بررسی ماوس گیمینگ MSI Clutch GM60

بررسی ماوس گیمینگ MSI Clutch GM60

سه شنبه, ۱۱ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۰۱

ماوس مخصوص بازی Clutch GM60 محصول MSI، ماوسی با امکانات بسیار زیاد برای گیمرها است. با زومجی و بررسی این محصول همراه باشید.

ماوس گیمینگ Clutch GM60 محصول MSI، یکی از ماوس‌های بالارده این شرکت محسوب می‌شود که دارای ویژگی‌های بسیار زیادی است. گیمرها می‌توانند این ماوس ماژولار را با استفاده از قطعاتی که درون جعبه آن قرار گرفته، به شکل دلخواه خود در بیاورند و همچنین تکنولوژی Mystic Light، به کاربران اجازه می‌دهد تا رنگ‌های ماوس را هم شخصی‌سازی کنند. با زومجی همراه باشید تا این ماوس را بررسی کنیم و ببینیم که MSI که مدت‌ها است در ساخت سخت‌افزار کامپیوتر فعالیت دارد،‌ توانسته با این ماوس انتظارات گیمرها را برآورده کند؟ و GM60 می‌تواند به رقیبی برای ماوس‌های معروف شرکت‌های دیگر تبدیل شود؟

مشخصات فنی

  • ابعاد: ۱۲۵ در ۶۶ در ۳۹ میلی‌متر
  • وزن:‌ ۱۱۵ گرم
  • نوع ارتباط:‌ با سیم‌، کابل ۲ متری ساخته شده از جنس الیاف
  • رزولوشن: ماکسیمم ۱۰۸۰۰ DPI
  • عمر ماوس: ۵۰ میلیون کلیک
  • زمان پاسخ‌گویی: ۰.۳۳ میلی‌ثانیه
  • ۸ کلید قابلیت برنامه‌ریزی
  • نوع حسگر: PMW3330 مخصوص بازی
  • دارای چراغ‌های رنگی با قابلیت انتخاب از بین ۱۶/۸ میلیون رنگ

هنگام نگاه کردن به مشخصات سخت‌افزاری ماوس GM60، به راحتی می‌توانیم پی‌ ببریم که با یک ماوس فوق‌العاده رده بالا از لحاظ سخت‌افزاری طرف هستیم. این حس هنگامی که ماوس را نیز برای اولین بار در دست می‌گیرید، به سرعت به شما منتقل می‌شود. استفاده از قطعات با کیفیت در ساخت این ماوس، باعث شده که GM60، به یک ماوس سنگین تبدیل شود که به راحتی حس یک محصول گران‌قیمت را به کاربر منتقل می‌کند. از لحاظ ظاهری، مانند تمام محصولات مخصوص بازی MSI، این ماوس بدنه‌ای مشکی دارد که هنگام متصل کردن به کامپیوتر، چراغ‌های آن به صورت پیش‌فرض قرمز هستند که البته شما می‌توانید این رنگ‌ها را به صورت دلخواه تغییر دهید. روی قسمت پایین ماوس نیز،‌ اژدهای معروف گیمینگ MSI دیده می‌شود که چراغی زیر آن قرار دارد که با متصل کردن به کامپیوتر،‌ جلوه خاصی به ماوس شما می‌دهد. یک دکمه مخصوص تعیین DPI نیز روی ماوس و در زیر اسکرول ویل قرار گرفته است که با فشردن آن، DPI شما به سرعت تغییر می‌کند و DPI فعلی ماوس، از طریق سه چراغی که در کنار این دکمه قرار گرفته است، مشخص است. شما می‌توانید از طریق نرم‌افزار MSI Gaming Center، سه نقطه پیش‌فرض DPI را تغییر دهید که در ادامه در رابطه با ویژگی‌های این نرم‌افزار، توضیحات بیشتری ارائه می‌کنیم.

بررسی ماوس MSI Clutch GM60

در هر سمت این ماوس، دو دکمه وجود دارد که آنها نیز کاملا قابلیت شخصی‌سازی دارند و به صورت پیش‌فرض، اعمال Back و Forward را انجام می‌دهند. به دلیل طراحی کاملا قرینه این ماوس،‌ هم افراد چپ‌دست و هم افراد راست‌ دست، به راحتی می‌توانند با آن کار کنند و وجود دو دکمه در هر دو سمت آن، باعث شده که هر دو دسته از این افراد، به راحتی بتوانند از تمام ویژگی‌های آن استفاده کنند. اما مشکلی که در این بین به وجود می‌آید و برای من نیز بعضی مواقع آزار دهنده بود، اصابت تصادفی دست‌های من به دکمه‌های کناری ماوس بود. اگر MSI رویکردی مانند ماوس G900 لاجیتک را برای GM60 در نظر می‌گرفت، می‌توانست این مشکل را رفع کند. در ماوس G900 نیز که مانند GM60 کاملا قرینه است، شما توانایی جدا کردن دکمه‌های اضافی را دارید و از آنجایی که ماوس GM60 نیز یک ماوس نیمه ماژولار محسوب می‌شود، می‌شد از MSI انتظار داشت که چنین رویکردی را برای GM60 در نظر بگیرد.

اما یکی از جالب‌ترین نکات ماوس GM60، قطعات اضافی‌ای است که درون جعبه آن قرار دارند. این قطعات اضافی، به شما اجازه می‌دهند که ماوس را برای دست خود، شخصی‌سازی کنید. این قطعات، گریپ‌های پلاستیکی‌ای هستند که عرض ماوس شما را اضافه می‌کنند. MSI یک گریپ باریک و یک گریپ عریض را برای کاربران درون جعبه این ماوس قرار داده است که شما می‌توانید برای هر چه راحت‌تر بودن دستتان و بنا به نوع استفاده‌ای که از ماوس دارید، از آنها استفاده کنید. هر چند که GM60 را می‌توان بدون این گریپ‌ها نیز استفاده کرد که در این حالت شکل یک ماوس کاملا عادی را به خود می‌گیرد اما نبود این گریپ‌ها، باعث می‌شود که یک حس فرورفتگی در زیر انگشت کوچک دست شما حس شود. البته با برداشتن کاور رویی ماوس، این مشکل نیز حل می‌شود اما ماوس شما، ظاهر عجیب و نچندان زیبایی به خود می‌گیرد. علاوه بر این موارد، MSI یک روکش اضافه را نیز درون جعبه این ماوس قرار داده است که در صورت خراب شدن روکش فعلی ماوس، می‌توانید آن را تعویض کنید. این قطعات اضافی، به راحتی و از طریق آهن ربا به GM60 متصل می‌شود و به راحتی نیز جدا می‌شوند. این راحتی در جدا کردن این قطعات، مخصوصا در هنگام استفاده از گریپ‌های عریض، ممکن است در بعضی از مواقع باعث جدا شدن تصادفی آنها شود. 

بررسی ماوس MSI Clutch GM60

گیمرها در هنگام استفاده از ماوس، به دو دسته تبدیل می‌شوند. کسانی که ماوس را به صورت پنجه‌ای می‌گیرند (Claw) و کسانی که عادت دارند دست خود را به صورت کامل روی ماوس قرار دهند. من در دسته دوم قرار می‌گیرم که در هنگام استفاده از ماوس اگر از مشکلات برخورد تصادفی انگشتان به کلیدهای کناری صرف‌نظر کنیم، ماوس به راحتی درون دستان من جای می‌شد. اما هنگامی که سعی کردم ماوس را در حالت پنجه‌ای استفاده کنم، به دلیل شکل ظاهری ماوس، خیلی راحت نبودم. برای اینکه دست شما به طراحی این ماوس عادت کند، نیاز به زمان دارید.

کابل این ماوس دو متری است و جنس آن از الیاف مقاومی ساخته شده است که باعث می‌شود علاوه بر دوام بالا،‌ این ماوس در مقابل اختلالات دیگر سیم‌ها نیز مقاوم باشد. روکش طلا نیز روی پورت USB آن قرار گرفته است تا کاربران بتوانند زمان پاسخگویی پایینی را تجربه کنند. در قسمت زیرین ماوس نیز دکمه وجود دارد که شما با فشردن آن می‌توانید کابل را از ماوس جدا کنید. شاید فکر کنید که کابل قابل جدا شدن برای یک ماوس باسیم، ویژگی زائدی باشد اما بد نیست به این نکته توجه کنید که برادر بزرگ‌تر GM60، یعنی ماوس GM70 که نسخه بی‌سیم این ماوس است و از سنسور بهتری بهره می‌برد، شکلی کاملا شبیه به GM60 دارد و MSI با طراحی یک بدنه یکسان، دو محصول مجزا تولید کرده است و به اصطلاح یک تیر و دو نشان زده است و این ویژگی جدا شدن کابل، به نظر می‌رسد به دلیل وجود نسخه GM70 است. با این حال در هنگام مسافرت و حمل و نقل این ماوس، این ویژگی می‌تواند یک گزینه خوب برای جلوگیری از آسیب دیدن سیم محسوب شود. همچنین MSI در جعبه این ماوس گیمینگ، یک کابل برای افزایش طول نیز قرار داده شده است تا شما هیچ نگرانی برای وصل کردن ماوس به کیس یا لپ‌تاپتان نداشته باشید.

بررسی ماوس MSI Clutch GM60

ماوس گیمینگ GM60، دارای چراغ‌های LED قابل شخصی‌سازی در رو و جلوی خود است. روی ماوس، این چراغ زیر لوگوی اژدهای MSI قرار گرفته است. در بخش جلویی ماوس، یک نوار LED وجود دارد که شما می‌توانید از طریق نرم‌افزار MSI Gaming Center، به طور کامل آن را شخصی‌سازی کنید. این نوار LED، به ۱۰ بخش مختلف تقسیم شده است که کاربر می‌تواند هر کدام از این بخش‌ها را به رنگ دلخواه خود در آورد. البته نرم‌افزار Gaming Center، تنها برای تعیین رنگ ماوس نیست. شما از طریق این نرم‌افزار، کنترل کاملی روی سنسور ماوس، حساسیت و DPI آن خواهید داشت و از طرف دیگر نیز می‌توانید دکمه‌های GM60 را به صورت کامل شخصی‌سازی کنید. تا ۵ پروفایل مختلف از طریق این نرم‌افزار را می‌توانید برای ماوس تعریف کنید تا با انتخاب کردن هر کدام از این ۵ پروفایل، به تنظیمات دلخواه‌تان دست پیدا کنید.

به لطف وجود سنسور PMW3330، ماوس GM60 عملکرد بسیار خوبی را در بازی‌ها از خود نشان می‌دهد و به دلیل زمان پاسخگویی ۰.۳۳ میلی‌ثانیه‌ای آن، ماوس فوق‌العاده به حرکات دست شما حساس است و این نکته که شما می‌توانید عملکرد حسگر را از طریق نرم‌افزار تغییر بدهید، باعث می‌شود که بتوانید برای هر بازی، به بهترین تنظیمات دست پیدا کنید. از طرف دیگر، MSI برای دکمه‌های این ماوس، از سوییچ‌های مخصوص بازی Omron استفاده کرده است که بنا به ادعای MSI، عمری بالغ بر بیش از ۵۰ میلیون کلیک دارند. این سوییچ‌ها، در ابتدا نیاز به زمان دارند تا به آنها عادت کنید اما پس از عادت کردن به آنها، حس خوبی از کار کردن با آن به شما دست می‌دهد.

بررسی ماوس MSI Clutch GM60

MSI در ساخت ماوس GM60، سعی کرده است تا از بهترین قطعات موجود استفاده کند و در عین حال نیز قصد داشته تا به تمام نیازهای اولیه گیمرها توجه کند و همچنین تعدادی ویژگی جدید و خاص را مانند گریپ‌های قابل تعویض و LED های رنگی فوق‌العاده زیبا نیز به آن اضافه کرده است. با این حال، وجود چهار دکمه در دو سمت ماوس،‌ باعث شده است که به صورت تصادفی، دستان شما به کلیدهای ماوس برخورد کند و کلیک‌های ناخواسته برای شما رخ دهد. هر چند که شما می‌توانید به طور کلی از طریق نرم‌افزار Game Center دکمه‌ها را به طور کامل غیر فعال کنید با این حال،‌ برخورد تصادفی با دکمه‌ها، حس خوبی به شما منتقل نمی‌کند. MSI با ساخت این ماوس، نشان داده که نیازهای گیمرها را به خوبی می‌داند و پس از کمی کسب تجربه بیشتر در ساخت ماوس، می‌تواند به یکی از مهم‌ترین بازیکنان این بازار تبدیل شود.

منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده