نویسنده: فریده صالحی
// چهار شنبه, ۲۹ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۳۳

زک اسنایدر از کارگردانی دوباره فیلم Justice League می‌گوید

زک اسنایدر اعلام کرده که برگشت به پروژه تولید فیلم Justice League و هدایت و کارگردانی دوباره آن، بی‌انصافی در حق اعضای قدیم و جدید تیم است.

مدتی پیش بود که زک اسنایدر، کارگردان سابق فیلم لیگ عدالت (Justice League)، به دلایل شخصی و اتفاقات وحشتناکی که در خانواده او پیش آمد، به‌ناچار تصمیم به جدایی از پروژه تولید این فیلم گرفت. اما از همان زمان شایعات مختلفی درباره بازگشت و عدم بازگشت او به پروژه و دخالت داشتن یا نداشتن او در تولید این اثر به وجود آمد و با مرور زمان این شایعه‌ها هم بزرگ‌تر و قوی‌تر شدند. اما در نهایت به نظر می‌رسد که زک اسنایدر به نوعی بالاخره برخی از این شایعات را تایید کرده و درباره آنها توضیحات خوبی را ارائه کرده است.

از قبل از زمانی که دنیای گسترده سینمایی دی سی تبدیل به یک دنیای مستقل شود و اصلا به وجود بیاید، زک اسنایدر از کارگردانان مطرح آن زمان کمپانی دی‌سی بود. فیلم مرد پولادین (Man of Steel) او که با محوریت شخصیت سوپرمن بود و بازسازی نسخه‌های قبلی به شمار می‌رفت، به نوعی باعث شد که در نهایت یک دنیای خیلی بزرگ‌تر پایه‌گذاری شود که آثار بعدی که در این کمپانی ساخته شد، مانند فیلم بتمن علیه سوپرمن: طلوع عدالت (Batman V Superman: Dawn of Justice) به کارگردانی خود زک اسنایدر، فیلم جوخه انتحاری (Suicide Squad) به کارگردانی دیوید آیر و فیلم واندر وومن (Wonder Woman) به کارگردانی پتی جنکینز (که فوق‌العاده موفق بوده و توانسته باکس آفیس تابستانی سال ۲۰۱۷ را به تسخیر خود در بیاورد و کمپانی سازنده آن به‌شدت به دنبال موقعیتی است که بتواند این اثر را به جشنواره‌ها و مراسم اعطای جوایز راه دهد) همگی از این دنیای جدیدی هستند که زک اسنایدر به نوعی بنیان‌گذار آن بوده است.

اسنایدر زمانی که بر سر پروژه تولید سومین فیلم خود در دنیای سینمایی دی‌سی، یعنی فیلم Justice League بود، به‌عنوان یک کارگردان به‌شدت در نقش خود فرو رفته بود و برای این پروژه و تولید هرچه بهتر آن به‌شدت تلاش می‌کرد. اما زمانی که اتفاقات ناگوار و غم‌انگیزی برای دختر او رخ داد، اسنایدر به‌ناچار مجبور شد تا پروژه تولید این فیلم را ترک و کارگردانی را به فرد دیگری واگذار کند. بعد از مدت کوتاهی در نهایت کمپانی برادران وارنر تصمیم گرفت تا کارگردانی این پروژه را به کارگردان فیلم انتقام جویان (Avengers) یعنی جاس ویدون محول کند. جاس ویدون بعد از انتخاب شدنش به‌عنوان کارگردان این پروژه تصمیم به بازسازی و فیلمبرداری دوباره قسمت‌هایی از فیلم، دوباره‌نویسی فیلمنامه و نظارت کامل بر روند طولانی مدت مراحل پس از تولید این پروژه گرفت.

Zack Snyder

به نظر می‌رسد که در حال حاضر زک اسنایدر از اینکه این جاس ویدون بوده که جایگزین او برای کارگردانی شده، حسی بیشتر از خوشحالی دارد و به نظر او در این برهه از زمان ویدون بهترین گزینه برای کارگردانی این اثر است.

تعویض کارگردان در ژانر فیلم‌های ابرقهرمانی بی‌سابقه نیست و نه‌تنها در حال حاضر هم اتفاق افتاده، بلکه پیشتر هم این موضوع پیش آمده و اغلب، همانند فیلم Superman II تعویض کارگردان باعث دو چندان شدن موفقیت آن اثر شده است

در مصاحبه جدیدی که این کارگردان با گزارشگر سایت خبری Wired انجام داد، نظرات و افکارش را درباره وضعیت فعلی فیلم لیگ عدالت به اشتراک گذاشت. اسنایدر به این موضوع اشاره مستقیم کرد که از زمانی که او در اوایل سال جاری از این پروژه جدا شده بود، تا به امروز هیچ نقش فعال و تاثیرگذاری در تیم تولید نداشته است. علاوه بر این موضوع، در ادامه این مصاحبه، اسنایدر به این مسئله هم اشاره کرد که اگر از هر زاویه‌ای به قضیه نگاه کنیم باز هم بازگشت او به‌عنوان یک عضو مهم و اثربخش به تیم تولید کاملا بی‌انصافی است. با این حال، اسنایدر باز هم تاکید کرد که به موفقیت فوق‌العاده زیاد این فیلم امیدوار است و کاملا به جاس ویدون و بازیگران این اثر ایمان و اعتقاد دارد. او در این مصاحبه عنوان کرد:

در حال حاضر من در نقطه‌ای قرار دارم که خیلی درباره آن هیجان‌زده هستم. من واقعا برای دوستانم و بچه‌هایی که در این پروژه هستند خوشحالم و عاشق این هستم که آنها به‌شدت مشغول کار کردن و بررسی روی این پروژه هستند. آنها هم به نوعی خانواده من محسوب می‌شوند و من معتقدم که آنها دارند کار شگفت‌انگیزی را انجام می‌دهند. اما من در حال حاضر می‌خواهم به آنها اجازه دهم که کارشان را خودشان انجام دهند و نمی‌خواهم دخالتی در کار آنها داشته باشم.

این حرف‌ها به نوعی تعدادی از شایعاتی را که در تمام طول سال در حال چرخش هستند و مدام بزرگ و بزرگ‌تر می‌شوند به‌طور کامل تأیید می‌کنند؛ چرا که بحث بر سر این است که چه مقدار از این فیلم زیر نظر ویدون و از طریق بازسازی و فیلمبرداری دوباره تغییر کرده است و این تغییرات به لطف جدایی اسنایدر از پروژه صورت گرفته است. همان‌طور که بن افلک هم اخیرا به این موضوع اشاره کرده بود، زک اسنایدر هم در این مصاحبه به طرز نسبتا صریحانه و خوبی این قضیه را تایید کرد که فیلم لیگ عدالت به نوعی اثر دو کارگردان است و به‌طور کاملا مساوی، قسمت‌هایی از آن به دست زک اسنایدر و قسمت‌های دیگری هم به دست جاس ویدون ساخته شده است. این اتفاق در تاریخ تولید فیلم‌های ابرقهرمانی بی‌سابقه نیست و پیشتر هم از این اتفاقات افتاده است. در زمان تولید فیلم سوپرمن 2 (Superman II) ابتدا ریچارد دانر کارگردان این مجموعه بود، اما بعد از اخراج شدن او از پروژه، ریچارد لستر جایگزین او شد که این خبر سر و صدای خیلی زیادی هم کرد و انتصاب لستر به‌عنوان کارگردان باعث شد که این فیلم به موفقیت‌های خیلی زیادی دست پیدا کند.

در این میان، یادآوری می‌کنیم که:

  • فیلم Justice League برای اکران در تاریخ ۱۷ نوامبر ۲۰۱۷ (۲۶ آبان ۱۳۹۶) برنامه‌ریزی شده است
  • فیلم Aquaman برای اکران در تاریخ ۲۱ دسامبر ۲۰۱۸ (۳۰ آذر ۱۳۹۷) برنامه‌ریزی شده است
  • فیلم Shazam برای اکران در تاریخ ۵ آوریل ۲۰۱۹ (۱۶ فروردین ۱۳۹۸) برنامه‌ریزی شده است
  • فیلم Cyborg برای اکران در تاریخ ۳ آوریل ۲۰۲۰ (۱۵ فروردین ۱۳۹۹) برنامه‌ریزی شده است
  • فیلم Green Lantern Corps برای اکران در تاریخ ۲۴ جولای ۲۰۲۰ (۳ مرداد ۱۳۹۹) برنامه‌ریزی شده است
  • فیلم Wonder Woman 2 برای اکران در تاریخ ۱۳ دسامبر ۲۰۱۹ (۲۲ آذر ۱۳۹۸) برنامه‌ریزی شده است


منبع Screenrant
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده