نویسنده: رضا علمی
// سه شنبه, ۴ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۰۰

دارن آرونوفسکی علاقمند به ساخت فیلمی از سوپرمن بود

دارن آرونوفسکی بعد از سال‌ها اعلام کرد که علاقمند به ساخت فیلمی از شخصیت سوپرمن بوده و فیلم مدنظر او ربطی به دنیای سینمایی دی‌سی نداشته است.

دارن آرونوفسکی، کارگردان، نویسنده و تهیه‌کننده آمریکایی، از علاقه خود به ساخت فیلمی از شخصیت قدیمی و محبوب کمیکی، یعنی سوپرمن، پرده برداشت. کارگردان فیلم Mother (مادر) البته در ادامه نیز این موضوع را روشن ساخت که آن شخصیتی که وی در ذهن داشت در دنیای کنونی در حال رشد دی‌سی جایی نداشته است. طرفداران سینما دارن آرونوفسکی را با ساخت فیلم های درام، روانشناسانه و البته تلخ و تاریک می‌شناسند. این کارگردان یکی از بهترین‌های عصر حاضر و فردی با دیدگاه‌های متفاوت و صاحب سبک است. دارن آرونوفسکی با ساخت فیلم The Wrestler (کشتی‌گیر) برنده جایزه شیر طلایی جشنواره فیلم ونیز شد. وی در سال ۲۰۱۰ نیز با ساخت فیلم Black Swan (قوی سیاه) که در آن بازیگرانی همچون ناتالی پورتمن، ویسنت کسل و میلا کنیس به نقش‌آفرینی پرداختند، در چهار بخش مراسم اسکار، نامزد دریافت جایزه شد که البته تنها ناتالی پورتمن از آن فیلم توانست جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن را از آن خود کند. دارن آرونوفسکی با وجود فیلم‌های متفاوت و می‌توان گفت گاهاً جای گرفته در بستر هنری، رابطه خوبی نیز با اکثر استودیوهای فیلمسازی هالیوود دارد و همکاری وی با کمپانی پارامونت پیکچرز برای ساخت فیلم Mother مثالی خوب در این زمینه است.

در اوایل سده بیست‌ویکم میلادی بود که خبرهایی مبنی بر احتمال حضور دارن آرونوفسکی به‌عنوان کارگردان فیلم برگرفته از کتاب‌های کمیک Batman: Year One به بیرون درز کرد، البته این اتفاق هیچ‌گاه رخ نداد. یک دهه بعد نیز نام این کارگردان برای ساخت فیلمی از شخصیت ولورین مطرح شد و این موضوع نشان می‌دهد که سازندگان به دارن آرونوفسکی تنها به چشم کارگردانی با نگاه انجیلی و تمثیلی نمی‌نگرند. به نظر می‌رسد وی حتی هم‌اکنون نیز علاقمند به ساخت فیلمی ابرقهرمانی است، ولی متفاوت از دیگر ساخته‌های معروف دنیای سینمایی دی‌ سی.      

Darren-Aronofsky

دارن آرونوفسکی به بهانه اکران فیلم Mother، گفتگویی با سایت CinePOP داشت. وی در خلال این گفتگو از علاقه خود نسبت به کارگردانی فیلمی از شخصیت سوپرمن سخن گفت، اگرچه وی این موضوع را پذیرفته بود که احتمال ساخت چنین فیلمی با وجود مسیری که در حال حاضر برای این شخصیت تعریف شده است بسیار بعید و نامحتمل است. صحبت‌های وی را در این رابطه با هم می‌خوانیم: 

فیلم‌های ابرقهرمانی زیادی ساخته شده است و مردم از این همه فیلم خسته شده‌اند. شخصیت‌ها چندان جالب نیستند و بیننده دیگر متوجه این موضوع نمی‌شود. شخصیت سوپرمن همیشه جذاب بود، ولی سازندگان وی را بسیار تغییر داده و در واقع دوباره خلق کرده‌اند که به نظر من این کار برای مدت زمانی طولانی جوابگو نخواهد بود.

دارن آرونوفسکی سبک کاری خود را دارد و مطمئناً برای ساخت پروژه‌هایی با بودجه بالا همچون فیلم‌های بلاک باستری، کمپانی‌ها خطوط قرمزی دارند که کارگردان موظف به رعایت آن‌هاست؛ این قضیه در دنیای سینمایی دی‌سی که به نظر در آن دست کارگردان برای تغییرات گسترده بازتر است نیز صدق می‌کند. از طرفی فیلم جدید دارن آرونوفسکی امتیاز F را از تماشاچیان دریافت کرده است که این یعنی خیلی‌ها با فیلم پیچیده او ارتباط برقرار نکرده‌اند و به هر دلیلی از این فیلم ناراضی بوده‌اند. طبیعتاً نمی‌توان از سازندگان انتظار داشت برای ساخت فیلم‌های بلاک بستری، وی را انتخاب اول در نظر بگیرند. در چنین فیلم‌هایی معمولاً کیفیت ملاک اصلی نبوده و میزان فروش در گیشه است که سازندگان را راضی نگه می‌دارد.

Superman

دارن آرونوفسکی به صراحت از علاقه خود برای ساخت فیلم سوپرمن سخن گفت، با اینکه دیگر بعید به نظر می‌رسد حتی خودش نیز تصمیم به دنبال کردن این علاقه قدیمی داشته باشد. این طور که به نظر می‌رسید وی نیز تصمیم داشت شخصیت سوپرمن را دوباره خلق کند، البته در جهانی متفاوت و نه به‌عنوان شخصیتی که در همه‌ جای دنیای دی‌سی حضور دارد. دلیل علاقه دارن آرونوفسکی به شخصیت سوپرمن نیز کاملاً مشخص است؛ آخرین فرزند کریپتون نسخه مدرن و امروزی عیسی مسیح است.

دلیل علاقه دارن آرونوفسکی به شخصیت سوپرمن نیز کاملاً مشخص است؛ آخرین فرزند کریپتون نسخه مدرن و امروزی عیسی مسیح است

در نسخه جدید شخصیت سوپرمن، هنری کویل نقش این شخصیت قدیمی کمیکی را بر عهده دارد. سوپرمن جدید در فیلم Man of Steel (مرد پولادین) معرفی شد، در فیلم Batman v Superman: Dawn of Justice (بتمن علیه سوپرمن: طلوع عدالت) کشته شد و قرار است همچون مسیح بازگشتی باشکوه از مرگ داشته باشد؛ سوپرمن در فیلم Justice League (لیگ عدالت) نیز حضور خواهد داشت. همان طور که دارن آرونوفسکی گفت، سوپرمن جدید شخصیتی از نو خلق‌شده است و به همین دلیل ساخت فیلم جدید در مورد این شخصیت بسیار سخت است. از طرفی آینده این شخصیت نیز مشخص شده است و متیو وان گزینه اصلی سازندگان برای کارگردانی دنباله‌های بعدی مربوط به شخصیت سوپرمن است.    

دارن آرونوفسکی در همان مصاحبه به قضیه مهم دیگری که در عدم موفقیت وی برای کارگردانی فیلمی از این ژانر دخیل بود اشاره کرد و گفت:

فکر می‌کنم هنگام ساخت چنین فیلم‌هایی باید حواستان کاملاً جمع باشد، چون لازم است تا جایی که امکان دارد با انبوه طرفداران این فیلم‌ها ارتباط برقرار کنید. تماشاچیانی که برای دیدن این دست از فیلم‌ها به سینما می‌روند، تعاریف مشخصی دارند و در انتظار دیدن نوع خاصی از فیلم هستند.  

به نظر می‌رسد که برادران وارنر قصد دارند علاوه بر ساخت فیلم‌هایی با دنیایی مرتبط و و متشکل از چند شخصیت، شخصیت‌های دی‌سی را کم کم از یکدیگر جدا کرده و جهان هر کدام را جداگانه شکل دهند. فیلم جدیدی که از شخصیت جوکر قرار است ساخته شود یکی از این موارد است و به نظر ارتباطی به دنیای سینمایی دی‌سی ندارد. اگر قصد نهایی کمپانی برادران وارنر این باشد آن گاه می‌توان برای شخصیت سوپرمن دارن آرونوفسکی نیز جایگاهی را متصور شد.

گفتنی است به‌زودی شاهد حضور دوباره شخصیت سوپرمن بر روی پرده سینما خواهیم بود. در فیلم Justice League هنری کویل در نقش سوپرمن، بن افلک در نقش بتمن، گل گدوت در نقش زن شگفت‌انگیز، جیسون موموآ در نقش آکوامن، ازرا میلر در نقش فلش و ری فیشر در نقش سایبرگ حضور خواهند داشت. از دیگر بازیگران فیلم هم می‌توان امبر هرد (میرا)، جاناتان کیمبل سیمونز (کمیسر گوردون) و کیران هایندز (استپن‌ولف) را نام برد.

فیلم Justice League قرار است در تاریخ ۱۷ نوامبر ۲۰۱۷ (۲۶ آبان‌ماه ۱۳۹۶) به روی پرده‌ سینما برود.


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده