، در حد یک نمونه اولیه است.

معرفی نمونه‌های اولیه از محصولات جذاب و جدید ظاهرا به سنت رایج کمپانی ریزر در نمایشگاه CES تبدیل شده است. این شرکت امسال در نمایشگاه CES 2018 از پروژه‌ی لیندا که شامل یک قطعه‌ی سخت‌افزاری همراه به شکل لپ‌تاپ برای گوشی هوشمند ریزر فون می‌شود، رونمایی کرده است که با اتصال این دو به یکدیگر، می‌توان گوشی ریزر را به یک لپ‌تاپ کامل تبدیل کرد.

ما چنین ترکیبی را پیش از این و در محصولاتی نظیر موتورولا آتریکس و داک لپ‌تاپ همراه آن و اخیرا داک DeX سامسونگ مشاهده کرده بودیم. با این حال ریزر با پروژه‌ی لیندا، این ایده را در قالب متفاوتی مطرح کرده است؛ بدین صورت که علاوه بر استفاده از گوشی به‌عنوان مغز لپ‌تاپ هیبریدی، می‌توان از ریزر فون به‌عنوان ترک‌پد لپ‌تاپ نیز بهره گرفت.

پروژه لیندا

از منظر سخت‌افزاری، پروژه‌ی لیندا کمابیش همان لپ‌تاپ اصلاح‌شده‌ی ریزر بلید استیلت است که چندی پیش معرفی شد؛ با این تفاوت که اکنون ضخامت آن اندکی افزایش یافته است تا امکان قرارگیری گوش داخل لپ‌تاپ فراهم باشد. همچنین چند تغییر دیگر در راستای هماهنگ‌سازی لپ‌تاپ با گوشی اعمال شده است. برای مثال دکمه‌ی پاور لپ‌تاپ حذف شده و در عوض دکمه‌ی پاور کناری و حسگر اثر انگشت ریزر فون، نقش آن را بر عهده گرفته است. برخی از دکمه‌های صفحه‌کلید نیز با دکمه‌های خانه، بازگشت و چندوظیفگی اندروید و همچنین دکمه‌های اختصاصی گوگل اسیستنت و لانچر اپلیکیشن تعویض شده است.

اتصال ریزر فون به پروژه‌ی لیندا به‌سادگی انجام می‌شود. کافی است گوشی را درون شکاف مخصوص قرار دهید و یک دکمه‌ی سخت‌افزاری را فشار دهید تا درگاه یواس‌بی نوع C لپ‌تاپ به‌طور مستقیم داخل ریزر فون قرار گیرد و همزمان موجب قفل شدن گوشی در شکاف شود و از تکان خوردن آن جلوگیری کند. تمام قدرت سخت‌افزاری پروژه‌ی لیندا توسط گوشی تأمین می‌شود و درون داک لپ‌تاپ تنها قدری فضای ذخیره‌سازی بیشتر (در نمونه‌ی اولیه‌ی نزدیک به ۲۰۰ گیگابایت) و باتری دوم در نظر گرفته شده است؛ در نتیجه ریزر فون هنگام اتصال، می‌تواند به کمک این باتری شارژ شود.

پروژه لیندا

از منظر نرم‌افزاری، می‌توان از اغلب اپلیکیشن‌ها، همان‌طور که روی یک تبلت اندروید اجرا می‌شوند، استفاده کرد. برخی از اپ‌ها نظیر کروم نیز در ترکیب با ماوس و صفحه‌کلید عملکرد بهتری خواهند داشت. البته از آنجایی که پروژه‌ی لیندا هنوز یک نمونه‌ی آزمایشی اولیه است؛ توسعه‌دهندگان فرصتی برای بهینه‌سازی اپلیکیشن‌هایشان با آن نداشته‌اند. علاوه بر این، نمایشگر لپ‌تاپ تنها قادر به نمایش محتوای گوشی است و نمی‌توان از آن به‌عنوان نمایشگر دوم با امکان نمایش محتوای جداگانه بهره گرفت. با این حال انتظار می‌رود در نسخه‌های بعدی پروژه، این مشکل برطرف شود.

ریزر امیدوار است که پروژه‌ی لیندا امکان گسترش توانایی‌های ریزر فون را هم در بخش بهره‌وری و تولید محتوا و هم در بخش گیمینگ فراهم کند. هرچند تماشای این نمونه‌های اولیه‌ی جذاب نظیر لپ‌تاپ مجهز به ۳ نمایشگر که سال گذشته معرفی شد، بسیار جذاب است؛ اما با توجه به سابقه‌ی ریزر، این نمونه‌های آزمایشی تنها موجب دیده شدن این شرکت در هیاهوی نمایشگاه CES می‌شوند و نمی‌توان چندان امیدوار بود که در نهایت به یک محصول واقعی و تجاری تبدیل شوند.

ریزر ادعا می‌کند که مایل است با معرفی این پروژه‌ها، از مصرف‌کنندگان بازخورد مناسب بگیرد و با تکامل محصول، راه آن را برای رسیدن به بازار هموار کند. با این حال همانند پروژه‌ی تبلت فیونا، محصولی که اغلب به بازار راه پیدا می‌کند، به‌ندرت شباهتی با نمونه‌ی خود اولیه دارد.

پروژه لیندا

در هر صورت، پروژه‌ی لیندا ایده‌ی جذابی برای بهره‌گیری از توانایی گوشی‌ هوشمند در قالب لپ‌تاپ است و می‌توان امیدوار بود که دیگر شرکت‌ها نیز با طرح‌های مشابه موجب گسترش این ایده شوند.


منبع زومیت
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده