نویسنده: رضا علمی
// پنجشنبه, ۱۶ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۳۱

کارگردان فیلم Metal Gear Solid از دلایل بد بودن فیلم های اقتباسی سخن گفت

جردن چارلز وگ رابرتز، کارگردان انتخاب‌شده برای ساخت فیلم Metal Gear Solid، از دلایل شکست فیلم‌های ساخته‌شده بر اساس بازی‌های ویدیویی محبوب سخن گفت.

این موضوع که کارگردان فیلم Metal Gear Solid انتخاب شده است نباید این انتظار را در طرفداران به وجود بیاورد که به‌زودی شاهد اکران آن روی پرده سینما باشیم. وسواسی که جردن چارلز وگ رابرتز به خرج می‌دهد سبب شده تا فیلمنامه این فیلم هنوز در حال نوشتن و بازنویسی باشد. وی در مراسم نمایش تریلر لایو اکشن بازی مورد انتظار Destiny 2، صحبت‌هایی با سایت گیم‌اسپات داشت و گفت با توجه به انتخاب غیرمنتظره او برای کارگردانی فیلم Metal Gear Solid، نمی‌خواهد با عجله کار را شروع کند و کیفیت این اثر است که برای وی بسیار اهمیت دارد.

آن‌طور که مشخص است، جردن چارلز وگ رابرتز دقیقاً می‌داند که چه چیزی از فیلم Metal Gear Solid می‌خواهد و علاقه زیاد وی هم به این بازی تا حدودی خیال طرفداران را از کارگردانی فیلم جدید آسوده ساخته است. وی در صحبت‌های خود بدین موضوع اشاره داشت که از دلایل عدم موفقیت فیلم‌های اقتباسی از روی بازی‌های محبوب ویدیویی آگاه است و می‌داند که فیلمسازان اصلاً تاریخچه خوبی در این زمینه ندارند. وی در این رابطه گفت:

به نظر من این موضوع دلایل زیادی دارد. فکر می‌کنم که فیلمسازان قسمتی از یک بازی ویدیویی را تماشا می‌کنند و با خود می‌گویند خب اینکه تنها نیاز به ساخت صحنه‌های جذاب و پرزرق‌وبرق دارد و ساختن فیلم این بازی به راحتی آب خوردن است! خب چنین دیدگاهی بسیار ساده‌پندارانه است و این‌چنین گفتن از بازی بدین معنا است که آن‌ها اصلاً روایت و اتمسفر بازی را درک نکرده‌اند. از نظر من متعهد بودن به تمام منابع استفاده‌شده در بازی همه ماجرا نیست؛ مهم این است که بفهمیم چه چیزی باعث شده بازی موردنظر عالی باشد و بعد به این موضوع فکر کنیم که چطور آن را تبدیل به فیلم سینمایی کنیم.

MGS-II

وی فیلم‌های اقتباسی از روی بازی‌های ویدیویی را با فیلم‌های ساخته‌شده از روی کتاب‌های کمیک مقایسه می‌کند و بدین نکته اشاره دارد که چگونه فیلم‌های برگرفته از کتاب‌های کمیک به موفقیت رسیده‌اند و توانسته‌اند رنسانسی را در دهه گذشته به وجود آورند. وی صحبت‌های خود را چنین ادامه داد:

بعد از فیلم Superman (سوپرمن - ۱۹۷۸) ریچارد دانر، چیزی نزدیک به ۳۵ سال طول کشید تا دوباره این شخصیت را روی پرده سینما ببینیم. بسیار به این موضوع فکر کردم و صادقانه بگویم که بسیاری از استودیوها نه درکی از این ژانر داشتند، نه کتاب‌های کمیک را خوانده بودند و به آن‌ها تسلط داشتند و نه سازندگان درستی را برای ساختن چنین آثاری انتخاب می‌کردند که حداقل به کار خود علاقه داشته باشند و با خوشحالی به ساخت چنین آثاری اقدام کنند. برعکس آن دسته از سازندگان، مثال موفق در این زمینه سم ریمی است که از همان دوران جوانی عاشق شخصیت مرد عنکبوتی بود و اطلاعات زیادی راجع به این شخصیت داشت. بعد این سؤال مطرح می‌شود که فردی که سینما را درک می‌کند و به زیروبم کتاب‌های کمیک کاملاً تسلط دارد، حال چطور می‌خواهد تمام این‌ها را به فیلم تبدیل کند.

تا به حال فیلمسازان مناسبی برای ساخت فیلم‌های اقتباسی از بازی‌های ویدیویی انتخاب نشده‌اند؛ کسانی که علاقه به بازی در DNA آن‌ها باشد 

در اوایل سال ۲۰۰۰ میلادی فیلم‌هایی که سم ریمی از شخصیت مرد عنکبوتی به روی پرده برد یا مجموعه مردان ایکس برایان سینگر، جزو استثنائات به شمار می‌رفتند که راه را برای ساخت آثار دیگر باز کردند. البته این فیلم‌ها به گونه‌ای نبودند که از آن‌ها به‌عنوان فیلم‌های مادر این ژانر یاد کنیم. از آن زمان به بعد بسیاری از فیلم‌های کمیکی و ابرقهرمانی از همان شیوه‌ برپای نهاده‌شده سود بردند و البته به موفقیت‌های بسیاری در زمینه مالی و هرازگاهی هم کیفی رسیدند. چندان جای تعجب ندارد که جردن چارلز وگ رابرتز نیز برای دستیابی به موفقیت از همان شیوه به‌کار برده‌شده در فیلم‌های برگرفته از آثار کمیک، در ساخت فیلم Metal Gear Solid بهره ببرد. از نظر وی علاقه زیاد به اثری خاص، کمک شایانی به سازنده خواهد کرد. وی چنین ادامه داد:

فکر می‌کنم که تا به حال فیلمسازان مناسبی برای ساخت فیلم‌های اقتباسی از بازی‌های ویدیویی انتخاب نشده‌اند؛ کسانی که علاقه به بازی در DNA آن‌ها باشد و سلول‌های مغزشان با دنیای بازی‌های ویدیویی درهم آمیخته‌شده باشد. اگر با بازی‌های ویدیویی بزرگ شده باشید، زبان به‌کار رفته در آن بازی‌ها وارد مغز شما می‌شود. این‌طور بگویم که انجام بازی ویدیویی برای من در این جمله خلاصه می‌شود که انجام یک بازی چه احساسی را در شما به وجود می‌آورد؟ برایم اهمیتی ندارد که آن بازی می‌خواهد بازی Gears of War، بازی Halo، بازی Call of Duty، بازی Destiny یا بازی Zelda باشد. تمام این بازی‌ها فضایی متفاوت دارند و احساس متفاوتی را در شما برمی‌انگیزند. هرکدام دنیایی متفاوت را برای شما روایت می‌کنند و هرکدام نیز به شیوه خود این احساسات متفاوت را درون شما به وجود می‌آورند. این نکته برایم جالب است که شما چطور می‌خواهید این بازی‌ها را از طریق زبان سینمایی و هوش خود به فیلمی سینمایی تبدیل کنید و این احساسات را دوباره در آن جاری سازید؟

MGS-IIII

وی به احساس خفقان و ترسی که هنگام عملیات مخفیانه در محیط‌هایی همچون Shadow Moses به بازیکن دست می‌دهد و همواره در تلاش است از برخورد با دشمن اجتناب ورزد اشاره داشت و گفت که چطور باید چنین فشاری را که در آن لحظه به بازیکن وارد می‌شود بار دیگر در فیلم به وجود آورد؟ جردن چارلز وگ رابرتز شدیداً شیفته‌ طراحی بازی‌های ویدیویی و مکانیک به‌کار برده‌شده در ساخت آن‌ها است. وی عقیده دارد که انتقال چنین احساساتی باید هسته اصلی هرگونه فیلم اقتباسی از روی بازی‌های ویدیویی باشد و بعد از آن می‌توانید جهان بازی، شخصیت‌ها و داستان آن را به وجود آورید. وی در انتها گفت:

سعی می‌کنم و ترجیح می‌دهم جزئی از آن دسته طرفداران باشم که می‌گویند این فیلم احساسی همچون بازی کردن به ما می‌دهد. به زودی مردم دیدگاه منفی خود را از ساخت فیلم از روی بازی‌های ویدیویی کنار می‌گذارند و با دید مثبت به مقایسه این دو دنیای متفاوت می‌نگرند.

با توجه به تمام نشدن نگارش فیلمنامه Metal Gear Solid، طبیعتاً تاریخ اکران دقیقی هم برای آن اعلام نشده است.

سینمادوستان، جردن چارلز وگ رابرتز را با کارگردانی آثاری چون The Kings of Summer (پادشاهان تابستان - ۲۰۱۳) و فیلم Kong: Skull Island (کونگ: جزیره جمجمه - ۲۰۱۷) می‌شناسند. در واقع آخرین فیلم وی همین فیلم Kong: Skull Island بوده است که در آن بازیگرانی همچون تام هیدلستون، بری لارسن، جان گوودمن و ساموئل ال. جکسون به ایفای نقش پرداختند. این فیلم با بودجه‌ی ۱۸۵ میلیون دلاری نزدیک ۵۷۰ میلیون دلار در گیشه فروش داشت. فیلم Kong: Skull Island نقدهای متفاوتی دریافت کرد و در کل نمی‌توان گفت منتقدان به چشم یک اثر عالی به آن نگاه کردند.

لازم به توضیح چندانی هم در مورد بازی معروف Metal Gear Solid نیست. نویسندگی، تهیه‌کنندگی و کارگردانی مجموعه بازی‌های اکشن، ماجراجویی و مخفی‌کاری Metal Gear Solid برعهده هیدئو کوجیما بوده است و آثار وی همواره مورد تحسین و تمجید بازیکن‌ها و منتقدان قرار گرفته است. امیدواریم فیلم جدید به بهترین شکل خاطرات چندین ساله طرفداران این مجموعه محبوب را زنده کند.


منبع Gamespot
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده