نویسنده: رضا علمی
// دوشنبه, ۱۱ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۵۹

نسخه کارگردان فیلم Blade Runner 2049 منتشر نخواهد شد

دنیس ویلنوو، کارگردان فیلم Blade Runner 2049 (بلید رانر ۲۰۴۹)، در سخنانی اعلام کرد که طرفداران منتظر نسخهٔ ۴ ساعته این فیلم نباشند.

همچون سال‌های پیش، امسال نیز فیلم‌هایی اکران شدند که از نظر بسیاری از تماشاچیان و منتقدان، پتانسیل بالای داستانی و گاه شخصیت‌های فراوان به تصویر کشیده‌شده در آن‌ها می‌توانست دلیلی بر ساخت و انتشار نسخهٔ طولانی‌تری شود و حال که این اتفاق نیفتاده است، بسیاری منتظر منتشر شدن نسخه کارگردان برخی از فیلم‌های سال ۲۰۱۷ هستند. یکی از این فیلم‌ها، فیلم Blade Runner 2049 (بلید رانر 2049) به کارگردانی دنیس ویلنوو است؛ با این حال این‌طور که به نظر می‌رسد که این کارگردان قصد انجام این کار را ندارد و بسیار بعید است نسخهٔ طولانی این فیلم منتشر شود. مدت زمان دنبالهٔ فیلم نئو نوآر و علمی-تخیلی Blade Runner (بلید رانر)، محصول سال ۱۹۸۲ که ریدلی اسکات کارگردانی آن را بر عهده داشت، حدود ۱۶۳ دقیقه است، اما زمانی که تدوین‌گر این فیلم، جو واکر اعلام کرد که نسخهٔ ابتدایی حدوداً ۴ ساعت بود، بسیاری منتظر اعلام اکران این فیلم در دو قسمت بودند. دنیس ویلنوو به همراه راجر دیکنز، فیلمبردار این فیلم، صحنه‌های بی‌نظیر و مبهوت‌کننده‌ای را به تصویر کشیدند و کافی بود تا خبری مبنی بر وجود نسخهٔ طولانی به بیرون درز پیدا کند تا گوش تمامی طرفداران و منتقدان به‌سوی آن تیز شود.    

این ماجرا در مورد دو فیلم Justice League (لیگ عدالت) به کارگردانی زک اسنایدر و It (آن) به کارگردانی آندرس موشیتی نیز اتفاق افتاده است و بسیاری از طرفداران این دو فیلم نیز بی‌صبرانه منتظر منتشر شدن نسخهٔ مخصوص کارگردان این فیلم‌ها هستند. آندرس موشیتی که قول داده است به‌زودی نسخهٔ کارگردان و طولانی‌تر این فیلم نیز منتشر شود و قرار است طی ماه‌های آینده این اتفاق بیفتد. انتظار می‌رود که این نسخه از فیلم It، حاوی ۱۵ دقیقه از حذفیات نسخهٔ سینمایی این فیلم ترسناک باشد. از طرفی طرفداران و بهتر بگوییم تماشاچیانی که بی‌صبرانه منتظر فیلم Justice League زک اسنایدر بودند و در نهایت این کارگردان و کمپانی برادران وارنر آن‌ها را سرخورده کرد، از طریقی طوماری آنلاین سعی در جمع‌آوری امضاء از سوی طرفداران دارند و به این امید هستند که نسخهٔ اولیه این فیلم که زک اسنایدر تمام کارهای آن را بر عهده داشته است و حذفیاتی هم نداشته، منتشر شود. تا این لحظه خبری مبنی بر انتشار نسخهٔ مخصوص کارگردان فیلم Justice League اعلام نشده است و طرفداران دنیای سینمایی دی سی همچنان منتظر هستند.

به فیلم Blade Runner 2049 بازگردیم؛ متأسفانه این‌طور که به نظر می‌رسد طرفداران نباید منتظر انتشار نسخهٔ ۴ ساعتهٔ فیلم دنیس ویلنوو باشند و دنیس ویلنوو دلیل این تصمیم را نیز توضیح داده است. دنیس ویلنوو در مصاحبه‌ای که با سایت Screen Crush داشت، گفت که همچون بسیاری از صحنه‌های ابتدایی فیلمبرداری‌شده در فیلم‌ها، این نسخه نیز صحنه‌های زیادی داشت و هر کدام همچنان جای کار فراوانی نیز دارند؛ از همین روی وی معتقد است نسخه‌ای که از این فیلم به روی پردهٔ سینما اکران شده، نسخهٔ نهایی است و نسخهٔ دیگری منتشر نخواهد شد. دنیس ویلنوو همچنین گفت که نسخهٔ ۴ ساعته را به هیچ‌کس نشان نخواهد داد و همین نسخه‌ای که اکنون تماشاچیان تماشا کرده‌اند، تنها نسخهٔ این فیلم خواهد بود.

Denis Villeneuve

دنیس ویلنوو گفت فیلمی که جو واکر آن را تدوین کرد، همچون مجموعهٔ Kill Bill (بیل را بکش) پتانسیل تبدیل شدن به فیلمی دو قسمتی را داشت و صحبت‌هایی هم در این رابطه داشتند، ولی در نهایت این موضوع منتفی شد و حتی کار به اتاق تدوین هم نرسید. صحبت‌های دنیس ویلنوو را در این رابطه با هم می‌خوانیم:

بله، نسخهٔ تدوین‌شدهٔ ابتدایی ۴ ساعت بود و در آن زمان گفتیم که برویم پیش تهیه‌کننده و این فیلم را در دو قسمت اکران کنیم؟ اما خب باید بگوییم که این ایده در همان اتاق تدوین باقی ماند (می‌خندد). نه، بهترین نسخه، همان نسخه‌ای است که به روی پرده رفته است. البته نسخهٔ ۴ ساعته بسیار چشمگیر بود، اما شخصاً نسخهٔ کنونی اکران‌شده را ترجیح می‌دهم، بدین دلیل که ساده، زیبا و گیرا است. اما باید گفت در آن نسخه نیز صحنه‌های بسیار قوی و خوبی داشتیم.

دنیس ویلنوو گفت فیلمی که جو واکر آن را تدوین کرد، همچون مجموعهٔ Kill Bill پتانسیل تبدیل شدن به فیلمی دو قسمتی را داشت و صحبت‌هایی هم در این رابطه داشتند، ولی در نهایت این موضوع منتفی شد و حتی کار به اتاق تدوین هم نرسید

دنیس ویلنوو با آگاهی از این موضوع که فیلمی که در رابطه با آن صحبت می‌کند، فیلم Blade Runner 2049 است و بسیاری از طرفداران جدای از صحبت‌های وی علاقمندند که نسخهٔ طولانی را نیز تماشا کنند در ادامه صحبت‌های خود چنین گفت:

مجبور می‌شوید علایق خود را بکشید. فکر می‌کنم در نسخهٔ چهار ساعته بسیار به خود و علایقم بها داده بودم. از طرفی چنین صحبت‌هایی عجیب است؛ چون در مورد فیلم بلید رانر صحبت می‌کنیم و به همین خاطر مردم می‌خواهند بدانند در نسخه‌های دیگر چه خبر بوده است. این اتفاق در مورد تمام فیلم‌ها می‌افتد و در ابتدای کار نسخه‌ای طولانی در دست سازندگان است. نسخهٔ اولیه همیشه طولانی است و بعد از آن مراحل مختلف کار آغاز می‌شود و بخش‌های بسیاری از فیلم ابتدایی ویرایش می‌شود.

دنیس ویلنوو در روزهای اوج کاری خود به سر می‌برد و با وجود کارگردانی فیلم‌هایی همچون Prisoners (زندانیان)، Enemy (دشمن)، Sicario (سیکاریو) و فیلم علمی-تخیلی Arrival (ورود)، به انتخاب اول بسیاری از کمپانی‌های فیلمسازی تبدیل شده است. با وجود آنکه فیلم Blade Runner 2049 در گیشه به توفیق چندانی دست نیافت، اما آخرین ساخته دنیس ویلنوو بسیار مورد استقبال منتقدان قرار گرفت و به عقیده بسیاری یکی از بهترین ساخته‌های علمی-تخیلی سال ۲۰۱۷ و البته دنباله‌های تاریخ است. فیلم Blade Runner 2049 با بودجه ساخت نزدیک ۱۸۵ میلیون دلاری خود، حدود ۲۵۸ میلیون دلار در گیشه فروش داشته است. از بازیگرانی که در این فیلم حضور داشتند و به ایفای نقش پرداختند می‌توان به هریسون فورد، رایان گاسلینگ، رابین رایت، دیوید باتیستا، لنی جیمز، جرد لتو و آنا د آرماس اشاره داشت.

نسخه دیجیتالی این فیلم چند روز پیش منتشر شده است و نسخه خانگی فیلم که شامل نسخه بلوری، 4K Ultra HD، سه‌بعدی و DVD می‌شود، در تاریخ ۳ ژانویه ۲۰۱۸ (۱۳ دی‌ماه) عرضه خانگی خواهد شد.


منبع Screenrant
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده