// دوشنبه, ۲۰ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۵۹

بررسی عملکرد فنی چند بازی ایکس‌ باکس وان ایکس از دید دیجیتال فاندری

دیجیتال فاندری با بررسی چندین بازی روی ایکس‌باکس وان ایکس، عملکرد فنی این کنسول را امیدوار‌کننده دانسته است. 

 یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مسائلی که در مورد کنسول Xbox One X مطرح می‌شود، تفاوت بازی‌ها روی آن نسبت به دیگر کنسول‌ها است. اینکه این بازی‌ها چقدر روی این کنسول بهتر اجرا می‌شوند و این که آیا ارزش ۵۰۰ دلار را دارد، از جمله مهم‌ترین سوال‌هایی هستند که در ذهن مخاطبین می‌چرخند. من یک کنسول ایکس باکس وان معمولی دارم، آیا کنار گذاشتن آن و ۵۰۰ دلار دیگر خرج کردن برای این کنسول فایده دارد؟ من یک پلی‌ استیشن 4 پرو دارم، آیا تفاوت بازی‌های مولتی‌پلتفرمی که عاشق‌شان هستم روی این کنسول آن‌قدری هست که یک ایکس‌ باکس وان ایکس بخرم؟ این‌ها سوالی است که برای رسیدن به بهترین پاسخ، باید تا زمان عرضه و مقایسه جز به جز بازی‌ها صبر کرد.

یکی از مهم‌ترین سوالات پیرامون این کنسول جدید:
واقعا چقدر با دیگر کنسول‌ها تفاوت دارد؟

دیجیتال فاندری، بخش تحلیل و بررسی سخت‌افزاری و عملکرد بازی‌های سایت یوروگیمر، در مقاله‌ای، چند بازی متفاوت را روی کنسول ایکس‌باکس وان ایکس مقایسه کرده تا ببیند تفاوت آن با دیگر نسخه پلتفرم‌ها چگونه خواهد بود. این سایت چند بازی برتر و پرطرفدار را زیر ذره‌بین خود قرار داده است که شامل Gears of War 4 ،Halo Wars 2 ،Titanfall 2 ،Quantum Break ،Killer Instinct ،Path of Exile ،World of Tanks و F1 2017 ،Rise of The Tomb Raider و دیگر آثار می‌شوند. همانطور که شاهد هستید، این سایت سعی کرده تا چندین بازی را در سبک‌های مختلف بررسی کند چرا که هر کدام از آن‌ها می‌توانند با توجه به قدرت بصری و فنی و موتور بازیسازی خود، سخت‌افزار کنسول را از ابعاد مختلف به چالش بکشند. دیجیتال فاندری تک تک این بازی‌ها را روی کنسول ایکس‌باکس وان ایکس اجرا کرده و به بررسی پرداخته است. پس خبری از اجرای این بازی‌ها روی پی سی های مشابه سخت‌افزار ایکس‌باکس وان ایکس نیست و گیمزکام 2017 بهترین موقعیت برای به چالش کشیدن این کنسول مورد انتظار بود.

«این بررسی و نظریه‌ها از دید دیجیتال فاندری اعلام شده و زومجی در آن هیچ نقشی ندارد»

در اولین بررسی، به سراغ بازی Gears of War 4، اثر استودیو Coalition رفتیم و همانطور که انتظار می‌رفت، این بازی به شکل فوق‌العاده‌ای قابل توجه بود. البته دیجیتال فاندری قادر به به ضبط بازی و بررسی ریز به ریز بازی از نظر نرخ فریم ریت و کیفیت تصویر نبود، اما به صورت چشمی، دقیقا چیزی که هر بازیکنی به آن صورت و بدون تجهیزات خاصی بازی را از نگاه خود می‌بیند و تجربه می‌کند، تغییرات بین نسخه ایکس‌باکس وان معمولی و ایکس‌باکس وان ایکس به شدت قابل توجه و هیجان‌انگیز است. در پایه‌ترین حالت این تفاوت‌ها، شما این بازی را روی رزولوشن 4K به صورت واقعی تجربه خواهید کرد. همانطور که می‌دانید این بازی برای پی‌سی‌های قدرتمند نیز بهینه شده بود و این نسخه دارای فیلتر بافت‌های بسیار با کیفیتی بود. بنابراین کوالیشن توانست به لطف قدرت کنسول ایکس‌باکس وان ایکس، تمامی فیلترهای اختصاصی نسخه پی‌سی را به نسخه کنسولی بیاورد و حتی آن‌ها را به طور قابل توجه‌ای نیز آپگرید کند. البته لازم به ذکر است که بازی Gears of War 4 در بخش داستانی توانسته بود عملکری فوق‌العاده در ارایه بازی در نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه داشته باشد. حال با وجود تغییرات بصری بسیار عالی آن روی کنسول ایکس‌باکس وان ایکس، این کنسول توانست به همان اندازه با ثبات عمل کند.  

Gears of War 4

شاید برخی بازی‌ها به صورت 4K واقعی اجرا نشوند، اما راندمان و عملکرد بهتری را به نمایش می‌گذارند

بازی بعدی مربوط به آخرین اثر استودیو Remedy، یعنی Quantum Break است. این بازی به صورت لایو استریم به نمایش درآمد و ما شاهد اجرای آن به صورت کامل برای سنجیدن نکته به نکته آن نبودیم اما چیزی که به نمایش درآمد، چشمگیر بود. نمایش این بازی روی کنسول ایکس‌باکس وان ایکس بسیار استوار و بسیار بهینه شده بود. البته این بازی روی این کنسول نیز به صورت نرخ ۳۰ فریم برثانیه ثابت اجرا شد اما در عین حال یکی از معدود بازی‌هایی بود که به جای تکنیک‌های آپ‌اسکیل، روی رزولوشن واقعی 4K به نمایش درآمد. همچنین تفاوت بازی نسبت به نسخه ایکس‌باکس وان معمولی چه در نورپردازی‌های شب و چه در روز، به وضوح قابل دیدن بود. برای ما جالب است بدانیم که برای اجرای بازی با چنین جزییاتی روی پی‌سی، چه سخت‌افزاری نیاز است!

حال به Killer Instinct که یک بازی مبارزه‌ای است می‌رسیم. پشتیبانی این بازی از کنسول ایکس‌باکس وان ایکس یک تحول جالب و قابل توجه برای این اثر محسوب می‌شود. این بازی به صورت 900p روی کنسول ایکس‌باکس وان اجرا می شود و کنسول ایکس‌باکس وان ایکس این قابلیت را دارد که این اثر را به صورت بسیار واضح روی رزولوشن 4K اجرا کند و شاهد هیچ گونه افت عملکردی هم از این بازی نباشیم. تنها عیبی که می‌توان روی این نسخه از بازی گذاشت این است که این بازی همراه با مهره‌های ویدیویی خود روی کنسول جدید مایکروسافت منتشر خواهد شد که هیچ تغییری نسبت به نسخه معمولی نداشته است. جدا از این عیب، بازی Killer Instinct به صورت 4K واقعی با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه منتشر خواهد شد که تجربه‌ای فوق‌العاده یکپارچه و روان، نرخ فریم ثابت و محکی جذاب از رزولوشن اولترا HD را ارایه می‌دهد.

Rise of the Tomb Raider Xbox One X

استفاده از قابلیت چک‌بورد نه تنها برای هر دو کنسول سونی و مایکروسافت ضرری ندارد، بلکه می‌تواند در عین ارایه تجربه‌ای شفاف و کریستالی از نظر رزولوشن، راه را برای ارایه کیفیت بصری و فنی بازی‌ها بازتر کند

بازی بعدی جدیدترین اثر استودیو Codmasters یعنی F1 2017 است. این بازی نیز روی کنسول ایکس‌باکس وان ایکس به صورت 4K اجرا می‌شود، در صورتی که کنسول پلی‌استیشن 4 پرو این بازی را با رزولوشن 2160p ارایه می‌دهد. هر چند که هر دو کنسول با قابلیت Checkboard به چنین رزولوشنی دست یافته‌اند. کیفیت تصویر این بازی اگر به اندازه یک کامپیوتر فوق‌العاده قدرتمند نباشد، می‌توان گفت بسیار نزدیک به آن است. هرچند که هنگامی که بازی هدف خود را روی نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه می‌گذارد، سطح عملکرد بازی گاهی افت می‌کند که شامل افت فریم و پارگی تصویر در برخی از مقاطع بازی خواهد بود. هر چند که بازی با قابلیت چک‌بورد به چنین رزولوشنی دست یافته است، اما توانست ما را تحت تاثیر قرار دهد.

بازی Rise of the Tomb Raider و یک سری نمونه‌های دیگر، به صورت 4K واقعی روی این کنسول اجرا می‌شوند در حالی که روی کنسول پلی‌استیشن 4  پرو این عمل تا حدی توسط قابلیت چک‌بورد صورت می‌گیرد و این نقطه مقایسه‌ای است که انتظار دیدنش را نداشتیم. هر چه که باشد، این اختلاف رندر رزولوشن بین دو کنسول ایکس‌باکس وان ایکس و پلی‌استیشن 4 پرو ۲ برابر است، با شرایطی که بین این دو کنسول نیز ۴۳ درصد تفاوت قدرت پردازشی و ۵۰ درصد پنهای باند حافظه وجود دارد. هر چند، قابلیت چک‌بورد قادر است در ارایه کیفیت خیره‌کننده در رزولوشن 4K بسیار خوب عمل کند.

Titanfall 2

باید به این نکته توجه داشت که این کنسول هنوز عرضه نشده و بسیاری از سازنده‌ها وقت زیادی برای بهینه‌سازی بازی‌های‌ جدیدشان روی این کنسول نداشته‌اند؛ باید دید سازندگان با گذشته زمان چه کارهایی با این عقرب انجام خواهند داد

چنین مواردی را از نظر افزایش واضح بصری در بازی Titanfall 2 نیز شاهد هستیم. این بازی روی کنسول ایکس‌باکس وان ایکس، تجربه‌ای بین نسخه پلی‌استیشن 4 پرو و یک پی‌سی بسیار قدرتمند ارایه می‌دهد. در این نسخه کنسول ایکس‌باکس، شما آن چیزی را که از نظر بصری در کنسول پلی‌استیشن 4 پرو مشاهده می‌کنید دریافت خواهید کرد، اما در عین حال آن وضوح بسیار بالای نسخه پی سی را در نسخه ایکس‌باکس وان ایکس بازی خواهید داشت که می‌تواند تجربه آن کیفیت بصری را دو چندان کند. مواردی که نسبت به یک پی سی قدرتمند در این کنسول دیده نمی‌شود، مربوط به انسداد محیط و برخی از افکت‌های سایه‌زنی است. اما بازی در ارایه یک گیم‌پلی ۶۰ فریم بر ثانیه‌ای، بسیار کامل و بی‌عیب و نقص عمل می‌کند چرا که در دموی این نسخه از بازی که توسط استودیو Respawn ارایه شد، شاهد تست قدرت موتور این بازی در یک میدان نبرد بزرگ با حضور تایتان‌ها بودیم و کنسول ایکس‌باکس وان ایکس از نظر نرخ فریم توانست به خوبی کار خود را انجام دهد.

همچنین در مورد بازی Assassin’s Creed Origins باید گفت که این اثر در گیمزکام شامل دو نسخه می‌شد. چیزی که از این نسخه بازی در گیمزکام روی کنسول ایکس‌باکس وان ایکس مشاهده کردیم، نسخه قدیمی‌تر بازی بود که مشکلاتی از نظر رزولوشن و بافت‌ها و دور نماها در بازی داشت که باعث شد شاهد بافت‌های گل‌آلود و رزولوشن پایین در بخش هنری روی محیط باشیم. اما با توجه به این که نسخه به نمایش درآمده روی این کنسول مربوط به نسخه قدیمی آن بود، یوبی‌سافت اعلام کرده که این مشکلات برطرف خواهند شد و ما شاهد هرچه نزدیک‌تر شدن بخش فنی و بصری بازی، به نسخه به نمایش درآمده آن در E3 خواهیم بود که نمایشی خیره کننده از نظر بصری داشت.

مقاله‌های مرتبط با کنسول ایکس‌باکس وان ایکس

Middle Earth Shadow Of War

مایکروسافت همانند سونی دست سازندگان را برای ارایه تجربه‌های متفاوت روی این کنسول باز گذاشته است. این که آن‌ها رزولوشن بهتر را انتخاب کنند یا فریم بیشتر، این که وضوح 4K مهم‌تر است یا کیفیت بصری بالا، کاملا به سازنده بستگی دارد

حال نوبت به بازی Shadow of War می‌رسد. این بازی برای معرفی خود در کنفرانس E3 مایکروسافت، از یک پی‌سی قدرتمند استفاده کرده بود. هرچند جالب است بدانید که نسخه ایکس‌باکس وان ایکس این بازی قادر است تجربه بسیار مشابه‌ای از آن نمایش را با رزولوشن 4K ارایه دهد. همچنین این کنسول قادر است چنین تجربه‌ای را با عملکرد خوب در نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه اجرا کند. هرچند که در بازی شاهد مشکلات کوچکی در اجرا بودیم اما استودیو Monolith سعی دارد تا انجین بازی‌ سازی خود را تا حد امکان بهبود دهد. نکته لازم به ذکر این است که این استودیو هنوز برای بهینه‌سازی بازی وقت زیادی دارد و می‌تواند مشکلات را از سر راه بردارد. همچنین بازی‌‌های Halo Wars 2 و World of Tanks به راحتی می‌توانند با جزییات بالا و مشابه با نسخه اصلی، به صورت 4K روی ایکس‌باکس وان ایکس اجرا شوند.

به طور کلی، ایکس‌باکس وان توانست در گیمزکام امسال مواردی را به ما نشان دهد که در E3 نتوانست. این کنسول این بار به ما با بازی‌های مختلفی اعم از فرست پارتی و تردپارتی، بازی‌ها بزرگ AAA و AA و حتی بازی‌های مستقل کوچک نشان داد که چقدر می‌تواند به لطف سخت‌افزار جدید خود این بازی‌ها را متفاوت از هر کنسول دیگری ارایه دهد. طبق گفته استودیوی Monolith، کار کردن با کنسول ایکس‌باکس وان ایکس دقیقا همانند کنسول اصلی است، با این تفاوت که قدرت بسیار بیشتری را در اختیار سازنده قرار می‌دهد. این سادگی ساخت بازی برای ایکس‌باکس وان ایکس به خوبی نتیجه ارایه بازی‌های مختلف روی این کنسول را با توجه به تغییرات مثبتی که نسبت به سایر پلتفرم‌ها ارایه می‌دهد، ثابت می‌کند.

و این ثباتی که ما در این بازی‌هایی که تجربه کردیم، امیدوار کننده بودند. با عرضه هر بازی جدید برای کنسول‌های سونی، این سوال و این حس نا‌آگاهی و نامعلوم بودن وجود دارد که تفاوت‌های بین کنسول پلی‌استیشن 4 پرو با پلی‌استیشن 4 معمولی در چیست. درست همانند سونی، مایکروسافت نیز در را کاملا برای سازندگان باز گذاشته تا هر آن طور که می‌‌خواهند از سخت‌افزار این کنسول بهره ببرند. اما تا اینجا و بازی‌هایی که سایت یوروگیمر تست کرده، در توصیف و تعریف میان دو کنسول ایکس‌باکس وان، باید گفت که کنسول ایکس باکس وان ایکس بهترین گزینه برای تلوزیون‌های 4K شما است چرا که تصاویر شفاف و بسیار بهتری را نسبت به دیگر کنسول‌ها ارایه می‌دهد و همچنین در کنار وضوح بالا، شما کیفیت بصری بسیار بهتری نسبت به سایر کنسول‌ها دارید، چیزی که به خوبی در بازی Rise of the Tomb Raider قابل مشاهده است. به عنوان اولین نگاه نسبت به بازی‌هایی که به تازگی برای این کنسول در حال آماده شدن هستند، باید گفت که نمایش‌ها بسیار چشمگیر بودند که البته این آثار فقط به همین چند بازی ختم نمی‌شوند بلکه ۱۰۰ بازی برای کنسول ایکس‌باکس وان ایکس بهینه خواهند شد و موارد زیادی از قبیل رزولوشن بهتر یا کیفیت تصویر و نرخ فریم بالاتر نسبت به سایر پلتفرم‌ها را شاهد خواهیم بود. 

نظر خود را در مورد بررسی عملکرد فنی کنسول میان‌نسلی مایکروسافت از دید دیجیتال فاندری با زومجی به اشتراک بگذارید. 


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده