نویسنده: رضا علمی
// دوشنبه, ۳ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۲۹

نسخه کارگردان فیلم Blade Runner 2049 در سینما اکران خواهد شد

طبق سخنان دنیس ویلنوو، کارگردان فیلم Blade Runner 2049، قرار است نسخه کارگردان این فیلم بر روی پرده سینما برود.

کارگردان فیلم Blade Runner 2049 (بلید رانر ۲۰۴۹) اعلام کرد نسخه‌‌ای که از این فیلم بر روی پرده می‌رود نسخه نهایی خواهد بود و بعد از آن قرار نیست نسخه‌ای متفاوت از این فیلم منتشر شود. دنیس ویلنوو بعد از زمانی نزدیک به ۳۶ سال، کارگردانی دنباله فیلم ۱۹۸۲ ریدلی اسکات را بر عهده گرفته و این فیلم قرار است اتفاقات ۳۰ سال پس از آنچه در فیلم ابتدایی به نمایش درآمد را روایت کند. فیلم ریدلی اسکات از فیلم‌های برتر این کارگردان بود که بسیار مورد توجه و تحسین منتقدین و سینمادوستان قرار گرفت. البته فیلم ریدلی اسکات در گیشه موفق نبود و با بودجه ساخت ۲۸ میلیون دلاری، تنها توانست ۳۳ میلیون دلار در گیشه فروش داشته باشد. فیلم ابتدایی Blade Runner نسخه‌های متفاوتی هم داشت، از نسخه معمولی گرفته تا نسخه مخصوص کارگردان، نسخه استودیویی و البته نسخه نهایی. اولین نسخه از آن فیلم که بر روی پرده رفت با اجبار سازندگان پایانی متفاوت و خوش‌وخرم داشت! هریسون فورد در قسمت انتهایی آن نسخه راوی داستان بود که البته خیلی زود این بخش در ادامه اکران فیلم Blade Runner حذف شد.  

جالب است بدانید که حتی نسخه‌ای که در سال ۱۹۹۲ با عنوان نسخه مخصوص کارگردان از این فیلم اکران شد نیز نسخه نهایی مدنظر ریدلی اسکات نبود و وی تا سال ۲۰۰۷ کنترلی بر روی این نسخه‌ها نداشت و سرانجام در این سال بود که نسخه نهایی فیلم Blade Runner عرضه شد. اما اکنون به نظر می‌رسد دنیس ویلنوو با این مشکل روبه‌رو نیست و آن نسخه‌ای که قرار است بر روی پرده نقره‌ای سینما رود، نسخه معتبر، قطعی و به نظر نهایی فیلم Blade Runner 2049 باشد.

Enemy

طبق صحبت‌های دنیس ویلنوو در مورد فیلم جدید با سایت Europe Plus، طرفداران دیگر مجبور نخواهند بود مدت زمانی طولانی صبر کنند تا نسخه مخصوص کارگردان فیلم Blade Runner 2049 منتشر شود، چون نسخه‌ای که قرار است اکران شود، همان نسخه مخصوص کارگردان است. دنیس ویلنوو همچنین به این موضوع اشاره داشت که سینمادوستان لازم نیست برای درک و لذت بردن از دنباله فیلم Blade Runner حتماً نسخه ابتدایی را دیده باشند. از آنجایی که داستان این فیلم، اتفاقات حدود ۳۰ سال بعد از فیلم ابتدایی را روایت می‌کند، این گفته وی منطقی به نظر می‌رسد. صحبت‌های وی را در رابطه با فیلم Blade Runner 2049 با هم می‌خوانیم:

فیلمی که بر روی پرده سینما خواهید دید، همان نسخه مخصوص کارگردان است. نسخه دیگری قرار نیست از این فیلم منتشر شود، نه نسخه استودیویی، نه نسخه مخصوص تهیه‌کننده و نه هیچ چیز دیگری. فیلمی که تماشا می‌کنید همان نسخه مخصوص کارگردان است، بنابراین فکر نمی‌کنم نسخه دیگری در کار باشد. اگر نسخه‌های فرعی از این فیلم منتشر شد، من دخالتی در آن‌ها نداشته‌ام و از سوی من نیست.  

گزارشات اخیر در مورد فیلم Blade Runner 2049 بدین موضوع اشاره داشته‌اند که دنیس ویلنوو در هنگام ساخت این فیلم آزادی عمل کامل داشته است. فیلم ابتدایی Blade Runner حدود ۱ ساعت و ۵۷ دقیقه بود، ولی فیلم دنیس ویلنوو ۲ ساعت و ۳۲ دقیقه خواهد بود. از طرفی درجه سنی فیلم جدید R است و دریافت همین درجه سنی نشان می‌دهد که دنیس ویلنوو مجبور نبوده است قسمت‌هایی از فیلم را حذف کند. موضوع جالب دیگر در مورد فیلم Blade Runner 2049 این است که دنیس ویلنوو هنگام خلق دنیای این فیلم آنچنان به پرده سبز متکی نبوده است و در عوض برای خلق بسیاری از صحنه‌هایی که نیاز به جلوه‌های ویژه داشت، از ماکت‌های کوچک و واقعی استفاده کرده است. بازیگر فیلم Blade Runner 2049، آنا دی آرماس، از این شیوه کاری دنیس ویلنوو بسیار راضی بوده است و در این مورد گفت با شیوه‌ای که دنیس ویلنوو به کار برد، دیگر نیازی نبود بازیگران دائماً در حال تجسم صحنه مورد نظر باشند.

BR

دنباله فیلم Blade Runner که دنیس ویلنوو کارگردانی کرده است، پرخرج‌ترین فیلمی است که تاکنون این کارگردان بر روی آن کار کرده است و بودجه ساخت آن نزدیک به ۱۸۵ میلیون دلار بوده است. این طور که به نظر می‌رسد سازندگان این فیلم از اشتباه سازندگان فیلم ابتدایی درس گرفته‌اند و تصمیم ندارند چندین نسخه را متناوباً منتشر کنند. انتخاب دنیس ویلنوو برای کارگردانی فیلم Blade Runner 2049 انتخاب خوبی از سوی سازندگان بوده است. با نگاهی به کارنامه دنیس ویلنوو در چند سال اخیر، متوجه می‌شویم که کیفیت کاری این کارگردان بسیار خوب بوده و روندی صعودی داشته است. وی با ساخت فیلم Incendies (ویران‌شده) در سال ۲۰۱۰ بود که نام خود را بر سر زبان‌ها انداخت. بعد از این فیلم دنیس ویلنوو به ترتیب کارگردانی فیلم‌های Prisoners (زندانیان)، Enemy (دشمن)، Sicario (سیکاریو) و فیلم علمی تخیلی Arrival (رسیدن) را بر عهده داشت و با ساختن این فیلم‌ها نشان داد که کارگردانی خوش‌ذوق، باکیفیت و صاحب سبک است. مطمئناً ساخت دنباله فیلمی موفق، کار آسانی نبوده است و وی فشار زیادی را متحمل شده است. در هر صورت بین کارگردانان مدرن و فعلی سینما، انتخاب دنیس ویلنوو را می‌توان بهترین انتخاب ممکن برای ساخت فیلم جدید Blade Runner دانست.

فیلمی که بر روی پرده سینما خواهید دید، همان نسخه مخصوص کارگردان است. نسخه دیگری قرار نیست از این فیلم منتشر شود، نه نسخه استودیویی، نه نسخه مخصوص تهیه‌کننده و نه هیچ چیز دیگری

با تمام این تفاسیر فکر کردن به این موضع که کمپانی برادران وانر تنها به انتشار یک نسخه از این فیلم رضایت دهد، بسیار خوشبینانه است؛ آن‌ها مطمئناً راهی برای انتشار نسخه‌های بیش‌تر پیدا خواهند کرد، هرچند دنیس ویلنوو موافق این کار نباشد. احتمالاً نسخه‌ای شامل صحنه‌های حذف‌شده هنگام تدوین یا صحنه‌های فرعی از این فیلم منتشر خواهد شد، این موضوع تنها به زمان بستگی دارد. یادمان نرفته است که کمپانی فاکس قرن بیستم، با وجود ناراضی بودن ریدلی اسکات، نسخه‌ای از فیلم معروف Alien (بیگانه) این کارگردان را منتشر ساخت؛ اسکات همان نسخه اکران‌شده در سینما را ترجیح می‌داد.

لازم به ذکر است آخرین فیلمی که از دنیس ویلنوو بر روی پرده رفت، فیلم Arrival بود. این فیلم با استقبال بسیار زیادی از سوی منتقدین همراه بود. در فیلم Arrival بازیگرانی همچون امی آدامز، جرمی رنر، فارست ویتاکر و مایکل استالبرگ به نقش‌آفرینی پرداختند. بودجه ساخت این فیلم ۴۷ میلیون دلار بود و به فروش ۲۰۴ میلیون دلاری در گیشه دست پیدا کرد.  

در دنباله‌‌ فیلم Blade Runner، رایان گاسلینگ ایفاگر نقش شخصیت بلید رانر خواهد بود؛ وی افسر اداره‌ پلیس لس آنجلس است و با نام مأمور K شناخته می‌شود. مأمور K پی می‌برد که خطری بزرگ بشریت را تهدید می‌کند، با آگاهی از این موضوع وی تصمیم می‌گیرد که به دنبال ریک دِکارد بگردد که به صورت اسرارآمیزی ۳۰ سال است ناپدید شده و خبری از وی نیست؛ مأمور K امید دارد با پیدا کردن ریک دِکارد، از وی برای رفع خطری بزرگ کمک گرفته و جلوی فاجعه را پیش از رخ دادن بگیرند.

گفتنی است فیلم Blade Runner 2049 در تاریخ ۶ اکتبر ۲۰۱۷ (۱۴ مهر ماه ۱۳۹۶) اکران خواهد شد.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده