نویسنده: کیان کاظمی
// سه شنبه, ۴ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۲۹

کمیسیون اروپا: کرک شدن بازی ها تاثیری در میزان فروششان ندارد

طبق گزارش‌های منتشر شده، کمیسیون اروپا معتقد است کرک شدن بازی‌ها تاثیری در میزان فروش آن‌ها ندارد.

اخیرا موسسه تحقیقاتی Ecorys یک گزارش ۳۰۷ صفحه‌ای در مورد تاثیرات کرک شدن بازی‌ها و دیگر رسانه‌های سرگرمی مانند فیلم، تلویزیون، موسیقی و کتاب تهیه و منتشر کرده است. کشورهای شرکت‌کننده در نظرسنجی موجود در این گزارش را انگلستان، آلمان، فرانسه، اسپانیا، لهستان و سوئد تشکیل می‌دهند. در میان کشورهای مذکور، لهستان و اسپانیا بیشترین آمار استفاده از بازی‌های دزدی و کرک شده را داشته‌اند.

در این گزارش آمده است که به طور متوسط ۵۱ درصد از تمامی افراد بالغ در اروپا و ۷۲ درصد از تمامی افراد زیر سن قانونی به طور غیرقانونی به دانلود یا استریم محتوای مرتبط با سرگرمی پرداخته‌اند. در مورد بازی‌ها، تنها ۱۸ درصد از افراد شرکت‌کننده در این نظرسنجی اعتراف کرده‌اند که به طور غیرقانونی بازی دانلود کرده و ۱۶ درصد اعتراف کرده‌اند برای بازی از کنسول‌های ماد شده استفاده کرده‌اند.

یکی از اهداف اصلی این گزارش پی بردن به این موضوع بود که آیا انجام چنین اعمالی موجب کاهش فروش سرگرمی‌ها و ضرر کمپانی‌های سازنده خواهد شد یا خیر. در نتیجه نهایی گزارش آمده است:

در مجموع، نتایج به دست آمده، آمار و مدارک قدرتمندی مبنی بر تفاوت فروش بازی‌ها به دلیل نقض شدن قوانین کپی رایت آنلاین را نشان نمی‌دهد.

در ادامه آمده است:

این به آن معنا نیست که دزدی هیچ‌گونه تاثیری در فروش ندارد؛ بلکه تحلیل آمار به دست آمده هیچ‌گونه اطمینان کافی برای اثبات موثر بودن [دزدی در میزان فروش] را نشان نمی‌دهد.

نکته عجیب دیگر اینکه در گزارش آمده است حراج کردن و تخفیف زدن محصولات تاثیری در میزان گرایش مصرف‌کنندگان به دزدیدن بازی‌ها ندارد؛ چرا که قیمت‌ها در مجموع با یکدیگر متناظر هستند و تفاوتی با چیزی که این افراد در حالت عادی بایستی پرداخت کنند ندارد. همچنین ۵۵ درصد از شرکت‌کنندگان گفته‌اند که حاضرند برای جدیدترین بازی‌ای که دزدی کرده‌اند به قیمت بازار و حتی بیشتر پول بدهند. و اما در پاسخ به این سوال که آیا مجموعا استفاده غیرقانونی از بازی‌ها تفاوتی در میزان فروش آن‌ها دارد یا خیر، گزارش مذکور پاسخ این سوال را مثبت دانسته و گفته شده مصرف غیرقانونی موجب افزایش آن خواهد شد.

و اما در پایان ذکر این نکته مهم است که نتایج این گزارش طبق نظرسنجی افراد حاضر در کشورهای اروپایی بوده که همیشه آمار دزدی و سرقت بازی‌های کامپیوتر در آن‌ها بسیار کم است؛ پلتفرمی که بدون شک بزرگ‌ترین دزدی‌های بازی‌ها در آن انجام می‌شود. در کشورهای دیگر مانند کشور خودمان که دزدی و استفاده غیرقانونی از بازی‌ها بسیار رایج‌تر از اروپا است، بدون شک داستان متفاوتی در جریان است.


منبع VG247
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده