// چهار شنبه, ۱۵ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۱۵

تازه ترین فیلم های حاضر در رقابت اسکار بهترین فیلم خارجی زبان

کشورهای کره جنوبی، لتونی، فنلاند، ژاپن و صربستان نماینده‌های خود را برای شرکت در بخش فیلم های خارجی زبان اسکار ۲۰۱۸ معرفی کردند.

در حالی که تنور انتخاب فیلم‌ها برای نمایندگی کشورهای مختلف در رقابت برای تصاحب جایزه‌ی اسکار بهترین فیلم خارجی زبان (اسکار 2018) کاملا داغ شده، کشورهای کره‌ی جنوبی، لتونی، فنلاند، ژاپن و صربستان نیز فیلم‌های مد نظر خود را انتخاب کردند.

کمیته‌‌ی ویژه‌ی شورای سینمای کره‌ی جنوبی، فیلم راننده تاکسی (Taxi Driver) به کارگردانی جانگ هون را به نمایندگی از سینمای خود به مراسم اسکار معرفی کرده است. این فیلم که برگرفته از اتفاقات واقعی است، داستان یک راننده‌ی تاکسی در سال ۱۹۸۰ را روایت می‌کند که در حال کار، با خبرنگاری آلمانی آشنا می‌شود که مشغول تهیه‌ی گزارش از قیام دانشجویان سئول است. در این فیلم سونگ کانگ-هو نقش راننده تاکسی و توماس کرچمان نقش خبرنگار آلمانی را ایفا کرده‌اند. راننده تاکسی با فروش داخلی ۸۳ میلیون دلار، پرفروش‌ترین فیلم کره‌ی جنوبی در سال ۲۰۱۷ به حساب می‌آید.

Taxi Driver

نمایی از فیلم Taxi Driver

پس از فیلم‌های تاج و تخت (The Throne) و عصر سایه‌ها (The Age of Shadows) این سومین سال پیاپی است که کره‌ی جنوبی فیلمی با بازی سونگ کانگ-هو را به مراسم اسکار معرفی می‌کند. کانگ-هو در سال ۲۰۱۵ به عنوان یکی از نخستین هنرمندان کره‌ای به عضویت آکادمی علوم و هنرهای سینما درآمد.

درام سیاه و سفید «وقایع‌نگاری ملانی» (The Chronicles of Melanie) به کارگردانی ویستوس کایروس، محصول مشترک کشورهای لتونی، جمهوری چک و فنلاند، نماینده‌ی سینمای لتونی در رقابت اسکار امسال خواهد بود. این فیلم به وقایع جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۴۱ می‌پردازد؛ زمانی که تعداد ۴۰ هزار نفر از مردم لتونی، لیتوانی و استونی به دستور استالین دستگیر و به یک اردوگاه کار اجباری در سیبری تبعید شدند. در این میان، زن روزنامه‌نگاری با نام ملانی به همراه پسر هشت ساله‌اش برای ادامه‌ی زندگی‌اش در حال مبارزه کردن است. او که سعی می کند با غلبه بر گرسنگی، بیماری و فشار کار، انگیزه‌ی خود را برای ادامه‌ی حیات حفظ کند، برای مدت ۱۶ سال، صدها نامه‌ی عاشقانه را برای همسرش می‌نویسد، ولی از آنجا از محل اقامت وی بی‌خبر است، قادر به ارسال هیچ‌کدام از آنها نیست.

The Chronicles of Melanie

نمایی از فیلم The Chronicles of Melanie

بزرگ‌ترین شگفتی، در  سینمای فنلاند رقم خورد؛ جایی که با وجود فیلم تحسین شده‌ی آکی کوریسماکی، فیلمی از دومه کاروکوسکی برای رقابت انتخاب شد

فیلم کمدی «مرثیه‌ای برای خانم جی» (Requiem for Mrs.J) به کارگردانی بویان وولتیچ، پرچم‌دار سینمای صربستان در مراسم اسکار پیش رو خواهد بود. داستان این فیلم درباره‌ی زنی به نام گاسپوجا جی است که قصد دارد در اولین سالروز مرگ همسرش، دست به خودکشی بزند.

اما بزرگ‌ترین شگفتی، در انتخاب نماینده‌ی سینمای فنلاند رقم خورد؛ جایی که با وجود فیلم بسیار تحسین‌شده‌ی «سمت دیگر امید» (The Other Side of Hope) از سرشناس‌ترین چهره‌ی سینمای فنلاند، آکی کوریسماکی که جایزه‌ی خرس نقره‌ای برلین را نیز برای وی به ارمغان آورده بود، فیلم «تام از فنلاند» (Tom of Finland) به کارگردانی دومه کاروکوسکی برای حضور در این رقابت انتخاب شد. این فیلم به زندگی هنرمند سرشناس فنلاندی، توکو لاکسونن پس از پایان جنگ جهانی دوم می‌پردازد.

Tom of Finland

نمایی از فیلم Tom of Finland

فیلم «عشق او آب حمام را به جوش می‌آورد» (Her Love Boils Bathwater) به کارگردانی ریوتا ناکانو، به عنوان جدیدترین نماینده‌ی سینمای ژاپن در اسکار، داستان مادری به نام فوتابا است که پس از آگاهی از ابتلا به بیماری سرطان و مرگ قریب الوقوع خود، تلاش می‌کند تا وضعیت خانواده‌اش را بهبود ببخشد.

سینمای ژاپن تا پیش از این یک‌بار توسط فیلم عزیمت‌ها (Departures) به کارگردانی یوجیرو تاکیتا موفق به تصاحب جایزه‌ی اسکار بهترین فیلم خارجی زبان شده و سه مرتبه نیز با فیلم‌های راشومون (Rashomon) به کارگردانی آکیرا کوروساوا، دروازه جهنم (Gate of Hell) به کارگردانی تینوسوکه کینوگاسا و سامورایی: افسانه موساشی (Samurai: The Legend of Musashi) به کارگردانی هیروشی ایناگاکی، این جایزه را به صورت افتخاری دریافت کرده است.

Her Love Boils Bathwater

نمایی از فیلم Her Love Boils Bathwater

تا به این لحظه ۲۴ کشور نماینده‌های خود را برای رقابت در مراسم اسکار معرفی کرده‌اند

تا به این لحظه ۲۴ کشور نماینده‌های خود را برای رقابت در مراسم اسکار معرفی کرده‌اند که از میان آن‌ها می‌توان به فیلم‌های باد سیاه (The Dark Wind) به کارگردانی حسین حسن از عراق، محو شدگی (In the Fade) به کارگردانی فاتح آکین از آلمان، نظم الهی (The Divine Order) به کارگردانی پترا ولپه از سوئیس، واجب (Wajib) به کارگردانی آن ماری جاسر از فلسطین و آیلا: دختر جنگ (Ayla: The Daughter of War) به کارگردانی جان اولکای از ترکیه اشاره کرد.

یکی از مهم‌ترین آثار حاضر در این رقابت، فیلم مربع (The Square) محصول سوئد است که اخیرا جایزه‌ی نخل طلای جشنواره‌ی کن را برای روبن اوستلوند به ارمغان آورد. پیش از این نیز کشور سوئد، دو فیلم غیر عمدی (Involuntary) و فورس ماژور (Force Majeure) را به کارگردانی اوستلوند به نمایندگی از خود به آکادمی اسکار معرفی کرده بود که هیچ‌کدام در نهایت موفق به راه‌یابی به فهرست نهایی فیلم‌ها نشدند.

The Dark Wind

نمایی از فیلم The Dark Wind

کشورهای مختلف تا روز دهم مهرماه فرصت دارند تا نماینده‌ی خود را برای شرکت در رقابت اسکار امسال معرفی کنند و این در شرایطی است که هنوز سینمای ایران بر سر معرفی فیلمی خاص به اتفاق نظر نرسیده است. نامزدهای نهایی نودمین دوره‌ی جوایز اسکار در تاریخ بیست و سوم ژانویه (۳ بهمن) اعلام خواهد شد و مراسم اصلی نیز در شب چهارم مارس (۱۳ اسفند) در سالن دالبی تئاتر در لس آنجلس برگزار می‌شود.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده