نویسنده: رضا اکبری
// شنبه, ۱۱ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۵۹

پردازنده AMD Threadripper 1900X با قیمت ۵۵۰ دلار وارد بازار شد

پردازنده Threadripper 1900X با مشخصات خوبی که دارد توانسته با قیمت ۵۵۰ دلاری سود بیشتری نسبت به مدل 1800X برای AMD‌ داشته باشد.

شرکت AMD توانسته با سری پردازنده‌های Ryzen و Threadripper سال بسیار خوبی را شروع کند و همچنان هم در حال معرفی مدل‌های جدیدتری از این پردازنده‌ها است. پردازنده 1900X با ۸ هسته و ۱۶ رشته پردازشی و سوکت sTR4 برای مادربرد‌های پلتفرم X399 در حال حاضر ارزان قیمت‌ترین گزینه از خانواده Threadripper است.

برای افرادی که با ترکیب حال حاضر پردازنده‌های AMD آشنایی دارند ممکن است جای سوال باشد که چرا وقتی پردازنده‌ی Ryzen 7 1800X با قیمت ۵۰۰ دلار و تعداد ۸ هسته و ۱۶ رشته پردازشی وجود دارد، پردازنده‌ای از خانواده Threadripper هم با همین مشخصات معرفی می‌شود. اما نکته‌ای که این دو مدل را از هم متمایز می‌کند این است که مدل 1900X با چندین برتری شاخص عرضه می‌شود که از جمله آنها می‌توان به ویژگی‌های: وضعیت حافظه چهار کاناله، پشتیبانی از تعداد درگاه‌های بیشتر PCI-Express، قابلیت بوت روی حافظه‌های NVMe در حالت RAID و پشتیبانی از تعداد بیشتری USB نام برد. در زیر مشخصات پردازنده‌های حال حاضر Threadripper را می‌بینید:

پردازندهThreadripper 1900XThreadripper 1920XThreadripper 1950X
تعداد هسته/رشته۱۶/۸

۲۴/۱۲

۳۲/۱۶
سرعت کلاک پایه (گیگاهرتز)۳.۸۳.۵۳.۴
سرعت کلاک بوست شده (گیگاهرتز)۴۴۴
سرعت کلاک در XFR (گیگاهرتز)۴.۲

۴.۲

۴.۲
توان حرارتی (وات)۱۸۰۱۸۰۱۸۰
مجموع سرعت PCIe۶۴۶۴۶۴
قیمت (دلار)۵۵۰

۸۰۰

۱۰۰۰

یکی از تفاوت‌های اصلی میان Threadripper و Ryzen 7 طراحی توان حرارتی یا بیشینه توان گرمایی این پردازنده‌ها است. پردازنده 1900X با توان ۱۸۰ وات در برابر پردازنده 1800X با ۹۵ وات قرار می‌گیرد. قطعا افرادی که به دنبال خرید یک CPU دسکتاپی رده بالا هستند باید در کنار این پردازنده‌ها به فکر خرید یک خنک‌کننده قدرتمند هم باشند.

در بنچمارک‌هایی که توسط خود شرکت AMD و درباره کارایی پردازنده‌های این شرکت در بازی‌ها منتشر شده می‌توان دید که پردازنده 1900X کمی کند‌تر از 1800X در بازی GTA V، بازی Deus Ex: Mankind Divided و بازی Hitman (با DirectX 12) عمل کرده است. اما در بازی Rise of the Tomb Raider برعکس این وضعیت اتفاق افتاد.

بیشترین درخشش پردازنده 1900X مربوط به پردازش داده‌های سنگینی از جمله انکودینگ ویدیو‌ها و تولید و همچنین رندر تصاویر است. در مقایسه با Ryzen 7 1800X پردازنده 1900X چهار تا ۱۰ درصد کارایی بهتری در نرم افزارهای POV-RAY ،Blender ،Handbrake و Veracrypt از خود نشان داد.

شرکت ای ام دی در حالی پردازنده 1900X را با همتایان قدرتمندش هماهنگ می‌کرد که این پردازنده ۲۹ تا ۳۹ درصد کندتر از پردازنده ۱۲ هسته‌ای و ۲۴ رشته‌ای 1920X و همچنین ۵۸ تا ۷۳ درصد کندتر از پردازنده قدرتمند ۱۶ هسته‌ای و ۳۲ رشته‌ای 1950X بود. این اندازه‌گیری‌ها در فعالیت‌های پردازشی سنگینی که در بالا گفته شد انجام شده است. این مقایسه از ارزش بالای پردازنده 1900X خبر می‌دهد و همچنین نشان می‌دهد که معماری Zen که در پردازنده‌های AMD به کار رفته است دارای قدرت ارتقا‌ی بسیار خوبی است که ارتقای هرچه بیشتر این پردازنده‌ها را در آینده در پی خواهد داشت. با افزایش تعداد هسته و رشته‌های پردازشی مستقیما شاهد افزایش کارایی در این پردازنده‌ها هستیم.

تمامی هر سه پردازنده Threadripper در هر چهار بازی‌ای که آزمایش شدند کارایی نسبتا مشابهی و تنها با اختلاف ۱۰ فریم بر ثانیه از یکدیگر داشتند. اگر قصد دارید اطلاعات بیشتری درباره پردازنده‌های رده بالای دسکتاپی AMD پیدا کنید می‌توانید از بررسی‌های این وب سایت استفاده کنید.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده