// یکشنبه, ۲ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۰۱

پیش نمایش بازی Cuphead

بازی Cuphead، یکی بازی اکشن پلتفرمر است که حال و هوای کارتون‌های دهه ۳۰ میلادی را داشته و قصد دارد مخاطبان را شدیدا به چالش بکشد.

یکی از نکات قوت صنعت بازی‌های ویدیویی، چند دسته‌ای بودن مخاطبان است که سبب شده شاهد بازی‌هایی با سبک و سیاق‌های متفاوت باشیم. بعضی‌ها عشق بازی‌های استراتژی و بعضی دیگر علاقه‌مند به بازی‌های MMO هستند. بعضی از کاربران فقط بازی‌هایی با گرافیک بالا و انحصاری می‌خواهند و بعضی دیگر بازی‌های چندپلتفرمه و آنلاین را ترجیح می‌دهند. در این میان گروهی از مخاطبان بازی‌های ویدیویی هستند که بازی‌های پلتفرمر را انتخاب می‌کنند. یکی از خوبی‌های ژانر پلتفرمر این است که تمامی مخاطبان را می‌تواند به خود جذب کند. بازی‌های این دسته به خوبی می‌توانند حال و هوای مخاطب را عوض کرده و برای مدتی هم که شده، آن‌ها را از دنیای پر زرق و برق بازی‌های بزرگ دور کنند. یکی از بازی‌های پلتفرمر که از زمان عرضه‌اش تا به امروز توانسته هواداران زیادی را کسب کند، بازی Cuphead است. بازی Cuphead برای اولین بار در نمایشگاه E3 2014 و کنفرانس خبری مایکروسافت به صورت انحصاری برای ایکس‌باکس وان معرفی شد.

بازی Cuphead

 

دنیای کارتونی Cuphead، این اثر را به یک بازی جذاب و دوست داشتنی تبدیل کرده است

زمانی که اولین نمایش از این بازی پخش شد، موارد زیادی نظر مخاطبان را جلب کرد. اولین مورد دنیای بازی و طراحی‌های آن بود که شدیدا مخاطب را یاد کارتون‌های دهه ۳۰ میلادی می‌اندازد. شخصیت بازی در واقع یک فنجان بامزه است که به عنوان سر به بدن یک انسان متصل شده و یک نی روی سر او قرار گرفته و از طرفی با دستان‌اش می‌تواند به دشمنان خود شکلیک کند. در واقع بازی Cuphead یک دنیای کارتونی را برای شما تدارک دیده که در جریان آن باید باس‌های متعدد و سر سختی را از پیش روی بردارید تا بدهی خود به شیطان را پرداخت کنید. یکی از موارد دیگری که در پروسه ساخت بازی Cuphead شدیدا جالب است، چالش‌هایی است که سازنده‌ها در مراحل ساخت بازی داشتند. در واقع پروسه ساخت بازی Cuphead از سال ۲۰۱۰ آغاز شد و در ابتدا تنها دو برادر به نام‌های چاد و جارد مولدهر مراحل ساخت بازی را شروع کرده‌اند. این دو شخص برای اینکه بتوانند تیم خود را گسترش دهند و هزینه‌های بازی را در بیاورند، مجبور شدند خانه‌های خود را برای رهن واگذار کرده و از شغل‌هایی که داشتند، استعفا دهند. دلیل اصلی چاد و جارد این بود که نمی‌خواستند یک بازی ساده را طراحی کنند و هدف‌های بزرگ‌تری داشتند.

در ادامه این دو برادر توانستند تیم خود را به ۲۰ نفر افزایش داده و در نهایت استودیو MDHR به فرم نهایی خود رسید. تمامی چالش‌های تیم سازنده تنها به گسترش تیم ختم نشد و رفته رفته چالش‌های جدیدتری را نیز تجربه کردند. یکی از نکات جالب بازی Cuphead، این است که تمامی انیمیشن‌های داخل بازی به صورت دستی کشیده‌ شده‌ و به هیچ‌وجه ابزارهای کامپیوتری دخالتی در طراحی‌های بازی نداشته‌اند. چاد مولدهر در یکی از مصاحبه‌های خود به نکته جالبی در مورد این چالش‌ها اشاره کرده و در این باره گفته است:

برای اینکه بتوانیم واقعا حس و حال انیمیشن‌های دهه ۳۰ را در بازی‌مان زنده کنیم، باید دقیقا انیمیشن‌ها را به همان روش طراحی می‌کردیم؛ یعنی استفاده از مواردی چون مداد و آبرنگ و طراحی فریم به فریم انیمیشن با دست. ما در این کار از هیچ تکنیک مدرن یا نرم‌افزار خاصی استفاده نکردیم و همه چیز کاملا با دست طراحی شده است. برای مثال اگر یک تخم‌مرغ را در بازی دیدید که به شکل دایره‌وار و ۳۶۰ درجه در حال چرخش بود، مطمئن باشید که ما تک‌تک فریم‌های این تخم‌مرغ در حین چرخش را با دست طراحی کرده‌ایم؛ در حالی که می‌شد فقط یک فریم طراحی کرد و با استفاده از تکنیک‌های نرم‌افزاری به آن چرخش ۳۶۰ درجه داد.

بازی Cuphead

تیم سازنده تمامی فریم‌ به فریم بازی Cuphead را به صورت دستی طراحی کرده است

به همین دلیل پروسه ساخت بازی زمان زیادی را به خود اختصاص داده است. در طول طراحی انیمیشن‌ها که تیم سازنده می‌بایست تمامی فریم‌ها را با دست طراحی می‌کرد، اگر می‌خواستند شکل یکی از دشمنان را عوض کرده یا قابلیت جدیدی را به یکی از غول‌های بازی اضافه کنند، باید تمامی فریم‌های مربوط به آن را از اول طراحی می‌کردند. البته این موارد دلیل بر این نیست که آن‌ها المان‌های گیم‌پلی و به کلا ساختار گیم‌پلی بازی را فراموش کرده‌اند. تیم سازنده بر این ادعا است که بازی Cuphead دارای یک گیم‌پلی سخت و دشوار و در عین حال لذت بخش است. به عبارتی آن‌ها با طراحی‌ها و گرافیک بازی سعی کرده‌اند دنیایی شاد، مفرح و رنگارنگ را برای مخاطبان خود به وجود بیاورند و از آن طرف، با گیم‌پلی و مکانیز‌م‌های آن سعی کرده‌اند یک بازی سخت و نفس‌گیر را خلق کنند. برای اثبات این گفته تنها کافی است که به باس‌های بازی نگاه بیاندازیم. هرکدام از غول‌های بازی از طراحی‌های خاص و منحصربه‌فردی برخوردار هستند. برای مثال یکی از باس‌های Cuphead، شبح خبیث نامیده شده است و شما، روی یک ارابه که در حال تعقیب یک قطار است، باید با این شبح دوست داشتنی مبارزه کنید. حال در اولین نگاه شاهد یک مبارزه بسیار ساده هستید زیرا این شبح قادر رسیدن به ارابه در حال حرکت شما نیست و تنها از طریق چشم‌هایی که از کف دست‌اش خارج می‌شود، به شما حمله می‌کند. قضیه از زمانی سخت و پیچیده می‌شود که یک کدوی پرنده وارد صحنه شده و با انداختن یک شیء شبیه به قالب صابون روی اهرم جلوی ارابه، شما را به شبح خبیث نزدیک می‌کند. حال وی به راحتی می‌تواند با ضربات سنگین و خطرناک خود، شما را از بین ببرد. این روند تا زمانی ادامه دارد که دوباره این کدوی پرنده یک قالب صابون روی اهرم عقب ارابه انداخته و شما را از شبح خبیث دور کند.

سختی و چالش‌های بازی Cuphead شما را یاد سختی‌های بازی‌هایی همچون Dark Souls خواهد انداخت

سختی و چالش‌های بازی تنها به باس فایت‌ها ختم نمی‌شود بلکه در محیط و انجام مراحل بازی نیز، دشمن‌ها و حملات‌شان به شکلی طراحی شده است که شما را اذیت خواهند کرد. با اینکه با یک بازی Run and Gun طرف هستیم ولی این گفته بدین معنا نیست که در طول مراحل فقط باید بدوید و شلیک کنید؛ اگر حواس‌تان به دشمنان سر راه نباشد قطعا بارها و بارها خواهید مرد. در بعضی از مراحل آن قدر صحنه مبارزه شلوغ خواهد شد که فقط باید در یک نقطه ایستاده و مدام دشمنان جلو و پشت سر خود را نابود کنید. همچنین در مراحل یک سری دشمنان صورتی رنگ را می‌بینید که می‌توانید با پرش روی آن‌ها، یک سری کارت دریافت کنید. زمانی که این کارت‌ها به حداکثر خود رسید، قابلیت ویژه شخصیت بازی در دسترس قرار می‌گیرد. اینکه مدام این قابلیت را آماده نگه دارید، یکی از مهم‌ترین بخش‌های بازی Cuphead است زیرا حسابی کارآمد بوده و شما را می‌تواند در لحظه‌های حساس نجات دهد. درکنار تمامی موارد، در دنیای بازی و رفتن به بخش‌های مختلف، به فروشگاه‌هایی می‌رسید که در جریان آن‌ها می‌توانید آیتم‌های مختلفی خریداری کنید. این آیتم‌ها با سکه‌هایی که در طول مراحل و کشتن بعضی از دشمنان رویت می‌شود، قابل خریداری هستند. معمولا بازی‌های اکشن پلتفرمر Run and Gun زمانی زیبایی نهایی خود را نشان می‌دهند که آن‌ها را با دوستان خود تجربه کنید. بازی Cuphead هم از این قاعده مستثنا نیست و قطعا اگر آن را با یکی از دوستان خود بازی کنید، تجربه‌ای متفاوت را به دست خواهید آورد. البته استفاده از حالت کوآپ بدین معنا نیست که بازی آسان‌تر از گذشته خواهد شد بلکه، چالش‌های بیشتری را برای شما به وجود می‌آورد.

بازی Cuphead

بازی Cuphead با این که از گرافیک و طراحی‌های دستی کارتون‌های دهه ۳۰ میلادی برخوردار است ولی زمانی می‌تواند پتانسیل واقعی خود را نشان دهد که با یک موسیقی مناسب همراه شده باشد. موسیقی‌هایی که در طول بازی Cuphead می‌شنوید، همگی حال و هوای دهه ۳۰ میلادی و کارتون‌های آن دوران را برای مخاطب به وجود می‌آورد. بازی Cuphead پس از پشت سر گذاشتن مراحل ساخت طولانی بالاخره در تاریخ جمعه هفت مهر ماه (۲۹ سپتامبر) روانه بازار خواهد شد و کاربران پی‌سی و ایکس‌باکس وان می‌توانند این بازی پلتفرمر و متفاوت را تجربه کنند.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده