بازی Yakuza Kiwami، یک بازسازی با ارزش از اولین نسخه مجموعه یاکوزا است که بعضی از محدودیت‌ها و مشکلات، مانع موفقیت کامل این اثر شده است.

نسل ششم بازی‌های ویدیویی را می‌توان یکی از نسل‌های برتر دانست. نسلی که کنسول رویایی پلی‌استیشن 2 با بازی‌های خود حسابی خوش درخشید و توانست هواداران زیادی را جذب خود کند. البته جدای از بحث بازی‌های انحصاری، شاهکارهای دیگری نیز در این نسل روانه بازار شدند. در میان بازی‌های انحصاری کنسول پلی‌استیشن 2 اولین نسخه از سری یاکوزا، توانست ترکیب خوبی از بازی‌های جهان‌باز غربی و بازی‌های ناب شرقی را به وجود بیاورد. حال در نسلی به سر می‌بریم که اکثر ناشران بازی‌های ویدیویی مدام بازی‌های خود را ریمستر می‌کنند. بازی‌هایی که شاید ۴-۵ سال هم از ساخت آن‌ها نمی‌گذرد. در این میان شاهد بازسازی مجدد بعضی از بازی‌ها هستیم که خب این مورد قابل قبول است مگر اینکه سازنده خلاف آن را ثابت کند. بازی Yakuza جزو آن دسته از بازی‌هایی بود که سونی اعلام کرد نسخه بازسازی شده آن را خواهد ساخت و جدای از بازسازی کامل، یک سری محتویات جدید نیز در اختیار مخاطب قرار می‌دهد. در ادامه با بررسی بازی Yakuza Kiwami همراه زومجی باشید:

برای دانلود ویدیو از آپارات اقدام کنید | تماشا در یوتیوب

حال بازسازی اولین نسخه از مجموعه یاکوزا با نام Yakuza Kiwami روانه بازار شده و این سوال پیش می‌آید که آیا بازی Yakuza Kiwami واقعا یک بازسازی کامل است؟ در جواب باید بگویم که بازی Yakuza Kiwami شاید یک بازسازی تمام عیار نباشد اما پیشرفت چشم گیری نسبت به نسخه اصلی خود داشته و جدای از آن، اصالت خود را حفظ کرده است. داستان بازی، در سال ۱۹۹۵ و حول کازوما کریو، قهرمان سری یاکوزا، روایت می‌شود. شخصی که به عنوان ستوان خانواده دوجیما، فعالیت می‌کند. زمانی نمی‌گذرد که اتفاقی ناخواسته گریبان‌گیر کازوما و نیشیکیاما آکیرا، دوست دوران بچگی کازوما کریو، می‌شود. حال کازوما سخت‌ترین تصمیم زندگی خود را گرفته تا از اشخاصی که دوست‌اشان دارد، محافظت کند. این تصمیم سبب می‌شود وی ۱۰ سال از عمر خود را در زندان سپری کند و زمانی که بیرون می‌آید، با دنیایی جدید از یاکوزاها و اتفاقات مختلف روبه‌رو می‌شود. حال کازوما کریو که زمانی او را به اسم اژدهای دوجیما می‌شناختند، در هیچ خانواده‌ای از کلن توجو جای ندارد و جدای از آن، باید مشکلاتی را که در جریان این ۱۰ سال رخ داده‌اند یکی پس از دیگری حل کند.

بررسی بازی Yakuza Kiwami

داستان سرایی دو شخصیت کیریو و نیشیکی و جمع‌بندی آن‌ها، از نقاط قوت داستان بازی Yakuza Kiwami است

شروع بازی Yakuza Kiwami به نحوی است که شاهد چند فلش بک از شخصیت‌های داستان هستیم و از آن جایی که با نسخه اول بازی طرف هستیم، به خوبی با شخصیت‌های دنیای یاکوزا آشنا خواهید شد. از شروع خوب بازی و روایت اولیه آن که بگذریم، روایت داستانی در دو شاخه مختلف روایت می‌شود. داستان بازی روایت‌گر سرگذشت دو عضو برجسته یاکوزا، دو دوست دوران کودکی یا به عبارتی، دو برادر است. اشخاصی که سالیان سال با یکدیگر زندگی کرده و بزرگ‌ شده‌اند. اشخاصی که در یک خاندان خدمت می‌کردند و حال سرنوشت، آن‌ها را در دو نقطه مخالف هم قرار داده است. شخصیت پردازی شخصیت‌های بازی آن چنان رنگ و بوی خاصی ندارد و نویسنده بیشتر روی دو شخصیت اصلی یعنی کازوما کریو و نیشیکیاما آکیرا مانوور داده است. در جریان ۱۳ چپتر بازی، شما در نقش کازوما بازی کرده و داستان زمان حال را پیش می‌برید. از طرفی در میان هر چپتر یک سری میان‌پرده از وقایع رخ داده در ۱۰ سال نبود کازوما را مشاهده می‌کنیم که تغییر و تحولات شخصیت نیشیکی را به تصویر می‌کشد.

به روایت ساده‌تر، Yakuza Kiwami سه فاز داستانی مختلف دارد؛ اولین فاز شما را با شخصیت‌ها و وقایع داستان و دنیای یاکوزا آشنا می‌کند. فاز دوم، داستان کازوما و نیشیکی را پیش می‌برد و به سوال‌های ذهن شما درباره ۱۰ سال نبود کازوما کریو جواب می‌دهد. در این میان مهم‌ترین قسمت داستانی را می‌توان فاز سوم دانست. جایی که دو خط داستانی به خوبی به هم متصل شده و در انتها یک جمع‌بندی عالی را رقم می‌زند.

بازی Yakuza Kiwami

وجود نوار سلامت کلاسیک که از طریق خرید نوشیدنی و غذا خوردن بازیابی می‌شود، از مواردی است که حس و حال تازه‌ای به گیم‌پلی بازی داده است

زمانی که یک بازی به صورت کامل بازسازی می‌شود، گیم‌پلی مهم‌ترین بخشی است که موفقیت یا عدم موفقیت یک اثر را مشخص می‌کند. از همان بدو ورود به جهان‌بازی Yakuza Kiwami دو مورد توجه شما را به خود جلب می‌کند. اولین مورد سیستم مبارزه‌ای بازی که شامل چهار استایل مختلف می‌شود. اولین استایل مبارزه‌ای Rush نام دارد که ضربات و حرکت شما از سرعت بالایی برخوردار است و به راحتی می‌توانید حملات دشمنان را جا خالی دهید اما، سیستم تدافعی شما ضعیف می‌شود. دومین حالت Brawler نام دارد که تقریبا تعادل را میان ضربات و سیستم دفاعی شما به وجود می‌آورد. سومین حالتی که کم پیش می‌آید در اوایل بازی به سراغ آن بروید، Beast نام داشته که در اینجا ضربات کازوما شدیدا آهسته می‌شود ولی قدرت ضربات، چندین و چند برابر بالاتر می‌رود. حال مهم‌ترین استایل بازی Yakuza Kiwami که وابسته به محتوای جدید این نسخه بازسازی شده است، استایل اژدهای دوجیما (Dragon of Dojima) نام دارد که از نظر قدرت و سرعت، می‌توان آن را بین استایل Brawler و Beast در نظر گرفت. در طول بازی و پیشرفت‌های خود آن قدر مبارزات مختلف را انجام می‌دهید که پس از تجربه ۱۰-۱۲ ساعته از بازی، شاید سیستم مبارزات خیابانی برای شما تکراری شود. مبارزه‌های بخش داستانی و چپترهای Yakuza Kiwami از تنوع خوبی برخوردار هستند و اگر شبیه به هم باشند، حداقل در یک محیط جدید رخ می‌دهند. اما مبارزه‌های خیابانی که در جریان آن باید با گروه‌های یاکوزا یا ولگردهای خیابانی مبارزه کنید، شدیدا یکنواخت بوده و هیچ تنوعی ندارند. همیشه گروهی شما را رویت کرده و سریعا به سمت‌اتان می‌دوند و باید با آن‌ها مبارزه کنید. البته در این میان اگر مشتاق مبارزه نیستید، سریعا دویده و از محیط مورد نظر دور شوید.

 پر کردن سریع نوار Heat Guage و اعمال ضربه‌های تمام کننده روی دشمنان، از لذت بالایی برخوردار است

مبارزه‌های بازی هرچقدر تکراری و یکنواخت هستند، محتویات جهان‌بازی آن را جبران می‌کند. دومین موردی که در بازی Yakuza Kiwami نظر شما را به خود جلب می‌کند، نقشه‌ی کوچیک اما پر محتوای بازی است. جهان بازی شاید آن‌قدر بزرگ نباشد که بتوانید محیط‌های متنوع و زیادی را تجربه کنید اما از مینی گیم‌های جذاب، چالش‌های مختلف، کوئست‌های پویا و کوئست‌های فرعی داستانی پر شده که انجام هرکدام از آن‌ها یک سری پوینت CP (با دادن CP به یکی از NPCهای بازی، می‌توانید از وی آیتم‌هایی نظیر لباس و موارد دیگری خریداری کنید) و پوینت لول‌اپ و پول را در اختیار شما قرار می‌دهد. یکی از دلایلی که مبارزات بازی را خسته کننده می‌کند، این است که پس از آزاد شدن شما از زندان، تمامی قابلیت‌های منحصربه‌فرد استایل‌های مبارزه‌ای خود نظیر حرکات تمام کننده و کمبو‌های هیجان انگیز را از دست می‌دهید و حال باید مدام کوئست‌های مختلف را انجام داده و چپترهای بازی را پشت سر بگذارید تا پوینت لول‌آپ به دست بیاورید. سیستم ارتقا شخصیت Yakuza Kiwami واقعا کامل و خاص است و در چهار بخش مختلف، قدرت واقعی کازوما را در اختیارتان قرار می‌دهد. برای مثال، بخش ‌Body، در واقع قدرت‌های مربوط به نوار سلامت، یا قدرت ضربات شما را شامل می‌شود. همچنین از طریق بخش Tech، می‌توانید ویژگی‌های نوار Heat Gauge را آزاد کنید و بخش Dragon of Dojima، تنها مختص به ضربات و قابلیت‌های استایل مبارزه‌ای اژدهای دوجیما است. در واقع پوینت‌هایی که به دست می‌آورید، قابل خرج کردن برای این استایل مبارزه‌ای نیست و اینجا، دقیقا جایی است که پای محتوای جدید بازی Yakuza Kiwami به وسط می‌آید.

بازی Yakuza Kiwami

نبود سیستم آب و هوای پویا، از مشکلات بزرگ بازی Yakuza Kiwami است که باعث یکنواختی بیشتر گیم‌پلی شده است

بازی Yakuza Kiwami دارای سیستمی به نام Majima Everywhere است که در جریان آن، شخصیت گورو ماجیما، یکی از شخصیت‌های دنیای یاکوزا که رقیبی برای کازوما به حساب می‌آید، مدام در شهر در حال گشت و گذار است و زمانی که شما را ببیند، کازوما را به مبارزه می‌طلبد. هر از چند بار که پیروز شوید یک قابلیت از شاخه Dragon of Dojima را آزاد خواهید کرد. البته گورو ماجیما، از یک سیستم سطح‌بندی برخوردار است و برای آزادسازی هر ویژگی خود در استایل اژدهای دوجیما، باید به سطح مورد نظر گورو ماجیما رسیده باشید. همچنین شخصیت‌های دیگری در جهان‌بازی را ملاقات خواهید کرد که شما را در این بخش همراهی خواهند کرد. با اینکه گورو در طول مبارزات خود بعضی وقت‌ها با شکل و شمایل‌های مختلفی ظاهر می‌شود اما پس از مدتی، اگر قصد باز کردن تمامی قابلیت‌ها را داشته باشید، روند مبارزه‌ها حالت یکنواختی را به خود می‌گیرند. رفته رفته با باز کردن تمام ویژگی‌های خود در هر استایل، مبارزه‌ها رنگ و بوی جدیدی به خود گرفته و به لطف حرکات جدیدی که یاد می‌گیرید، می‌توانید ضربات تازه‌ای را روی حریف اعمال کنید اما، برای رسیدن به آن‌ها باید زمان زیادی را صرف بازی کردن کنید که خب برای رسیدن به این سطح کمی دیر است زیرا سیستم مبارزه‌های بازی شما را در حلقه‌ای از تکرار قرار داده است. با اینکه در بازسازی یک اثر، باید اصالت آن را حفظ کرد ولی وجود یک سری تغییرات، می‌تواند دنیای جدیدی را در اختیار کاربران قرار بدهد. برای مثال Yakuza Kiwami فاقد سیستم شب و روز پویا است و این امر، شدیدا تو ذوق می‌زند. اگر سیستم شب و روز برای بازی تعبیه شده بود، شاید مبارزه‌های بازی شکل و شمایل متفاوتی را به خود می‌گرفت. البته یک سری از مراحل بازی در روز انجام می‌شوند ولی تنها این موارد، برای تنوع بخشیدن به مبارزات کافی نیست. مورد دیگری که وجود آن کمی جذابیت بازی را از بین برده، نبود امکان شخصی سازی بازیکن در ابتدای بازی است.

به عبارتی تا قبل از اینکه یک دور بازی را به اتمام برسانید، نمی‌توانید لباس‌ و ظاهر خود را تغییر دهید (البته در دسترس بودن، به این معنا نیست که می‌توانید از این ویژگی در نیوگیم+ استفاده کنید بلکه، یک حالت جدید به نام Pro Adventure در دسترس قرار می‌گیرد که از ادامه پیشرفت‌های خود بازی را شروع کرده و فارغ از هر نوع خط داستانی، آزادانه در جهان‌بازی مشغول فعالیت‌های مختلف می‌شوید). با تمام این تفاسیر، گیم‌پلی بازی Yakuza Kiwami در همان ابتدای کار جذابیت خود را نشان نمی‌دهد و رفته رفته روی واقعی خود را به نمایش می‌گذارد که شاید کمی دیر باشد اما به لطف نحوه مبارزه و استفاده از قدرت‌های استایل‌های مبارزه‌ای می‌تواند تا حدی شما را سرگرم نگه دارد. البته اگر اهل بازی‌های جهان باز باشید، وجود فعالیت‌های متفرقه از مواردی است که بازی را از یکنواختی خارج کرده و سبک مبارزه‌ای شما را زودتر به تکامل می‌رساند.

بررسی بازی yakuza kiwami

گرافیک بازی یک دو گانگی خاصی را برای مخاطب به وجود می‌آورد

در کنار گیم‌پلی بازی، گرافیک Yakuza Kiwami نیز یک دوگانگی خاص را برای شما به وجود می‌آورد.  منظور از دوگانگی این است که در قسمت‌های مختلف شاهد گرافیک‌های متفاوتی از یکدیگر هستیم. برای مثال کافی است در شب‌های بارانی، در خیابان قدم زده یا در روز به جزئیات نورپردازی توجه کنید تا قدرت گرافیکی بازی در این دو بخش را مشاهده کنید اما، در همین حین به اطراف نگاه بیاندازید تا گرافیک فنی بسیار ضعیف بازی را مشاهده کنید؛ از طراحی وسایل نقلیه و بی‌جزئیات بودن‌اشان گرفته تا محیط‌های ساده و خیس نشدن مردم و شخصیت بازی در زیر باران، همگی بدون ذره‌ای جزئیات در بازی قرار داده شده‌اند. از نمونه‌های دیگر تناقض در گرافیک و طراحی‌های بازی می‌توان به طراحی شخصیت‌ها اشاره کرد. شخصیت‌های اصلی به خوبی باز طراحی شده و جزئیات چهره آن‌ها به خوبی مشخص است اما سایر شخصیت‌های جهان‌بازی، یا تکراری بوده یا اینکه از طراحی ضعیفی برخوردار هستند. در کنار این موارد، باس‌فایت‌های بازی به خوبی طراحی شده‌اند. در جریان بعضی از چپترهای بازی، شاهد باس‌فایت‌های نفس‌گیری هستیم که اگر خودتان را آماده نکرده باشید، محال است برنده شوید البته، این نکته را بگویم که در جهان‌بازی شاهد مینی باس‌های مختلفی هستیم اما مبارزه با باس‌های اصلی، لذت دیگری دارد. همچنین چپترهای بازی و ماموریت‌های اصلی از تنوع خوبی برخوردار بوده و هیچ‌وقت باعث یکنواخت شدن روند بازی نمی‌شوند.

اگر عشق خواندن و گوش کردن به آهنگ‌های شرقی هستید، بخش کارائوکه بازی را از دست ندهید

اینکه بازی پر از محتوای مختلف باشد ولی از تنوع خوبی برخوردار نباشند، هیچ سودی برای مخاطب ندارد. در بخش گیم‌پلی گفته شد که بازی Yakuza Kiwami در این بخش (محتویات مختلف نظیر مراحل داستانی فرعی یا فعالیت‌های مختلف در جهان‌بازی) خوب ظاهر شده و این موفقیت را باید مدیون طراحی‌های بازی باشیم. برای مثال اگر از مبارزه‌های خیابانی خسته شده‌اید، می‌توانید به دارت یا بیلیارد بازی کردن مشغول شوید. اگر می‌خواهید به آرامش برسید، تنها کافی است وارد کارائوکه (محیطی که شهروندان به آنجا رفته و در اتاق‌های مختلفی که اجاره می‌کنند، به آواز خواندن مشغول می‌شوند) شده و به آواز خواندن مشغول شوید؛ آن هم زمانی که کازوما با خواندن هر آهنگ، خاطرات گذشته خود را به یاد می‌آورد و این بخش شدیدا خوب طراحی شده است. در انتها بهترین بخش گرافیک بازی که در آن می‌توان نهایت جزئیات را مشاهده کرد، میان‌پرده‌های بازی است که از حق نگذریم، بعضی از آن‌ها از کارگردانی و هیجان خاصی برخوردار هستند. موسیقی و صداگذاری‌های بازی نیز در نوع خود عالی کار شده‌اند. در نسخه بازسازی شده بازی Yakuza شاهد این هستیم که نام تمامی خیابان‌ها و فروشگاه‌ها یا مغازه‌ها و سایر موارد روی نقشه بازی، به انگلیسی ترجمه شده و به خوبی بومی‌سازی روی این بخش‌ها اعمال شده است. جدای از آن، ساندترک‌های بازی شدیدا عالی کار شده‌‌اند. مخصوصا زمانی که به سراغ کارائوکه‌ رفته و شروع به آواز خواندن می‌کنید یا هنگام مبارزه با باس‌های بازی که موسیقی سبب می‌شود آدرنالین شما بالا برود.

بازی Yakuza Kiwami

درآخر بازی Yakuza Kiwami با تمام عیب‌هایی که دارد، یک بازسازی با ارزش از اولین نسخه مجموعه یاکوزا است که در اختیار مخاطبان نسل هشتمی سونی قرار داده شده و کامل کردن آن، حدود ۳۰-۴۰ ساعت زمان می‌برد. اگر به دنبال بازی متفاوت از سایر بازی‌های بازار و تجربه یک اثر جهان‌باز شرقی هستید، Yakuza Kiwami می‌تواند بهترین گزینه برای شما باشد. در کنار این موارد، داستان و شخصیت‌ پردازی بازی نیز خود دلیلی است تا بازی یاکوزا کیوامی را تجربه کرده و فارغ از عیب‌هایی که دارد، از آن لذت ببرید.


منبع زومجی

Yakzua Kiwami

بازی Yakuza Kiwami را می‌توان یک بازسازی با ارزش از اولین نسخه سری یاکوزا دانست. با اینکه این بازی از مشکلات و محدودیت‌هایی رنج می‌برد ولی در کنار آن، شاهد یک دنیای بسیار غنی و پر محتوا هستیم که در جریان آن می‌توانید انواع و اقسام فعالیت‌های مختلف را انجام داده و لذت ببرید. در کنار این موارد، گرافیک بازی نیز پیشرفت بسیار خوبی داشته و می‌توان آن را هم‌رده سایر بازی‌های نسل هشتمی دانست.
محمد صادق تواضعی

8

نقاط قوت

  • - طراحی بسیار خوب چهره شخصیت‌های اصلی
  • - نورپردازی عالی
  • - محتویات زیاد در دنیای بازی
  • - باس فایت‌های چالش برانگیز
  • - شخصیت پردازی خوب
  • - غنی بودن سیستم ارتقای استایل‌های مبارزه‌ای
  • - پایان‌بندی عالی داستان

نقاط ضعف

  • - مبارزات یکنواخت و تکراری
  • - گرافیک فنی بسیار ضعیف
  • - نبود سیستم شب و روز پویا
  • - نبود شخصی سازی برای بازیکن در ابتدای بازی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده