نویسنده: رضا اکبری
// سه شنبه, ۱۴ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۰۲

سرانجام PCI Express 4.0 امسال وارد بازار می‌شود

PCI-Express 4.0 پس از هفت سال وارد بازار می‌شود، ولی به زودی جای خود را به نسخه بعدی این استاندارد با نام PCI-Express 5.0 خواهد داد.

قطعا بسیاری از شما هم به این موضوع رسیده‌اید که PCI-Express 3.0 بیش از اندازه در جایگاهش باقی مانده است. این استاندارد در حدود هفت سال است که با ما بوده؛ در حالی که تکنولوژی باید روز به روز به جلو حرکت کند. اما سرانجام نسخه ۴ این استاندارد امسال در دسترس عموم قرار می‌گیرد. با پیشرفت چشمگیر تجهیزات قابل نصب روی PCIe در دو سال اخیر، بازار آماده عرضه نسخه بعدی این استاندارد شده است. صحبت ما درباره درایو‌های M.2 ،NVMe و البته درباره دستگاه‌هایی با چند پردازنده گرافیکی است که درحال فراگیر‌تر شدن هستند.

PCIe 4

PCIe 4

پهنای باند و فرکانس

در استاندارد جدید پهنای باند تا ۶۴ گیگابیت بر ثانیه افزایش پیدا کرده است که این مقدار درست دو برابر سرعتی است که در نسخه ۳ عرضه می‌شد. علاوه بر این، فرکانس اتصال به یکدیگر هم به ۳۲ گیگاهرتز افزایش یافته است که دیگر تغییر بزرگ این نسخه به حساب می‌آید. کارخانه‌های سازنده قطعات، آماده ارائه نسخه جدید این استاندارد هستند. این یعنی زمان زیادی طول نمی‌کشد که ما سخت‌افزار‌هایی مجهز به PCIe 4.0 را در بازار ببینیم. اما نکته‌ی جالب اینجا است که PCIe 4.0 مدت زمان بسیار کوتاهی و در حدود تقریبا دو سال به عنوان آخرین نسخه از این استاندارد خواهد بود و برنامه‌ها نشان می‌دهد که نسخه ۵ به‌زودی و در سال ۲۰۱۹ جایگزین نسخه ۴ خواهد شد که البته این خبر طبق اعلام PCI-SIG است. نسخه بعدی هم قرار است پهنای باند نسخه ۴ را تا دو برابر افزایش دهد. سرانجام ممکن است ما شاهد رسیدن درگاه‌های اترنت به سرعت ۴۰۰ گیگابیت باشیم. همچنین این مزیتی برای سیستم‌هایی با چند پردازنده گرافیکی است که مسلما سود زیادی از سرعت بسیار بالای PCIe 5.0 و پهنای باند اضافی آن خواهند برد.

PCIe 4

پیشرفت‌های کاربردی PCIe 4.0:

ایجاد حاشیه در مسیر سمت گیرنده که باعث می‌شود سیستم بتواند تشخیص دهد در هر مسیر چقدر نزدیک به لبه‌ها عملیات واقعی در حال انجام است.

گسترش تگ‌ها و اعتبارات: این اجازه را می‌دهد که برچسب‌ها و اعتبار‌ات را به‌خوبی در آینده‌ای قابل پیش‌بینی برای دستگاه‌های خدماتی پخش کند.

پذیرش PCIe 4.0:  

  • فروشنده‌های زیادی ۱۶ گیگاانتقال بر ثانیه در لایه فیزیکی سیلیکونی را تایید کردند
  • عمده فروشنده‌های IP کنترلر‌های ۱۶ گیگاانتقال بر ثانیه را پیشنهاد می‌کنند
  • عرضه تعداد زیادی از کنترلر‌های 16GT/s در کارگاه PCI-SIG
  • آشنایی شرکت‌کنندگان DevCon با 16GT/s

 

PCIe 4

PCI-SIG همچنان با شهرت مثال‌زدنی خود در حال عرضه قطعات جدیدی با قیمت پایین، مصرف پایین و کارایی بالا برای اپلیکیشن‌های مختلف و نیاز بازار است. PCI Express 4 مشخصاتی از جمله این موارد را نیز دارد: طراحی‌شده با آخرین بررسی‌های IP، دارای بهبود دهنده‌های کارایی و...

سوال بزرگ اینجا است که شما با این مشخصات چه می‌کنید؟ آیا سریعا پس از عرضه PCIe 4.0 اقدام به ارتقا سیستم خود خواهید کرد یا چند سالی صبر می‌کنید تا PCIe 5.0 وارد بازار شود و آن را خریداری کنید؟ در صورتی که نیاز برای بروزرسانی و ارتقا وجود نداشته باشد و با پیش‌بینی آینده از کارایی سیستم‌تان راضی و مطمئن باشید، ادامه دادن با سخت‌افزار حال حاضر بهترین گزینه و مطمئن‌ترین راه است. بررسی‌های واقعی و توضیحات درباره سخت‌افزار‌های تازه به بازار آمده همیشه مفید و کمک‌کننده است. ما شما را در جریان اتفاقات آینده قرار خواهیم داد.


منبع eteknix
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده