نویسنده: نادر امرایی
// چهار شنبه, ۲۲ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۰۱

معرفی بازی رومیزی Ticket to Ride

Ticket to Ride، یک بازی رومیزی با فضای خطوط راه‌آهن در ژانر بازی‌های آلمانی به حساب می‌آید که در این مقاله، به معرفی آن می‌پردازیم.

یکی از بازی‌های رومیزی که از زمان عرضه‌اش تا به امروز، به موفقیت‌های بسیار زیادی دست پیدا کرده است و توانسته که جوایز بسیاری را از آن خود کند و تا به حال نسخه‌های بسیار زیادی از آن عرضه شده است، بازی Ticket to Ride است. این بازی، توسط آلن آر موون ساخته شده است و وظیفه تصویرسازی آن بر عهده جولین دلوال و سریل دوژان بوده است. این بازی در سال ۲۰۰۴ توسط Days of Wonder عرضه شد. 

بازی‌های رومیزی، مانند فرم‌های دیگر سرگرمی، دارای ژانرهای متنوع و متفاوتی هستند که شما می‌توانید برای آشنا شدن هر چه بیشتر با این ژانرها، گزارش زومجی از کنفرانس رویکردهای طراحی بازی های رومیزی در TGC 2017 را مطالعه کنید. بازی Ticket to Ride، در ژانر بازی‌های آلمانی یا German Style طبقه‌بندی می‌شود و فضای آن، فضای راه‌آهن و قطارهای مختلف است. بازی Ticke to Ride، موفق شد در سال ۲۰۰۴، جایزه بسیار معتبر Spiel des Jahres را از آن خود کند و جوایز متعدد دیگری نیز به این بازی تعلق گرفت. تا ماه اکتبر سال ۲۰۱۴، این بازی موفق شد بیش از سه میلیون نسخه در سرتاسر جهان به فروش برساند. بازی «بلیط مسافرت» را بین دو تا پنج نفر می‌توانند تجربه کنند که بهترین تعداد بازیکن برای آن، چهار نفر ذکر شده است. همچنین زمان مورد نیاز برای به اتمام رساندن هر دست بازی، بین ۳۰ تا ۶۰ دقیقه است.

بازی رومیزی Ticket to Ride

اما مکانیزم بازی چگونه است؟ در نسخه اصلی بازی (نسخه‌ای که در سال ۲۰۰۴ عرضه شد)، بازیکنان چهار کارت قطار و سه کارت مقصد (که هر کدام یک جفت شهر را روی نقشه نشان می‌دهند) را می‌کشند. این کارت‌ها، حکم هدف بازی را دارند که دو نقطه اصلی دارند که فقط خود بازیکن از آن مطلع است و باید سعی کند که دو نقطه نهایی را به یکدیگر متصل کنند. بازیکنان باید حداقل دو عدد از سه کارت مقصد را نزد خود نگه دارند و اگر دوست داشتند، می‌توانند یکی از کارت‌های مقصد را از دست خود خارج کنند. ۴۵ کوپه قطار نیز به هر کدام از بازیکنان تعلق می گیرد. هر بازیکن، در هر نوبت می‌تواند یکی از سه اقدام زیر را انجام دهد:

  • دو کارت ریل راه‌آهن با رنگ‌های متفاوت از دسته کارت‌ها بکشد (که در صورت کشیدن کارت لوکوموتیو، دیگر نمی‌تواند کارت دوم را بردارد)
  • سه کارت مقصد اضافه را بردارد و حداقل یکی از آنها را در دست خود نگه دارد و کارت‌های ناخواسته را در انتهای دسته کارت‌ها قرار دهد
  • کارت ریل خود را بازی کند و روی تخته بازی، مسیری را به خود اختصاص دهد و با توجه به تعداد کوپه قطار نوشته شده روی آن نقطه از نقشه، کوپه‌های قطار را روی آن نقطه قرار دهد

نقشه نسخه اصلی بازی،‌ نقشه ایالات متحده و جنوب کانادا است. هر کدام از مسیرهای مشخص شده روی نقشه، دارای طول متفاوتی هستند و به همین دلیل برای تصرف هر بخش از نقشه، شما باید تعداد متفاوتی کوپه قطار را روی آن قرار دهید. هر مسیر نیز توسط یک بازیکن می‌تواند روی نقشه اشغال شود. البته شهرهایی در نقشه وجود دارند که دارای دو مسیر هستند و می‌توانند توسط دو فرد اشغال شوند. در هر نوبت، هر بازیکن می‌تواند هر مسیری را که در نقشه وجود دارد، تا زمانی که توسط بازیکن دیگری تصرف نشده است، از آن خود کند. بازی زمانی به اتمام می‌رسد که یکی از بازیکنان کمتر از دو کوپه قطار برایش باقی بماند. هنگامی که این اتفاق رخ دهد، هر بازیکن، یک نوبت دیگر نیز بازی می‌کند و در انتها تمام بازیکنان، مقاصد مخفی خود را به دیگر بازیکنان نشان می‌دهند. برای هر مسیر و هر شهری که توسط قطارهای یک بازیکن تصرف شده است، امتیازی به وی تعلق پیدا می‌کند و به ازای هر مقصد نرسیده، از بازیکن مورد نظر امتیاز کم می‌شود. ۱۰ امتیاز اضافه برای کسی در نظر گرفته می‌شود که طولانی‌ترین مسیر را در بازی ساخته باشد. به این ترتیب پس از محاسبه امتیازات، شخصی برنده بازی است که بیشترین امتیاز را کسب کرده باشد. 

بازی رومیزی Ticket to Ride

همانطور که در بالا هم اشاره شد، از زمان عرضه این بازی تا به حال، نسخه‌های بسیار متفاوتی از آن توسط Days of Wonder عرضه شده است. ۶ بازی کاملا مجزا، یک بازی کارتی، چند بسته الحاقی و نسخه‌های دیجیتالی بازی از جمله نسخه‌هایی هستند که تا به حال از بازی عرضه شده است.

در سال ۲۰۰۵، نسخه‌ای از بازی با نام Ticket to Ride: Europe عرضه شد که نقشه اروپا را در خود داشت و دارای دو نوع جدیدی از راه نیز بود. نسخه Marklin، در سال ۲۰۰۶ عرضه شد که در آن بازیکنان با نقشه آلمان بازی می‌کردند و این بازی با همکاری Marklin، یکی از بزرگ‌ترین اسباب‌بازی سازی‌های آلمان که در ساخت قطارهای مدل تبحر دارد، ساخته شده بود و به همین دلیل عکس‌های روی کارت‌ها، همگی از عکس‌های قطارهای این شرکت تشکیل شده بودند. Nordic Countries، نام نسخه دیگری از بازی بود که در سال ۲۰۰۷ عرضه شد که نقشه کشورهای دانمارک، سوئد، فنلاند و نروژ را در خود داشت. این بازی ابتدا فقط در این کشورها عرضه شد اما بعدا به صورت جهانی نیز عرضه شد. در سال ۲۰۱۲، استودیو Asmodee که وظیفه انتشار بازی در آلمان را بر عهده داشت، یک نسخه مخصوص آلمان با نام Ticket to Ride: Germany مختص بازارهای آلمان و اتریش عرضه کرد. سال ۲۰۱۴، مصادف بود با ۱۰ سالگی عرضه بازی و به همین دلیل هم یک نسخه مخصوص ۱۰ سالگی بازی با نقشه بزرگ‌تری از آمریکا و یک جعبه فلزی برای نگه‌داری قطارها عرضه شد. به غیر از این، هیچ تفاوتی بین این نسخه و نسخه‌ اصلی بازی وجود نداشت. سال ۲۰۱۶، یک بازی با نام Ticket to Ride: Rails & Sails عرضه شد که دارای یک تخته بازی دو طرفه بود. یک طرف این تخته، نقشه دنیا و طرف دیگر آن نقشه دریاچه‌های بزرگ قرار داشت و علاوه بر قطار، کشتی نیز به آن اضافه شده بود. یک نسخه نیز در سال ۲۰۱۶ به صورت انحصاری با نام First Journey برای فروشگاه تارگت عرضه شد که مخصوص بچه‌های ۶ سال به بالا بود.

بازی رومیزی Ticket to Ride

علاوه بر این نسخه‌های متفاوت، یک بازی کارتی با نام Ticket to Ride: Card Game در سال ۲۰۰۸ عرضه شد و چندین نسخه دیجیتالی از بازی نیز تا به حال برای پلتفرم‌های مختلف عرضه شده است. تا به حال بسته‌های الحاقی بسیار زیادی نیز برای بازی عرضه شده است که برخی از آنها فقط نقشه‌های اضافه بودند و برخی از آنها نیز استراتژی‌ها و عمق بیشتری به بازی اضافه می‌کردند.

بازی Ticket to Ride، بدون شک یکی از موفق‌ترین بازی‌های رومیزی است که تا به حال در دسترس قرار گرفته است. هم‌اکنون نسخه‌های دیجیتالی این بازی برای دستگاه‌های مبتنی بر iOS و اندروید با قیمت ۴.۹۹ دلار در دسترس است. وب‌سایت معتبر BoardGameGeek، به این بازی امتیاز ۷.۵ را اختصاص داده است.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده